LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

TEISĖS IR TEISĖTVARKOS KOMITETAS

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS GYVENTOJŲ REGISTRO ĮSTATYMO NR. I-2237 5, 9 IR 11 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-1697

 

2022-09-28 Nr. 102-P-39

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkas Stasys Šedbaras, komiteto pirmininko pavaduotoja Agnė Širinskienė, komiteto nariai: Aušrinė Armonaitė, Irena Haase, Dainių Kreivį pavaduojantis Linas Slušnys, Gabrielių Landsbergį pavaduojantis Andrius Vyšniauskas, Česlav Olševski, Julius Sabatauskas, Algirdas Stončaitis.

Komiteto biuro vedėja Dalia Komparskienė, patarėjos: Jurgita Janušauskienė, Rita Karpavičiūtė, Dalia Latvelienė, Irma Leonavičiūtė, Martyna Civilkienė, Rita Varanauskienė, Loreta Zdanavičienė, vyriausioji specialistė Aidena Bacevičienė, padėjėjos: Meilė Čeputienė, Rivena Zegerienė.

Seimo nariai V. Mitalas. T. V. Raskevičius, Teisingumo ministerijos atstovai: J. Šlikienė, A. Gedzevičiūtė, R. Nikrevičė, J. Pažus, Lietuvos notarų rūmų prezidentas M. Stračkaitis, Lietuvos notarų rūmų atstovė S. Sakalauskaitė, Nacionalinės teismų administracijos atstovai: A. Jatkevičius, R. Dekonkovskienė, Lietuvos vyskupų konferencijos patarėjas teisės klausimais dr. Z. Garalevičius, Seimo kanceliarijos Teisės departamento Privatinės teisės skyriaus vedėja D. Petrauskaitė, patarėja M. Masteikienė.

 

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2022-05-23

 

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1.   Projekto 1 straipsniu siūloma keičiamo įstatymo 5 straipsnio 2 punktą išdėstyti taip: „2) asmenys be pilietybės ir kitų valstybių piliečiai, kurie gauna Lietuvos Respublikoje išduodamus asmens dokumentus, deklaruoja gyvenamąją vietą Lietuvos Respublikos teritorijoje ar kurių civilinės būklės aktai ar Lietuvos Respublikos civilinės sąjungos įstatymo nustatyta tvarka įregistruota civilinė sąjunga ir jos pasikeitimai registruojami Lietuvos Respublikos institucijose.“ (nauja nuostata pabraukta). Siekiant teisinio reguliavimo aiškumo ir nuoseklumo, siūlytina vietoje naujai siūlomos formuluotės „Lietuvos Respublikos civilinės sąjungos įstatymo nustatyta tvarka įregistruota civilinė sąjunga ir jos pasikeitimai“ įrašyti žodžius „civilinė sąjunga“. Kokia civilinė sąjunga, kaip ir kokie civilinės būklės aktai, turima omenyje šiame straipsnyje aišku iš kitų keičiamo įstatymo straipsnių.

 

Atsižvelgti

Klausymų metu apsispręsta, kad Sutarčių ir teisių suvaržymų registre būtų registruojamas susitarimas dėl civilinės sąjungos sudarymo fakto.

Patobulintame įstatymo projekte įstatymo 5 straipsnis nekeičiamas.

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2022-05-23

 

 

 

2. Siekiant teisinio reguliavimo aiškumo ir nuoseklumo, siūlytina tikslinti projekto 2 straipsnio 1 dalyje dėstomą keičiamo įstatymo 9 straipsnio 1 dalies 11 punkto nuostatą, vietoje žodžių „ir partnerių, įregistravusių civilinę sąjungą Lietuvos Respublikos civilinės sąjungos įstatymo nustatyta tvarka” įrašyti žodžius „civilinės sąjungos partnerių“.

 

Atsižvelgti

Klausymų metu apsispręsta, kad Sutarčių ir teisių suvaržymų registre būtų registruojamas susitarimas dėl civilinės sąjungos sudarymo fakto, todėl ši pastaba nėra aktuali.

Patobulintame įstatymo projekte įstatymo 9 straipsnio 1 dalies 11 punktas nekeičiamas.

