LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

ekonomikos komitetas

 

PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA (2)

DĖL GAUTŲ NAUJŲ PASTABŲ IR PASIŪLYMŲ DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ALKOHOLIO KONTROLĖS ĮSTATYMO NR. I-857 2, 10, 12, 17, 22, 28, 29 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 101 STRAIPSNIU ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-1086(3)

2024-09-03 Nr. 108-P-50

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininko pavaduotojas Gintautas Paluckas; Komiteto nariai: Andrius Bagdonas; Viktoras Fiodorovas; Andrius Kupčinskas; Deividas Labanavičius; Laima Vyskupaitytė-Mogenienė; Ieva Pakarklytė; Rasa Petrauskienė; Jonas Pinskus; Lukas Savickas; Mindaugas Skritulskas, Kazys Starkevičius.

Komiteto biuro vedėja Rima Petkūnienė, patarėjai: Raimonda Danė, Rasa Ona Duburaitė, Laura Jasiukėnienė, Irina Jurkšuvienė, Darius Šaltmeris, padėjėja Zita Jodkonienė.

Kviestieji asmenys: Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerijos Tvarios žemės ūkio gamybos ir maisto pramonės direktorius Saulius Jasius, Maisto pramonės ir kokybės skyriaus patarėja Lilija Tepelienė, vyr. specialistė Agnė Digaitienė, Lietuvos Respublikos ekonomikos ir inovacijų ministerijos Vidaus politikos prekybos skyriaus vedėja Inga Burlėgienė.

2. Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados ir kitų ekspertų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto sprendimas

Argumentai,

pagrindžiantys sprendimą

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2024-08-02

1

(2)

 

(281)

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.         Atsižvelgiant į tai, kad ministerijos kompetencijai priklausančiais klausimais privalomos galios administracinius teisės aktus priima ministras, o ne ministerija, projekto 1 straipsniu keičiamo Alkoholio kontrolės įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 2 straipsnio 281 dalyje vietoj formuluotės „žemės ūkio ministerijos“ įrašytina formuluotė „žemės ūkio ministro“. Atitinkamai tikslintini keičiamo įstatymo 10 ir 101 straipsniai.

 

Nepritarti

Argumentai:

Pastaba dėl poreikio patikslinti projekto 1 straipsniu keičiamo Įstatymo 2 straipsnio 281 dalį vietoj formuluotės „žemės ūkio ministerijos“ įrašant formuluotę „žemės ūkio ministro“ nebeaktuali, kadangi Ekonomikos komitetas 2024 m. kovo 26 d. posėdyje Nr. 108-P-15 pritarė Seimo nario K. Starkevičiaus 2024 m. kovo 20 d. pasiūlymui dėl sąvokos patikslinimo pagal Valstybinės lietuvių kalbos komisijos pastabas.

 

Nepritarti Teisės departamento pastabai ir dėl įstatymo projekto 2 straipsnio, kuriuo keičiamas Įstatymo 10 straipsnis, patikslinimo, vietoj formuluotės „žemės ūkio ministerijos“ įrašant formuluotę „žemės ūkio ministro“. Pastaba nebeaktuali, kadangi Ekonomikos komitetui 2024 m. kovo 26 d. posėdyje Nr. 108-P-15 pritarus Seimo nario K. Starkevičiaus 2024 m. kovo 20 d. pasiūlymui, nuostata tikslintina iš esmės – patikslintoje nuostatoje žodžių junginio „žemės ūkio ministerijos“ neliko.

 

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu (dalyvavo 9 Komiteto nariai).

 

1.1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2024-08-02

3

(101)

1

 

 

<...> vietoj formuluotės „žemės ūkio ministerijos“ įrašytina formuluotė „žemės ūkio ministro“. Atitinkamai tikslintini keičiamo įstatymo 10 ir 101 straipsniai.

