LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Biudžeto ir finansų komitetas

 

 

PAPILDOMO KOMITETO IŠVADA

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠALPOS PENSIJŲ ĮSTATYMO NR. I-675

8 STRAIPSNIO 4 DALIES PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO XIVP-2196

 

2023-01-18  Nr. 109-P-2

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Dalia Asanavičiūtė (pavaduojanti Dainių Kreivį), Antanas Čepononis, Algirdas Butkevičius, Vytautas Gapšys, Liudas Jonaitis, Simonas Gentvilas, Mindaugas Lingė, Vytautas Mitalas, Juozas Varžgalys.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2022-10-26

 

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklių reikalavimams, atkreipiame dėmesį, kad, vadovaujantis teisės technikos taisyklių reikalavimais, įstatymo projekto pavadinime reikėtų išbraukti perteklinius skaičių ir žodį „4 DALIES“. Taip pat atkreipiame dėmesį, kad įstatymo projekto 2 straipsnio vienintelė dalis nenumeruotina.

Pritarti.

 

2.

Teisingumo ministerijos Europos Sąjungos teisės grupė,

2022-11-08

 

 

 

 

Įvertinę Lietuvos Respublikos šalpos pensijų įstatymo Nr. I-675 8 straipsnio 4 dalies pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-2196 atitiktį Europos Sąjungos teisei, pažymime, kad pastabų ir pasiūlymų neturime.

Atsižvelgti.

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

 

Lietuvos Respublikos Vyriausybė,

2023-01-04 d. nutarimas Nr. 10

 

 

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2022 m. lapkričio 16 d. sprendimo Nr. SV-S-725 „Dėl įstatymų projektų išvadų“ 1.5 ir 1.6 papunkčius, Lietuvos Respublikos Vyriausybė n u t a r i a:

1. Iš esmės pritarti Lietuvos Respublikos šalpos pensijų įstatymo Nr. I-675 8 straipsnio 4 dalies pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-2196 (toliau – Įstatymo projektas Nr. XIVP-2196), tačiau pasiūlyti Lietuvos Respublikos Seimui tobulinti Įstatymo projektą Nr. XIVP-2196, atsižvelgiant į toliau pateiktus pasiūlymus:

1.1. Lietuvos Respublikos šalpos pensijų įstatymo 8 straipsnyje nustatytų šalpos neįgalumo pensijų dydžių diferenciacija grindžiama tuo, kad darbingumo iki 24 metų (tam tikrais atvejais – iki 26 metų) sukakties dienos netekę asmenys bei daugiavaikės motinos ir neįgaliųjų slaugytojai dėl objektyvių priežasčių (negalios nuo vaikystės, vaikų auginimo ar neįgalių asmenų slaugymo) (Šalpos pensijų įstatymo 5 straipsnio 2–4 punktai) negalėjo įgyti išsilavinimo, aktyviai dalyvauti darbo rinkoje ir įgyti socialinio draudimo pensijų stažo socialinio draudimo pensijai gauti, todėl šiems asmenims šalpos neįgalumo pensijos nustatytos didesnio dydžio nei tiems asmenims, kurie darbingumo neteko po 24 metų sukakties dienos, tad turėjo galimybę įgyti išsilavinimą, dalyvauti darbo rinkoje ir, tapę neįgalūs, turėjo daugiau galimybių prisitaikyti aktyvioje darbo rinkoje (Šalpos pensijų įstatymo 5 straipsnio 5 punktas). Pritarus Įstatymo projektu Nr. XIVP-2196 teikiamam pasiūlymui, ši šalpos neįgalumo pensijų dydžių nustatymo logika būtų paneigta ir asmenys, nurodyti Šalpos pensijų įstatymo 5 straipsnio 5 punkte, gautų didesnio dydžio šalpos neįgalumo pensijas nei asmenys, nurodyti Šalpos pensijų įstatymo 5 straipsnio 2–4 punktuose. Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, siekiant išlaikyti šalpos neįgalumo pensijų dydžių proporcijas, siūlytina nuosekliai didinti šalpos neįgalumo pensijų dydžius Šalpos pensijų įstatymo 5 straipsnio 3–5 punktuose nurodytiems asmenims ir Įstatymo projekto Nr. XIVP-2196 1 straipsnį išdėstyti taip:

