LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Sveikatos reikalų komitetas
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽMONIŲ UŽKREČIAMŲJŲ LIGŲ PROFILAKTIKOS IR KONTROLĖS ĮSTATYMO NR. I-1553 11 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-4216
2020-06-03 Nr. 111-P-18
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkė A. Kubilienė, Komiteto pirmininkės pavaduotojas R. Martinėlis, Komiteto nariai: A. Armonaitė, K. Bartkevičius, I. Degutienė, D. Kaminskas, A. Kirkutis, J. Liesys, L. Matkevičienė, A. Matulas, I. Rozova, A. Vinkus, Komiteto biuro vedėja J. Bandzienė, patarėjas A. Astrauskas, patarėja K. Civilkienė, patarėjas E. Jankauskas, patarėja V. Valainytė, padėjėja D. Jonelytė, padėjėja M. Neverkevičienė, Seimo narė V. Aleknaitė-Abramikienė, Sveikatos apsaugos ministras A. Veryga, viceministrė K. Garuolienė, Teisingumo ministerijos Europos teisės departamento direktorius K. Dieninis, asociacijos “Objektyviai apie skiepus” prezidentė L. Rutkauskienė.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2019-11-27 |
1 |
1 |
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas: 1. Derinant projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 11 straipsnio 1 dalį su kitomis šio straipsnio nuostatomis, joje reikia numatyti, kad imunoprofilaktika gali būti taikoma asmenims tik jų sutikimu, išskyrus ne tik kituose teisės aktuose, bet ir šiame įstatyme numatytus atvejus. |
Pritarti |
Tikslinga įstatymo projektą atmesti, atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos Vyriausybės, Teisingumo ministerijos Europos teisės departamento išvadose pateiktus argumentus. |
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2019-11-27 |
1 |
3, 4 |
|
2. Pažymime, kad ministerijos kompetencijai priklausančiais klausimais privalomos galios administracinius aktus (įsakymus) tvirtina ministras, o ne ministerija, todėl projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 11 straipsnio 3 ir 4 dalyse vietoj žodžių „ministerijos“ ir „ministerija“ įrašytini atitinkamai žodžiai „ministro“ bei „ministras“. |
Pritarti |
Žiūrėti į aukščiau išdėstytus argumentus. |
3. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2019-11-27 |
1 |
5 |
|
3. Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 11 straipsnio 5 dalyje vartojama formuluotė „pacientas iki 16 metų“, o šio straipsnio 6 bei kitose dalyse - jau formuluotės „nepilnametis pacientas“, „vaikas“. Atkreiptinas dėmesys, kad formuluočių „nepilnametis pacientas“, „vaikas“ turinys yra platesnis, nes apima ir asmenis nuo 16 iki 18 metų amžiaus. Jeigu šiose dalyse siekiama reguliuoti teisinius santykius, susijusius su ta pačia asmenų kategorija, formuluotes reikėtų suderinti tarpusavyje. Taip pat norime pažymėti, kad Pacientų teisių ir žalos sveikatai atlyginimo įstatyme nustatyta, kad nepilnamečiam pacientui iki 16 metų atstovauja jo atstovai pagal įstatymą: vienas iš tėvų (įtėvių), globėjas, rūpintojas, o nepilnamečiam pacientui nuo 16 metų jo atstovai atstovauja tik tuo atveju, jeigu jis negali būti laikomas gebančiu protingai vertinti savo interesų. Atsižvelgiant į tai, projekto nuostatose siūlome vartoti formuluotę „nepilnametis pacientas iki 16 metų“. |
Pritarti |
Žiūrėti į aukščiau išdėstytus argumentus. |
4. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2019-11-27 |
1 |
5 |
|
4. Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 11 straipsnio 5 dalyje nustatyta, kad planinė imunoprofilaktika nepilnamečiam pacientui iki 16 metų taikoma tik su jo įstatyminių atstovų sutikimu, išskyrus tuos atvejus, kai egzistuoja reali epidemijos grėsmė yra užfiksuotas ligos, nuo kurios skiepijama, protrūkis, kurio negalima suvaldyti kitomis užkrečiamų ligų profilaktikos ir kontrolės priemonėmis. Šios nuostatos turinys nėra aiškus dėl kelių priežasčių. Pirma, formuluotės „realios epideminės grėsmės egzistavimas“ turinys yra gana subjektyvus ir neapibrėžtas, todėl tokios faktinės aplinkybės nustatymas ir atitinkamai normos taikymas būtų