PASIŪLYMAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS NEKILNOJAMOJO TURTO KADASTRO ĮSTATYMO NR. VIII-1764 7, 9 ir 17 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-3155

 

Eil. Nr.

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

Straipsnis

Straipsnio dalis

Punktas

1.     

4

2

 

Argumentai:

Pagal Lietuvos Respublikos nekilnojamojo turto kadastro įstatymo 3 straipsnio 2 dalį nekilnojamojo turto kadastre įrašyti duomenys kaupiami ir saugomi Nekilnojamojo turto registro duomenų bazėje. 

Įvertinus tai, kad nekilnojamojo turto kadastre įrašyti duomenys saugomi Nekilnojamojo turto registre, Nekilnojamojo turto kadastro tvarkytojas turi atsakyti ne tik už tai, kad Nekilnojamojo turto kadastre kaupiami, bet ir Nekilnojamojo turto registre įregistruoto nekilnojamojo daikto duomenys atitiktų dokumentus, kurių pagrindu jie buvo įrašyti, ir už šių duomenų apsaugą. Pagal šiuo metu galiojantį Nekilnojamojo turto kadastro įstatymą Nekilnojamojo turto kadastro tvarkytojas atsako, tik už Nekilnojamojo turto kadastre kaupiamų duomenų atitikimą dokumentams, kurių pagrindu jie įrašyti. 

Atsižvelgdami į tai, siūlome aiškiai nurodyti Nekilnojamojo turto kadastro tvarkytojo atsakomybes. 

 

Pasiūlymo tikslas:

Siekiama aiškesnio teisinio reguliavimo. 

 

Pasiūlymo esmė:

Siūloma nustatyti, kad Nekilnojamojo turto kadastro tvarkytojas atsako ir už Nekilnojamojo turto registre įregistruoto nekilnojamojo daikto duomenų atitikimą dokumentams, kurių pagrindu jie buvo įrašyti. 

 

Pasiūlymas: 

 

4 straipsnio pakeitimas

 

Pakeisti 4 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip: 

„2. Kadastro tvarkytojas įstatymų nustatyta tvarka atsako, kad nekilnojamojo turto kadastre kaupiami ir Nekilnojamojo turto registre įregistruoto nekilnojamojo daikto duomenys atitiktų dokumentus, kurių pagrindu jie buvo įrašyti, ir už šių duomenų apsaugą.“ 

2.     

9

9

1

2

 

Argumentai:

Pažymėtina, kad pasitaiko atvejų, kai po statinio rekonstrukcijos, remonto nepasikeičia nei žemės sklypo užstatymo plotas, nei statinio forma (konfigūracija), t. y. tokio žemės sklypo kadastro duomenys nesikeičia. Nekilnojamojo turto kadastro įstatymo 9 straipsnio 2 dalyje įtvirtinta imperatyvi nuostata, kuri įpareigoja visais atvejais atlikti žemės sklypo kadastrinius matavimus, jei žemės sklype esantis statinys buvo rekonstruotas ar suremontuotas. Nekilnojamojo turto kadastro įstatymo 9 straipsnio 1 ir 2 dalyse turi būti išvardytos statinio statybos rūšys, dėl kurių keičiasi nekilnojamojo daikto kadastro duomenys ir būtina atlikti tokio daikto kadastrinius matavimus, tam, kad Nekilnojamojo turto kadastre būtų kaupiami aktualūs nekilnojamojo daikto kadastro duomenys. Pažymėtina, kad statinio nugriovimo atveju taip pat keičiasi sklypo, kuriame buvo pastatytas statinys, kadastro duomenys bei tam, kad nugriautas statinys būtų išregistruotas iš Nekilnojamojo turto registro turi būti pateikiama tokio statinio kadastro duomenų byla. Tačiau Nekilnojamojo turto kadastro įstatymo 9 straipsnio 1 ir 2 dalyse nėra nustatytos pareigos statinio nugriovimo atveju atlikti statinio ir žemės sklypo kadastrinius matavimus. Dažnu atveju, tokio statinio savininkai siekdami išregistruoti nugriautą statinį iš Nekilnojamojo turto registro pateikia nugriauto statinio kadastro duomenų bylą, bet nors ir pasikeičia žemės sklypo kadastro duomenys (pvz. užstatymo plotas), tačiau dėl imperatyvios įstatyminės nuostatos nebuvo, tokio žemės sklypo kadastro duomenys lieka nepatikslinti ir Nekilnojamojo turto kadastre kaupiami neaktualūs tokio sklypo kadastro duomenys. 