 

Pritarti

Argumentai:

Atsižvelgiant į Seimo nario K. Starkevičiaus 2024 m. kovo 20 d. pasiūlymą, kuriam Ekonomikos komitetas 2024 m. kovo 26 d. posėdyje Nr. 108-P-15 pritarė bei Teisės departamento šią ir nr. 11 pastabą dėl poreikio tikslinti įstatymo projekto 3 straipsnį, kuriuo Įstatymas papildomas 101 straipsniu, siūloma pakeisti įstatymo projekto 3 straipsnio, kuriuo Įstatymas papildomas 101 straipsniu, 1 dalį:

„1. Ūkininkams, apibrėžtiems Ūkininko ūkio įstatyme, nuosavybės teise priklausančioje kaimo turizmo sodyboje teikiantiems kaimo turizmo reikalavimus atitinkančias paslaugas, užtikrinantiems kaimo turizmo paslaugų prieinamumą asmenims su negalia ir Žemės ūkio ministerijos žemės ūkio ministro nustatyta tvarka sertifikavusiems gaminamus alkoholinius gėrimus kaip tautinio paveldo produktus (toliau – ūkininkas), leidžiama gaminti tradicinius alkoholinius gėrimus kaimo turizmo sodybose ne parduoti, o tik savo ar šeimos poreikiams tenkinti ir (arba) degustuoti vietoje.“

 

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu (dalyvavo 9 Komiteto nariai).

 

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2024-08-02

2

(10)

 

 

 

2.         Projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 10 straipsnyje antras sakinys išbrauktinas kaip perteklinis. Pažymėtina, jog nepritarus šiai pastabai būtų neaiškus keičiamo įstatymo 10 ir 101 straipsnių santykis.

Nepritarti

Argumentai:

Atsižvelgiant į tai, kad Ekonomikos komitetas 2024 m. kovo 26 d. Komiteto posėdyje Nr. 108-P-15 pritarė Seimo nario K. Starkevičiaus 2024 m. kovo 20 d. pasiūlymui, Teisės departamento pastaba nebeaktuali – pasiūlymu teikiamoje nuostatoje 10 straipsnį sudaro tik vienas sakinys.

 

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu (dalyvavo 9 Komiteto nariai).

 

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2024-08-02

2

(10)

 

 

 

3.         Projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 10 straipsnio dėstomoji dalis derintina su šio straipsnio pavadinimu, pirmame jos sakinyje po žodžių „Lietuvos Respublikoje leidžiama gaminti“ įrašant žodį „naminius“. Pastebėtina, kad priešingu atveju projektu siūlomas teisinis reguliavimas suponuotų bendrojo pobūdžio taisyklę, kad Lietuvos Respublikoje tiek fiziniai, tiek juridiniai asmenys turėtų teisę gaminti tik šiame straipsnyje nurodytos tūrinės etilo alkoholio koncentracijos alkoholinius gėrimus ir tik savo ar šeimos poreikiams tenkinti.

Pritarti

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 2 straipsnį po žodžių „Lietuvos Respublikoje leidžiama gaminti“ įrašant žodį „naminius“:

2 straipsnis. 10 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 10 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

,,10 straipsnis. Naminių alkoholinių gėrimų gamybos valstybinis reglamentavimas

Lietuvos Respublikoje draudžiama gaminti naminius alkoholinius gėrimus, išskyrus fizinių asmenų asmeniniam naudojimui (t. y. ne parduoti, o tik savo ar šeimos poreikiams tenkinti) gaminamus natūralios fermentacijos alkoholinius gėrimus, kurių tūrinė etilo alkoholio koncentracija ne didesnė kaip 18 procentų (alaus – ne didesnė kaip 9,5 procento). Lietuvos Respublikoje leidžiama gaminti natūralios fermentacijos alkoholinius gėrimus, kurių tūrinė etilo alkoholio koncentracija ne didesnė kaip 18 procentų (alaus – ne didesnė kaip 9,5 procento) ne parduoti, o tik savo ar šeimos poreikiams tenkinti. Ūkininkams, kurių ūkis yra įregistruotas Lietuvos Respublikos ūkininkų ūkių registre, kurie teikia kaimo turizmo reikalavimus atitinkančias paslaugas, kurie užtikrina kaimo turizmo paslaugų prieinamumą asmenims su negalia ir kurie Žemės ūkio ministerijos nustatyta tvarka yra sertifikuoti kaip tradiciniai amatininkai, leidžiama gaminti ir parduoti kaimo turizmo sodyboje ne didesnės kaip 65 tūrio procentų etilo alkoholio koncentracijos alkoholinius gėrimus. Lietuvos Respublikoje leidžiama gaminti naminius natūralios fermentacijos alkoholinius gėrimus, kurių tūrinė etilo alkoholio koncentracija ne didesnė kaip 18 procentų (alaus – ne didesnė kaip 9,5 procento), ne parduoti, o tik savo ar šeimos poreikiams tenkinti.““

 

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu (dalyvavo 9 Komiteto nariai).