probleminis. Antra, pažymėtina, kad planinė imunoprofilaktika atliekama pagal tam tikrą sveikatos apsaugos ministro patvirtintą skiepijimų kalendorių, todėl projekte turėtų būti aiškiai atskleistas užkrečiamų ligų protrūkių ar epidemijų užfiksavimo ir to sąlygojamo vaikų, kurių skiepijimas pagal kalendorių numatytas tam tikrame laiko intervale po ar prieš užkrečiamų ligų protrūkių užfiksavimą, skiepijimo santykį. Pavyzdžiui, iš siūlomo reguliavimo nėra aišku, ar turėtų būti skiepijamas vaikas nuo užkrečiamos ligos tuo atveju, jeigu pagal kalendorių jis turėjo būti skiepijamas nuo jos 12 mėnesių prieš užkrečiamos ligos protrūkio užfiksavimą. Trečia, projekte neatskleistas užkrečiamos ligos protrūkio ar epidemijos užfiksavimo teritorinis aspektas. Pažymėtina, kad užkrečiamos ligos protrūkiu yra laikomas staigus užkrečiamųjų ligų išplitimas, apėmęs riboto skaičiaus žmonių grupę ir (ar) ribotą teritoriją, o epidemija - staigus ir neįprastai didelis užkrečiamųjų ligų išplitimas viename ar keliuose administraciniuose teritoriniuose vienetuose. Taigi, užkrečiamos ligos protrūkiai gali būti nustatomi ir fiksuojami netgi atskiroje šeimoje, įstaigoje, gyvenvietėje. Atsižvelgiant į tai, nėra aišku, koks santykis ir ryšis tarp užkrečiamos ligos protrūkio teritorijos ir skiepijamų nepilnamečių asmenų gyvenamosios ar mokymosi vietos yra būtinas ir pakankamas konstatuoti, kad jų skiepijimas yra privalomas užkrečiamos ligos plitimui suvaldyti. Ketvirta, svarstytina, ar projekto tikslams pasiekti nėra pakankama keičiamo įstatymo 11 straipsnio galiojančioje 5 dalyje (projekto 1 straipsniu pernumeruojamoje į keičiamo įstatymo 11 straipsnio 10 dalį) įtvirtinta nuostata, numatanti, kad visuotinė imunoprofilaktika, t.y. ir suaugusiųjų ir nepilnamečių asmenų atžvilgiu, gali būti taikoma tik šio įstatymo nustatyta tvarka paskelbus teritorijų karantiną, kai kyla reali grėsmė, kad gyventojai gali susirgti pavojingomis ar ypač pavojingomis užkrečiamosiomis ligomis, o kitos užkrečiamųjų ligų profilaktikos priemonės negarantuoja šių ligų plitimo ribojimo. Penkta, prieš žodžius „epidemijos“ įrašytini žodžiai „užkrečiamos ligos“, o prieš žodį „ligos“ - žodis „užkrečiamos“. Šešta, siekiant teisinio aiškumo, šioje dalyje siūlome nustatyti, kurios iš projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 11 straipsnio nuostatų būtų taikomos realios epidemijos grėsmės ar ligos protrūkio atveju, nes, pvz., 6 ir 7 dalių formuluotės suponuoja, kad jos taikomos visais planinės imunoprofilaktikos atvejais, o štai 8 dalis – tik esant realios epidemijos grėsmei ar užfiksuotam ligos protrūkiui. |
Pritarti |
Žiūrėti į aukščiau išdėstytus argumentus. |
5. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2019-11-27 |
1 |
6 |
|
5. Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 11 straipsnio 6 dalyje siūloma nustatyti, kad nepilnamečio paciento atstovo sutikimas arba atsisakymas nuo planinės imunoprofilaktikos turi būti pagrįstas ir tinkamas. Siekiant teisinio aiškumo, įstatyme reikėtų aiškiai įtvirtinti pagrįsto informacija ir tinkamo sutikimo ar atsisakymo sąlygas. Siūlome vadovautis Pacientų teisių ir žalos sveikatai atlyginimo įstatymo 15 straipsnio 3 ir 4 dalyse nurodytais kriterijais, taikomais paciento ar jo atstovo duodamam sutikimui dėl sveikatos priežiūros paslaugų teikimo. |
Pritarti |
Žiūrėti į aukščiau išdėstytus argumentus. |
6. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2019-11-27 |
1 |
6 |
|
6. Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 11 straipsnio 6 dalyje siūloma nustatyti, kad už informacijos, reikalingos duoti sutikimą planinei imunoprofilaktikai, suteikimą yra atsakinga sveikatos priežiūros įstaiga, teikianti šios rūšies asmens sveikatos priežiūros paslaugas. Manytume, kad už informacijos suteikimą nepilnamečio atstovams atsakinga turėtų būti ne bet kokia asmens sveikatos priežiūros įstaiga, kuri teikia šios rūšies paslaugas, o būtent ta asmens sveikatos priežiūros įstaiga, kurioje konkrečiam nepilnamečiui pacientui ir būtų teikiamos imunoprofilaktikos paslaugos. Be to, šioje dalyje vietoj žodžio „atsakingas“ įrašytini žodžiai „atsakinga asmens“. |