 

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2022-05-23

1

1

 

3. Projekto 2 straipsnio 3 dalyje siūloma keičiamo įstatymo 9 straipsnio 1 dalies 20 punkto nuostatos tobulintinos, jų terminiją derinant tarpusavyje su kartu su projektu teikiamo Civilinės sąjungos įstatymo projekto (reg. Nr. XIVP-1694) 9 straipsnio 2 ir 3 dalių nuostatų terminija. Pagal Civilinės sąjungos įstatymo 9 straipsnio 2 dalį, notarine tvarka tvirtinamas bendras abiejų partnerių susitarimas nutraukti civilinę sąjungą, o ne pareiškimas, teismo sprendimu tvirtinamas bendras abiejų partnerių prašymas arba vienašališkas partnerio prašymas nutraukti įregistruotą civilinę santuoką, o ne pareiškimas.

 

Atsižvelgti

Klausymų metu apsispręsta, kad Sutarčių ir teisių suvaržymų registre būtų registruojamas susitarimas dėl civilinės sąjungos sudarymo fakto, todėl ši pastaba nėra aktuali.

Siūloma įstatymo projekto 9 straipsnio 1 dalies 20 punktą papildyti taip:

1 straipsnis. 9 straipsnio pakeitimas

Papildyti 9 straipsnio 1 dalį 20 punktu:

20) požymis, kad asmuo yra sudaręs susitarimą dėl civilinės sąjungos, susitarimo dėl civilinės sąjungos sudarymo ir pabaigos datos.

 

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2022-05-23

 

 

 

4. Projekto 2 straipsnio 3 dalyje siūloma keičiamo įstatymo 9 straipsnio 1 dalies 21 punkto nuostata tobulintina, derinant ją su 9 straipsnio 1 dalies nuostata iki dvitaškio ir atsisakant perteklinių žodžių. Siūlytina 21 punktą išdėstyti taip: „9) teismo sprendimo, kuriuo įregistruota civilinė sąjunga pripažinta negaliojančia, duomenys (teismo pavadinimas, teismo sprendimo įsiteisėjimo data, duomenų įrašymo data).

 

Atsižvelgti

Klausymų metu apsispręsta, kad Sutarčių ir teisių suvaržymų registre būtų registruojamas susitarimas dėl civilinės sąjungos sudarymo fakto, todėl ši pastaba nėra aktuali.

Patobulintame įstatymo projekte įstatymo 9 straipsnio 1 dalis nėra pildoma 21 punktu.

 

5.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2022-05-23

2

 

 

5. Projekto 3 straipsniu siūlomoje pakeisti keičiamo įstatymo 11 straipsnio 6 dalyje siūlytina išbraukti perteklinius žodžius „Lietuvos Respublikos civilinės sąjungos įstatyme įtvirtintą“.

 

Pritarti

 

 

6.

Teisingumo ministerija ES

2022-06-08

 

 

 

Įvertinę Lietuvos Respublikos gyventojų registro įstatymo Nr. I-2237 5, 9 ir 11 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-1697 atitiktį Europos Sąjungos teisei, pažymime, kad pastabų ir pasiūlymų neturime.

 

Atsižvelgti

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Teisėjų taryba

2022-08-08

1

 

 

Dėl GRĮ projekto Nr. XIVP-1697

4.    Siūlytina GRĮ projekto 2 straipsnio 2 dalimi teikiamą naują įstatymo 9 straipsnio 1 dalies 20 punktą pakeisti nurodant, kad „<...> ar teismo patvirtinto bendro abiejų partnerių ar teismo patvirtinto vieno iš partnerių vienašalio prašymo dėl civilinės sąjungos pabaigos duomenys (prašymą pasirašę partneriai, prašymo patvirtinimo vieta ir data, žyma apie notarinį patvirtinimą, teismo sprendimo įsiteisėjimo data, duomenų įrašymo data)“. Toks pakeitimas siūlomas atsižvelgus į CSĮ 9 straipsnio 2 dalį, kurioje nurodyta, kad teismo sprendimu tvirtinamas bendras abiejų partnerių prašymas (kai partneriai turi nepilnamečių vaikų) arba vienašališkas partnerio prašymas nutraukti įregistruotą civilinę sąjungą, o ne pareiškimas. Siūlomais sąvokų patikslinimais (pakeičiant žodį „pareiškimą“ į žodį „prašymą“) siekiama tarpusavyje suderinti CSĮ projekto bei GRĮ projekto terminologiją.

