LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Žmogaus teisių KOMITETAS

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS MOTERŲ IR VYRŲ LYGIŲ GALIMYBIŲ ĮSTATYMO NR. VIII-947 1, 2, 9 STRAIPSNIŲ,

ĮSTATYMO PRIEDO PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 61, 111 IR 20 STRAIPSNIAIS

ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-3915

2024-07-17 Nr. 112-P-25

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas Tomas Vytautas Raskevičius, Komiteto pirmininko pavaduotojas Dainius Kepenis, nariai: Vytautas Bakas, Tomas Bičiūnas, Andrius Navickas, Arūnas Valinskas; Komiteto biuro vedėja Jolanta Savickienė, Komiteto biuro patarėjos Rūta Ragaliauskienė, Inga Strazdė.

Kviestieji asmenys: Socialinės apsaugos ir darbo viceministrė Justina Jakštienė, Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Lygių galimybių, moterų ir vyrų lygybės grupės vadovė Jolanta Sakalauskienė ir vyriausioji specialistė Milda Janeikaitė; Finansų ministerijos Atskaitomybės, audito, turto vertinimo ir nemokumo politikos departamento Atskaitomybės ir apskaitos metodologijos skyriaus vedėja Sonata Lebednykienė; Lietuvos verslo konfederacijos patarėja-teisininkė Akvilė Razumienė; Asociacijos ,,Lyderė“ vadovė  Agneta Skardžiuvienė.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

 

 

 

 

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2024-06-13

1

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.    Projektu 1 straipsniu keičiamo Moterų ir vyrų lygių galimybių įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 1 straipsnio 1 dalyje siūlytina vietoj žodžių „kaip ši sąvoka apibrėžta“ įrašyti žodžius „kaip ji apibrėžta“, atsižvelgiant į tai, kad Įmonių atskaitomybės įstatymo 3 straipsnyje, kuriame apibrėžtos pagrindinės šio įstatymo sąvokos, pati sąvoka ,,didelė įmonė“ nėra apibrėžiama, o jos apibrėžtis pateikta šio įstatymo 4 straipsnyje.

Pritarti

Pakeisti projekto 1 straipsniu  keičiamo įstatymo 1 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

 

,,1. Šio įstatymo paskirtis – užtikrinti, kad būtų įgyvendintos Lietuvos Respublikos Konstitucijoje įtvirtintos moterų ir vyrų lygios teisės, ir uždrausti bet kokią diskriminaciją dėl asmens lyties, ypač kai tai susiję su šeimine ar santuokine padėtimi, siekti lyčių pusiausvyros didelių įmonių, kaip kaip ši sąvoka apibrėžta jos apibrėžiamos Lietuvos Respublikos įmonių ir įmonių grupių  atskaitomybės įstatyme, valdymo ir priežiūros organuose. Šio įstatymo nuostatos dėl lyčių pusiausvyros didelėse įmonėse taikomos toms įmonėms, kuriose sudaromos valdybos ir (ar) stebėtojų tarybos.“ 

 

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2024-06-13

2

2

 

2. Projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 2 straipsnio 2 dalies 8 punkte siūloma nustatyti, kad „kitos šiame įstatyme vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos <...> vartojamos Lietuvos Respublikos akcinių bendrovių įstatyme ir Įmonių atskaitomybės įstatyme“. Projekto nuostata, kad keičiamame įstatyme vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos vartojamos kituose įstatymuose, nėra pakankamai aiški. Todėl siūlytume vietoj formuluotės „kaip jos apibrėžtos arba vartojamos“ įrašyti formuluotę „kaip jos apibrėžiamos“.

Kartu atkreipiame dėmesį, kad šiuo metu Seime svarstomas Įmonių ir įmonių grupių atskaitomybės įstatymo projektas Nr. XIVP-3675(2), kuriuo siūloma Lietuvos Respublikos įmonių atskaitomybės įstatymą Nr. IX-575 su visais pakeitimais ir papildymais pripažinti netekusiu galios (įsigaliojimas numatomas 2024 m. liepos 1 d.).Todėl pripažinus Lietuvos Respublikos įmonių atskaitomybės įstatymą Nr. IX-575 netekusiu galios ir priėmus Įmonių ir įmonių grupių atskaitomybės įstatymą, nuoroda į Įmonių atskaitomybės įstatymą reikės patikslinti.