Pritarti |
Žiūrėti į aukščiau išdėstytus argumentus. |
7. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2019-11-27 |
1 |
7 |
|
7. Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 11 straipsnio 7 dalyje (o taip pat ir 8 dalyje) vietoj žodžio „vaiko“ įrašytini žodžiai „nepilnamečio paciento iki 16 metų“. Taip pat siūlome patikslinti, kad sveikatos priežiūros specialistas nepilnamečio paciento iki 16 metų įstatyminius atstovus turi informuoti apie įvertintą galimą imunoprofilaktikos riziką (neigiamą vaistinio preparato poveikį), nepilnamečio paciento sveikatai saugumą ir (ar) galimas kilti nepageidaujamas reakcijas. |
Pritarti |
Žiūrėti į aukščiau išdėstytus argumentus. |
8. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2019-11-27 |
1 |
8 |
|
8. Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 11 straipsnio 8 dalyje siūloma nustatyti, kad tuo atveju, kai nepilnamečio paciento atstovas be pagrįstos priežasties atsisako duoti sutikimą planinei imunoprofilaktikai, sprendimą dėl jos priima gydytojų konsiliumas, atsižvelgdamas į nepilnamečio paciento interesus. Norime pažymėti, kad nėra aiškus šioje dalyje numatyto gydytojų konsiliumo sudarymo tikslas, jo funkcija bei santykis su kitomis projekto nuostatomis, numatančiomis privalomą planinę imunoprofilaktiką įstatyme nustatytais atvejais. Taigi, nėra aišku, ką šiuo atveju spręstų gydytojų konsiliumas, nes įstatymas ir taip įtvirtinta aiškų imperatyvą dėl privalomos planinės imunoprofilaktikos užkrečiamų ligų protrūkio ar epideminės grėsmės atveju. Galbūt turėta omenyje, kad gydytojų konsiliumas spręstų atsisakymo duoti sutikimą planinei imunoprofilaktikai pagrįstumą, tai yra pakartotinai atliktų sveikatos priežiūros specialisto jau atliktą galimą skiepijimo rizikos nepilnamečio sveikatai įvertinimą ir priimtų galutinį sprendimą dėl atsisakymo pagrįstumo. Taip pat šioje dalyje reikėtų plačiau atskleisti gydytojų konsiliumo sudarymo ir sprendimų priėmimo jame tvarką. Be to, po žodžio „nepilnamečio“ įrašytinas žodis „paciento“, o vietoj žodžio „sveiktos“ – žodis „sveikatos“. |
Pritarti |
Žiūrėti į aukščiau išdėstytus argumentus. |
9. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2019-11-27 |
1 |
9 |
|
9. Nėra aiškus projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 11 straipsnio 9 dalies nuostatos, numatančios, kad paciento atstovo atsisakymas planinei imunoprofilaktikai dėl šių priežasčių yra tinkamas, nebent būtų įrodyta kitaip, turinys, nes šioje dalyje nenustatomos jokios atsisakymo duoti sutikimo sąlygos ir pagrindai. Šioje dalyje tik nustatoma nepilnamečio paciento atstovo teisė, jam to pageidaujant, sveikatos priežiūros įstaigos nustatyta tvarka pasirinkti kitą galimą (vienvalentę) vakciną, o jei ji nekompensuojama – ją įsigyti savo lėšomis. Kitaip sakant, šios dalies nuostatos formuluotė nesuponuoja paciento atstovų teisės atsisakyti planinės imunoprofilaktikos tuo atveju, jeigu sveikatos priežiūros įstaigoje nėra jų pageidaujamos vienvalentės vakcinos. Taip pat nėra aišku, kodėl išskiriama tik vienvalentė vakcina, taip atimant teisę pageidauti, pavyzdžiui, dvivalentės vakcinos. Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, siūlome nuostatą tikslinti, aiškiai nurodant pagrįsto planinės imunoprofilaktikos atsisakymo pagrindus, susijusius su vakcinos pasirinkimu ar norimos (kompensuojamos) vakcinos nebuvimu sveikatos priežiūros įstaigoje. Kita vertus, nėra aišku, koks subjektas turėtų teisę ar pareigą įrodyti, kad paciento atstovo atsisakymas planinei imunoprofilaktikai dėl šių priežasčių yra netinkamas. Be to, šioje dalyje vietoj žodžio „tinkamas“ įrašytinas žodis „pagrįstas“. |
Pritarti |
Žiūrėti į aukščiau išdėstytus argumentus. |
10. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2019-11-27 |
|
|
|
