PASIŪLYMAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS

VYRIAUSIOSIOS RINKIMŲ KOMISIJOS ĮSTATYMO Nr. IX-985 6 IR 10 straipsniŲ pakeitimo

ĮSTATYMO PROJEKTO

NR. XIIIP-2408(2)

 

 

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

 

Eil. Nr.

Straipsnis

Straipsnio dalis

Punktas

 

1.

 

2

 

 

Argumentai:

Vyriausioji rinkimų komisija (VRK) yra Lietuvos Respublikos Konstitucijoje numatyta nuolatinė aukščiausioji rinkimų ir referendumų organizavimo bei vykdymo valstybės institucija. Demokratinėje teisinėje valstybėje valstybės institucijos, jų pareigūnai savo veikloje turi vadovautis įstatymais ir teise. Realizuodami visuomenei ir valstybei reikšmingas funkcijas, valstybės institucijos, pareigūnai neturi patirti grėsmės, jeigu savo pareigas vykdo nepažeisdami įstatymų. Konstitucinis teisinės valstybės principas reikalauja, kad jurisdikcinės ir kitos teisės taikymo institucijos būtų nešališkos, nepriklausomos, siektų nustatyti objektyvią tiesą ir sprendimus priimtų tik teisės pagrindu (Konstitucinio Teismo 1999 m. gegužės 11 d. nutarimas). VRK veikla grindžiama teisėtumo, nepriklausomumo, kolegialumo, viešumo ir nešališkumo principais. VRK, įgyvendindama savo funkcijas ir priimdama sprendimus jos kompetencijai priklausančiais klausimais, yra nepriklausoma. Valstybės institucijoms, įstaigoms, Seimo nariams ir kitiems pareigūnams, partijoms, nevyriausybinėms organizacijoms ar piliečiams draudžiama kištis į VRK veiklą organizuojant ir vykdant rinkimus ar referendumą. Vienos iš svarbiausių VRK nepriklausomumo garantijų yra įstatymu nustatyta VRK sudarymo tvarka ir VRK narių įgaliojimų nutrūkimo pagrindai. VRK nario įgaliojimai gali nutrūkti tik įstatyme nustatytais pagrindais.

Pažymėtina, kad visa Lietuvos teisės sistema ir pati Konstitucija yra grindžiama universaliu konstituciniu teisinės valstybės principu, kuris, be kitų reikalavimų, suponuoja ir valstybės pareigą užtikrinti teisinio reguliavimo tikrumą, stabilumą, teisėtų lūkesčių apsaugą (Konstitucinio Teismo 2003 m. sausio 24 d.). Vadovaujantis konstitucinių teisinės valstybės principu, VRK narių statuso teisinis reguliavimas jau paskirtiems VRK nariams sukuria pagrįstą teisėtą lūkestį, kad jų įgaliojimai nebus nutraukti kitais pagrindais, nei kurie buvo nustatyti įstatyme jų paskyrimo metu.

Taigi Seimas įstatymu nustatydamas VRK sudarymo tvarką ir jos narių įgaliojimų nutrūkimo pagrindus yra saistomas Konstitucijoje įtvirtinto teisinės valstybės principo, suponuojančio teisinį tikrumą, stabilumą, teisėtų lūkesčių apsaugą. Seimas, įstatymu nustatęs VRK sudarymo tvarką ir jos narių įgaliojimų nutrūkimo pagrindus, neturi teisės papildomai nustatyti bet kokių VRK narių įgaliojimo nutrūkimo nepasibaigus jų įgaliojimų laikui pagrindų, kurie galėtų būti taikomi jau paskirtiems VRK nariams. Seimas pagal Konstituciją gali nustatyti tik tokius jau paskirtų VRK narių įgaliojimų nutrūkimo nepasibaigus jų įgaliojimų laikui pagrindus, dėl kurių pobūdžio VRK narys apskritai negali eiti savo pareigų (pvz., dėl tokių teisinių faktų, kaip įstatyme nustatytas amžius, Lietuvos Respublikos pilietybės netekimas).

Atsižvelgiant į išdėstytus argumentus, manytina, kad įstatymo projektu, kuriuo siekiama nustatyti naują VRK narių įgaliojimų nutrūkimo pagrindą, ir numatant įstatymo taikymą jau paskirtiems VRK nariams yra pažeidžiamas konstitucinis teisinės valstybės principas, suponuojantis teisinį tikrumą, stabilumą, teisėtų lūkesčių apsaugą. Toks teisinis reguliavimas, sudarantis sąlygas kištis į jau sudarytos VRK veiklą keičiant jos sudėti, artėjančių trijų rinkimų 2019 m. kontekste, vertintinas kaip grubus VRK nepriklausomo pažeidimas. Todėl įstatymo projekto 3 straipsnį siūloma pakeisti nurodant, kad reikalavimas atitikti Valstybės ir tarnybos paslapčių įstatyme nustatytus reikalavimus, keliamus asmenims, pretenduojantiems gauti leidimą dirbti ar susipažinti su įslaptinta informacija, netaikomas Vyriausiosios rinkimų komisijos pirmininkui, pirmininko pavaduotojui ir nariams einantiems pareigas šio įstatymo įsigaliojimo metu. Siekiant užtikrinti siūlomo teisinio reguliavimo taikymą tik naujai paskirtiems VRK nariams, įstatymo projekto 2 straipsnyje turi būti nurodyta, kad leidimo dirbti su įslaptinta informacija panaikinimas yra įgaliojimų nutrūkimo pagrindas tik po įstatymo įsigaliojimo paskirtiems VRK nariams, t. y. tiems kurie šį leidimą turės gauti kandidatuodami į VRK.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 3 straipsnį ir išdėstyti jį taip:

3 straipsnis. Įstatymo taikymas

Įstatymas taikomas po jo įsigaliojimo paskirtiems Vyriausiosios rinkimų komisijos pirmininkui, pirmininko pavaduotojui ir nariams.

 

 

 

Teikia:

Seimo narys                                                                                        Jurgis Razma