Pritarti

Pakeisti Projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 2 straipsnio 2 dalies 8 punktą ir jį išdėstyti taip:

,,8. Kitos šiame įstatyme vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžiamos kaip jos apibrėžtos arba vartojamos  Lietuvos Respublikos akcinių bendrovių įstatyme ir Įmonių ir įmonių grupių  atskaitomybės įstatyme.“  

 

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2024-06-13

3

(61)

 

(1)

 

3. Projekto 3 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 61 straipsnio 1 dalies antrasis sakinys tikslintinas taip, kad būtų aišku, kokių teisinio reguliavimo tikslų juo siekiama. Be to, nėra aiškus jo santykis su keičiamo įstatymo 61straipsnio 1 dalies pirmojo sakinio nuostatomis, kurios yra iš esmės analogiškos antrojo sakinio nuostatoms. Svarstytina, ar projekto 3 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 61 straipsnio 1 dalies antrojo sakinio nereikėtų atsisakyti arba jį patikslinti, kad būtų aiškūs teisinio reguliavimo tikslai.

Pritarti

Siūloma atsisakyti keičiamo įstatymo 61 straipsnio 1 dalies antrojo sakinio.

 

 

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2024-06-13

3

 

 

4. Projekto 3 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 61 straipsnio 1-4 dalyse siūloma nustatyti reikalavimus didelių įmonių valdymo ir priežiūros organų sudėčiai, įgyvendinant moterų ir vyrų lygias galimybes, taip pat siūloma nustatyti reikalavimus didelių įmonių valdymo ir priežiūros organų atrankai. Atkreiptinas dėmesys, kad įmonių valdymo ir priežiūros organų sudarymas yra reglamentuojama atskiras juridinių asmenų teisines formas reglamentuojančiuose įstatymuose, kaip antai, Akcinių bendrovių įstatyme, Valstybės ir savivaldybės įmonių įstatyme ir kt.. Atkreiptinas dėmesys, kad Akcinių bendrovių įstatyme, priešingai nei teikiamo projekto 3 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 61 straipsnio nuostatose, nėra nustatyta, kad formuojant bendrovės valdymo ir priežiūros organus, turi būti vykdoma bendrovės valdybos ar stebėtojų tarybos narių atranka. Atsižvelgiant į tai, nėra aiškus projekto nuostatų santykis su Akcinių bendrovių įstatymo nuostatomis, reglamentuojančiomis bendrovių valdymo bei priežiūros organų sudarymą.  Manytina, kad projektu siūlomas teisinis reguliavimas nėra pakankamas. Kartu su teikiamu projektu turėtų būti teikiamas atitinkamas Akcinių bendrovių įstatymo atskirų straipsnių, kuriuose reglamentuojamas bendrovių valdymo organų sudarymas, pakeitimo įstatymo projektas, numatant tokių organų sudarymo ypatumus bendrovėse, kurios priskiriamos didelių įmonių kategorijai.

Nepritarti

Atkreiptinas dėmesys, kad ir kitų ES valstybių narių juridinių asmenų teisines formas reglamentuojančiuose teisės aktuose nenustatomos valdymo ir priežiūros organų atrankos procedūros, tik numatomas už tokių organų rinkimą atsakingas organas. Vadovaujantis Akcinių bendrovių įstatymo 20 straipsnio 1 dalies 3 punktu, visuotinis akcininkų susirinkimas turi išimtinę teisę rinkti stebėtojų tarybos narius, jei stebėtojų taryba nesudaroma, – valdybos narius, o jei nesudaroma ir valdyba, – bendrovės vadovą. Pažymėtina kad Akcinių bendrovių įstatymas nenustato stebėtojų tarybos narių, o taip pat valdybos narių ar bendrovės vadovo atrankos procedūrų, tačiau Įstatyme aiškiai nurodoma, kad šie bendrovės organai renkami. Atkreiptinas dėmesys, kad nepaisant neįtvirtintos atrankos procedūros, Akcinių bendrovių įstatyme nustatyta, pvz. kas negali būti renkamas stebėtojų tarybos ar valdybos nariu  (31 str. 6 d., 33 str. 6 d.). Tai reiškia, kad nepaisant atskirų nuostatų dėl atrankos procedūrų nebuvimo, vienasmenį organą ar kolegialaus organo narius renkantis organas turi imtis veiksmų, kad vienasmeniu ar kolegialaus organo nariu būtų išrenkamas asmuo, turintis teisę eiti tokias pareigas. Įstatymo projektu siūloma nustatyti reikalavimus, kuriais siekiama užtikrinti moterų ir vyrų lygių galimybių įgyvendinimą šiuose organuose, todėl už šių asmenų rinkimą atsakingas organas, be Akcinių bendrovių įstatyme nustatytų reikalavimų, be kita ko, turėtų įvertinti asmenis ir šiuo aspektu. Atsižvelgiant į tai, manome, kad papildomas reguliavimas dėl atrankos procedūrų Akcinių bendrovių įstatyme nereikalingas.

