LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS
IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS
ADMINISTRACINIŲ
NUSIŽENGIMŲ KODEKSO 589, 603 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR KODEKSO PAPILDYMO 1101
STRAIPSNIU
ĮSTATYMO PROJEKTO
2023-10-05 Nr. XIVP-3114
Vilnius
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.
1. Projekto 3 straipsniu siūloma papildyti Administracinių nusižengimų kodeksą (toliau – ANK) 1101 straipsniu, kuriame reglamentuojama administracinė atsakomybė už savavališką nuosavybės teise valdomos transporto priemonės stovėjimo vietos užėmimą ir naudojimą. Projekto nuostatos diskutuotinos šiais aspektais.
Pirma, atkreiptinas dėmesys, kad transporto priemonės stovėjimo vieta gali būti valdoma ne tik nuosavybės teisės, bet ir kitais, pavyzdžiui, nuomos ar panaudos pagrindais. Atsižvelgiant į tai svarstytina, ar projektu siūlomo teisinio reguliavimo nereikėtų patikslinti taip, kad jis apimtų transporto stovėjimo vietos valdymą nuosavybės teise, nuomos, panaudos ar kitais teisėtais pagrindais, nes priešingu atveju stovėjimo vietos nuomininkas ar panaudos gavėjas neturėtų teisinės galimybės tinkamai ginti savo pažeistų teisių be savininko dalyvavimo.
Antra, pastebėtina, kad ne visais atvejais faktinė transporto priemonės „stovėjimo vieta“ yra suformuota kaip atskiras, unikalų kodą turintis nekilnojamojo turto objektas (pavyzdžiui negyvenamoji patalpa - automobilių stovėjimo aikštelė (požeminiame garaže), negyvenamoji patalpa - garažas (boksas) ir kt.). Dažnu atveju nuosavybės teise ar kitais teisėtais pagrindais yra valdoma ne atskira „stovėjimo vieta“, o pats žemės sklypas, kurio plane yra sužymimos „stovėjimo vietos“. Tokiu atveju dėl konkrečių, žemės sklypo plane sužymėtų stovėjimo vietų naudojimo tvarkos savininkai ar kiti teisėti valdytojai susitaria sutartyje dėl naudojimosi nekilnojamuoju daiktu tvarkos. Atsižvelgiant į tai abejotina, ar projektu siūloma keičiamo kodekso 1101 straipsnio formuluotė, suteikianti teisę policijos pareigūnams pradėti administracinių nusižengimų teiseną, atlikti administracinių nusižengimų tyrimą ir surašyti administracinių nusižengimų protokolus tik dėl nuosavybės teise valdomos transporto priemonės stovėjimo vietos užėmimo ir naudojimo yra pakankama projekto aiškinamajame rašte keliamoms problemoms spręsti. Projekto nuostatas siūlytina pildyti nurodant, kad administracinę atsakomybę užtrauktų savavališkas nuosavybės teise, nuomos, panaudos ar kitais teisėtais pagrindais valdomos transporto priemonės stovėjimo vietos ar žemės sklypo, kuriame ši stovėjimo vieta įrengta, užėmimas ir naudojimas.
Trečia, pažymėtina, kad asmenys, valdantys žemės sklypus nuosavybės, nuomos ar kitu pagrindu, šiose žemės sklypuose esančias įrengtas automobilių stovėjimo vietas gali savintis statydami ne tik fizines kliūtis, bet ir įrengti kelio ženklą Nr. 531 “Rezervuota stovėjimo vieta“, šio ženklo pastatymą suderinant su atsakingomis institucijomis. Tokiu atveju, pastačius automobilį be leidimo šio kelio ženklo zonoje, asmeniui kiltų administracinė atsakomybė pagal ANK 417 straipsnio 2 dalį, numatančio administracinę atsakomybę už sustojimą ir stovėjimą vietose, kuriose pagal Kelių eismo taisykles draudžiama sustoti ir stovėti, sustojimą ir stovėjimą nesilaikant kelio ženklų ir ženklinimo reikalavimų, važiavimo tvarkos gyvenamosiose zonose ir kiemuose. Atsižvelgiant į esamą teisinį reguliavimą svarstytina, ar įtvirtinus projekto 3 straipsniu siūlomą nuostatą nekils teisės normų kolizija, kadangi šiomis normomis vienu metu būtų reguliuojami iš esmės tie patys visuomeninai santykiai. Atsižvelgiant į tai, manytina, kad projekto 3 straipsniu siūloma ANK 1101 dispozicija turėtų būti dėstoma taip, kad taikant šią normą nekiltų neaiškumų dėl jos taikymo.
2. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad 2023 m. liepos 4 d. buvo priimtas ANK 589 straipsnio pakeitimo ir kodekso papildymo 5071 straipsniu įstatymas Nr. XIV-2151, kuriuo buvo pakeistas ANK 589 straipsnio 49 punktas, todėl projektas ir lyginamasis variantas turėtų būti rengiami galiojančios teisės akto redakcijos pagrindu.
3. ANK 589 straipsnis yra skirstomas į punktus, todėl projekto 1 straipsnio pakeitimų esmėje turėtų būti nurodyta, kad keičiamas ANK 589 straipsnio 49 punktas.
4. Pažymėtina, kad ANK dispozicija ir sankcija dėstomos atskirose pastraipose. Atsižvelgiant į tai, projekto 3 straipsniu siūlomo ANK 1101 straipsnio dispozicija ir sankcija turėtų būti dėstomos atskirose pastraipose.
5. Atsižvelgus į tai, kad Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1998 m. liepos 9 d. nutarimu Nr. 851 „Dėl Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos nuostatų patvirtinimo“, 7 ir 8.1. punktuose nurodyti Teisingumo ministerijos veiklos tikslai yra, be kita ko, formuoti valstybės politiką administracinių nusižengimų bylų teisenos srityje bei rengti minėtų sričių įstatymų, Vyriausybės nutarimų ir kitų teisės aktų projektus, manytina, kad dėl siūlomo teisinio reguliavimo turėtų būti gauta Vyriausybės išvada.
Departamento direktorius Dainius Zebleckis
E. Drėgvaitė, tel. +370 5 209 6891, el. p. [email protected]
M. Masteikienė, tel. +370 5 209 6843, el. p. [email protected]