LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

ETIKOS IR PROCEDŪRŲ KOMISIJA

 

IŠVADA

DĖL GALIMŲ LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO STATUTO PAŽEIDIMŲ SVARSTANT ĮSTATYMO PROJEKTĄ LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KULTŪROS KOMITETE

2021-01-10    Nr. 101-I-4

Vilnius

 

Lietuvos Respublikos Seimo Etikos ir procedūrų komisija (toliau – Komisija): Aušrinė Norkienė, Andrius Bagdonas, Guoda Burokienė, Viktoras Fiodorovas, Irena Haase, Silva Lengvinienė, Antanas Matulas, Rita Tamašunienė, gavusi Seimo nario Petro Gražulio kreipimąsi dėl galimų Lietuvos Respublikos Seimo statuto (toliau – Seimo statutas)  pažeidimų Seimo Kultūros komitete (toliau – Komitetas) svarstant pagrindinio komiteto išvadą dėl Lietuvos Respublikos Visuomenės informavimo įstatymo Nr. I-1418 2, 19, 20, 22, 24, 25, 31, 33, 34, 341, 37, 38, 39, 40, 401, 402, 403, 404, 43, 45, 47, 48, 51, 52 straipsnių pakeitimo, įstatymo papildymo 321 ir 402 straipsniais, 342 straipsnio pripažinimo netekusiu galios ir įstatymo trečiojo skirsnio pavadinimo pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIIP-5373(2) (toliau – Projektas) ir vadovaudamasi Seimo statuto 78 straipsnio 1 dalies 3 punkto nuostatomis teikia šią išvadą.

 

Etikos ir procedūrų komisija nustatė:

2020 m. gruodžio 16 d. Komitete buvo svarstoma pagrindinio komiteto išvada Projektui. Į Komiteto išvadą buvo įtrauktas VšĮ Lietuvos nacionalinio radijo ir televizijos (toliau- LRT) pasiūlymas, kuriam Komitetas pritarė. Pasak pareiškėjo, tai nutiko Komiteto pirmininkui Vytautui Juozapaičiui ir paskirtajam pranešėjui Komiteto nariui Arminui Lydekai sąmoningai suklaidinus Komiteto narius.

Seimo narys P. Gražulis savo skunde nurodo, kad Komiteto pirmininkas V. Juozapaitis bei narys A. Lydeka paklausti apie tai, ar nurodytas pasiūlymas buvo svarstytas darbo grupėje, nurodė, jog pasiūlymas buvo svarstytas darbo grupėje, kuri pasiūlymui pritarė. Pats pasiūlymas įgyvendina Europos Sąjungos teisę. Tokiu būdu sąmoningai suklaidinus Komiteto narius, pasiūlymas buvo įtrauktas į Komiteto išvadą. Pareiškėjo nuomone, faktas, jog yra pritariama pasiūlymui, kurį teikia neturintis įstatymų leidybos iniciatyvos teisės subjektas, gali pažeisti Lietuvos Respublikos Konstitucijos 69 straipsnio 1 dalies ir Seimo statuto 150 straipsnio 1 dalies nuostatas. Pareiškėjas tai grindžia nuostatomis, jog įstatymo ar jo projekto pakeitimus gali “teisėtai siūlyti tik asmenys, turintys įstatymų leidybos iniciatyvos teisę ir tik tokie siūlymai gali būti komitete privalomai svarstomi.” “Pasiūlymai, kuriuos pateikia asmenys, turintys įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, yra skelbiami viešai, dėl jų savo nuomonę gali pateikti ir suinteresuotos institucijos, asmenys, turintys įstatymų leidybos iniciatyvos teisę. Priešingu atveju yra galimybė, kad bus šiurkščiai pažeista įstatymų leidybos procedūra.”

Pareiškėjas prašo įvertinti, ar nebuvo pažeista įstatymų leidybos procedūra, kuomet Komitetas pritarė įstatymų leidybos iniciatyvos teisės neturinčio subjekto pasiūlymui Projektui, o taip pat, ar Seimo nariai V. Juozapaitis ir A. Lydeka, pateikdami galimai neteisingą informaciją Komiteto nariams, nepažeidė Seimo statuto nuostatų bei nesulaužė Seimo nario priesaikos.