 

5.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2024-06-13

5

(111)

 

 

 

(1)

5. Projekto 5 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 111 straipsnio 1 punkte nuostata „ir nesivadovauja nustatytais“ keistina nuostata „arba nesivadovauja nustatytais“, nes vienu metu nenustatyti reikalavimų ir kriterijų asmenims, pretenduojantiems užimti didelės įmonės vadovo, valdybos narių, stebėtojų tarybos narių pozicijas, ir nesivadovauti nustatytais kriterijais nėra įmanoma.

Pritarti

Pakeisti projekto 5 dėstomų straipsniu keičiamo įstatymo 111 straipsnio 1 punktą ir jį išdėstyti taip:

,, 1) atrankos procese į didelės įmonės vadovo, valdybos narių, stebėtojų tarybos narių pozicijas nenustato reikalavimų ir kriterijų, taikomų konkrečiai pozicijai užimti, arba ir nesivadovauja nustatytais;

 

6.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2024-06-13

6

(20)

 

(1)

 

6. Atsižvelgiant į tai, kad pagal teisės technikos taisyklių reikalavimus, skaičiai paprastai rašomi skaitmenimis, išskyrus vienetą, kuris dažniausiai rašomas žodžiais, projekto 6 straipsniu dėstomo keičiamo įstatymo 20 straipsnio 1 dalyje vietoj žodžio „dvejus“ įrašytinas skaičius „2“.

Pritarti

Pakeisti projekto 6 straipsniu dėstomo keičiamo įstatymo 20 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

,,1. Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerija ne vėliau kaip iki 2025 m. gruodžio 29 d., o vėliau – kas 2 dvejus metus Europos Komisijai raštu pateikia informaciją apie didelių įmonių taikytas priemones, kurių imtasi, kad didelių įmonių valdymo ir priežiūros organuose nepakankamai atstovaujamos lyties asmenys užimtų ne mažiau kaip 33 proc. (bet ne daugiau kaip 49 proc.) įmonės vadovo, valdybos narių, stebėtojų tarybos narių pozicijų. Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba šią informaciją Socialinės apsaugos ir darbo ministerijai raštu pateikia ne vėliau kaip iki 2025 m. gruodžio 15 d., vėliau – kas 2 dvejus metus. Kitos didelės įmonės, kitaip nei didelės įmonės, kurių vertybiniais popieriais leista prekiauti reguliuojamoje rinkoje, lyčių lygybės ataskaitą, parengtą pagal socialinės apsaugos ir darbo ministro patvirtintą formą, Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybai už praėjusius kalendorinius metus pateikia ne vėliau kaip iki birželio 1 d.

 

7.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2024-06-13

8

4

 

7. Projekto 8 straipsnio 4 dalyje  data „iki 2024 m. gruodžio 1 d.“ keistina data „iki 2024 m. lapkričio 30 d.“, nes, atsižvelgiant į projekto 8 straipsnio 1 dalies nuostatas, 2024 m. gruodžio 1 d. įsigaliotų projekto keičiamo įstatymo 3 straipsnyje dėstomas keičiamo įstatymo 61 straipsnis, kuriame nustatomi nauji reikalavimai didelių įmonių valdymo ir priežiūros organų formavimo procedūroms. Taigi, 2024 m. gruodžio 1 d. pradedamoms atrankos procedūroms jau turėtų būti taikomi nauji reikalavimai.