 

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2024-08-02

3

(101)

 

 

 

4.         Projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 101 straipsnyje ir kitose keičiamo įstatymo nuostatose nenuosekliai vartojama sąvoka „ūkininko pagamintas tradicinis alkoholinis gėrimas“ vietoj šios sąvokos vartojant formuluotes „ūkininko gaminamas tradicinis alkoholinis gėrimas“, „tradicinis alkoholinis gėrimas“. Siekiant teisinio aiškumo šios sąvokos vartojimas vienodintinas visame projekte. Tuo atveju, jeigu yra reikalinga, įvestinas sąvokos „ūkininko pagamintas tradicinis alkoholinis gėrimas“ trumpinys.

Nepritarti

Komiteto argumentai:

Nepritarti pastabai, kad reikalingas sąvokos trumpinys. Sąvokos yra suprantamos ir aiškios, jų vartojimas Įstatymo tekste priklauso nuo konkretaus straipsnio sakinio turinio ir konteksto. Tai yra, vienur kalbama kaip apie galutinį produktą (pvz., ūkininkų pagaminti tradiciniai alkoholiniai gėrimai turi būti nedelsiant išpilstyti į ne mažesnę kaip 0,2 litro, bet ne didesnę kaip vieno litro stiklinę tarą), kitur – kaip apie procesą (pvz., ūkininkai, gaminantys tradicinius alkoholinius gėrimus, privalo užtikrinti, kad degustacijų kaimo turizmo sodybose metu asmenys iki 20 metų nevartotų naminių alkoholinių gėrimų). 

 

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu (dalyvavo 9 Komiteto nariai).

5.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2024-08-02

3

(101)

3

 

 

5.         Projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 101 straipsnio 3 dalyje siūloma nustatyti, kad įranga, naudojama gaminant tradicinius alkoholinius gėrimus, turi būti ūkininko pažymėta identifikaciniu numeriu, taip pat siūloma nustatyti, kas sudaro šį identifikacinį numerį – vietovės, kurioje vykdoma gamyba, pašto indeksas, įrangos žymėjimo einamieji metai, mėnuo, diena. Teikiamas siūlymas svarstytinas. Nors įrangos identifikacinis numeris skirtas identifikuoti konkrečią įrangą, tam tikrais atvejais dėl projekte pasiūlyto įrangos identifikacinio numerio sudarymo įrangą identifikuoti gali būti sudėtinga – jeigu ūkininkas naudoja ne vieną įrangą ir jas pažymėtų tą pačią dieną arba jeigu tą pačią dieną toje pačioje vietovėje keli ūkininkai žymėtų įrangą – visa tokia įranga bus pažymėta tokiu pačiu identifikaciniu numeriu. Taip pat svarstytina, ar įrangos identifikacinio numerio sudarymas turi būti nustatytas įstatymu, pavyzdžiui, ar nepakaktų šio teisinio reguliavimo nustatyti įstatymą įgyvendinančiame teisės akte. Taip pat atkreiptinas dėmesys, jog vietovėms yra nustatomi pašto kodai, o ne pašto indeksai.

 

 

Pritarti iš dalies

Argumentai:

Nepritarti pastabos daliai, kad įrangos identifikacinio numerio sudarymas galėtų būti nustatytas įstatymą įgyvendinančiame teisės akte. Įrangos identifikacinis numeris yra aiškiai ir išsamiai reglamentuotas Įstatymo projekte. Be to, įstatymo projektas po svarstymo Seime jau buvo notifikuotas Europos Komisijai.

 

Pritarti pastabai, jog vietovėms yra nustatomi pašto kodai, o ne pašto indeksai.

Pasiūlymas:

Pakeisti Projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 101 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

„3. Įranga, naudojama gaminant tradicinius alkoholinius gėrimus, turi būti ūkininko pažymėta identifikaciniu numeriu. Numeris turi būti aiškiai matomas. Jį sudaro 13 skaitmenų: vietovės, kurioje vykdoma gamyba, pašto indeksas kodas (5 skaitmenys), įrangos žymėjimo einamieji metai (4 skaitmenys), mėnuo (2 skaitmenys), diena (2 skaitmenys).“

 

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu (dalyvavo 9 Komiteto nariai).

