LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS
TEISĖS DEPARTAMENTAS
IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SVEIKATOS PRIEŽIŪROS ĮSTAIGŲ ĮSTATYMO NR. I-1367 153 IR 45 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO
2020-01-08 Nr. XIIIP-4378
Vilnius
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklių reikalavimams, teikiame šias pastabas:
1. Projektu siekiama atsisakyti Sveikatos priežiūros įstaigų įstatymo 153 straipsnio nuostatos, nustatančios, kad pirminės ambulatorinės sveikatos priežiūros paslaugą sveikatos apsaugos ministro nustatytų ūmių būklių atveju asmens sveikatos priežiūros paslaugas teikianti LNSS įstaiga privalo apdraustajam suteikti ne vėliau kaip per 24 valandas. Pažymėtina, kad vietoje naikinamos nuostatos joks naujas reguliavimas dėl pirminės ambulatorinės sveikatos priežiūros paslaugos ūmių būklių atveju teikimo nenustatomas. Sistemiškas liekančių galioti Sveikatos priežiūros įstaigų įstatymo 153 straipsnio 2 dalies nuostatų vertinimas suponuoja, kad pirminės ambulatorinės sveikatos priežiūros paslaugos, nepriklausomai nuo to, ar tai ūmūs atvejai, ar ne, asmens sveikatos priežiūros paslaugas teikianti LNSS įstaiga privalės apdraustajam suteikti ne vėliau kaip per 7 kalendorines dienas. Nors projekto aiškinamajame rašte nurodoma, kad iškilus poreikiui pacientui paslaugas gauti kitu laiku (kai įstaiga nedirba), jei paciento būklė atitiktų ūmios būklės atvejus, pacientas turėtų kreiptis ir gauti paslaugas asmens sveikatos priežiūros įstaigose, turinčiose skubiosios pagalbos skyrius, tačiau pačiame projekte toks reguliavimas neįtvirtintas. Taip pat pažymėtina, kad su siūlomu reguliavimu nederėtų ir keičiamo straipsnio 1 dalis bei 45 straipsnio 1 dalies 1 punktas, numatantys, kad visos asmens sveikatos priežiūros paslaugas teikiančios įstaigos privalo visiems pacientams suteikti būtinąją medicinos pagalbą sveikatos apsaugos ministro nustatyta tvarka ir terminais (t.y. nuostata turėtų būti patikslinta, nurodant, kad būtinoji medicinos pagalba pacientams privalėtų būti suteikta tik asmens sveikatos priežiūros įstaigos darbo metu). Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, siekiant teisinio aiškumo bei siekiant užtikrinti apdraustųjų sveikatos draudimo teisę gauti tinkamas asmens sveikatos priežiūros paslaugas, projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 153 straipsnį reikėtų tikslinti, aiškiai reglamentuojant skubiosios medicinos pagalbos teikimo esant ūmiems pacientų sveikatos sutrikimams ypatumus.
2. Projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 45 straipsnio 1 dalies 12 punkto turinys yra nelogiškas bei nederantis tarpusavyje, t.y. vienoje nuostatoje siūloma nustatyti imperatyvą, įpareigojantį asmens sveikatos priežiūros įstaigas organizuoti savo darbą taip, kad paslaugos būtų teikiamos pacientams ne mažiau kaip 8 valandas 5 darbo dienas per savaitę, pietų pertraukų metu, taip pat ne mažiau kaip 2 papildomas valandas kiekvieną darbo dieną prieš arba po įstaigos darbo dienos laiko, o kitoje nuostatoje reglamentuojama situacija, jeigu asmens sveikatos priežiūros įstaiga laikosi šio imperatyvo - jai skiriamas papildomas finansinis skatinimas. Vertinant šias nuostatas tarpusavyje, galima daryti išvadą, kad prailgintas asmens sveikatos priežiūros įstaigos darbo laikas yra ne imperatyvus reikalavimas, o įstatymų leidėjo nustatyta siekiamybė, už kurios tinkamą įgyvendinimą būtų skiriama finansinė paskata. Tuo atveju, jeigu asmens sveikatos priežiūros įstaigos prailgintas darbo laikas, vis dėlto, yra imperatyvus reikalavimas, keičiamo punkto formuluotė turi būti tikslinama, atsisakant nuostatos dėl „papildomo finansinio skatinimo“ (kitaip sakant, dėl prailginto asmens sveikatos priežiūros įstaigų darbo laiko tam tikra tvarka turėtų būti tiesiog padidintas jų bazinis finansavimas).
3. Siekiant teisinio aiškumo, keičiamo įstatymo 45 straipsnio 1 dalies 12 punkte vietoj formuluotės „ne mažiau kaip 8 valandas 5 darbo dienas per savaitę, pietų pertraukų metu, taip pat ne mažiau kaip 2 papildomas valandas kiekvieną darbo dieną prieš arba po įstaigos darbo dienos laiko“ siūlome įrašyti „ne mažiau kaip po 11 nepertraukiamų valandų 5 darbo dienas per savaitę“, t.y. 8 valandos įprasto darbo laiko+2 valandos prieš arba po įprasto darbo laiko+1 valanda pietų pertraukos. Priešingu atveju, reikėtų įstatymiškai nustatyti įprastą asmens sveikatos priežiūros įstaigų darbo laiką bei pietų pertraukai skiriamą laiką, tačiau, iš kitos pusės, tai irgi būtų nelogiška, nes 1) pietų pertraukos formaliai neliktų, nes įstaiga turėtų dirbti ir per ją, bei 2) seno „įprasto darbo laiko“ taip pat neliktų, nes pagal naują reguliavimą įprastu įstaigos darbo laiku būtų laikoma 11 valandų nepertraukiamo darbo trukmė.
4. Atsižvelgiant į tai, kad siūlomas reguliavimas susijęs su ūkinę veiklą vykdančių juridinių asmenų – asmens sveikatos priežiūros įstaigų – teise gauti valstybės finansavimą savo veiklai vykdyti, įstatyme turėtų būti aiškiai aptarti papildomai skiriamo finansinio paskatinimo principai (papildomų lėšų dydžio nustatymo ir lėšų pervedimo tvarka, lėšų šaltiniai, lėšų panaudojimo tvarka).
5. Projekto 2 straipsnio pakeitimų esmėje vietoj skaičiaus „12“ įrašytini skaičiai ir žodžiai „1 dalies 11“. Šio straipsnio dėstomojoje dalyje vietoj skaičiaus „12“ įrašytinas skaičius „11“, o vietoj žodžio „jos“ – žodis „ji“.
6. Projekto 3 straipsnio 2 dalyje prieš žodžius „Vyriausybė“ bei „sveikatos apsaugos ministras“ įrašytini žodžiai „Lietuvos Respublikos“.
Departamento direktorius Andrius Kabišaitis
E. Mušinskis, tel. (8 5) 239 6536, el. p. [email protected]
D. Zebleckis, tel. (8 5) 239 6906, el. p. [email protected]