 

Pasiūlymo tikslas:

Siekti, kad įpareigojimai atlikti žemės sklypo kadastrinius matavimus būtų tikslingi, o ne tik sukeliantys žemės sklypų savininkams finansinę ir administracinę naštą. Taip pat siekti, kad Nekilnojamojo turto kadastro įstatyme būtų išvardytos visos statinio statybos rūšys, dėl kurių keičiasi nekilnojamojo daikto kadastro duomenys ir būtina atlikti tokių daiktų kadastrinius matavimus. 

 

Pasiūlymo esmė:

Siūloma nustatyti išimtį, jog žemės sklypo kadastriniai matavimai neturi būti atliekami, jei po statinio rekonstrukcijos ar paprasto remonto nepasikeičia nei statinio forma (konfigūracija), nei žemės sklypo užstatymo plotas. Taip pat siūloma nustatyti, kad ir statinio nugriovimo atveju turi būti atliekami statinio ir žemės sklypo kadastriniai matavimai. 

 

Pasiūlymas:

 

9 straipsnio pakeitimas

 

Pakeisti 9 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip: 

„1. Nekilnojamojo turto kadastre įrašyti statinių kadastro duomenys turi būti keičiami, jeigu statiniai buvo rekonstruoti, kapitaliai remontuoti, nugriauti ar jeigu buvo atlikti nekilnojamosios kultūros paveldo vertybės tvarkymo statybos darbai ir jeigu šie pakitimai nebuvo nustatyti šio straipsnio 2 dalyje numatytu atveju, taip pat Statybos įstatymo nustatytais atvejais.“

 

Pakeisti 9 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip: 

„2. Nekilnojamojo turto kadastre įrašyti žemės sklypų kadastro duomenys turi būti keičiami, jei žemės sklype buvo pastatyti, rekonstruoti, kapitaliai remontuoti suremontuoti ar nugriauti statiniai ar atlikti nekilnojamosios kultūros paveldo vertybės tvarkymo statybos darbai (išskyrus tuos atvejus, kai dėl rekonstruotų ar suremontuotų statinių ar kilnojamosios kultūros paveldo vertybės tvarkymo statybos darbų žemės sklypo užstatytas plotas ir statinių forma (konfigūracija) nepasikeičia), nutiesti keliai, iškasti tvenkiniai, įrengti valymo ar melioracijos ir kiti žemės sklypo įrenginiai, taip pat atlikti kiti veiksmai, pakeitę kadastro duomenis, bei įstatymų nustatyta tvarka nustačius, kad dėl gamtinių procesų pakito žemės naudmenų sudėtis.“

3.     

10

21

 

Argumentai:

Praktikoje vis daugėja atvejų, kai sąmoningai oficialiai parduodamas žemės sklypas be sklype statomo ar jau pastatyto statinio (pvz. 80 proc. baigtumo). Po žemės sklypo įsigijimo praėjus vos porai savaičių staiga vykdomos statinio statybos užbaigimo procedūros.  Tokiu būdu nuslepiami mokesčiai, kuriuos turėtų sumokėti rangovai ir subrangovai, žemės sklypo pirkimo/perleidimo sandorio metu vykdę „neparodyto“ statinio statybos darbus. Siekiant, kad tokių atvejų neliktų, būtina, Nekilnojamojo turto kadastre be kitų duomenų kaupti ir duomenys apie statinio statybos pradžią.  

 

Pasiūlymo tikslas:

Siekti mažinti šešėlinę ekonomiką Lietuvoje bei užtikrinti mokesčių neišvengiamumą.

 

Pasiūlymo esmė:

Siūloma įtvirtinti papildomo duomens – statinio statybos pradžia pateikimą ir kaupimą Nekilnojamojo turto kadastre.

 

Pasiūlymas: 

 

10 straipsnio pakeitimas

 

Papildyti 10 straipsnį 21 dalimi:

21. Statytojui (užsakovui) IS „Infostatyba“ užregistravus pranešimą apie statybos pradžią ir pateikus privalomus dokumentus, per IS „Infostatyba“ ne vėliau kaip kitą darbo dieną Kadastro tvarkytojui perduodamas pranešimas apie šiuos statytojo (užsakovo) IS „Infostatyba“ paskelbtus duomenis. Kadastro tvarkytojas padaro atitinkamą žymą nekilnojamojo turto kadastre.