 

6.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2024-08-02

3

(101)

4

 

 

6.          Projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 101 straipsnio 4 dalyje siūloma nustatyti, kad prieš 48 valandas iki tradicinio alkoholinio gėrimo gamybos pradžios ūkininkas raštu ar elektroninių ryšių priemonėmis apie tai informuoja Valstybinę maisto ir veterinarijos tarnybą, nurodydamas šio produkto gamybos vietos adresą, tikslią gamybos datą, planuojamą gamybos pradžios ir pabaigos laiką bei kitus duomenis. Atsižvelgiant į tai, kad tradicinio alkoholinio gėrimo gamybos procesas trunka ne vieną dieną, iš projekto nuostatų nėra aišku, ką konkrečiai reiškia „tiksli gamybos data“, kai tuo pačiu reikalaujama nurodyti „planuojamą gamybos pradžios ir pabaigos laiką“. Be to, šioje dalyje formuluotė „įrangos numerį“ tikslintina nurodant „įrangos identifikacinį numerį“.

Pritarti

Argumentai:

Ūkininkas, pagal Įstatymo 101 straipsnio 4 punktą, turi informuoti Valstybinę maisto ir veterinarijos tarnybą (VMVT) apie tikslią gamybos datą ir planuojamą gamybos pradžios bei pabaigos laiką. VMVT pagal Įstatymo 101 straipsnio 9 punktą, turi teisę dalyvauti ūkininko gaminamo tradicinio alkoholinio gėrimo gamybos procese. Siekiant išvengti papildomos administracinės naštos ūkininkams, atsižvelgiant į nedidelį leidžiamo pagaminti tokio produkto kiekį (ne daugiau kaip 100 litrų per kalendorinius metus), bei, į tai, kad gamybos data ir laikas neturi įtakos galutinio produkto saugai ir kokybei, manytina, kad reglamentavimas yra  pakankamas ir VMVT turės pakankamą informaciją, kad galėtų dalyvauti gamybos procese.

 

Pritarti pastabai žodžių junginį „įrangos numerį“ pakeisti į formuluotę „įrangos identifikacinį numerį“.

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 3 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:

„4. Prieš 48 valandas iki tradicinio alkoholinio gėrimo gamybos pradžios ūkininkas raštu ar elektroninių ryšių priemonėmis apie tai informuoja Valstybinę maisto ir veterinarijos tarnybą, nurodydamas šio produkto gamybos vietos adresą, tikslią gamybos pabaigos datą, planuojamą gamybos pradžios ir pabaigos laiką, planuojamą pagaminti šio produkto kiekį, naudojamos įrangos identifikacinį numerį, kaip jis apibrėžiamas šio straipsnio 3 dalyje. Per 24 valandas po gamybos pabaigos ūkininkas raštu ar elektroninių ryšių priemonėmis informuoja Valstybinę maisto ir veterinarijos tarnybą apie tikslų pagamintą šio produkto kiekį.“

 

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu (dalyvavo 9 Komiteto nariai).

 

7.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2024-08-02

3

(101)

8

 

 

7.         Projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 101 straipsnio 8 dalyje vartojama formuluotė „nesaugios priemaišos“. Atkreiptinas dėmesys, jog iš projekto nuostatų nėra aiškus šios formuluotės turinys, todėl projektas atitinkamai tikslintinas.

Pritarti

Pasiūlymas:

Pakeisti Įstatymo projekto 3 straipsnio 8 dalį ir ją išdėstyti taip:

„8. Tradicinių alkoholinių gėrimų gamyboje draudžiama naudoti nesaugias priemaišas, kurios neatitinka teisės aktų nustatytų reikalavimų, ir kitų subjektų pagamintą spiritą.“

 

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu (dalyvavo 11 Komiteto narių).

