AIŠKINAMASIS  RAŠTAS

Dėl lietuvos respublikos SEIMO RINKIMŲ ĮSTATYMO NR. I-2721

38 STRAIPSNIO PAKEITIMO IR

SAVIVALDYBIŲ TARYBŲ RINKIMŲ ĮSTATYMO  Nr. I-532

36 straipsnio pakeitimo įstatymų projektų

 

 

 

1. Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys, parengtų projektų tikslai ir uždaviniai

Vyriausiosios tarnybinės etikos komisijos pateiktais duomenimis, 2017 m. nustatyta keturis kartus daugiau politikų ir kitų asmenų, kuriems taikomos Viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymo nuostatos, interesų derinimo pažeidimų nei ankstesniais metais (2015 m. – 25, 2016 m. – 34, 2017 m. – 139). Pažeidimai konstatuoti dėl neįvykdytos pareigos deklaruoti privačius interesus, nenusišalinimo nuo interesų konfliktą keliančių klausimų, atstovavimo fiziniams ar juridiniams asmenims ar jų grupėms ir jų interesų gynimo valstybės ar savivaldybės institucijose neturint vadovo leidimo, įsidarbinimo kontroliuotoje įmonėje ir kitais atvejais. Manytina, kad informacija apie minėtus pažeidimus yra svarbi ir turi būti lengvai prieinama rinkėjams, prieš priimant sprendimą, kurį kandidatą palaikyti Lietuvos Respublikos Seimo ar savivaldybių tarybų, merų rinkimuose. Atsižvelgiant į tai, siūloma nustatyti, kad kandidato į Seimo, savivaldybės tarybos narius, merus  anketoje pilietis, išsikėlęs arba keliamas kandidatu privalėtų nurodyti, ar nėra Vyriausiosios tarnybinės etikos komisijos pripažintas pažeidęs Lobistinės veiklos įstatymo, Viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymo, Valstybės politikų elgesio kodekso ar kito teisės akto, reglamentuojančio tarnybinės etikos ir elgesio normas, nuostatų.

 

 

2. Įstatymo projekto iniciatoriai ir rengėjai

Projekto iniciatorius ir rengėjas – Seimo narys Sergejus Jovaiša.

 

3. Kaip šiuo metu yra reglamentuojami įstatymo projekte aptarti teisiniai santykiai

Šiuo metu kandidatai į Seimo, savivaldybės tarybos narius, merus viešai skelbiamose kandidato anketose nenurodo informacijos apie padarytus įstatymų pažeidimus dėl viešųjų ir privačių interesų derinimo,  ar lobistinės veiklos.

4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama

Siūloma nustatyti, kad kandidato į Seimo, savivaldybės tarybos narius, merus  anketoje pilietis, išsikėlęs arba keliamas kandidatu privalo nurodyti, ar nėra Vyriausiosios tarnybinės etikos komisijos sprendimu pripažintas padaręs pažeidimą t.y. ar nėra Vyriausiosios tarnybinės etikos komisijos pripažintas pažeidęs Lobistinės veiklos įstatymo, Viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymo, Valstybės politikų elgesio kodekso ar kito teisės akto, reglamentuojančio tarnybinės etikos ir elgesio normas, nuostatų.

 

5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai, galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta

Neigiamų pasekmių nenumatoma.

 

6. Galima priimto įstatymo įtaka kriminogeniniai situacijai, korupcijai

Įtakos neturės.

 

7. Kaip įstatymo įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai

Įtakos neturės.

 

8. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios

Priėmus Įstatymo projektą, priimti, pakeisti ar pripažinti netekusiais galios kitų įstatymų nereikės.

 

9. Įstatymo projekto atitiktis Valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimas, sąvokų ir terminų įvertinimas

Įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų. Įstatymo projekte naujos sąvokos neapibrėžiamos.

 

10. Įstatymo projekto atitiktis Europos Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms ir Europos Sąjungos teisei

Teikiamas Įstatymo projektas neprieštarauja Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms ir atitinka Europos Sąjungos teisę.

 

11. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymui įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais)

Įstatymo projekto įgyvendinimui papildomų biudžeto lėšų nereikės.

 

12. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai, rekomendacijos ir išvados

Negauta

 

13. Įstatymo projekto reikšminiai žodžiai

Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant reikšminius žodžius pagal Europos žodyną Eurovoc:  rinkimai, anketa

 

14. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai

Nėra.

 

Teikia:

Lietuvos Respublikos Seimo narys                                                                          Sergejus Jovaiša