4.     

13

2

 

Argumentai: 

Nekilnojamojo turto kadastro įstatymo 13 straipsnio 2 dalis, kurioje išvardytas prašymo įrašyti ar pakeisti nekilnojamojo daikto kadastro duomenis teikėjų ratas, nėra aiški ir pilnai aprašanti visus subjektus galinčius šiandien pateikti minėta prašymą.   

Pažymėtina, kad prašymą įrašyti ar pakeisti nekilnojamojo daikto kadastro duomenis gali pateikti ne tik nekilnojamojo daikto savininkas bet ir jo įgaliotas asmuo arba bet kuris nekilnojamojo daikto bendraturtis. Nenurodyta, kad minėtus prašymus gali pateikti ir teismo proceso, kurio metu buvo priimtas teismo sprendimas dėl nekilnojamojo daikto ar nuosavybės teisės į jį, dalyviai.  

Siekiant aiškiau sureguliuoti nekilnojamojo daikto kadastro duomenų teikimą būtina patikslinti šį subjektų, galinčiu pateikti prašymo įrašyti ar pakeisti nekilnojamojo daikto kadastro duomenis, sąrašą ir suvienodinti jį su Lietuvos Respublikos nekilnojamojo turto registro įstatymo (įsigaliosiančio nuo 2024-01-01) 6 straipsnio 4 dalyje išvardytu prašymo dėl nekilnojamojo turto registro objekto įregistravimo teikėjų sąrašu. 

 

Pasiūlymo tikslas:

Siekti aiškesnio teisinio reguliavimo. 

 

Pasiūlymo esmė:

Siūloma aiškiai išvardyti visus subjektus turinčius teisę teikti prašymą įrašyti ar pakeisti nekilnojamojo daikto kadastro duomenis.

 

Pasiūlymas:

 

13 straipsnio pakeitimas

 

Pakeisti 13 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip: 

„2. Prašymą įrašyti nekilnojamojo daikto kadastro duomenis į nekilnojamojo turto kadastrą ar juos pakeisti pateikia nekilnojamojo daikto savininkas ar patikėjimo teise valdantis nekilnojamąjį daiktą asmuo, išskyrus šio Įstatymo 9 straipsnio 4 dalyje ir Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo 9 straipsnyje nustatytus atvejus, kai nekilnojamojo turto kadastre įrašyti duomenys Kadastro nuostatuose nustatyta tvarka keičiami atitinkamai šioje dalyje nurodytuose straipsniuose nustatytų institucijų teikimu ar asmenų prašymu. Keičiant nekilnojamojo turto kadastre įrašytus žemės sklypų kadastro duomenis, kai Kadastro nuostatuose nustatyta tvarka įrašomas sodininkų bendrijos, kurioje yra mėgėjų sodo sklypas, pavadinimas ir kodas, prašymą įrašyti nekilnojamojo daikto kadastro duomenis į nekilnojamojo turto kadastrą ar juos pakeisti Kadastro nuostatuose nustatyta tvarka gali pateikti sodininkų bendrijos pirmininkas, jo įgaliotas asmuo arba sodininkų bendrijos valdyba, jeigu ji yra sudaryta. Kai nekilnojamojo daikto kadastro duomenys į nekilnojamojo turto kadastrą įrašomi ar pakeičiami mokesčių administravimo tikslais, prašymą įrašyti ar pakeisti kadastro duomenis pateikia mokesčių administratorius turi teisę: 

1.    nekilnojamojo daikto savininkas, jo įgaliotas asmuo arba bet kuris nekilnojamojo daikto bendraturtis; 

2.    valstybei nuosavybės teise priklausančio turto patikėtiniai; 

3.    teismo proceso, kurio metu buvo priimtas teismo sprendimas dėl nekilnojamojo daikto ar nuosavybės teisės į jį, dalyviai; 

4.    šio Įstatymo 9 straipsnio 4 dalyje nurodyti asmenys ir šioje dalyje nustatytais atvejais; 

5.    sodininkų bendrijos pirmininkas, jo įgaliotas asmuo arba sodininkų bendrijos valdyba, jeigu ji yra sudaryta, kai Kadastro nuostatuose nustatyta tvarka įrašomas sodininkų bendrijos, kurioje yra mėgėjų sodo sklypas, pavadinimas ir kodas, prašymą įrašyti nekilnojamojo daikto kadastro duomenis į nekilnojamojo turto kadastrą ar juos pakeisti Kadastro nuostatuose nustatyta tvarka; 

6.    mokesčių administratorius, kai nekilnojamojo daikto kadastro duomenys į nekilnojamojo turto kadastrą įrašomi ar pakeičiami mokesčių administravimo tikslais; 

kiti asmenys, kuriems pagal įstatymus suteikiama ši teisė.“

5.     

