AIŠKINAMASIS RAŠTAS

DĖL SEIMO KONTROLIERIŲ ĮSTATYMO NR. VIII-950 18 IR 22 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO  ĮSTATYMO PROJEKTO IR VAIKO TEISIŲ APSAUGOS KONTROLIERIAUS ĮSTATYMO NR. VIII-1708 22 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

 

1.             Įstatymų projektų rengimą paskatinusios priežastys, parengtų projektų tikslai ir uždaviniai

 

Įstatymų projektų rengimą paskatino Seimo Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto vykdyta Seimui atskaitingų institucijų parlamentinė kontrolė. Pažymėtina, kad tiek Seimo kontrolierių įstatymo, tiek Vaiko teisių apsaugos kontrolieriaus įstatymo galiojančios redakcijos neapibrėžia šių institucijų gautų skundų išnagrinėjimo galutinio termino. Manytina, kad esamas teisinis reguliavimas gali sukelti riziką piktnaudžiavimui. Verta pastebėti, kad kitų Seimui atskaitingų institucijų (pavyzdžiui, Vyriausiosios rinkimų komisijos, Vyriausios tarnybinės etikos komisijos, Žurnalistų etikos inspektoriaus tarnybos ir kt.) veiklą reglamentuojantys įstatymai nurodo skundų išnagrinėjimo galutinius terminus.

Įstatymų projektais siekiama suvienodinti Seimui atskaitingų institucijų veiklą reglamentuojančių įstatymų normas, įtvirtinant galutinius skundų išnagrinėjimo terminus, tiek Seimo kontrolierių, tiek Vaiko teisių apsaugos kontrolieriaus veikloje. Siekiama nustatyti, kad skundas turi būti išnagrinėtas per 3 mėnesius, o šis terminas gali būti pratęstas iki 6 mėnesių. Taip pat siūloma įtvirtinti, kad Seimo kontrolierius gali taikyti tarpininkavimo procedūrą tik gavęs pareiškėjo sutikimą.

 

2. Įstatymų projektų iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai

 

Įstatymo projektą inicijavo Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas.

 

3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami įstatymų projektuose aptarti teisiniai santykiai

 

Seimo kontrolierių įstatymo 18 straipsnyje įtvirtinta, kad skundas turi būti ištirtas ir pareiškėjui atsakyta per 3 mėnesius nuo skundo gavimo dienos, išskyrus atvejus, kai dėl skunde nurodytų aplinkybių sudėtingumo, informacijos gausos ar skundžiamų veiksmų tęstinio pobūdžio būtina skundo tyrimą pratęsti. Apie Seimo kontrolieriaus sprendimą pratęsti skundo tyrimo terminą informuojamas pareiškėjas. Skundai turi būti ištirti per įmanomai trumpiausią laiką.

Seimo kontrolieriaus įstatymo 22 straipsnis numato, kad Seimo kontrolierius nutraukia skundo tyrimą, jei tyrimo metu išnyksta skundžiamos aplinkybės arba, tarpininkaujant Seimo kontrolieriui, skunde keliamos problemos išsprendžiamos gera valia.

Vaiko teisių apsaugos kontrolieriaus įstatymo 22 straipsnyje įtvirtinta, kad skundas turi būti ištirtas ir pareiškėjui atsakyta per 3 mėnesius nuo jo skundo gavimo dienos. Dėl skunde nurodytų aplinkybių sudėtingumo, informacijos gausos, skundžiamų veiksmų tęstinio pobūdžio ar dėl to, kad skundo nagrinėjimo metu prireikia atlikti papildomą tyrimą (gauti dokumentus, paaiškinimus, apklausti suinteresuotus asmenis ir kt.), skundo tyrimo terminas pratęsiamas. Apie vaiko teisių apsaugos kontrolieriaus sprendimą pratęsti skundo tyrimo terminą informuojamas pareiškėjas. Skundai turi būti ištirti ir vaiko teisių apsaugos kontrolieriaus iniciatyva pradėti tyrimai turi būti atlikti per kuo trumpesnį laiką.

 

4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama

Siūloma įtvirtinti Seimo kontrolierių ir Vaiko teisių apsaugos kontrolieriaus gautų skundų išnagrinėjimo terminą – jį apibrėžiant iki 3 mėnesių, su galimybe pratęsti dar 3 mėnesiams. Kadangi šiuo metu teisinis reguliavimas nenumato galutinio skundų išnagrinėjimo termino, minėtose institucijose gali susidaryti palanki situacija piktnaudžiavimui, taip pat gali neapibrėžtai užsitęsti skundo nagrinėjimas, pareiškėjas negali tikėtis skundo išnagrinėjimo per apibrėžtą laiką.

Taip pat siūloma nustatyti, kad skundo tyrimas yra nutraukiamas, jei pareiškėjo sutikimu tarpininkaujant Seimo kontrolieriui, skunde keliamos problemos išsprendžiamos gera valia. Siektina, kad tarpininkavimo procedūra būtų taikoma tik gavus pareiškėjo sutikimą, o pareiškėjui nesutikus – būtų skundas nagrinėjamas iš esmės.

 

5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai, galimos neigiamos priimtų įstatymų pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta

 

Neigiamų pasekmių nenumatoma.

 

6. Kokią įtaką priimti įstatymai turės kriminogeninei situacijai, korupcijai

 

Priimtas įstatymo pakeitimas kriminogeninei situacijai ir korupcijai įtakos neturės.

 

7. Kaip įstatymų įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai

 

Priimtas įstatymo pakeitimas verslo sąlygoms ir jo plėtrai įtakos neturės.

 

8. Įstatymų inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios

 

Priėmus įstatymą, kitų teisės aktų priimti, pakeisti ar pripažinti netekusiais galios nereikės.

 

9. Ar įstatymų projektai parengti laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymų projektų sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka

 

Įstatymų projektai parengti laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų ir atitinka bendrinės lietuvių kalbos normas, esamos sąvokos nėra keičiamos.

 

10. Ar įstatymų projektai atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus

 

Įstatymų projektai neprieštarauja Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms ir Europos Sąjungos dokumentams.

 

11. Jeigu įstatymams įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų, – kas ir kada juos turėtų priimti

 

Įgyvendinamųjų teisės aktų priimti nereikės.

 

12. Įstatymų projektams įgyvendinti reikalingos lėšos

 

Siūlomi įstatymo pakeitimai įtakos valstybės biudžetui ir mokesčių surinkimui neturės.

 

13. Įstatymų projektų rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados

 

Rengiant įstatymų projektus nebuvo kreiptasi dėl specialistų vertinimo bei išvadų.

 

14. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiems projektams įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno „Eurovoc“ terminus, temas bei sritis

 

Reikšminių žodžių, kuriuos reikėtų įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno „Eurovoc“ terminus, temas bei sritis, nėra.

 

15. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai

 

Nėra.

 

 

 

Teikia

Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto                                                           Guoda Burokienė

vardu komiteto pirmininkė