LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas
PAPILDOMO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS GERIAMOJO VANDENS TIEKIMO IR NUOTEKŲ TVARKYMO ĮSTATYMO
NR. X-764 13, 14 IR 16 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO
PROJEKTO NR. XIVP-146(2)
2021-09-22 Nr. 113-P-21
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo:
Komiteto pirmininkas Ričardas Juška, pirmininko pavaduotojas Valentinas Bukauskas, komiteto nariai: Guoda Burokienė, Domas Griškevičius, Bronislovas Matelis, Audrius Petrošius, Eugenijus Sabutis, Algis Strelčiūnas, Rita Tamašunienė, Valdemaras Valkiūnas.
Komiteto biuras: vedėja Lina Milonaitė, patarėjai: Ieva Lavišienė, Rasa Mačiulytė, Kristina Šimkutė, Juras Taminskas, padėjėja Vilma Keidūnė.
Kviestieji asmenys: Aplinkos ministerijos atstovai: viceministras Darius Kvedaravičius; Taršos prevencijos politikos grupės vyresn. patarėja Agnė Kniežaitė-Gofmanė; Taršos prevencijos politikos grupės vyr. specialistai Valentina Tuskenytė ir Vaidas Jusis; Gamtos apsaugos politikos grupės vyriausiasis specialistas Mindaugas Žolynas, Lietuvos geologijos tarnybos prie AM atstovai: Hidrogeologijos skyriaus vedėja Rasa Radienė; Teisės ir administravimo skyriaus vedėjas Tadas Gauronskis, Lietuvos savivaldybių asociacijos atstovai: direktorė Roma Žakaitienė; patarėjos Agnė Kazlauskienė ir Linda Kreimerytė, Lietuvos vandens tiekėjų asociacijos atstovai: prezidentas Bronius Miežutavičius; direktorius Vaidotas Ramonas; atstovė Beata Vilienė, Finansų ministerijos atstovai: Mokesčių politikos departamento Mokesčių ir muitų administravimo skyriaus vedėja Ramunė Fabijonavičiutė; skyriaus patarėjas Egidijus Vizgirda; Biudžeto departamento Ūkio sektorių skyriaus vyr. specialistė Lilija Suchocka, Specialiųjų tyrimų tarnybos atstovai: Korupcijos prevencijos valdybos viršininkė Svetlana Krasilnikova, Korupcijos prevencijos valdybos Antikorupcinio vertinimo skyriaus specialistas Aivaras Raišys, Vilniaus susivienijimo „Sodai“ pirmininkas Romasis Vaitiekūnas, UAB „Vandens harmonija“ atstovas Anicentas Štuopis.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-03-24 |
3 |
|
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas: 1. Teikiamas įstatymo projektas yra Gėlo požeminio vandens gavybos gręžinių įteisinimo laikinojo įstatymo projekto (reg. Nr. XIVP-144(2)) (toliau - Įstatymo projektas Nr. XIVP-144(2)) lydintysis įstatymo projektas. Pastarojo įstatymo projekto 8 straipsnio 1 dalyje siūloma nustatyti, kad įstatymas įsigalioja 2021 m. lapkričio 1 d. ir galioja iki 2024 m. spalio 30 d. Tuo tarpu projektų aiškinamajame rašte nurodoma, kad teikiamo įstatymo projekte „numatytas 3 metų laikotarpis, t. y. įtvirtinta data, kad iki 2023 m. gruodžio 31 d. savivaldybė arba jos kontroliuojama vandens tiekimo įmonė turi perimti iš bendruomenių ar kitų asmenų geriamojo vandens tiekimui reikalingą infrastruktūrą, siejamas su Laikinojo įstatymo projekto įgyvendinimu. Įvertinant tai, kad Laikinojo įstatymo projekto nuostatos galiotų iki 2023 m. gruodžio 31 d. t. y, iki šio laikotarpio numatyta galimybė įteisinti valdomą gręžinį ir susitvarkyti kitus požeminio vandens ištekliams išgauti reikalingus dokumentus, netaikant administracinės ir juridinių asmenų atsakomybės ir didesnio tarifo mokesčio už be leidimo išgautą gamtos išteklių kiekį, kol vyks gręžinio legalizavimo procedūros, manome, kad siekiant užtikrinti kokybišką geriamojo vandens tiekimo paslaugų teikimą, per šį laikotarpį savivaldybė arba jos kontroliuojama vandens tiekimo įmonė yra pajėgi perimti geriamojo vandens tiekimui reikalingą infrastruktūrą.“ Atkreiptinas dėmesys, kad Įstatymo projekto Nr. XIVP-144(2) 8 straipsnio 1 dalyje ir aiškinamajame rašte nurodytas Įstatymo projekto Nr. XIV‑144(2) galiojimo terminas nesutampa. Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 16 straipsnio 6 dalyje vietoj joje nurodytos datos „2023 m. gruodžio 31 d.“ nereikėtų nurodyti datos „2024 m. spalio 30 d.“ arba nurodyti kitą datą, jei Įstatymo projekto Nr. XIVP‑144(2) galiojimo data būtų keičiama. |
Pritarti |
|
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-03-24 |
|
|
* |
2. Kaip jau minėta, teikiamas statymo projektas yra Įstatymo projekto Nr. XIVP-144(2) lydintysis įstatymo projektas. Pastarojo įstatymo projekto 8 straipsnio 1 dalyje siūloma nustatyti, kad įstatymas įsigalioja 2021 m. lapkričio 1 d. Tuo tarpu teikiamame įstatymo projekte įstatymo įsigaliojimo data nėra nustatoma. Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar teikiamame įstatymo projekte taip pat nereikėtų nustatyti, kad įstatymas įsigalioja 2021 m. lapkričio 1 d. |
Pritarti |
|
3. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-03-24 |
|
|
* |
3. Pažymėtina, kad 2020 m. spalio 20 d. Seime yra registruotas Vyriausybės teiktas Lietuvos Respublikos geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo įstatymo Nr. X-764 13, 14 ir 16 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas (reg. Nr. XIIIP-5318), kurio nuostatos identiškos teikiamo įstatymo projekto nuostatoms, todėl atkreiptinas dėmesys į Seimo statuto 137 straipsnio 4 dalį. |