13

5

 

Argumentai:

Šiuo metu Nekilnojamojo turto kadastro tvarkytojas apie jo priimtus sprendimus nekilnojamojo daikto savininką informuoja nuotolinio ryšio priemonėmis. Nekilnojamojo turto kadastro įstatyme dokumentų ir informacijos teikimo savininkams reguliavimas yra kitoks, t. y. Nekilnojamojo turto kadastro tvarkytojas informaciją apie daikto kadastro duomenų įrašymą ar pakeitimą kartu su daikto išrašu paštu turi išsiųsti šio daikto savininkui. Šiuo metu praktikoje taikomas informavimo būdas yra efektyvesnis ir siekiant, kad jo taikymas būtų įtvirtintas teisės aktuose, būtina tikslinti Nekilnojamojo turto kadastro tvarkytojo informacijos ir dokumentų teikimo savininkams reguliavimą.    

Siūloma detalų informacijos ir dokumentų teikimo nekilnojamojo daikto savininkams reglamentavimą aptarti Nekilnojamojo turto kadastro nuostatuose. 

 

Pasiūlymo tikslas:

Siekiama patikslinti Nekilnojamojo turto kadastro tvarkytojo informacijos nekilnojamojo daikto savininkui pateikimo būdą ir tvarką. 

 

Pasiūlymo esmė:

Siūloma įteisinti Nekilnojamojo turto kadastro tvarkytojo informacijos teikimą savininkams ir elektroninėmis ryšio priemonėmis.

 

Pasiūlymas: 

 

13 straipsnio pakeitimas 

 

Pakeisti 13 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip: 

„5. Kadastro tvarkytojas, įrašęs ar pakeitęs nekilnojamojo daikto kadastro duomenis, prašymą padavusiam asmeniui įteikia arba išsiunčia (prašyme nurodytu adresu) Nekilnojamojo turto registro nuostatų nustatytos formos ir turinio išrašą iš Nekilnojamojo turto registro, patvirtinantį nekilnojamojo daikto kadastro duomenų įrašymo ar pakeitimo faktą. Prašymą padavusiam asmeniui kartu grąžinami dėl nekilnojamojo daikto kadastro duomenų įrašymo ar pakeitimo pateiktų dokumentų originalai Informacija apie Kadastro tvarkytojo priimtus sprendimus prašymą pateikusiam asmeniui teikiama Vyriausybės nustatyta tvarka.“

6.     

13

6

 

Argumentai:

Nekilnojamojo turto kadastro tvarkytojo sprendimo įrašyti ar pakeisti nekilnojamojo daikto kadastro duomenis priėmimo terminai reglamentuoti poįstatyminiame teisės akte, t. y. Nekilnojamojo turto kadastro nuostatuose.   

Pažymėtina, kad Nekilnojamojo turto registro tvarkytojo sprendimų dėl Nekilnojamojo turto registro objektų registravimo priėmimo terminai reglamentuoti Nekilnojamojo turto registro įstatymo (įsigaliosiančio nuo 2024-01-01) 8 straipsnyje, kurio 1 dalyje nustatyta, kad „Sprendimas dėl Registro objekto, išskyrus nekilnojamąjį daiktą, registravimo turi būti priimtas ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo prašymo gavimo dienos, išskyrus šio straipsnio 2 ir 3 dalyse nustatytas išimtis. Kai kartu prašoma įregistruoti ar išregistruoti ir nekilnojamąjį daiktą arba pakeisti jo kadastro duomenis, – ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo tos dienos, kurią baigiasi Kadastro nuostatuose nustatytas prašymų įregistruoti ar išregistruoti nekilnojamąjį daiktą arba pakeisti jo kadastro duomenis nagrinėjimo terminas.“  

Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, o taip pat į tai, kad pagal Nekilnojamojo turto registro įstatymą sprendimas dėl Nekilnojamojo turto registro objekto registravimo gali būti priimamas ir skubos tvarka, t. y. per 1 ar 3 darbo dienas, būtina suvienodinti Nekilnojamojo turto registro tvarkytojo ir Nekilnojamojo turto kadastro tvarkytojo priimamų sprendimų terminus ir juos reglamentuoti to paties lygio teisės akte.