10. Keičiamo įstatymo 25 straipsnyje yra numatyta, kad užkrečiamųjų ligų profilaktikos ir kontrolės valstybinį valdymą Lietuvos Respublikoje vykdo Vyriausybė, Sveikatos apsaugos ministerija ir jos įstaigos. Sveikatos apsaugos ministerijos nuostatuose numatyta, kad ši ministerija organizuoja ir koordinuoja visuomenės sveikatos priežiūros strategijos įgyvendinimą užkrečiamųjų ligų profilaktikos ir kontrolės srityje. Atsižvelgiant į tai, manytina, kad dėl teikiamo projekto turėtų būti gauta Vyriausybės išvada. Be to, nors projekto aiškinamajame rašte yra nurodyta, kad projekto įgyvendinimui valstybės biudžeto finansavimo nereikės, tačiau galima preziumuoti, kad nauja privaloma imunoprofilaktika galimai pareikalautų papildomų Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšų. Atsižvelgiant į tai, kad įstatymo įsigaliojimas numatytas 2020 m. liepos 1 d., turi būti atitinkamai patikslintas 2020 metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo projektas Nr. XIIIP-4014, kuris šiuo metu yra svarstomas Seime. Atsižvelgiant į tai, kad Vyriausybė turi konstitucinius įgaliojimus rengti valstybės ir savivaldybių biudžetų projektą, Vyriausybės išvada turėtų būti gauta ir šiuo požiūriu. |
Pritarti |
Šis pasiūlymas šio projekto svarstymo Komitete metu nebeaktualus, nes Lietuvos Respublikos Vyriausybė pateikė išvadą dėl šio įstatymo projekto 2020 m. vasario 5 d. nutarimu Nr. 98. |
11. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2019-11-27 |
2 |
|
|
11. Projekto 2 straipsnis papildytinas 2 dalimi, numatančia įpareigojimą atsakingoms institucijoms iki įstatymo įsigaliojimo parengti įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus. Atitinkamai papildytinas ir straipsnio pavadinimas. |
Pritarti |
Tikslinga įstatymo projektą atmesti, atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos Vyriausybės, Teisingumo ministerijos Europos teisės departamento išvadose pateiktus argumentus. |
12. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2019-11-27 |
|
|
|
12. Atsižvelgiant į teisės technikos reikalavimus: 12.1. projekto 1 straipsnio pakeitimo esmėje vietoj žodžių „išdėstyti jį nauja redakcija“ įrašytini žodžiai „jį išdėstyti taip“; 12.2. projekto 1 straipsniu keičiant visą įstatymo 11 straipsnį, turi būti dėstomas ir 11 straipsnio pavadinimas; 12.3. projekto lyginamasis variantas neatitinka galiojančios keičiamo įstatymo 11 straipsnio redakcijos, jame turėtų būti paryškintos tik naujos 5-9 dalys, o buvusios 5 ir 6 dalys turi būti tik pernumeruotos; 12.4. atsižvelgiant į tai, kad projektu siūloma papildyti keičiamo įstatymo 11 straipsnį naujomis 5-9 dalimis, projektu taip pat turi būti keičiamos ir keičiamo įstatymo 12 straipsnio 5 dalies nuostatos, kuriose yra nuoroda į įstatymo 11 straipsnio 5 ir 6 dalis, projektu pernumeruojamas į 10 ir 11 dalis. |
Pritarti |
Žiūrėti į aukščiau išdėstytus argumentus. |
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Teisingumo ministerijos Europos teisės departamentas, 2019-12-05 |
|
|
|
Įvertinę Lietuvos Respublikos Seimo pateikto derinti Lietuvos Respublikos žmonių užkrečiamųjų ligų profilaktikos ir kontrolės įstatymo Nr. I-1553 11 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIIP-4216 (toliau – Projektas) atitiktį Europos Sąjungos teisei, pažymime, kad pastabų ir pasiūlymų neturime. Kartu atkreipiame dėmesį, jog teisinis įpareigojimas dėl skiepijimo užtikrinimo nepatenka į Europos Sąjungos teisės taikymo sritį, tačiau jis turi būti įvertintas žmogaus teisių kontekste[1], ypatingai atsižvelgiant į Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos (toliau – EŽTK) nuostatas, konkrečiai, 8 straipsnį, garantuojantį teisę į privatų gyvenimą. Šios teisės ribojimas gali būti pateisintas, jei yra nustatytas įstatymu, būtinas teisėtu pagrindu ir proporcingas. Taigi nacionalinės nuostatos, įtvirtinančios išimtis, kada imunoprofilaktika yra privaloma, gali būti vertinamos kaip neprieštaraujančios EŽTK tik esant pagrįstoms minėtosioms ribojimo pateisinamumo sąlygoms. |
Pritarti |
|
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: negauta.
