Argumentai
Atsižvelgiant į
Teisės departamento pastabas dėl vartojamų
formuluočių tikslumo, taisyklingumo, aiškumo, nedviprasmiškumo, o ypač
pastabas nr. 8-13, taisytinas nutarimo 4
straipsnis.
Pasiūlymas
Pakeisti nutarimo 4 straipsnį
ir jį išdėstyti taip:
„4 straipsnis.
Pavesti Komisijai:
1. Nustatyti fizinius ir juridinius asmenis,
kurie patys ar kartu su susijusiais fiziniais ar juridiniais asmenimis valdo
daugiau kaip 500 ha žemės ūkio paskirties žemės.
Surinkti duomenis, ištirti ir įvertinti teisės aktų, kuriais įteisintas ir reguliuotas žemės perkėlimas, parengimo
ir priėmimo aplinkybes bei ištirti ir įtvirtinti, ar politikai, dalyvavę
žemės perkėlimo galimybės įteisinime bei jų artimieji giminaičiai vėliau
patys nepasinaudojo žemės perkėlimo galimybe. Jeigu minėtomis galimybėmis
buvo pasinaudota – nustatyti, kokius žemės plotus minėtieji asmenys valdo dėl
to, kad buvo priimti atitinkami įstatymai.
2. Nustatyti, kiek fiziniai ir juridiniai
asmenys, šiuo metu patys ar kartu su susijusiais fiziniais ar juridiniais
asmenimis valdantys daugiau kaip 500 ha žemės ūkio paskirties žemės, jos
valdė 2006 m. birželio 30 d., 2013 m. gruodžio 31 d. ir 2017 m.
gruodžio 31 d., t.y. prieš įsigaliojant naujoms
Žemės ūkio paskirties žemės įsigijimo įstatymo nuostatoms.
3. Nustatyti, kiek žemės ūkio paskirties
žemės yra įsigijusios Lietuvos įmonės, užsiimančios žemės ūkio veikla, žemės
ūkio produktų supirkimu, trąšų, žemės ūkio technikos prekyba ar kita su žemės
ūkiu susijusia komercine veikla.
4. Nustatyti, kokios schemos yra
naudojamos žemės ūkio paskirties žemę įsigyjančių fizinių ir juridinių
asmenų, siekiant apeiti Žemės ūkio paskirties žemės įsigijimo įstatymo
nuostatas, reglamentuojančias maksimalų 500 ha galimos įsigyti žemės ūkio
paskirties žemės vienam asmeniui ar susijusiems fiziniams ir juridiniams
asmenims, tokiu būdu realiai valdant ir dirbant didesnius žemės ūkio
paskirties žemės plotus, nei tai leidžia įstatymas.
5. Atsižvelgiant į viešųjų žiniasklaidos
priemonių pateiktus faktus ir kreipiantis į gyventojus prašant pagalbos
(vadovaujantis Seimo laikinųjų tyrimo komisijų įstatymo 4 straipsniu, kuris
laikinajai tyrimo komisijai numato teisę kreiptis į gyventojus per visuomenės
informavimo priemones ir prašyti jų pagalbos tiriamu klausimu) ištirti ir
nustatyti atvejus bei schemas, kai stambūs žemvaldžiai ir žemės ūkio įmonės
pasinaudodamos dominuojančia padėtimi, savo finansine ir kitokia įtaka yra
įstūmusios ūkininkus į skolas, o jiems negebant skolų grąžinti - privertusios
joms perleisti ūkininkų nuosavybės teise valdytą žemę.
2. Ištirti ir įvertinti, kaip kito žemės ūkio
paskirties žemės įsigijimo reguliavimas 1991-2016 metais, inter alia įvertinant šio reguliavimo pokyčių
skaidrumą. Jei būtų nustatyta, kad priimtus sprendimus dėl reguliavimo
pokyčių lėmė galimai neskaidrios aplinkybės, nustatyti atsakingus asmenis,
kreiptis į kompetentingas institucijas ir parengti teisės aktus, šalinančius
nustatytus reguliavimo trūkumus.
6. Nustatyti schemas, kuriomis naudojantis
fiziniai ir juridiniai asmenys įsigyja žemės ūkio bendroves (jų pajus) ir
išaiškinti, ar Lietuvoje nėra vykdomas masinis žemės ūkio bendrovių
supirkimas ir koncentracija kelių stambių žemės ūkio koncernų (grupių) ar žemvaldžių
rankose.
7. Surinkti duomenis ir įvertinti, kiek
šiuo metu yra žemės ūkio bendrovių, kurias vis dar valdo patys nepriklausomi
ūkininkai (pajininkai), o kiek žemės ūkio bendrovių ir su kokiais žemės
kiekiais jau yra perimta į stambiųjų žemvaldžių (vieno ar grupės susijusių
fizinių ar juridinių asmenų) rankas.