 

Atsižvelgti

Klausymų metu apsispręsta, kad Sutarčių ir teisių suvaržymų registre būtų registruojamas susitarimas dėl civilinės sąjungos sudarymo fakto, todėl ši pastaba nėra aktuali.

Siūloma įstatymo projekto 9 straipsnio 1 dalies 20 punktą papildyti taip:

1 straipsnis. 9 straipsnio pakeitimas

Papildyti 9 straipsnio 1 dalį 20 punktu:

20) požymis, kad asmuo yra sudaręs susitarimą dėl civilinės sąjungos, susitarimo dėl civilinės sąjungos sudarymo ir pabaigos datos.

 

2.

Teisėjų taryba

2022-08-08

2

 

 

4.   Taip pat siūlome GRĮ projekto 2 straipsnio 3 dalimi keičiamo įstatymo 9 straipsnio 1 dalies 21 punktą išdėstyti taip: „teismo sprendimo, kuriuo įregistruota civilinė sąjunga pripažinta negaliojančia, duomenys (teismo pavadinimas, teismo sprendimo įsiteisėjimo data, duomenų įrašymo data)“. Toks pakeitimas užtikrintų paprastesnį ir aiškesnį teisinių sąvokų dėstymą.

 

Atsižvelgti

Klausymų metu apsispręsta, kad Sutarčių ir teisių suvaržymų registre būtų registruojamas susitarimas dėl civilinės sąjungos sudarymo fakto, todėl ši pastaba nėra aktuali.

Patobulintame įstatymo projekte įstatymo 9 straipsnio 1 dalis nėra pildoma 21 punktu.

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Teisingumo ministerija

2022-08-16

 

 

 

4. Sąjungos projekto 5 ir 8 straipsnyje numatyta, kad civilinė sąjunga sukelia šiame įstatyme nurodytas teisines pasekmes nuo duomenų pagal abiejų asmenų, siekiančių įregistruoti civilinę sąjungą, pasirašytą ir notarine tvarka patvirtintą bendrą pareiškimą dėl civilinės sąjungos įregistravimo įrašymo Lietuvos Respublikos gyventojų registre (toliau – Gyventojų registras) momento ir civilinės sąjungos faktas prieš trečiuosius asmenis gali būti panaudotas tik įrašius duomenis dėl civilinės sąjungos įregistravimo Gyventojų registre.

Atkreiptinas dėmesys, kad šiuo metu Gyventojų registre nėra sukurta funkcionalumų, leisiančių registruoti civilinę sąjungą registre ar tvarkyti duomenis apie asmenų sudarytą civilinę sąjungą. Teoriškai civilinės sąjungos galėtų būti registruojamos Gyventojų registre, tačiau techninio įgyvendinimo aspektu šis sprendimas yra sudėtingas ir pareikalautų esminių registro pakeitimų, susijusių su naujų pagrindinių algoritmų kūrimu ir naujos duomenų tvarkymo procesų sekos nustatymu, kartu iš esmės praplečiant ir Metrikacijos ir gyvenamosios vietos deklaravimo informacinės sistemos apimtį, per kurią šiuo metu registruojami civilinės būklės aktai, sudarant civilinės būklės akto įrašą.

Be to, šiuo metu vyksta Gyventojų registro modernizavimo darbai, kurie yra finansuojami iš Europos Sąjungos struktūrinių fondų lėšų. Projekto pabaiga numatyta 2023 m. balandžio mėn. 5 metus po šio termino nustatyta pareiga palaikyti sukurtus funkcionalumus, todėl, nusprendus faktą apie civilinės sąjungos sudarymą registruoti Gyventojų registre, reikėtų ne tik iš esmės keisti Gyventojų registro algoritmus, bet ir palaikyti atskiro ir iš Europos Sąjungos lėšų finansuojamo Gyventojų registro modernizavimo projekto metu sukurtus techninius sprendimus.

Atsižvelgiant į aukščiau išdėstytus argumentus bei įvertinus atitinkamų registrų paskirtį, registruojamus objektus ir juose tvarkomus duomenis, siūlytina svarstyti galimybę duomenis apie civilinės sąjungos sudarymą tvarkyti Vedybų sutarčių registre (toliau – 1 alternatyva), kadangi Vedybų sutarčių registre jau yra sukurti reikiami funkcionalumai, kurie galėtų būti pritaikyti duomenų apie civilinę sąjungą tvarkymui, arba Sutarčių ir teisių suvaržymų registre (toliau – 2 alternatyva).