Pritarti |
|
4. |
Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos Europos Sąjungos teisės grupė, 2021-04-16 |
|
|
* |
Išnagrinėję Lietuvos Respublikos Seimo pateiktą derinti Lietuvos Respublikos geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo įstatymo Nr. X-764 13, 14 ir 16 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIVP-146(2) pažymime, kad pastabų ir pasiūlymų dėl atitikties Europos Sąjungos teisei neturime. |
Atsižvelgti |
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Lietuvos savivaldybių asociacija, 2021-09-17
|
3 |
|
|
<...> Savivaldybės prašo, kad Geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo įstatymo Nr. X-764 13, 14 ir 16 straipsnių pakeitimo įstatymo projekte Nr. XIVP-146(2) nurodytas infrastruktūros perdavimo terminas „iki 2023 m. gruodžio 31 d.“ būtų pratęstas iki „2025 m. gruodžio 31 d.“. Savivaldybėse gali būti įvairus infrastruktūros kiekis ir jos perėmimas į savivaldybių nuosavybę gali nevykti greitai ir sklandžiai dėl infrastruktūros perėmimo sąlygų, proceso organizavimo terminų ir pan. <...> |
Nepritarti |
Argumentai: Komitetas pritaria 2021-08-11 Vyriausybės išvadoje pateiktam pasiūlymui terminą pratęsti iki 2027 m. gruodžio 31 d.
|
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnyba, 2021-06-21 |
|
|
* |
Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnyba (toliau – Specialiųjų tyrimų tarnyba), vadovaudamasi Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 8 straipsnio nuostatomis, Lietuvos Respublikos Seimo Aplinkos apsaugos komiteto prašymu, atliko Lietuvos Respublikos gėlo požeminio vandens gavybos gręžinių įteisinimo laikinojo įstatymo projekto Nr. XIVP-144(2) (toliau – Gręžinių įteisinimo projektas), Lietuvos Respublikos mokesčio už valstybinius gamtos išteklius įstatymo Nr. I-1163 6 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-145(2) (toliau – Mokesčio įstatymo projektas) ir Lietuvos Respublikos geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo įstatymo Nr. X-764 13, 14 ir 16 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-146(2) (toliau – Geriamojo vandens tiekimo įstatymo projektas) (toliau kartu – Projektai) antikorupcinį vertinimą. <...> 3. Kitos pastabos ir pasiūlymai: Kitų pastabų ir pasiūlymų neteikiama. Mokesčio įstatymo projektui ir Geriamojo vandens tiekimo įstatymo projektui pastabų ir pasiūlymų neturime. <...>. |
Atsižvelgti |
|
2. |
Vilniaus miesto savivaldybės administracijos Energetikos skyrius, 2021-09-17
|
3 |
|
|
<...> Gėlo požeminio vandens gavybos gręžinių įteisinimo laikinasis įstatymas (projektas), pagal aiškinamąjį raštą, skirtas neregistruotų gręžinių įteisinimui ir institucijų taikomų sankcijų už požeminio vandens išteklių gavybą neturint gręžinio paso ar privalomo leidimo požeminio vandens ištekliams išgauti, apribojimui. Tačiau, sprendžiant gręžinių įteisinimo klausimą, neaišku, kokiu pagrindu yra keičiama Geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo įstatymo 16 straipsnio 6 dalis, nustatant, kad „Geriamojo vandens tiekimo ir (arba) nuotekų tvarkymo infrastruktūra, kuri nuosavybės teise priklauso kitiems asmenims ir yra reikalinga bei tinkama viešajam geriamojo vandens tiekimui ir (arba) nuotekų tvarkymui, ir (arba) paviršinių nuotekų tvarkymo infrastruktūra, kuri nuosavybės teise priklauso kitiems asmenims ir yra reikalinga bei tinkama paviršinių nuotekų tvarkymui, turi būti savivaldybės institucijos iniciatyva iki 2023 m. gruodžio 31 d. perduodama savivaldybei arba viešajam geriamojo vandens tiekėjui ir nuotekų tvarkytojui ar paviršinių nuotekų tvarkytojui“. Ši straipsnio dalis nustato visos vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo infrastruktūros perdavimą, kuris pastoviai yra vykdomas pagal pasirašytas geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo infrastruktūros statybos sutartis, susitarimus su statytojais ir perdavimo terminai yra fiksuoti sutartyse, taip pat pagal savivaldybių infrastruktūros plėtros įstatymu pasirašytas ir pasirašomas sutartis, kuriose gali būti nustatyti terminai vėlesni nei įstatymo redakcijoje. Todėl nepritariame geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo įstatymo 16 straipsnio 6 dalies pakeitimui, nustatant infrastruktūros perdavimo terminą. <...> |
Atsižvelgti |
|
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
6.1. Sprendimas: iš esmės pritarti įstatymo projektui Nr. XIVP-146(2) ir siūlyti pagrindiniam komitetui jį tobulinti, atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas bei suinteresuotų subjektų pasiūlymus, kuriems komitetas pritarė.
6.2. Pasiūlymai: nėra.
7. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
8. Komiteto paskirti pranešėjai: Bronislovas Matelis.
Komiteto pirmininkas Ričardas Juška
Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto biuro patarėja Ieva Lavišienė, tel. 8 612 00293