 

8.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2024-08-02

3

(101)

9

 

 

8.         Projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 101 straipsnio 9 dalyje siūloma nustatyti, kad Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba turi teisę dalyvauti tradicinio alkoholinio gėrimo gamybos procese ir ūkininkas privalo tam sudaryti tinkamas sąlygas. Iš projekto nuostatų ir kitų keičiamo įstatymo nuostatų nėra aišku, kokia apimtimi aptariama tarnyba dalyvautų gamybos procese – ar ūkininkas privalėtų atskleisti tarnybai patį gamybos procesą ir ar jis privalėtų keisti gamybos procesus, jeigu dėl jų specifikos tarnybos atstovai negalėtų dalyvauti ir kuo skirtųsi tarnybos dalyvavimas gamybos procese šiuo atveju nuo įprastai tarnybos atliekamų patikrinimų. Atsižvelgus į tai, projektas tikslintinas.

Nepritarti

Argumentai:

Ūkininkų gaminamų tradicinių alkoholinių gėrimų gamyba reglamentuojama Įstatymo projekto 101 straipsnyje. Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba, kaip oficiali maisto kontrolės institucija, kontrolės procese dalyvauja pagal bendruosius maisto teisės principus, todėl, manytina, kad reglamentavimas yra pakankamas.

 

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu (dalyvavo 11 Komiteto narių).

 

9.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2024-08-02

4

(12)

3

(2)

 

 

9.         Pažymėtina, jog 2024 m. birželio 1 d. įsigaliojo Alkoholio kontrolės įstatymo Nr. I-857 1, 2, 12, 13, 14, 16, 17, 18, 28, 29, 33, 34, 341, 38, 38 straipsnių, III skyriaus ketvirtojo skirsnio, priedo pakeitimo ir įstatymo papildymo 151 straipsniu įstatymas Nr. XIV-2621, kuriuo buvo pakeistos ir projektu siūlomos keisti keičiamo įstatymo struktūrinės dalys – 12 straipsnio 1 dalis, 17 straipsnio 2 dalies 3 punktas, 28 straipsnio 1 dalies 3 punktas ir 29 straipsnio 2 dalis. Atsižvelgus į tai, atitinkamai tikslintinas projektas – pakeičiant projekto 4 straipsnį, projekto 5 straipsnio 3 dalį, projekto 7 straipsnio 2 dalį ir projekto 8 straipsnį.

Pritarti

Argumentai: ta pati pastaba aktuali keliems Įstatymo straipsniams ir/ar jų dalims: projekto 4 straipsniui, projekto 5 straipsniui, projekto 7 straipsnio 2 daliai ir projekto 8 straipsniui.

 

Pasiūlymas:

Dėl Įstatymo 12 str. 1 dalies:

Atsižvelgiant į pastabą, jog dėl naujai priimto įstatymo pasikeitė įstatymo 12 straipsnio struktūrinės dalys, reikalinga pakeisti įstatymo projekto 4 straipsnį:

4 straipsnis. 12 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 12 straipsnio 12 dalį ir ją išdėstyti taip:

12. Gaminti alkoholio produktus, (išskyrus šio Įstatymo 10 straipsnyje nurodytus alkoholinius gėrimus ir šio Įstatymo 101 straipsnyje nurodytus ūkininkų gaminamus tradicinius alkoholinius gėrimus), leidžiama tik įmonėms, turinčioms licenciją gaminti šiuos produktus. Licencijas išduoda, papildo, rekvizitus patikslina Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamentas. Licencijos išduodamos neterminuotam laikui.“

 

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu (dalyvavo 11 Komiteto narių).

 

9.1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2024-08-02

5

(17)

 

(2)

 

(3)

 

9.         Pažymėtina, jog 2024 m. birželio 1 d. įsigaliojo Alkoholio kontrolės įstatymo Nr. I-857 1, 2, 12, 13, 14, 16, 17, 18, 28, 29, 33, 34, 341, 38, 38 straipsnių, III skyriaus ketvirtojo skirsnio, priedo pakeitimo ir įstatymo papildymo 151 straipsniu įstatymas Nr. XIV-2621, kuriuo buvo pakeistos ir projektu siūlomos keisti keičiamo įstatymo struktūrinės dalys – 12 straipsnio 1 dalis, 17 straipsnio 2 dalies 3 punktas, 28 straipsnio 1 dalies 3 punktas ir 29 straipsnio 2 dalis. Atsižvelgus į tai, atitinkamai tikslintinas projektas – pakeičiant projekto 4 straipsnį, projekto 5 straipsnio 3 dalį, projekto 7 straipsnio 2 dalį ir projekto 8 straipsnį.