8. Išsiaiškinti, ar siekiant įgyti smulkiųjų
akcininkų (pajininkų) valdomas žemės ūkio bendroves mažesne nei rinkos
kaina, jos dominuojančią padėtį žemės ūkio sektoriuje užimančių fizinių ir
juridinių asmenų nėra sąmoningai ir sistemingai stumiamos į bankrotą.
3. Ištirti ir įvertinti, ar 1991-2016 metais priimti žemės ūkio paskirties žemės
įsigijimo reguliavimo sprendimai nesukūrė prielaidų atskirų rinkos dalyvių
dominuojančiai padėčiai atsirasti. Jeigu paaiškėtų, kad tokios prielaidos
buvo, nustatyti atsakingus asmenis ir parengti teisės aktus, šalinančius
nustatytus reguliavimo trūkumus.
9. Nustatyti, ar šiuo metu galiojantis
teisinis reguliavimas tinkamai reglamentuoja Žemės ūkio paskirties žemės
įsigijimo įstatymo tikslus ir ar nėra paaiškėjusios įstatymų spragos, kurios
leidžia vykdyti žemės ūkio paskirties žemės užgrobimą iš nepriklausomų
ūkininkų ir žemės koncentraciją kelių stambių žemvaldžių rankose.
10. 4. Nustatyti, ar šiuo metu galiojanti
institucinė sąranga, kuri turėtų užtikrinti Žemės ūkio paskirties žemės
įsigijimo įstatymo laikymąsi ir garantuoti, kad Lietuvoje nebūtų vykdomas
žemės ūkio paskirties žemės užgrobimas iš nepriklausomų ūkininkų ir žemės koncentracija
stambiųjų žemvaldžių rankose, yra
skaidri, tinkama ir efektyvi. Jei būtų nustatyti reguliavimo
trūkumai, nustatyti už tai atsakingus asmenis ir parengti teisės aktus,
šalinančius tuos trūkumus.
11. Išanalizuoti, kaip žemės ūkio paskirties žemės
koncentraciją veikia tiesioginės išmokos žemdirbiams ir ar ši sistema
neskatina dar didesnės žemės ūkio paskirties žemės koncentracijos.
5. Ištirti ir įvertinti Europos Sąjungos fondų paramos
žemės ūkio sektoriui skirstymo skaidrumą 1991-2016 metais, be kita ko
įvertinant paramos skyrimo aplinkybes cukrinių runkelių auginimui,
žuvininkystės sektoriui ir žemės ūkio technikai ar kitai technikai,
naudotinai ūkininko ūkyje, įsigyti. Jei
būtų nustatyti reguliavimo trūkumai, nustatyti už tai atsakingus asmenis ir
parengti teisės aktus, šalinančius tuos trūkumus.
12. 6. Išanalizuoti Europos Sąjungos valstybių patirtį kovojant
su žemės ūkio paskirties žemės užgrobimu ir koncentracija stambiųjų
žemvaldžių rankose skaidrinant žemės ūkio sektorių, užtikrinant
skaidrų žemės ūkio sektoriaus institucinės sąrangos funkcionavimą ir
pateikti pasiūlymus, kurie gerąją Europos Sąjungos valstybių narių patirtį
perkeltų į nacionalinius teisės aktus. kaip būtų galima
vadovaujantis kitų šalių patirtimi spręsti žemės ūkio paskirties žemės
užgrobimo ir koncentracijos problemas Lietuvoje.
13. Nustatyti, kokią įtaką žemės ūkio paskirties
žemės užgrobimo iš šeimos ūkių schemos ir koncentracija stambiųjų žemvaldžių
rankose turi šeimos ūkiams ir Lietuvos kaimo gyventojų socialinei bei
ekonominei raidai.
14. Nustatyti, kaip plačiai yra paplitęs vekselių
naudojimas žemės ūkio sektoriuje ir kiek ūkininkų dėl vekselinių
įsipareigojimų yra praradę savo žemę ar kitą turtą.
15. Nustatyti, kokias socialines ir ekonomines
pasekmes sukelia vekselių naudojimas žemės ūkio sektoriuje ir įvertinti, ar
vekselių naudojimas žemės ūkio sektoriuje yra pakankamai reglamentuotas ir
reguliuojamas.
7. Ištirti ir įvertinti, kurie 1991-2016 metais priimti politiniai sprendimai lėmė žemės ūkio sektoriuje
dirbančių asmenų padėtį. Jei būtų nustatyta, kad priimtais politiniais
sprendimais žemės ūkio sektoriuje dirbančių asmenų padėtis buvo apsunkinta,
nustatyti už tai atsakingus asmenis, kartu įvertinant jų priimtus sprendimus
skaidrumo aspektu. Jei būtų nustatyti reguliavimo trūkumai, nustatyti už tai
atsakingus asmenis ir parengti teisės aktus, šalinančius tuos trūkumus.
