1.
|
2
|
|
|
Argumentai:
Vyriausioji rinkimų komisija (VRK) yra Lietuvos Respublikos
Konstitucijoje numatyta nuolatinė aukščiausioji rinkimų ir referendumų
organizavimo bei vykdymo valstybės institucija. Demokratinėje teisinėje
valstybėje valstybės institucijos, jų pareigūnai savo veikloje turi
vadovautis įstatymais ir teise. Realizuodami visuomenei ir valstybei
reikšmingas funkcijas, valstybės institucijos, pareigūnai neturi patirti
grėsmės, jeigu savo pareigas vykdo nepažeisdami įstatymų. Konstitucinis
teisinės valstybės principas reikalauja, kad jurisdikcinės ir kitos teisės
taikymo institucijos būtų nešališkos, nepriklausomos, siektų nustatyti
objektyvią tiesą ir sprendimus priimtų tik teisės pagrindu (Konstitucinio
Teismo 1999 m. gegužės 11 d. nutarimas). VRK veikla grindžiama teisėtumo,
nepriklausomumo, kolegialumo, viešumo ir nešališkumo principais.
VRK, įgyvendindama savo funkcijas ir priimdama sprendimus jos kompetencijai
priklausančiais klausimais, yra nepriklausoma. Valstybės institucijoms,
įstaigoms, Seimo nariams ir kitiems pareigūnams, partijoms, nevyriausybinėms
organizacijoms ar piliečiams draudžiama kištis į VRK veiklą organizuojant ir
vykdant rinkimus ar referendumą. Vienos iš svarbiausių VRK nepriklausomumo
garantijų yra įstatymu nustatyta VRK sudarymo tvarka ir VRK narių įgaliojimų
nutrūkimo pagrindai. VRK nario įgaliojimai gali nutrūkti tik įstatyme
nustatytais pagrindais.
Pažymėtina, kad visa Lietuvos teisės sistema ir pati Konstitucija yra
grindžiama universaliu konstituciniu teisinės valstybės principu, kuris, be
kitų reikalavimų, suponuoja ir valstybės pareigą užtikrinti teisinio
reguliavimo tikrumą, stabilumą, teisėtų lūkesčių apsaugą (Konstitucinio
Teismo 2003 m. sausio 24 d.). Vadovaujantis konstitucinių teisinės valstybės
principu, VRK narių statuso teisinis reguliavimas jau paskirtiems VRK nariams
sukuria pagrįstą teisėtą lūkestį, kad jų įgaliojimai nebus nutraukti kitais
pagrindais, nei kurie buvo nustatyti įstatyme jų paskyrimo metu.
Taigi Seimas įstatymu nustatydamas VRK sudarymo tvarką ir jos narių
įgaliojimų nutrūkimo pagrindus yra saistomas Konstitucijoje įtvirtinto
teisinės valstybės principo, suponuojančio teisinį tikrumą, stabilumą,
teisėtų lūkesčių apsaugą. Seimas, įstatymu nustatęs VRK sudarymo tvarką ir
jos narių įgaliojimų nutrūkimo pagrindus, neturi teisės papildomai nustatyti
bet kokių VRK narių įgaliojimo nutrūkimo nepasibaigus jų įgaliojimų laikui
pagrindų, kurie galėtų būti taikomi jau paskirtiems VRK nariams. Seimas pagal
Konstituciją gali nustatyti tik tokius jau paskirtų VRK narių įgaliojimų
nutrūkimo nepasibaigus jų įgaliojimų laikui pagrindus, dėl kurių pobūdžio VRK
narys apskritai negali eiti savo pareigų (pvz., dėl tokių teisinių faktų,
kaip įstatyme nustatytas amžius, Lietuvos Respublikos pilietybės netekimas).
Atsižvelgiant į išdėstytus argumentus, manytina, kad įstatymo
projektu, kuriuo siekiama nustatyti naują VRK narių įgaliojimų nutrūkimo
pagrindą, ir numatant įstatymo taikymą jau paskirtiems VRK nariams yra
pažeidžiamas konstitucinis teisinės valstybės principas, suponuojantis
teisinį tikrumą, stabilumą, teisėtų lūkesčių apsaugą. Toks teisinis
reguliavimas, sudarantis sąlygas kištis į jau sudarytos VRK veiklą keičiant
jos sudėti, artėjančių trijų rinkimų 2019 m. kontekste, vertintinas kaip
grubus VRK nepriklausomo pažeidimas. Todėl įstatymo projekto 3 straipsnį
siūloma pakeisti nurodant, kad reikalavimas atitikti Valstybės ir tarnybos
paslapčių įstatyme nustatytus reikalavimus, keliamus asmenims,
pretenduojantiems gauti leidimą dirbti ar susipažinti su įslaptinta informacija,
netaikomas Vyriausiosios rinkimų komisijos pirmininkui, pirmininko
pavaduotojui ir nariams einantiems pareigas šio įstatymo įsigaliojimo metu.
Siekiant užtikrinti siūlomo teisinio reguliavimo taikymą tik naujai
paskirtiems VRK nariams, įstatymo projekto 2 straipsnyje turi būti nurodyta,
kad leidimo dirbti su įslaptinta informacija panaikinimas yra įgaliojimų
nutrūkimo pagrindas tik po įstatymo įsigaliojimo paskirtiems VRK nariams, t.
y. tiems kurie šį leidimą turės gauti kandidatuodami į VRK.
Pasiūlymas:
Pakeisti įstatymo
projekto 3 straipsnį ir išdėstyti jį taip:
„3 straipsnis. Įstatymo taikymas
Įstatymas taikomas po jo
įsigaliojimo paskirtiems Vyriausiosios rinkimų komisijos pirmininkui,
pirmininko pavaduotojui ir nariams.
|