LIETUVOS RESPUBLIKOS TEISINGUMO MINISTERIJA

 

Biudžetinė įstaiga, Gedimino pr. 30, LT-01104 Vilnius,

tel. (8 5) 266 2984, faks. (8 5) 262 5940, el. p. [email protected],

atsisk. sąskaita LT267044060000269484 AB SEB bankas, banko kodas 70440.

Duomenys kaupiami ir saugomi Juridinių asmenų registre, kodas 188604955

 

Lietuvos Respublikos finansų ministerijai                    2014-12-       Nr.

                                                                                       Į 2014-10-30 Nr. (6.3-02)-6K-1408516

 

 

DĖL ĮSTATYMŲ PROJEKTŲ

                     

Lietuvos Respublikos teisingumo ministerija, pagal kompetenciją išnagrinėjusi Lietuvos Respublikos buhalterinės apskaitos įstatymo Nr. IX-574 1 ir 3 straipsnių pakeitimo įstatymo (toliau – Projektas 1), Lietuvos Respublikos vertybinių popierių įstatymo Nr. X-1023 21 ir 22 straipsnių pakeitimo įstatymo (toliau – Projektas 2), Lietuvos Respublikos informuotiesiems investuotojams skirtų kolektyvinio investavimo subjektų įstatymo Nr. XII-376 39 straipsnio pakeitimo įstatymo (toliau – Projektas 3), Lietuvos Respublikos draudimo įstatymo pakeitimo įstatymo Nr. XI-2277 1 straipsnio pakeitimo įstatymo (toliau – Projektas 4) projektus (toliau – Projektai), pastabų dėl Projektų teisinio reguliavimo tikslo neturi.

Įvertinus Projektų teisinio reguliavimo priemones, pasekmes ir teisės techniką, teikiami pasiūlymai ir pastabos:

1.        Projekto 1 1 straipsnio 1 dalyje dėstomą Lietuvos Respublikos Buhalterinės apskaitos įstatymo (toliau – Buhalterinės apskaitos įstatymas)  1 straipsnio 1 dalį papildžius „pensijų fondais“ ir „investiciniais fondais“ siūlytina dalies išdėstymo nekeisti, kadangi fondai nėra ūkio subjektai ir logine prasme išdėstymo pakeitimas būtų nekorektiškas.

2.        Atsižvelgiant į tai, kad 2014 m. lapkričio 1 d. įsigaliojo Buhalterinės apskaitos įstatymo 1 straipsnio 3 dalies pakeitimai, siūlytina Projekto 1 1 straipsnio 2 dalyje po žodžių „elektroninių pinigų įstaigų“ įrašyti žodžius „valiutos keityklų operatoriai“.

3.        Projekto 1 2 straipsnio 1 dalyje dėstomame Buhalterinės apskaitos įstatymo 3 straipsnio 3 dalies 2 punkte nurodytų investicinių fondų finansinės ataskaitos, vadovaujantis Lietuvos Respublikos informuotiesiems investuotojams skirtų kolektyvinio investavimo subjektų įstatymo 39 straipsnio 2 dalimi, bei profesinių pensijų fondų finansinės ataskaitos, vadovaujantis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. sausio 13 d. nutarimu Nr. 30 „Dėl Lietuvos Respublikos pensijų kaupimo įstatymo, Lietuvos Respublikos profesinių pensijų kaupimo įstatymo ir Lietuvos Respublikos papildomo savanoriško pensijų kaupimo įstatymo įgyvendinimo“ patvirtintų Pensijų fondų buhalterinės apskaitos ir finansinių ataskaitų sudarymo taisyklių 4 punktu, sudaromos pagal verslo apskaitos standartus, todėl siekiant apibrėžtumo siūlytina iš Projekto 1 2 straipsnio 1 dalyje dėstomo Buhalterinės apskaitos įstatymo 3 straipsnio 3 dalies 2 punkto išbraukti žodžius „investiciniai fondai“ ir „profesinių pensijų fondai“, įrašant juos Projekto 1 2 straipsnio 1 dalyje dėstomame  Buhalterinės apskaitos įstatymo 3 straipsnio 3 dalies 3 punkte. Taip pat atkreiptinas dėmesys į tai, kad profesinių pensijų fondai ir pensijų fondai diferencijuojami nurodant juos skirtinguose Projekto 1 dėstomuose Buhalterinės apskaitos įstatymo 3 straipsnio 3 dalies punktuose, Projektų aiškinamajame rašte nepateikiant jų išskyrimo pagrindimo. Atsižvelgiant į tai siūlytina profesinių pensijų fondus ir pensijų fondus išvardinti 2 straipsnio 1 dalyje dėstomame Buhalterinės apskaitos įstatymo 3 straipsnio 3 dalies 3 punkte arba argumentuoti jų diferencijavimo priežastis.