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai (argumentai):
7.1. Sprendimas (pagal Lietuvos Respublikos Seimo statuto 150 straipsnį. Jeigu siūlomas sprendimas numatytas Seimo statuto 150 straipsnio 1 dalies 3–6 punktuose, pateikiami šio sprendimo argumentai): įstatymo projektą Nr. XIIIP-4216 atmesti, atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos Vyriausybės, Teisingumo ministerijos Europos teisės departamento išvadose pateiktus argumentus.
Argumentai:
1. Lietuvos Respublikos pacientų teisių ir žalos sveikatai atlyginimo įstatymo 14 straipsnio 2 dalyje nustatyta, kad nepilnamečiam pacientui iki 16 metų sveikatos priežiūra teikiama tik su jo atstovų sutikimu, išskyrus būtinosios medicinos pagalbos paslaugų teikimo atvejus. Skiepijimams taikoma ta pati tvarka kaip ir kitoms sveikatos priežiūros paslaugoms. Įstatymo projekto siūlymas, kad paciento sutikimo nereikia, kai yra reali epidemijos grėsmė ar yra užfiksuotas ligos, nuo kurios skiepijama, protrūkis, kurio negalima suvaldyti kitomis užkrečiamųjų ligų profilaktikos ir kontrolės priemonėmis, prieštarautų Pacientų teisių ir žalos sveikatai atlyginimo įstatyme įtvirtintai vienai iš esminių paciento teisių – draudimui teikti sveikatos priežiūros paslaugas be paciento sutikimo. Įstatymo projekte nustatytos išimtys, kada nepilnametis asmuo gali būti skiepijamas nesant jo (ar jo atstovo) sutikimo neatitinka Pacientų teisių ir žalos sveikatai atlyginimo įstatymo 18 straipsnyje numatytų išimčių.
2. Siūlomas teisinis reguliavimas netikslingas, nes Įstatymo projektu siūlomi tikslai ir šiuo metu gali būti įgyvendinami esamomis teisinėmis priemonėmis, t. y. Nacionaline imunoprofilaktikos 2019–2023 metų programa, patvirtinta Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2019 m. sausio 28 d. įsakymu Nr. V-115 „Dėl Nacionalinės imunoprofilaktikos 2019–2023 metų programos patvirtinimo“, Lietuvos Respublikos žmonių užkrečiamųjų ligų profilaktikos ir kontrolės įstatymo poįstatyminiais teisės aktais.
3. Siekiant valstybėje įtvirtinti skiepų privalomumą svarbu atkreipti dėmesį ir į šioje srityje Europos Sąjungoje veikiančių teismų priimtus sprendimus. Europos Žmogaus Teisių Teismas, vertindamas privalomų skiepų teisinį reguliavimą, nurodė, kad tai susiję su Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos 8 straipsniu garantuojama teise į privatų gyvenimą, apimančia ir asmens fizinį bei psichologinį vientisumą.
4. Kitų šalių skiepijimo aprėpčių ir užkrečiamųjų ligų epidemiologinės priežiūros duomenimis, skiepijimų aprėptys yra didesnės ir užkrečiamųjų ligų epideminė situacija palankesnė šalyse, kuriose skiepijimas nėra privalomas (Skandinavijos ir Šiaurės Europos šalys). Publikuotų tyrimų rezultatų duomenimis, „privalomasis skiepijimas gali paskatinti neigiamą požiūrį į skiepijimus ir net skiepijimo aprėpčių sumažėjimą“.
5. Siekiant padidinti skiepijimo aprėptis ir valdyti užkrečiamąsias ligas, tarptautinės organizacijos ragina intensyviau vykdyti komunikavimo veiklą, didinti informuotumą apie skiepijimo naudą, nuolat užtikrinti galimybę pasiskiepyti įvairiais gyvenimo etapais.
8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: A. Kubilienė, I. Degutienė.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.
Komiteto pirmininkė Asta Kubilienė
Sveikatos reikalų komiteto biuro patarėjas Egidijus Jankauskas