Pasirinkus 1 alternatyvą, Gyventojų registrui iš Vedybų sutarčių registro būtų teikiamas ir tvarkomas požymis apie įregistruotą civilinę sąjungą. Preliminariais skaičiavimais šiam sprendimui įgyvendinti reikėtų apie 120 tūkst. eurų ir 8 mėnesių. Pagal 2 alternatyvą duomenų tvarkymo principas būtų panašus į 1 alternatyvos, bet jo techninė realizacija būtų sudėtingesnė, o tai lemtų didesnį lėšų poreikį. Preliminariu vertinimu šiam sprendimui įgyvendinti reikėtų apie 160 tūkst. eurų ir 6 mėnesių. Be to, papildomai reikėtų keisti Lietuvos Respublikos Sutarčių ir teisių suvaržymų registro įstatymą, išplečiant šio registro objektų sąrašą.

Pasirinkus civilinę sąjungą registruoti vienu iš Teisingumo ministerijos pasiūlytų būdų, atitinkamai turėtų būti patikslinti tiek Sąjungos projektas, tiek Gyventojų registro projektas. Atsižvelgiant į tai, kad siūlomiems pakeitimams įgyvendinti reikės sukurti naujus arba pritaikyti esamus registrų funkcionalumus, siūlytina, priklausomai nuo pasirinktos registravimo alternatyvos, numatyti vėlesnę pateiktų įstatymų įsigaliojimo datą.

 

Pritarti

Pritarta pasiūlymui keisti Lietuvos Respublikos sutarčių ir teisių suvaržymų registro įstatymą, numatant įsigaliojimo datą 2023 m. rugsėjo 1 d.

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Žmogaus teisių komitetas

2022-06-08

 

 

 

*

Iš esmės pritarti Lietuvos Respublikos gyventojų registro įstatymo Nr. I-2237 5, 9 ir 11 straipsnių pakeitimo

įstatymo projektui Nr. XIVP-1697 ir siūlyti pagrindiniam Komitetui jį tobulinti, atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas, kurioms pritarė Žmogaus teisių komitetas ir pritarti komiteto išvadoms.

 

Pritarti iš dalies

Klausymų metu apsispręsta, kad Sutarčių ir teisių suvaržymų registre būtų registruojamas susitarimas dėl civilinės sąjungos sudarymo fakto.

 

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

7.1. Sprendimas: Pritarti komiteto patobulintam Gyventojų registro įstatymo Nr. I-2237 5, 9 ir 11 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-1697 ir komiteto išvadoms.

7.2. Pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Teisės ir teisėtvarkos komitetas

1

 

 

 

Argumentai:

Atsižvelgiant į tai, kad Sutarčių ir teisių suvaržymų registre būtų registruojamas susitarimas dėl civilinės sąjungos sudarymo fakto, šis duomuo turėtų būti ir Gyventojų registre.

Pasiūlymas:

1 straipsnis. 9 straipsnio pakeitimas

Papildyti 9 straipsnio 1 dalį 20 punktu:

20) požymis, kad asmuo yra sudaręs susitarimą dėl civilinės sąjungos, susitarimo dėl civilinės sąjungos sudarymo ir pabaigos datos.

 

Pritarti

 

2.

Teisės ir teisėtvarkos komitetas

3

 

 

 

Argumentai:

Atsižvelgiant į tai, kad reikia laiko pasiruošti tinkamam naujo teisinio reguliavimui, siūlytina numatyti vėlesnę įsigaliojimo datą.

Pasiūlymas:

3 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas

1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 dalį, įsigalioja 2023 m. rugsėjo 1 d.

2. Lietuvos Respublikos Vyriausybė ar jos įgaliotos institucijos iki 2023 m. kovo 31 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.

 

Pritarti

 

 

8. Balsavimo rezultatai: už – 6, prieš – nėra, susilaikė – 3.

9. Komiteto paskirti pranešėjai: Stasys Šedbaras, Agnė Širinskienė, Irena Haase, Julius Sabatauskas.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.

 

PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo projektas, jo lyginamasis variantas.

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                                     Stasys Šedbaras                 

                                                                                                                                                                            

 

 

Komiteto biuro patarėja I. Leonavičiūtė