Analogiškas siūlymas dėl subjektų išdėstymo  Projekto 1 2 straipsnio 1 dalyje dėstomame Buhalterinės apskaitos įstatymo 3 straipsnio 3 dalies 3 punkte teiktinas ir Projekto 1 2 straipsnio 1 dalyje dėstomame Buhalterinės apskaitos įstatymo 3 straipsnio 3 dalies 2 punkte nurodytos subjektų grupės – neribotos civilinės atsakomybės juridinių asmenų, savo nuožiūra nusprendusių sudaryti finansines ataskaitas arba kai tai padaryti juos įpareigoja Lietuvos Respublikos įmonių finansinės atskaitomybės įstatymas (toliau – Įmonių finansinės atskaitomybės įstatymas), – kuri vadovaujantis Įmonių finansinės atskaitomybės įstatymo 15 straipsnio 5 dalimi, o taip pat ribotos civilinės atsakomybės juridinių asmenų kategorijai priskirtinų mažųjų bendrijų, kurios vadovaujantis Įmonių finansinės atskaitomybės įstatymo 241 straipsniu finansines atskaitomybes rengia pagal verslo apskaitos standartus, atžvilgiu.

Taip pat atkreiptinas dėmesys į tai, kad Projekto 1 2 straipsnio 1 dalyje dėstomame Buhalterinės apskaitos įstatymo 3 straipsnio 3 dalies 1 punkte įvardintos draudimo įmonės, vadovaujantis Lietuvos Respublikos draudimo priežiūros komisijos 2004 m. vasario 3 d. nutarimo Nr. N-7 „Dėl draudimo įmonių finansinės atskaitomybės“ 3 punktu finansinę atskaitomybę rengia pagal verslo apskaitos standartus, kas yra pažymėta ir Projektų aiškinamajame rašte, todėl loginiu požiūriu turėtų būti nurodytos Projekto 1 2 straipsnio 1 dalyje dėstomame Buhalterinės apskaitos įstatymo 3 straipsnio 3 dalies 3 punkte.

Tuo atveju, jei Projektu 1 siūloma pakeisti esamą teisinį reguliavimą, numatant aukščiau nurodytiems subjektams pareigą finansines ataskaitas rengti pagal tarptautinius apskaitos standartus arba pasirinktinai pagal tarptautinius apskaitos standartus arba verslo apskaitos standartus, siūlytina patikslinti aiškinamąjį raštą pagrindžiant teisinio reguliavimo keitimo priežastis bei numatant siūlomo teisinio reguliavimo pasekmes.

4.        Projekto 1 2 straipsnio 1 dalyje dėstomo Buhalterinės apskaitos įstatymo 3 straipsnio 3 dalies 2 punkto antrajame sakinyje pateikta nuostata laikytina abstraktaus pobūdžio, derančia prie Projekto 1 2 straipsnio 1 dalyje dėstomame Buhalterinės apskaitos įstatymo 3 straipsnio 3 dalies 1 punkte įtvirtintos nuostatos. Atsižvelgiant į tai, kad Projektais siekiama nustatyti, jog apskaitą tvarkyti pagal tarptautinius apskaitos standartus privalo ne visi ūkio subjektai, kurių vertybiniais popieriais prekiaujama reguliuojamoje rinkoje, o tik tie, kurie privalo sudaryti metines konsoliduotąsias finansines ataskaitas, siūlytina šią nuostatą pateikti 1 punkte. Taip pat siūlytina atitinkamai papildyti 2 straipsnio 1 dalyje dėstomą Buhalterinės apskaitos įstatymo 3 straipsnio 3 dalies 2 punktą jį išdėstant taip: „pagal verslo apskaitos standartus arba tarptautinius apskaitos standartus – ribotos civilinės atskaitomybės juridiniai asmenys, savo veikla siekiantys pelno, ūkio subjektai, kurių vertybiniais popieriais prekiaujama reguliuojamoje rinkoje, išskyrus šios dalies 1 punkte nurodytus ūkio subjektus <...>“.