Pritarti

Pasiūlymas:

Dėl Įstatymo 17 str. 2 d. 3 p.:

Pakeisti įstatymo projekto 5 straipsnį, kuriuo keičiamas įstatymo 17 straipsnio 2 dalies 3 punktas, ir jį išdėstyti taip:

„3) alkoholinius gėrimus, (išskyrus alų, alaus mišinius su nealkoholiniais gėrimais ir natūralios fermentacijos sidrą, kurių tūrinė etilo alkoholio koncentracija neviršija 8,5 procento, ir ūkininkų gaminamus tradicinius alkoholinius gėrimus), nepaženklintus Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka specialiais ženklais – banderolėmis;“.

 

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu (dalyvavo 11 Komiteto narių).

 

9.2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2024-08-02

7

(28)

2

(1)

 

(3)

 

9.         Pažymėtina, jog 2024 m. birželio 1 d. įsigaliojo Alkoholio kontrolės įstatymo Nr. I-857 1, 2, 12, 13, 14, 16, 17, 18, 28, 29, 33, 34, 341, 38, 38 straipsnių, III skyriaus ketvirtojo skirsnio, priedo pakeitimo ir įstatymo papildymo 151 straipsniu įstatymas Nr. XIV-2621, kuriuo buvo pakeistos ir projektu siūlomos keisti keičiamo įstatymo struktūrinės dalys – 12 straipsnio 1 dalis, 17 straipsnio 2 dalies 3 punktas, 28 straipsnio 1 dalies 3 punktas ir 29 straipsnio 2 dalis. Atsižvelgus į tai, atitinkamai tikslintinas projektas – pakeičiant projekto 4 straipsnį, projekto 5 straipsnio 3 dalį, projekto 7 straipsnio 2 dalį ir projekto 8 straipsnį.

Pritarti

Pasiūlymas:

Dėl Įstatymo 28 str. 1 d. 3 p.:

pakeisti įstatymo projekto 7 straipsnio 2 dalį, kuria keičiamas 28 straipsnio 1 dalies 3 punktas ir jį išdėstyti taip:

„3) organizuoti alkoholinių gėrimų pavyzdžių platinimą nemokamai, išskyrus degustacijas parodose, mugėse ir, alkoholinių gėrimų gamybos įmonių patalpose ir ūkininkų kaimo turizmo sodybose;“.

 

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu (dalyvavo 12 Komiteto narių).

 

9.3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2024-08-02

8

(29)

 

(2)

 

 

9.         Pažymėtina, jog 2024 m. birželio 1 d. įsigaliojo Alkoholio kontrolės įstatymo Nr. I-857 1, 2, 12, 13, 14, 16, 17, 18, 28, 29, 33, 34, 341, 38, 38 straipsnių, III skyriaus ketvirtojo skirsnio, priedo pakeitimo ir įstatymo papildymo 151 straipsniu įstatymas Nr. XIV-2621, kuriuo buvo pakeistos ir projektu siūlomos keisti keičiamo įstatymo struktūrinės dalys – 12 straipsnio 1 dalis, 17 straipsnio 2 dalies 3 punktas, 28 straipsnio 1 dalies 3 punktas ir 29 straipsnio 2 dalis. Atsižvelgus į tai, atitinkamai tikslintinas projektas – pakeičiant projekto 4 straipsnį, projekto 5 straipsnio 3 dalį, projekto 7 straipsnio 2 dalį ir projekto 8 straipsnį.

Pritarti

Pasiūlymas:

Dėl Įstatymo 29 str. 2 dalies:

Pakeisti įstatymo projekto 8 straipsnį, kuriuo keičiama įstatymo 29 straipsnio 2 dalis, papildant ją 8 punktu:

2. Reklama nelaikoma informacija apie alkoholinius gėrimus informaciniuose pranešimuose, kurie skirti tik alkoholio verslo specialistams, taip pat alkoholinius gėrimus gaminančių arba jais prekiaujančių įmonių, Europos juridinių asmenų ar jų filialų registruoti pavadinimai (jeigu alkoholinių gėrimų gamintojo pavadinimas yra sudedamoji šių įmonių, Europos juridinių asmenų ar jų filialų registruoto pavadinimo dalis) ir prekių ženklai, kai šie pavadinimai ir prekių ženklai pateikiami iškabose ant šių įmonių, Europos juridinių asmenų ar jų filialų buveinės ar padalinio pastato ir valdomo transporto. Reklama nelaikomaūkininkų pagamintų tradicinių alkoholinių gėrimų pavadinimai, pateikiami ant ūkininkų kaimo turizmo sodybų ir valdomo transporto. Reklama nelaikomi alkoholinius gėrimus gaminančių arba jais prekiaujančių įmonių, Europos juridinių asmenų ir jų filialų registruoti pavadinimai ar prekių ženklai, kai šie pavadinimai ar prekių ženklai nereguliariai ir netikėtai matomi Lietuvos Respublikos jurisdikcijai priklausančių transliuotojų ir retransliuotojų transliuojamose ar retransliuojamose programose ir kai šių pavadinimų ir prekių ženklų atvaizdai yra šalutiniai, palyginti su transliuojamos ar retransliuojamos programos vaizdais, taip pat Lietuvos Respublikos teisės aktuose ant alkoholinio gėrimo ir (ar) jo pirminės (prekinės) ar antrinės (grupinės) pakuotės nustatyti ženklinimo rekvizitai ir kita ženklinimo informacija, alkoholinių gėrimų eksponavimas (pateikimas parduoti), ūkininkų pagamintų tradicinių alkoholinių gėrimų eksponavimas degustacijai, alkoholinio gėrimo grupė, pogrupis, kategorija, alkoholinio gėrimo kilmės šalis, geografinė nuoroda, regionas, alkoholinių gėrimų gamintojų ar alkoholiniais gėrimais prekiaujančių įmonių pavadinimai ir registruoti prekių ženklai, alkoholinio gėrimo kaina, kai ši informacija pateikiama mažmeninės prekybos ar viešojo maitinimo vietose, kuriose alkoholiniai gėrimai parduodami vartotojui, ar alkoholinius gėrimus gaminančių ar jais prekiaujančių įmonių interneto svetainėse. Reklama nelaikoma informacija apie ūkininkų gaminamus tradicinius alkoholinius gėrimus, pateikiama tokiems ūkininkams priklausančių kaimo turizmo sodybų interneto svetainėse.

„8) ūkininkų gaminamų tradicinių alkoholinių gėrimų pavadinimai, pateikiami ant ūkininkų kaimo turizmo sodybų ir valdomo transporto, ūkininkų gaminamų tradicinių alkoholinių gėrimų eksponavimas degustacijai, taip pat informacija apie ūkininkų gaminamus tradicinius alkoholinius gėrimus, pateikiama ūkininkų kaimo turizmo sodybų interneto svetainėse.”

 

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu (dalyvavo 12 Komiteto narių).

 

10.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2024-08-02

5

(17)

1

 

 

 

 

10.     Atsižvelgiant į tai, kad „ūkininko“ trumpinys yra įvestas projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 101 straipsnio 1 dalyje, šis trumpinys turėtų būti nuosekliai naudojamas projekto 5 straipsnio 1 ir 4 dalyse, kaip perteklinių atsisakant „ūkininko“ trumpinio turinį detalizuojančių nuostatų „kurie atitinka šio Įstatymo 101 straipsnyje nustatytus reikalavimus“, „laikomus ir vartojamus tik tradicinius alkoholinius gėrimus pagaminusiam ūkininkui priklausančioje kaimo turizmo sodyboje“.

Pritarti

Pasiūlymai:

1. Pakeisti 17 straipsnio 1 dalies 8 punktą ir jį išdėstyti taip:

„8) naminius alkoholinius gėrimus ir ūkininkų, kurie atitinka šio Įstatymo 101 straipsnyje nustatytus reikalavimus, pagamintus tradicinius alkoholinius gėrimus, laikomus ir vartojamus tik tradicinius alkoholinius gėrimus pagaminusiam ūkininkui priklausančioje kaimo turizmo sodyboje;.“

2. Pakeisti 17 straipsnio 2 dalies 7 punktą ir jį išdėstyti taip:

„7) naminius alkoholinius gėrimus, išskyrus ūkininkų, kurie atitinka šio Įstatymo 101 straipsnyje nustatytus reikalavimus, pagamintus tradicinius alkoholinius gėrimus, laikomus ir vartojamus tik tradicinius alkoholinius gėrimus pagaminusiam ūkininkui priklausančioje ūkininkų kaimo turizmo sodybose;“.