 

Pasiūlymo tikslas:

Siekiama suderinti Nekilnojamojo turto kadastro įstatymo ir Nekilnojamojo turto registro įstatymo (įsigaliosiančio nuo 2024-01-01) nuostatas, susijusias su sprendimų priėmimo terminais.   

 

Pasiūlymo esmė:

Siūloma įtvirtinti vienodus Nekilnojamojo turto registro tvarkytojo ir Nekilnojamojo turto kadastro tvarkytojo priimamų sprendimų terminus.

 

Pasiūlymas:

 

13 straipsnio pakeitimas

 

Papildyti 13 straipsnį 6 dalimi ir ją išdėstyti taip: 

6. Sprendimas dėl nekilnojamojo daikto kadastro duomenų įrašymo į Nekilnojamojo turto kadastrą ar jų pakeitimo turi būti priimtas ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo prašymo gavimo dienos. Asmens, pateikusio prašymą, pageidavimu sprendimas dėl nekilnojamojo daikto kadastro duomenų įrašymo į Nekilnojamojo turto kadastrą ar jų pakeitimo gali būti priimtas skubos tvarka – per vieną arba 3 darbo dienas.

7.     

15

2

 

Argumentai:

Nekilnojamojo turto kadastro įstatyme nustatytas Nekilnojamojo turto kadastro tvarkytojo atliekamas Nekilnojamojo turto kadastre įrašytų duomenų taisymas nėra aiškiai aptartas. Pagal šio įstatymo 15 straipsnio 2 dalies nuostatą Nekilnojamojo turto kadastro tvarkytojas turėtų visais atvejais ištaisyti Nekilnojamojo turto kadastre įrašytus netikslius duomenis, jei to pareikalauja suinteresuotas asmuo. Tačiau Nekilnojamojo turto kadastro tvarkytojas gali patikslinti tik tuos į Nekilnojamojo turto kadastrą įrašytus duomenis, kurie neatitinka dokumentus, kurių pagrindu šie duomenys buvo įrašyti.

 

Pasiūlymo tikslas:

Siekiama aiškiau reglamentuoti Nekilnojamojo turto kadastro tvarkytojo Nekilnojamojo turto kadastre įrašytų duomenų taisymą.  

 

Pasiūlymo esmė:

Nekilnojamojo turto kadastro tvarkytojas negali patikslinti į Nekilnojamojo turto kadastrą įrašytus duomenis, kurie neatitinka dokumentus, kurių pagrindu šie duomenys buvo įrašyti, jeigu yra pagrindo manyti, kad toks ištaisymas pažeis teisių į tą nekilnojamąjį daiktą turėtojų ar trečiųjų asmenų teisėtus interesus.

 

Pasiūlymas: 

 

15 straipsnio pakeitimas

 

Pakeisti 15 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip: 

„2. Suinteresuoti asmenys, sužinoję, kad Nekilnojamojo turto kadastre įrašyti duomenys yra netikslūs, neteisingi ar neišsamūs, gali pareikalauti, kad Kadastro tvarkytojas neatlygintinai ištaisytų netikslius ar neteisingus duomenis, o neišsamius papildytų. Kadastro tvarkytojas, gavęs tokį prašymą, per 5 darbo dienas turi jį išnagrinėti ir priimti sprendimą. Apie priimtą sprendimą per 5 darbo dienas nuo sprendimo priėmimo dienos Kadastro tvarkytojas raštu praneša suinteresuotam asmeniui. Kadastro tvarkytojas pastebėjęs, kad nekilnojamojo turto kadastre įrašyti nekilnojamojo daikto kadastro duomenys neatitinka duomenų įrašytų dokumentuose, kurių pagrindu šie duomenys įrašyti į Nekilnojamojo turto kadastrą, gali ištaisyti klaidą, jeigu nėra pagrindo manyti, kad toks ištaisymas pažeis teisių į tą nekilnojamąjį daiktą turėtojų ar trečiųjų asmenų teisėtus interesus.“

 

 

Teikia

Seimo narys               Simonas Gentvilas