5.        Atkreiptinas dėmesys į tai, kad Projekto 1  2 straipsnio 1 dalyje dėstomame Buhalterinės apskaitos įstatymo 3 straipsnio 3 dalies 4 punkte išskirti „viešojo sektoriaus apskaitos ir finansinės atskaitomybės standartai“ nėra aiškiai apibrėžti Lietuvos Respublikos viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatyme, reglamentuojančiame viešojo sektoriaus subjektų finansinės atskaitomybės sudarymą, todėl siūlytina pateikti „viešojo sektoriaus apskaitos ir finansinės atskaitomybės standartų“ apibrėžimą.

6.        Projektu 4 siūloma išbraukti nuostatą, kad priežiūros institucija nustato draudimo ir perdraudimo įmonių kitų ataskaitų formas ir jų sudarymo tvarką, tačiau svarstytina ar atsisakius šios nuostatos neatsiras teisinio reguliavimo spraga.

7.        Siūlytina Projekto 4 1 straipsnio 2 dalyje įrašyti praleistą žodį „ataskaitų“ tarp žodžių „finansinių“ ir „rinkinio“.

8.        Siūlytina Projektą 4 papildyti 2 straipsniu, nurodant įstatymo įsigaliojimo datą.

9.        Atsižvelgiant į tai, jog Projektais siekiama nustatyti, kad Lietuvos banko prižiūrimų subjektų veiklą reglamentuojančiuose įstatymuose būtų pateikta bendro pobūdžio nuoroda, kad apskaita tvarkoma ir finansinės ataskaitos sudaromos Lietuvos Respublikos įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka, sisteminiu požiūriu siūlytina koreguoti (kartu teikiant svarstyti šių teisės aktų pakeitimų projektus):

1)        Lietuvos Respublikos kolektyvinio investavimo subjektų įstatymo 14 straipsnio 1 dalį bei Lietuvos Respublikos finansinių priemonių rinkų įstatymo 15 straipsnio 1 dalį, išbraukiant žodžius „ir tarptautiniais apskaitos standartais“;

2)        Lietuvos Respublikos įmonių grupių konsoliduotosios finansinės atskaitomybės įstatymo (toliau – Įmonių grupių konsoliduotosios finansinės atskaitomybės įstatymas) 8 straipsnio 3 dalį, išbraukiant žodžius „verslo apskaitos standartus arba“, kadangi joje įtvirtinta nuostata, numatanti konsoliduotosios finansinės ataskaitos sudarymą vadovaujantis Įmonių finansinės atskaitomybės įstatymu, Įmonių grupių konsoliduotosios finansinės atskaitomybės įstatymu ir verslo apskaitos standartais arba tarptautiniais apskaitos standartais, o siūlomu teisiniu reguliavimu ūkio subjektams, privalantiems rengti konsoliduotąsias finansines ataskaitas nepaliekama alternatyvos galimybė, aiškiai įtvirtinant pareigą vadovautis tarptautiniais apskaitos standartais;

3)        Įmonių finansinės atskaitomybės įstatymo 15 straipsnio 5 dalį bei 241 straipsnį, išbraukiant nuorodą į verslo apskaitos standartus.

10.    Siūlytina apsvarstyti galimybę papildyti Projektų aiškinamojo rašto 8 punktą Lietuvos banko valdybos 2010 m. gruodžio 2 d. nutarimu Nr. 03-160 „Dėl kredito unijų finansinės apskaitos tvarkymo ir finansinių ataskaitų rengimo politikos pagrindinių principų patvirtinimo“, kadangi siekiant tinkamai įgyvendinti Projektų aiškinamojo rašto 1 punkte nurodytą tikslą turėtų būti pakeistos minėto nutarimo nuostatos.

 

 

 

 

 

Teisingumo viceministras                                                                                           Paulius Griciūnas

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ieva Lizūnaitė, (8 5) 266 2936, el. p. [email protected]                                                 Originalas nebus siunčiamas