LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SOCIALINIŲ PASLAUGŲ ĮSTATYMO NR. X-493

2, 4, 16, 18, 20, 21, 26, 29 IR 34 SRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2017-09-26 Nr. XIIIP-358(2) 

Vilnius

 


 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklių reikalavimams, teikiame šias pastabas bei pasiūlymus:

            1. Seimas 2017 m. kovo 30 d. priėmė Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatymo Nr. X-493 2, 9, 18, 19, 34 straipsnių pakeitimo ir Įstatymo papildymo 191 straipsniu įstatymą Nr. XIII-246, kuris įsigalios 2018 m. sausio 1 d., todėl įstatymo projektu siūlomi pakeitimai, įvertinus tai, kad jie įsigaliotų 2018 m. liepos 1 d., turėtų būti teikiami atsižvelgiant į Socialinių paslaugų įstatymo aktualią redakciją, kuri galios siūlomų pakeitimų įsigaliojimo dieną. Projekto lyginamasis variantas turėtų atspindėti visus pakeitimus.

            2. Įstatymo projektu siūloma įvesti sąvoką „socialinė rizika“ ir atsisakyti sąvokos „socialinės rizikos vaikas“. Atsižvelgiant į tai, reikėtų tikslinti sąvokų „Budintis globotojas“, „Globos centras“ apibrėžimus ir įstatymo 191 straipsnį.

            3. Įstatymo projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 2 straipsnio 13 dalyje išimtis „(išskyrus vaiko artimąjį giminaitį)“ siekiant teisinio aiškumo turėtų būti tikslinama. Jeigu norėta pasakyti, kad vaiko artimasis giminaitis gali būti skiriamas vaiko globėju ir neturėdamas 21 metų, išimtį siūlytina formuluoti pavyzdžiui taip: „(reikalavimas būti sukakusiam 21 metų amžių netaikomas vaiko artimajam giminaičiui)“.

            4. Įstatymo projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 18 straipsnio 7 ir 8 dalyse apibrėžiami socialinių paslaugų teikimo socialinę riziką patiriančiam suaugusiam asmeniui ir šeimai tikslai ir turinys. Atsižvelgiant į tai, kad šiose dalyse nurodyti socialinių paslaugų gavėjai gali sutapti, jiems būtų teikiamos tapačios, tačiau atskirose dalyse skirtingai apibrėžtos paslaugos, todėl svarstytina, ar šiose dalyse kai kurių formuluočių nereikėtų suvienodinti (pavyzdžiui, formuluotes „ugdyti socialinius įgūdžius ir stiprinti motyvaciją“, „ugdyti <...> socialinius įgūdžius ir motyvaciją“) ir tokiu būdu vienodus tikslus ir socialinių paslaugų turinį apibrėžti tapačiomis sampratomis.

5. Galiojančio įstatymo 18 straipsnio 9 dalyje, kurios projektu nesiūloma keisti, vartojamas terminas „atestuoti socialiniai darbuotojai“. Pastebėtina, kad galiojančio įstatymo 20 straipsnyje, kuriame nustatomi reikalavimai socialiniams darbuotojams, nėra numatytas socialinių darbuotojų atestavimas, o kartu su projektu teikiamo Civilinio kodekso kai kurių straipsnių pakeitimo įstatymo projekto (reg. Nr. XIIIP-356(2)) 4 straipsniu siūloma pakeisti Civilinio kodekso 3.217 straipsnio 2 dalį ir vietoj valstybinės įvaikinimo institucijos „atestuoto socialinio darbuotojo“ įrašyti „atestuotų asmenų“. Atsižvelgiant į tai, siūlytina apsvarstyti galimybę tobulinant projektą atitinkamai pakeisti galiojančio įstatymo 18 straipsnio 9 dalies nuostatą.

6. Galiojančio įstatymo 191 straipsnyje nustatytos budinčio globotojo ir su juo sutartį sudariusio globos centro tarpusavio teisės ir pareigos. Atkreiptinas dėmesys, kad vaiko globėju ir atstovu pagal įstatymą yra skiriamas globos centras, kuris turi teisę patikėti jo globojamo vaiko priežiūrą budinčiam globotojui. Kartu su projektu teikiamo Vaiko teisių apsaugos pagrindų įstatymo pakeitimo įstatymo projekte (reg. Nr. XIII-354(2)) yra nustatyta, kad socialinių paslaugų įstaiga skiria atvejo vadybininką, kuris turi koordinuoti kompleksinės pagalbos vaikui ir jo atstovams pagal įstatymą organizavimą ir teikimą, įskaitant atvejus, kai vaikas yra paimamas iš tėvų ir jam nustatoma globa. Taikant abu keičiamus įstatymus praktikoje gali būti neaišku, kaip turėtų bendradarbiauti tarpusavyje atvejo vadybininkas, globos centras ir budintis globotojas tuo atveju, kai globos centras paskiriamas iš šeimos paimto vaiko globėju, o vaiko priežiūra perduodama budinčiam globotojui. Svarstytina galimybė papildyti projektą atitinkamomis nuostatomis.

7. Galiojančio įstatymo 191 straipsnio 7 dalyje nustatyta, kad globos centrų veiklos kokybės priežiūrą vykdo Valstybės vaiko teisių apsaugos ir įvaikinimo tarnyba prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos bei Socialinių paslaugų priežiūros departamentas prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos. Tačiau neaišku, kokiu būdu Valstybės vaiko teisių apsaugos ir įvaikinimo tarnyba galėtų įgyvendinti šią veiklos kokybės priežiūrą, nes įstatymas nenustato jokių globos centro pareigų Valstybės vaiko teisių apsaugos ir įvaikinimo tarnybos atžvilgiu, kaip pavyzdžiui yra nustatyta Socialinių paslaugų priežiūros departamento atžvilgiu galiojančio įstatymo 241 straipsnio 2 dalies 4 punkte ir 35 straipsnio 7 dalyje. Svarstytina galimybė papildyti projektą atitinkamomis nuostatomis.

            8. Prieš įstatymo projekto 10 straipsnio 2 dalyje esančią datą „2018 m. birželio 30 d.“ įrašytinas žodis „iki“.

             


 

Departamento direktorius                                                                                       Andrius Kabišaitis

 

J. Andriuškevičiūtė, tel. (8 5) 239 6159, el. p. [email protected]

R. Dirgėlienė, tel. (8 5) 239 6350, el. p. renata.dirgeliene@lrs.lt

D. Petrauskaitė, tel. (8 5) 239 6376, el. p. daina.petrauskaite@lrs.lt

J. Raškauskaitė, tel. (8 5) 239 6842, el. p. [email protected]

D. Zebleckis, tel. (8 5) 239 6906, el. p. [email protected]