PASIŪLYMAS

DĖL ATLIEKŲ TVARKYMO ĮSTATYMO NR. VIII-787 2, 4, 25, 28, 30, 302, 305, 31 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-3775(3)

 

2024-07-11

Vilnius

 

Eil. Nr.

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

str.

str. d.

p.

1.

2

(4)

1

(1)

 

Argumentai:

4 straipsnio 1 dalyje siūloma alternatyva komunalinių atliekų ir komunalinėms atliekoms nepriskiriamų buityje susidarančių atliekų tvarkymui, t. y., vietoje visus atliekų tvarkymo būdus (surinkimas, vežimas, paruošimas naudoti, perdirbimas, naudojimas energijai gauti ir kt.) apimančios atliekų tvarkymo sistemos, kuri yra detalizuojama savivaldybių atliekų tvarkymo taisyklėse, siūlomas tik vienas atliekų tvarkymo būdas, t. y., naudojimas energijai gauti, prieštarauja teisėkūros aiškumo ir sistemiškumo principams, kurie nusako, kad teisinis reglamentavimas turi būti logiškas, nuoseklus, aiškus ir nedviprasmiškas, teisės normos turi derėti tarpusavyje.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti Įstatymo projekto 4 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

1. Atliekų turėtojas šio Įstatymo ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka turi atliekas perduoti atliekų tvarkytojams arba gali tvarkyti atliekas pats. Atliekos tvarkomos pagal aplinkos ministro tvirtinamas atliekų tvarkymo taisykles. Komunalinės atliekos ir komunalinėms atliekoms nepriskiriamos buityje susidarančios atliekos (toliau – kitos buityje susidarančios atliekos) tvarkomos savivaldybių atliekų tvarkymo taisyklėse nustatyta tvarka arba naudojamos energijai gauti. Atliekų turėtojas pagal sudarytą rašytinę sutartį dėl atliekų naudojimo ir (ar) šalinimo atliekas perduoda atliekų tvarkytojams, turintiems teisę tvarkyti atliekas, išskyrus komunalinių atliekų ir kitų buityje susidarančių atliekų perdavimą vadovaujantis šio Įstatymo 301 straipsniu. Atliekų turėtojas, kuris perdavė atliekas atliekų tvarkytojui (tvarkytojams), privalo turėti galutinį atliekų sutvarkymą patvirtinantį dokumentą, išskyrus komunalinių atliekų ir kitų buityje susidarančių atliekų perdavimą vadovaujantis šio Įstatymo 301 straipsniu.“

 

2.

2

(4)

2

(6)

 

Argumentai:

Įstatymo projekte siūlomas 4 straipsnio 6 dalies pakeitimas, numatantis, kad kaip kuras energijai gaminti gali būti naudojamos po atliekų rūšiavimo jų susidarymo vietoje likusios pakartotinai naudoti ir perdirbti netinkamos energinę vertę turinčios atliekos sukelia riziką nepasiekti paruošimo pakartotinai naudoti ir perdirbimo tikslų, prieštarauja pagal ES ir nacionalinę teisę vykdomai atliekų tvarkymo politikai. Todėl siūloma 4 straipsnio 6 dalies nuostatą patikslinti, numatant, kad savivaldybės tokią teisę turėtų tik tais atvejais, jeigu įvykdytų joms nustatytas komunalinių atliekų rūšiuojamojo surinkimo ir paruošimo pakartotinai naudoti ir perdirbimo kiekybines užduotis bei kokybinius rūšiuojamojo surinkimo infrastruktūros sukūrimo ir eksploatavimo reikalavimus.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti Įstatymo projekto 4 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip:

„6. Kaip kuras energijai gaminti gali būti naudojamos po atliekų rūšiavimo jų susidarymo vietoje tik išrūšiavus likusios pakartotinai naudoti ir perdirbti netinkamos energinę vertę turinčios atliekos. Savivaldybės, pagal aplinkos ministro nustatytą tvarką einamaisiais kalendoriniais metais įrodžiusios, kad praėjusiais kalendoriniais metais įgyvendino šiame įstatyme ir jo įgyvendinamuosiuose teisės aktuose savivaldybėms nustatytus kokybinius reikalavimus, susijusius su rūšiuojamojo komunalinių atliekų surinkimo infrastruktūros įrengimu, plėtra, naudojimu ir komunalinių atliekų tvarkymo sistemos administravimu, taip pat įvykdė Vyriausybės tvirtinamame valstybiniame atliekų prevencijos ir tvarkymo plane komunalinių atliekų tvarkymo regionui ir regiono savivaldybėms nustatytas komunalinių atliekų rūšiuojamojo surinkimo ir paruošimo pakartotinai naudoti bei perdirbimo užduotis, einamaisiais kalendoriniais metais gali naudoti kaip kurą energijai gaminti po atliekų rūšiavimo jų susidarymo vietoje likusias pakartotinai naudoti ir perdirbti netinkamas energinę vertę turinčias atliekas.“

 

3.

9

 

 

Argumentai:

Atsižvelgiant į tai, kad reikalingas siūlomos Įstatymo projekto 4 straipsnio 6 dalies nuostatos  įgyvendinamųjų teisės aktų parengimas ir informacinių sistemų pritaikymas, siūloma nuostatos įsigaliojimą nukelti.

 

Pasiūlymas:

Papildyti Įstatymo projekto 9 straipsnį 10 dalimi:

10.  Šio įstatymo 2 straipsnio 2 dalis įsigalioja 2026 m. sausio 1 d.“

Pakeisti Įstatymo projekto 9 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

„1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2, 3 ir, 4 ir 10 dalis, įsigalioja 2024 m. rugsėjo 1 d.“

 

 

 

 

  Teikia

  Seimo nariai 

 

Simonas Gentvilas

Aistė Gedvilienė

Kasparas Adomaitis