16. Surinkti duomenis, kaip per
pastaruosius dešimt metų keitėsi į Lietuvą iš trečiųjų šalių įvežamų
kompleksinių trąšų, kuriose amonio nitratas sudaro nuo 50 iki 80 procentų,
apimtys.
17. Surinkti duomenis, kokios per
pastaruosius dešimt metų buvo kompleksinių trąšų, kuriose amonio nitratas
sudaro nuo 50 iki 80 procentų, pardavimo Lietuvos rinkoje bei eksporto
apimtys ir nustatyti, kokią įtaką muitais neapmokestinamų kompleksinių trąšų
įvežimas iš trečiųjų šalių padarė konkurencijos sąlygoms Lietuvos trąšų
rinkoje.
18. Surinkti duomenis, kokiomis apimtimis
Europos Sąjungos valstybėse naudojamos kompleksinės trąšos, kuriose amonio
nitratas sudaro nuo 50 iki 80 procentų, ir palyginti, kaip šių trąšų
naudojimas skiriasi nuo Lietuvos trąšų rinkos situacijos.
19. Surinkti duomenis, kaip per
pastaruosius dešimt metų Lietuvoje keitėsi teisinis kokybės reikalavimų
reglamentavimas į vidaus rinką iš trečiųjų šalių importuojamoms trąšoms nuo
įvežimo iki sunaudojimo, dėl kokių priežasčių tie reikalavimai keitėsi ir
nustatyti, ar jie atitinka kitose Europos Sąjungos šalyse trąšoms taikomus
kokybės reikalavimus.
20. Surinkti duomenis apie tai, kas yra
didžiausi Lietuvoje trąšų didmeninės prekybos rinkos dalyviai, kokios yra tų
įmonių iš trąšų pardavimo gaunamos pajamos, taip pat nustatyti, kas yra tų
įmonių savininkai.
21. Surinkti duomenis apie tai, kas yra
didžiausi Lietuvoje augalų apsaugos priemonių didmeninės prekybos rinkos
dalyviai, kokios yra tų įmonių iš augalų apsaugos priemonių pardavimo
gaunamos pajamos, taip pat nustatyti, kas yra tų įmonių savininkai.
8. Ištirti ir įvertinti 1991-2016 metais įvykusius trašų, žemės ūkyje auginamų
augalų sėklų rinkos reguliavimo pokyčius, kartu įvertinant šių rinkų
reguliavimą skaidrumo aspektu. Jei būtų nustatyta, kad yra reguliavimo trūkumų, nustatyti už tai
atsakingus asmenis ir parengti teisės aktus, šalinančius tuos trūkumus.
22. Ištirti ir surinkti duomenis apie tai, kaip
šiuo metu atrodo žemės ūkio technikos pardavimo Lietuvos žemdirbiams rinka,
kokios įmonės joje užima didžiausią rinkos dalį ir nustatyti, kas yra tų
įmonių savininkai.
23. Ištirti ir surinkti duomenis apie
grūdų ir aliejinių augalų rinką Lietuvoje. Nustatyti, kokios įmonės ir
kokiomis apimtis superka grūdų ir aliejinių augalų derlių Lietuvoje, kiek jos
išleidžia lėšų grūdams supirkti ir kas yra jų savininkai.
24. Ištirti ir nustatyti, kas valdo grūdų
elevatorius Lietuvoje ir ar nėra susidariusi oligopolinė arba monopolinė
padėti grūdų saugojimo elevatoriuose rinkoje. Jeigu regimos grūdų elevatorių
nuosavybės koncentracijos apraiškos, nustatyti, kaip tai veikia Lietuvos
grūdų rinką.
25. Nustatyti, ar Lietuvoje yra tinkamai
ir kokybiškai užtikrinama superkamų grūdų ir aliejinių augalų kokybė.
Išsiaiškinti, ar Lietuvoje superkamų grūdų ir aliejinių augalų kokybės
standartai atitinka Europos Sąjungos kokybės standartus ir nustatyti, ar
superkamų grūdų ir aliejinių augalų kokybės užtikrinimo teisinis reguliavimas
ir institucinė sąranga Lietuvoje yra pakankama.
26. Ištirti ir surinkti duomenis apie
žemės ūkio augalų sėklų rinką Lietuvoje. Nustatyti, kokios įmonės ir kokiomis
apimtis parduoda žemės ūkio augalų sėklas ūkininkams Lietuvoje, kas yra jų
savininkai.“
|