AIŠKINAMASIS RAŠTAS
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS
KELIŲ PRIEŽIŪROS IR PLĖTROS PROGRAMOS FINANSAVIMO
ĮSTATYMO NR.VIII-2032 4 IR 9 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO
1. Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys, parengto projekto tikslai ir uždaviniai:
Siūloma, kad Kelių priežiūros ir plėtros programai (toliau – Programa) finansuoti nuo 2019 m. sausio 1 d. būtų skiriami 65 procentai, nuo 2020 m. sausio 1 d. – 70 procentų, o nuo 2021 m. sausio 1 d. – 75 procentai akcizo pajamų, gautų už realizuotą benziną, dyzelinius degalus, suskystintas dujas, skirtas automobiliams, ir energetinius produktus, kurie pagaminti iš biologinės kilmės medžiagų ar su jų priedais ir skirti naudoti kaip variklių degalai.
Atsižvelgiant į siūlymą didinti visos Programos finansavimą, taip pat siūloma padidinti Programos finansavimo lėšų dalį, skirtą valstybei, savivaldybėms vietinės reikšmės keliams (gatvėms) tiesti, taisyti, prižiūrėti ir saugaus eismo sąlygoms užtikrinti – vietoj dabar numatytų 30 procentų nuo 2020 m. sausio 1 d. padidinti iki 35 procentų.
Įstatymo projekto rengimą paskatino siekis užtikrinti pakankamą Programos finansavimą po to, kai 2017 metų gruodžio mėnesį Lietuvos Respublikos Seimas priėmė įstatymo pakeitimą, kuriuo nuo 2018 metų Programai skiriama dalis akcizo pajamų, gautų už realizuotą benziną, dyzelinius degalus, suskystintas dujas ir energetinius produktus, sumažinta nuo 65 iki 48 procentų.
Nors didindama eismo saugumą Lietuva ir padarė didelę pažangą, tačiau vis dar pasižymime gerokai didesniu avaringumu ir žuvusiųjų keliuose skaičiumi nei Vakarų Europos valstybės. Augant kelių transporto priemonių eismo intensyvumui, prastėjant kelių dangų būklei, dėl lėšų trūkumo vis dar lieka daug neįgyvendintų kelių projektų, neasfaltuotų ir nusidėvėjusių žvyrkelių, žiemos metu nebarstomų ar žemesniu priežiūros lygiu prižiūrimų rajoninės ir vietinės reikšmės kelių, kurie kerta gyvenamąsias vietoves.
Pažymėtina, kad Europos Sąjungos paramos lėšos automobilių kelių sektoriui 2014 – 2020 m. periodu sumažėjo beveik 2 kartus (nuo 704 mln. eurų iki 390 mln. eurų), lyginant su 2007 – 2013 m. periodu. 2017 m. buvo numatyta panaudoti 115 mln. eurų ES paramos lėšų, 2018 m. – 86 mln. Eur, 2019 m. – 28 mln. Eur, o 2020 m. – tik 17 mln. Eur. Po 2020 metų labai tikėtina, kad Europos Sąjungos paramos lėšų keliams gali nelikti arba jos bus minimalios ir tikslinės.
Siekiant kompensuoti ES lėšų sumažėjimą ir, jei ne pagerinti, tai bent išlaikyti esamą kelių kokybės lygį, būtina ieškoti papildomų Programos finansavimo šaltinių arba didinti pervedamą į šią programą akcizo pajamų dalį už realizuotą benziną, dyzelinius degalus, suskystintas dujas, energetinius produktus.
Akcizo pajamos sudaro didžiausią, iki 85 procentų siekiančią, Programos finansavimo dalį. Atkreiptinas dėmesys, kad faktiškai Programai tenka mažesnė akcizo dalis nei numatyta įstatyme, nes dalis Programos lėšų nukreipiama bendrosioms biudžeto reikmėms. Pvz., 2017 m. realiai į Programos biudžetą patekusi akcizo dalis buvo 55 procentai vietoj nustatytų 65 procentų.
Pasiūlymas dėl vietos kelių finansavimo didinimo atitinka Vyriausybės programą, kurioje numatytas siekis sudaryti finansines sąlygas savivaldybėms užtikrinti vietos kelių kokybę. Pažymėtina, kad vietos kelių finansavimas ypač buvo sumažintas krizės laikotarpiu, tačiau ir vėliau faktiškai negaudavo visos numatytos finansavimo dalies, todėl reikalinga atstatyti ir modernizuoti ilgą laiką nepakankamos priežiūros sąlygotą itin prastą vietinių kelių infrastruktūros būklę. Dėl šio pasiūlymo valstybinės reikšmės kelių finansavimas nenukentėtų, atsižvelgiant į tai, kad siūloma didinti ir visos Programos finansavimą.
2. Įstatymo projekto iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai:
Seimo nariai Algirdas Butkevičius ir Andrius Palionis.
3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami įstatymo projekte aptarti teisiniai santykiai:
Šiuo metu nustatyta, kad Programai finansuoti skiriami 48 procentai akcizo pajamų, gautų už realizuotą benziną, dyzelinius degalus, suskystintas dujas, skirtas automobiliams, ir energetinius produktus, kurie pagaminti iš biologinės kilmės medžiagų ar su jų priedais ir skirti naudoti kaip variklių degalai.
Šiuo metu Programos finansavimo lėšų dalis, skirta valstybei, savivaldybėms vietinės reikšmės keliams (gatvėms) tiesti, taisyti, prižiūrėti ir saugaus eismo sąlygoms užtikrinti yra 30 procentų.
4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama:
Didesnis kelių infrastruktūros projektų finansavimas padės pagerinti gyventojų gyvenimo kokybę, palengvins susisiekimą, sudarys sąlygas diegti pažangesnes eismo saugumo priemones, pagerins investicinę aplinką.
5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai (jeigu rengiant įstatymo projektą toks vertinimas turi būti atliktas ir jo rezultatai nepateikiami atskiru dokumentu), galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta:
Neigiamų pasekmių nenumatoma.
6. Kokią įtaką priimtas įstatymas turės kriminogeninei situacijai, korupcijai:
Neturės.
7. Kaip įstatymo įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai:
Renkantis įsisteigimo vietą verslui svarbus geras susisiekimas ir patikima kelių infrastruktūra.
8. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios:
Priėmus įstatymo projektą, kitų teisės aktų keisti nereikės.
9. Ar įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymo projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka:
Įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, įstatymo projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka.
10. Ar įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus:
Įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus.
11. Jeigu įstatymui įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų, – kas ir kada juos turėtų priimti:
Naujų teisės aktų įgyvendinti priimtam įstatymui nereikia.
12. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymui įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais):
Preliminariais skaičiavimais, faktinės įplaukos nuo 1 procento akcizo sudaro apie 7 mln. Eur. Nuo 2019 m. sausio 1 d. iki 65 proc. atstačius anksčiau galiojusią į Programą pervedamą akcizo dalį, tikėtina, kad programos įplaukos padidėtų 119 mln. Eurų. Atitinkamai 2020 m. ir 2021 m. programos įplaukos didėtų dar po 35 mln. Eurų kasmet, kas galėtų leisti kompensuoti Europos Sąjungos paramos lėšų mažėjimą.
13. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados:
Negauta.
14. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno „Eurovoc“ terminus, temas bei sritis:
Kelių priežiūros ir plėtros programos, Kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimo šaltiniai.
15. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai:
Nėra.
Teikia
Seimo nariai Algirdas Butkevičius
Andrius Palionis