 

 

2021 m. sausio 29 d. pateiktame Seimo Komiteto paaiškinime (išdėstytoms nuostatoms pritarė ir Seimo narys A. Lydeka) nurodoma, jog „Projektu buvo siekiama perkelti Audiovizualinės žiniasklaidos paslaugų direktyvos (ES) 2018/1808 nuostatas. Direktyvos perkėlimui į nacionalinę teisę kultūros ministro 2019 m. vasario 4 d. įsakymu Nr. ĮV-56 „Dėl darbo grupės sudarymo“ buvo sudaryta darbo grupė, kurios sudėtyje Viešosios įstaigos Lietuvos nacionalinis radijas ir televizija (toliau – LRT) nebuvo. <...> Darbo grupės įgaliojimai baigėsi, kai Projektas ir Projekto lydimieji dokumentai buvo užregistruoti Seimo posėdžių sekretoriate ir 2020 m. lapkričio 12 d. paskelbti Seimo interneto svetainėje. Atsižvelgiant į šį argumentą, LRT pasiūlymas, kuris Seimo posėdžių sekretoriate registruotas 2020 m. gruodžio 11 d., nebegalėjo būti svarstomas darbo grupėje.“

“2020 m. gruodžio 16 d. Komiteto posėdyje nuotoliniu būdu pradėtas Komiteto išvados projekto dėl Projekto svarstymas. Seimo statuto 136 straipsnio 1 dalis numato, kad visi Seimui teikiami įstatymų projektai ir pasiūlymai, projekto lydimieji dokumentai registruojami Seimo posėdžių sekretoriate. Paminėtina, kad Seimo posėdžių sekretoriate buvo registruoti Lietuvos kabelinės televizijos asociacijos, Lietuvos radijo ir televizijos asociacijos, Lietuvos verslo konfederacijos, asociacijos „Infobalt“, Valstybinės lietuvių kalbos komisijos ir LRT pasiūlymai šiam Projektui. Pažymėtina, kad Komitetas turėjo pareigą posėdyje apsvarstyti LRT pasiūlymą kartu su kitais siūlymais, registruotais Seimo posėdžių sekretoriate. Atsižvelgiant į šį faktą, Komitetas atmeta Seimo nario Petro Gražulio mestus kaltinimus, kad Komitetas LRT pasiūlymą svarstė neteisėtai.“

„Komiteto nariams svarstant LRT pasiūlymą numatyti išimtį, jog Visuomenės informavimo etikos komisija nepriima sprendimų LRT atžvilgiu, nei vienas iš posėdyje dalyvavusių Komiteto narių ar svečių neišreiškė prieštaravimo minėtam pasiūlymui, neįgarsino priežasčių, kodėl šiam pasiūlymui reikėtų nepritarti. Komiteto pirmininkui V. Juozapaičiui paskelbus balsavimą ir paklausus, ar kas nors turi prieštaravimų, prieštaravimų nebuvo ir sprendimas dėl LRT pasiūlymo priimtas bendru sutarimu.“

 

Pagal Komiteto 2020 m. gruodžio 16 d. posėdžio vaizdo ir garso įrašą matyti, kad posėdžio metu yra pristatomi siūlymai Projektui ir svarstoma pagrindinio komiteto išvada, dėl pateiktų pasiūlymų pasisako suinteresuoti asmenys. Seimo narys P. Gražulis klausia: „Kada buvo pristatomas šitas įstatymo projektas, supratau, kad jis darbo grupėje nesvarstytas. Tai kas jį parengė? ir kas vis tiktai yra.... dabar kokį variantą mes čia svarstom, jei jis nėra svarstytas darbo grupėje“ Komiteto pirmininkas V. Juozapaitis atsako, kad į Projektą yra perkeltos Europos Sąjungos direktyvos nuostatos ir suteikia žodį Seimo nariui A. Lydekai, prašydamas jį pakomentuoti išsamiau. A. Lydeka pasisako, jog darbo grupė daug dirbo su šiuo Projektu, perkeldama Europos Sąjungos teisės nuostatas, buvo parengtas Projektas, kuriam, kaip ir visiems kitiems teisės aktų projektams, suinteresuoti asmenys, institucijos galėjo teikti pasiūlymus pastabas. Šiuo metu Komitetas dėl visų pateiktų pasiūlymų ir turi apsispręsti. Pasiūlymai, kuriems pritaria pagrindinis komitetas, perkeliami į įstatymo projektą.

 

Seimo 2020 m. gruodžio 23 d. Seimas nutarė grąžinti Projektą pagrindiniam komitetui tobulinti. Tokiu atveju procedūra yra kartojama nuo Projekto svarstymo pagrindiniame komitete. 2021 m. sausio 4 d. Komitetas, svarstydamas pagrindinio komiteto išvadą Projektui, atsižvelgė į LRT 2020 m. gruodžio 31 d. raštą, kuriuo informuojama, kad LRT neprieštarauja, kad Komitetas nesvarstytų  2020 m. gruodžio 11 d. registruoto siūlymo. Taigi šis LRT pasiūlymas tapo nebeaktualus. 2021 m. sausio 14 d. Seimas Projektą priėmė.  