 

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu (dalyvavo 12 Komiteto narių).

 

11.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2024-08-02

5

(17)

 

(1)

 

(8)

 

11.     Projekto 5 straipsniu keičiamo įstatymo 17 straipsnio 1 dalies 8 punkte siūloma nustatyti, kad Lietuvos Respublikoje parduoti draudžiama naminius alkoholinius gėrimus ir ūkininkų, kurie atitinka šio Įstatymo 101 straipsnyje nustatytus reikalavimus, pagamintus tradicinius alkoholinius gėrimus, laikomus ir vartojamus tik tradicinius alkoholinius gėrimus pagaminusiam ūkininkui priklausančioje kaimo turizmo sodyboje. Pažymėtina, jog ūkininkų gaminamų tradicinių alkoholinių gėrimų gamybos valstybinis reglamentavimas nustatomas keičiamo įstatymo 101 straipsnyje, tačiau šiame straipsnyje nėra nustatoma, kad kaimo turizmo sodyba turi „priklausyti“ ūkininkui. Atsižvelgus į tai, projektas tobulintinas vienodinant vartojamą teisinę terminiją. Taip pat ši pastaba taikytina ir projekto 5 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 17 straipsnio 2 dalies 7 punktui ir projekto 8 straipsniu keičiamo įstatymo 29 straipsnio 2 daliai.

Pritarti

Argumentai:

Žr. Komiteto pasiūlymą dėl įstatymo projekto 3 straipsnio 1 dalies.

 

 

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu (dalyvavo 12 Komiteto narių).

 

 

12.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2024-08-02

6

(22)

 

(4)

 

 

12.     Tikslintina projekto 6 straipsniu keičiamo įstatymo 22 straipsnio 4 dalis nustatant, jog ūkininkai, gaminantys tradicinius alkoholinius gėrimus, privalo užtikrinti, kad degustacijų kaimo turizmo sodybose metu asmenys iki 20 metų nevartotų ne naminių alkoholinių gėrimų, o ūkininko pagamintų tradicinių alkoholinių gėrimų.

Pritarti

Pasiūlymas:

„6 straipsnis. 22 straipsnio pakeitimas

Papildyti 22 straipsnį 4 dalimi:

„4. Ūkininkai, gaminantys tradicinius alkoholinius gėrimus, privalo užtikrinti, kad degustacijų kaimo turizmo sodybose metu asmenys iki 20 metų nevartotų naminių ūkininkų pagamintų tradicinių alkoholinių gėrimų.“

 

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu (dalyvavo 12 Komiteto narių).

 

13.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2024-08-02

9

 

 

 

Projekto 9 straipsnyje nustatytos datos tikslintinos atsižvelgus į tai, kad jos jau yra praėjusios.

Pritarti

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 9 straipsnį:

„9 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas

1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 dalį, įsigalioja 2024 m. rugpjūčio lapkričio 1 d.

2. Lietuvos Respublikos Vyriausybė ar jos įgaliota institucija iki 2024 m. liepos spalio 31 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.

 

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu (dalyvavo 12 Komiteto narių).

 

14.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2024-08-02

10

2

 

 

14.     Siekiant teisinio aiškumo projekto 10 straipsnio 2 dalyje vartojama formuluotė „ūkininko pagamintų tradicinių alkoholinių gėrimų“ tikslintina ją vartojant su nuoroda į įstatymo 1 straipsnyje išdėstyto Alkoholio kontrolės įstatymo 2 straipsnio 281 dalį.

Pritarti

Pasiūlymas:

2. Atliekant ex post vertinimą, turi būti įvertinta, ar ūkininko pagamintų gaminamų tradicinių alkoholinių gėrimų gamybos reglamentavimas yra efektyvus ir pakankamas. Kartu, atlikus teisinio reguliavimo poveikio vertinimą, turi būti įvertinta galimybė išplėsti reguliavimą, suteikiant teisę ūkininkams vykdyti tradicinių alkoholinių gėrimų prekybą.“

 

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu (dalyvavo 12 Komiteto narių).

 

3. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: nėra.

 

 

 

 

 

 

Komiteto pirmininko pavaduotojas                                                                                                                                                        Gintautas Paluckas                                                                                                                  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ekonomikos komiteto biuro patarėja Raimonda Danė