Pritarti

Pakeisti Projekto 8 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:

,, 4. Iki 2024 m. gruodžio 1lapkričio 30 d. pradėtoms atrankos į didelių įmonių valdymo ir priežiūros organus procedūroms šio įstatymo nuostatos netaikomos.“

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Socialinių reikalų ir darbo komitetas

2024-06-26 

Nr. 103-P-29

 

 

 

 

 

-          pritarti įstatymo projektui ir siūlyti pagrindiniam komitetui jį tobulinti atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas ir šį Komiteto pasiūlymą.

 

-          pagal įstatymų projektuose Nr. XIVP-3915 ir XIVP-3916 nustatytą teisinį reguliavimą, jų nuostatos būtų taikomos skirtingam subjektų ratui (projekto Nr. XIVP-3915 nuostatos - toms didelėms įmonėms, kuriose, be kita ko, sudaromos valdybos ir (ar) stebėtojų tarybos, o projekto Nr. XIVP-3916 - toms didelėms įmonėms, kuriose sudaromos valdybos ir stebėtojų tarybos), manytina, kad subjektų ratas turėtų būti suvienodintas.

 

Pritarti

2024-06-25 d. Seimas priėmė Įmonių ir įmonių grupių atskaitomybės įstatymą Nr. XIV-2811, kuriuo Lietuvos Respublikos įmonių atskaitomybės įstatymas Nr. IX-575 buvo pripažintas netekusiu galios.

2024-06-27  Seimo nariai registravo naują Įmonių ir įmonių grupių atskaitomybės įstatymo Nr. XIV-2811 3, 24 straipsnių ir priedo pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIVP-4002  (pateikimas įvyko 2024-07-11), kuriuo į nacionalinę teisę perkeliama 2022 m. lapkričio 23 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva (ES) 2022/2381 dėl biržinių bendrovių direktorių pareigas einančių asmenų lyčių pusiausvyros gerinimo ir susijusių priemonių.

Šiuo nauju projektu subjektų ratas yra suvienodintas.

 

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:  

7.1. Sprendimas: pritarti Komiteto patobulintam įstatymo projektui ir komiteto išvadoms.

7.2. Pasiūlymas:

           

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.        

Žmogaus teisių komitetas

2024-07-17

2

1

 

Argumentai:

Atsižvelgiant į  Įstatymo projekto sąvokų derinimo metu pateiktas  redaktorių ir  Valstybinės lietuvių kalbos komisijos pastabas, siūlome patikslinti  projekto 2 straipsnio 1 d.  sąvokas.

Pasiūlymas:

Pakeisti 2 straipsnio 11 ir 12 dalis ir jas išdėstyti taip:

11. Įvairovės politikaveiksmai visuma veiksmų, kurių imamasi, siekiant asmenų įtraukties, nepaisant jų lyties, rasės, tautybės, pilietybės, kalbos, kilmės, socialinės padėties, tikėjimo, įsitikinimų ar pažiūrų, amžiaus, lytinės orientacijos, negalios, etninės priklausomybės, religijos, sveikatos būklės, ketinimo turėti vaiką (-ų), įvaikį (-ių), globotinį (-ių), rūpintinį (-ių), santuokinės ir šeiminės padėties.

12. Lyginamasis kvalifikacijų vertinimasvykdant atranką atliekamas vertinimas, lyginant kandidatų kvalifikacijas ir kompetencijas, jų profesinės veiklos rezultatus ir tinkamumą užimti tam tikrą poziciją vykdant kandidatų į tam tikrą poziciją atranką atliekamas jų kvalifikacijų ir kompetencijų, profesinės veiklos rezultatų ir tinkamumo užimti šią poziciją vertinimas, lyginant juos vienus su kitais.“

Pritarti

 

                                   

8. Balsavimo rezultatai: už –6, prieš –0, susilaikė –0.

9. Komiteto paskirti pranešėjai: Tomas Vytautas Raskevičius.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: -.

 

PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas Lietuvos Respublikos moterų ir vyrų lygių galimybių įstatymo Nr. VIII-947 1, 2, 9 straipsnių, įstatymo priedo pakeitimo ir įstatymo papildymo 61, 111 ir 20 straipsniais įstatymo projektas Nr. XIVP-3915(2) ir  jo lyginamasis variantas.

                                                                                                           

 

 

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                             Tomas Vytautas Raskevičius                                                                                                                         

                                                                                                                                                                                   

 

 

 

 

 

 

 

 

Žmogaus teisių komiteto biuro patarėja Rūta Ragaliauskienė, tel. 2096821