 

Pagal Lietuvos Respublikos Konstitucijos 68 straipsnį įstatymų leidybos iniciatyvos teisę turi Seimo nariai, Lietuvos Respublikos Prezidentas ir Vyriausybe. Ši teisė taip pat priklauso 50 tūkst. Lietuvos Respublikos piliečių, turinčių rinkimų teisę.

Konstitucijos 69 straipsnis įpareigoja įstatymus priimti laikantis įstatymo nustatytos procedūros.

Įstatymų leidybos procedūrą reglamentuoja Seimo statuto V dalis. Seimo statuto 135 straipsnio 1 dalis numato, kad įstatymų ir kitų Seimo priimamų teisės aktų projektus ir pasiūlymus dėl jų leidybos Seimui pateikia institucijos ir asmenys, turintys pagal Konstituciją įstatymų leidybos iniciatyvos teisę. Pagal Seimo statuto 143 straipsnio 2 dalį Seimui nutarus pradėti projekto svarstymo procedūrą, gali būti sprendžiama dėl projekto paskelbimo visuomenei svarstyti. Seimo statuto 147 straipsnio 2 ir 3 dalys numato, kad pagrindinis komitetas pasirengimo svarstyti stadijoje numato, iki kada pastabas, pasiūlymus ir pataisas komitetui pateikia suinteresuoti asmenys, o asmenys, turintys įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, savo pastabas, pasiūlymus gali pateikti komitetui likus ne mažiau nei dviem valandoms iki projekto svarstymo pagrindinio komiteto posėdyje. Šio straipsnio 8 dalis numato, kad visą dėl įstatymo projekto gautą medžiagą įvertina ir apibendrina pagrindinis komitetas. Seimo statuto 149 straipsnis reikalauja, kad pagrindinis komitetas savo išvadoje nurodytų, kokios pataisos ir pasiūlymai buvo gauti iš papildomų komitetų, ekspertų, suinteresuotų asmenų bei asmenų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, į kurias pastabas ir pasiūlymus atsižvelgta, į kuriuos ne ir kodėl, kaip siūloma keisti įstatymo projektą. Akivaizdu, kad komitetui pritarus tam tikriems pasiūlymams ar pastaboms įstatymo projektas keičiamas atitinkamai siūlymui ar pastabai.

 

 

Etikos ir procedūrų komisija konstatuoja:

1. LRT pasiūlymas Projektui Komitete buvo svarstomas  pagal Seimo statuto nuostatas. Komitetui pritarus šiam pasiūlymui, atitinkamai buvo pataisytas ir Projektas.

2. Seimo nariui P. Gražuliui 2020 m. gruodžio 16 d. Komiteto posėdyje paklausus, kas parengė įstatymo Projektą, Komiteto pirmininkas V. Juozapaitis paaiškino, kad Projektą rengė ir Europos Sąjungos direktyvos nuostatas į jį perkėlė darbo grupė. Komiteto narys A. Lydeka papildė, kad pasiūlymai, kuriems pritars Komitetas, bus perkelti į Projektą.

3. 2021 m. sausio 4 d. Komitetas iš naujo svarstydamas Projektą LRT sutikimu jų pasiūlymo Projektui nebesvarstė, į galutinį Projekto tekstą jis nebuvo įtrauktas. 2021 m. sausio 14 d. Projektas buvo priimtas be nurodyto pasiūlymo.

 

Etikos ir procedūrų komisija nusprendė:

1. Lietuvos Respublikos Seimo Kultūros komitetas 2020 m. gruodžio 16 d. svarstydamas ir pritardamas VšĮ Lietuvos nacionalinio radijo ir televizijos pasiūlymui Seimo statuto nuostatų nepažeidė.

2. Lietuvos Respublikos Seimo Kultūros komiteto pirmininkas Vytautas Juozapaitis ir komiteto narys Arminas Lydeka, atsakydami į komiteto nario Petro Gražulio klausimą dėl Projekto rengimo autorių, nepateikė klaidingos informacijos ir Valstybės politikų elgesio kodekso nuostatų nepažeidė.

 

Pritarta bendru sutarimu.

 

 

Komisijos pirmininkė                                                                                      Aušrinė Norkienė