PASIŪLYMAS

DĖL Slaugos praktikos ir akušerijos praktikos įstatymo NR. IX-413 PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-2694(2)

  

2024-05-02

Vilnius

 

Eil. Nr.

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

str.

str. d.

p.

1.

  

 

 

 

 

 

 

Argumentai:

Įstatymo pakeitimo projekto 1 straipsniu keičiamo Slaugos praktikos ir akušerijos praktikos įstatymo (toliau – Įstatymas) 11 straipsnio 1 dalies 2 punkte ir 2 pakeitimo projekto straipsniu keičiamo Įstatymo 12 straipsnio 1 dalies 2 punkte yra įtvirtinti  atitinkamai bendrosios praktikos slaugytojo ir akušerio teisės atsisakyti teikti atitinkamai slaugos ar akušerijos paslaugas  ir  nutraukti šių  paslaugų teikimą pagrindai.

Pažymėtina, kad objektyviai nėra pateisinamas kituose susijusiuose įstatymuose ir jų pakeitimo projektuose (pavyzdžiui, nr. XIVP-2692(2), XIVP-2693(2)) bei šiame projekte įtvirtinti skirtingi teisės atsisakyti ar nutraukti paslaugų teikimą pagrindai. Svarbu atkreipti dėmesį, kad tiek bendrosios praktikos slaugytojai, tiek ir akušeriai, kaip ir gydytojai ar odontologai, turi savo profesinės etikos principus, etikos kodeksus, todėl skirtingas jų traktavimas šioje situacijoje yra vertintinas kaip diskriminacinis. Dar daugiau, kaip jau yra minėta kituose susijusiuose pasiūlymuose, nors specialistų profesinės etikos principų apsaugos stiprinimas įstatymuose yra sveikintinas, bet jis pagal savo apimtį ir teisinės gynybos efektyvumą negali nukonkuruoti Konstitucijoje tiesiogiai saugomų vertybių įstatyminės apsaugos. Tai reiškia, kad Konstitucijoje tiesiogiai neįvardinta profesinės etikos principų apsauga negali išstumti ar pakeisti konstitucinės sąžinės laisvės apsaugos garantijų teisėkūroje. Atsižvelgiant į tai, kad Konstitucijos 26 str. įtvirtintas nevaržomos sąžinės laisvės principas, o taip pat į tai, kad tarp bendrosios praktikos slaugytojų bei akušerių sąžinės ir profesinės etikos principų egzistuoja glaudus ryšys, kuris ir sudaro prielaidas realiam etikos principų taikymui profesinėje praktikoje, įstatymo pakeitimo projektą siūloma papildyti nuostatomis, kad atsisakymas teikti slaugos ar akušerijos paslaugas ar šių paslaugų teikimo nutraukimas galimas esant prieštaravimui bendrosios praktikos slaugytojo ar akušerio sąžinei ir profesinės etikos principams.

              Taip pat, įvertinus, kad toliau aptariama problema atsirado nekritiškai pasinaudojus LR Vyriausybės išvadoje pateiktu projekto tobulinimo pasiūlymu, siekiant teisinio aiškumo, pažymėtina, kad Pacientų teisių ir žalos sveikatai atlyginimo įstatyme (taip pat siūlomuose jo pakeitimuose) nėra tiesiogiai reglamentuoti atvejai, kuomet minėtas paslaugas teikiantis asmuo negali atsisakyti teikti  arba negali nutraukti minėtų paslaugų teikimo net esant realiam pavojui paciento ar bendrosios praktikos slaugytojo ar akušerio sveikatai ar gyvybei. Todėl atitinkamų įstatymo pakeitimo projekto dalių, kuriose įvardijami numanomi kiti negu projekte tiesiogiai išvardinti draudimo atsisakyti arba nutraukti paslaugų  teikimą atvejai ir dėl to referuojama į Pacientų teisių ir žalos sveikatai atlyginimo įstatymą, yra siūloma atsisakyti. O jeigu įstatymo projekto rengėjų tikslas buvo nurodyti, kad yra išimčių iš Įstatyme įtvirtinto bendro draudimo atsisakyti teikti būtinąją medicinos pagalbą, tuomet siūlytina koreguoti dabartinę formuluotę projekte, kad būtų pašalintos galimos kitokios interpretacijos galimybės. Pavyzdžiui, kaip nurodyta šiame pasiūlyme.

Taip pat siūlytina apsvarstyti, ar kituose susijusiuose įstatymų projektų pakeitimuose vartojamos formuluotės ,,paslaugų teikimas <...> gali sukelti realų pavojų <...>“  ir šiame įstatymo pakeitimo projekte vartojama formuluotė ,,<...> darbo sąlygos kelia realų pavojų <...>“ užtikrina vienodą pacientų, gydytojų, odontologų, asmens sveikatos priežiūros specialistų bei bendrosios praktikos slaugytojų ir akušerių teisę į sveikatą ir gyvybę bei tinkamas jų profesinės veiklos teisines garantijas. Nustačius, kad šios juridinės formuluotės užtikrina skirtingą saugios profesinės veiklos garantijų apimtį, ir tokia skirtinga apimtis negali būti pateisinama objektyviais profesinės veiklos ir teikiamų paslaugų praktikos skirtumais, siūloma ją suvienodinti.

 

1

 

 

Pasiūlymas:

Pakeisti Įstatymo 11 straipsnio 1 dalies 2 punktą ir jį išdėstyti taip:

„2) atsisakyti teikti slaugos paslaugas arba nutraukti šių paslaugų teikimą, jeigu jų teikimas prieštarauja bendrosios praktikos slaugytojo sąžinei ir profesinės etikos principams, darbo sąlygos kelia realų pavojų paciento, bendrosios praktikos slaugytojo sveikatai ar gyvybei, išskyrus atvejus, kai teikiama būtinoji medicinos pagalba. Išimtinius atvejus, kuomet leidžiama atsisakyti pradėti teikti arba nutraukti būtinąją medicinos pagalbą, nustato Lietuvos Respublikos pacientų teisių ir žalos sveikatai atlyginimo įstatymas.“

 

 

2

 

 

Pasiūlymas:

Pakeisti Įstatymo 12 straipsnio 1 dalies 2 punktą ir jį išdėstyti taip:

3) atsisakyti teikti akušerijos paslaugas arba nutraukti šių paslaugų teikimą, jeigu jų teikimas prieštarauja akušerio sąžinei ir profesinės etikos principams, darbo sąlygos kelia realų pavojų paciento, bendrosios praktikos slaugytojo sveikatai ar gyvybei, išskyrus atvejus, kai teikiama būtinoji medicinos pagalba. Išimtinius atvejus, kuomet leidžiama atsisakyti pradėti teikti arba nutraukti būtinąją medicinos pagalbą, nustato Lietuvos Respublikos pacientų teisių ir žalos sveikatai atlyginimo įstatymas.“

 

 

 

 Teikia Seimo narė                                                                                        Asta Kubilienė