1 straipsnis. 8 straipsnio pakeitimas

1. Pakeisti 8 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

„3. Šalpos neįgalumo pensijos šio įstatymo 5 straipsnio 3–4 punktuose nurodytiems asmenims yra šių dydžių:

1) asmenims, netekusiems 100 procentų darbingumo, – 2 šalpos pensijų bazės dydžio;

2) asmenims, netekusiems 95 procentų darbingumo, – 1,87 šalpos pensijų bazės dydžio;

3) asmenims, netekusiems 90 procentų darbingumo, – 1,75 šalpos pensijų bazės dydžio;

4) asmenims, netekusiems 85 procentų darbingumo, – 1,62 šalpos pensijų bazės dydžio;

5) asmenims, netekusiems 80 procentų darbingumo, – 1,5 šalpos pensijų bazės dydžio;

6) asmenims, netekusiems 75 procentų darbingumo, – 1,37 šalpos pensijų bazės dydžio;

7) asmenims, netekusiems 70 procentų darbingumo, – 1,25 šalpos pensijų bazės dydžio;

8) asmenims, netekusiems 65 procentų darbingumo, – 1,12 šalpos pensijų bazės dydžio;

9) asmenims, netekusiems 60 procentų darbingumo, – 1 šalpos pensijų bazės dydžio.“

2. Pakeisti 8 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:

4. Šalpos neįgalumo pensijos šio įstatymo 5 straipsnio 5 punkte nurodytiems asmenims yra šių dydžių:

1) asmenims, netekusiems 100 procentų darbingumo, – 2 šalpos pensijų bazės dydžio;

2) asmenims, netekusiems 95 procentų darbingumo, – 1,83 šalpos pensijų bazės dydžio;

3) asmenims, netekusiems 90 procentų darbingumo, – 1,66 šalpos pensijų bazės dydžio;

4) asmenims, netekusiems 85 procentų darbingumo, – 1,5 šalpos pensijų bazės dydžio;

5) asmenims, netekusiems 80 procentų darbingumo, – 1,33 šalpos pensijų bazės dydžio;

6) asmenims, netekusiems 75 procentų darbingumo, – 1,17 šalpos pensijų bazės dydžio;

7) asmenims, netekusiems 60–70 procentų darbingumo, – 1 šalpos pensijų bazės dydžio.“

1.2. Atsižvelgiant į tai, kad Įstatymo projektu Nr. XIVP-2196 siūlomiems pakeitimams įgyvendinti reikės tobulinti Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos informacinę sistemą, siūlytina nustatyti vėlesnę priimto įstatymo įsigaliojimo datą – 2023 m. liepos 1 d.

1.3. Preliminariais Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos skaičiavimais, pritarus šio nutarimo 1.1 ir 1.2 papunkčiuose pateiktiems pasiūlymams, priimtam įstatymui įgyvendinti nuo 2023 m. liepos 1 d. reikėtų apie 1 mln. eurų Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšų, kurios būtų skiriamos iš šalpos išmokoms mokėti Lietuvos Respublikos 2023 metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatyme Nr. XIV-1556 numatytų asignavimų.

Pritarti.

 

 

6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

6.1. Sprendimas: Iš esmės pritarti iniciatorių pateiktam įstatymo projektui ir pasiūlyti pagrindiniam Socialinių reikalų ir darbo komitetui patobulinti projektą pagal Seimo kanceliarijos Teisės departamento ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės pasiūlymus.

7. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

8. Komiteto paskirti pranešėjai: Antanas Čepononis, Juozas Varžgalys.

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                                       Mindaugas Lingė                                                                                                                                 

 

 

 

Komiteto biuro vedėja Alina Brazdilienė