LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

aplinkos apsaugos

 

 

PAPILDOMO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SPECIALIŲJŲ ŽEMĖS NAUDOJIMO SĄLYGŲ ĮSTATYMO NR. XIII-2166 95 STRAIPSNIO PAKEITIMO IR ĮSTATYMO V SKYRIAUS PAPILDYMO DVIDEŠIMT AŠTUNTUOJU SKIRSNIU ĮSTATYMO PROJEKTO nr. xivp-1708

 

2023-03-29  Nr. 107-P-10

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto nariai: Komiteto pirmininkė Aistė Gedvilienė, Kasparas Adomaitis, Aidas Gedvilas, Ligita Girskienė, Petras Gražulis, Linas Jonauskas, Tomas Tomilinas, Justinas Urbanavičius, Romualdas Vaitkus.

Komiteto biuras: biuro vedėja Birutė Pūtienė, patarėjai, Jolita Jakučionytė, Aistrida Latvėnė, Rasa Matusevičiūtė, Audrius Želvys, padėjėja Vida Katinaitė;

Kviestieji asmenys: Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos viceministrė Monika Juodvalkė.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas
2022-05-27

 

 

 

Svarstytina, ar, atsižvelgiant į projekto 1 straipsnio turinį, projekte taip pat nereikėtų atitinkamai tikslinti ir keičiamo Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) V skyriaus pavadinimo.

Pritarti

 

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas
2022-05-27

1

 

 

Projekto 1 straipsnio pavadinime ir pakeitimų esmėje brauktini žodžiai „Įstatymo“.

Pritarti

 

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas
2022-05-27

1

 

 

Projekto 1 straipsnyje nurodytas įstatymo skirsnis ir jo pavadinimas, taip pat nurodytas įstatymo straipsnis ir jos pavadinimas turėtų būti rašomi paryškintomis raidėmis.

Pritarti

 

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas
2022-05-27

1

 

 

Projekto 1 straipsniu siūloma papildyti keičiamą įstatymą nuostatomis, reglamentuojančiomis specialiąsias žemės naudojimo sąlygas kurortuose ir kurortinėse teritorijose. Pažymėtina, kad pagal Turizmo įstatymo 2 straipsnio 15 ir 16 dalyse apibrėžtas sąvokas kurortai ir kurortinės teritorijos yra nevienodą statusą turinčios gyvenamosios vietovės. Atkreiptinas dėmesys, kad projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 881 straipsnio nuostatose siūloma nustatyti vienodas specialiąsias žemės naudojimo sąlygas tiek kurortams, tiek ir kurortinėms teritorijoms. Svarstytina, ar toks vienodų specialiųjų žemės naudojimo sąlygų nustatymas skirtingą statusą turinčioms gyvenamosioms vietovėms atitinka teisėkūros tikslingumo ir proporcingumo principus.

Pritarti

 

5.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas
2022-05-27

1

 

 

Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 881 straipsnio 1 dalies 1 punkto nuostatose nėra aiškus sąvokos „miestovaizdis“ turinys, nes ši sąvoka nėra apibrėžta galiojančiuose įstatymuose. Analogiško turinio pastaba taikytina ir projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 881 straipsnio 3 daliai.

Taip pat šiose projekto nuostatose nėra aiškus formuluotės „kurorto savivaldybės tarybos patvirtintuose kurortų ar kurortinių teritorijų miestovaizdžio ar kraštovaizdžio apsaugos, naudojimo ir tvarkymo reglamentuose“ turinys tuo aspektu, kad neaišku, kaip būtų suprantamas terminas „kurorto savivaldybės taryba“, kai savivaldybės teritorijoje nebūtų kurortų, o tik kurortinės teritorijos ir projekto nuostatose nurodytus specialiojo teritorijų planavimo dokumentus tvirtintų savivaldybės, kurios teritorijoje yra kurortinė teritorija, taryba.

Pritarti

 

6.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas
2022-05-27

1

 

 

Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 881 straipsnio 1 dalies 2 punkto nuostatose nurodyto įstatymo pavadinime brauktini žodžiai „Lietuvos Respublikos“.

Analogiško turinio pastaba taikytina ir projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 881 straipsnio 2 dalyje nurodytų įstatymų pavadinimų atžvilgiu.

Pritarti

 

7.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas
2022-05-27

1

 

 

Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 881 straipsnio 1 dalies 3 punkto nuostatos nėra suprantamos tuo aspektu, kad neaišku, kokiuose dokumentuose turėtų būti nustatyti kurorto ir kurortinės teritorijos naudojimo ir tvarkymo reikalavimai, t. y., neaišku, kokie dokumentai yra savivaldybės tarybos patvirtinti kurortų ir kurortinių teritorijų vystymo planai arba kurortų ir kurortinių teritorijų nuostatai, nes šių dokumentų nereglamentuoja jokie galiojantys įstatymai.

Be to, siekiant aiškumo, šiose projekto nuostatose formuluotė „vykdyti statinių rekonstrukcijos arba modernizavimo darbus“ tikslintina atsižvelgiant į Statybos įstatymo 2 straipsnio 38 ir 72 dalyse apibrėžtas sąvokas „pastato atnaujinimas (modernizavimas)“ ir „statinio rekonstravimas“. Analogiško turinio pastaba taikytina ir projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 881 straipsnio 2 dalies 2 punkto nuostatoms.

Pritarti

 

8.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas
2022-05-27

1

 

 

Siekiant aiškumo, projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 881 straipsnio 2 dalies nuostatos iki dvitaškio tikslintinos: žodis „draudžiama“ turėtų būti perkeltas po žodžio „veiklai“, taip pat šiose nuostatose turėtų būti įvardinta savivaldybės institucija, kuri turėtų nustatyti tvarką.

Pritarti

 

9.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas
2022-05-27

1

 

 

Siekiant įstatyme vartojamų formuluočių suvienodinimo, projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 881 straipsnio 2 dalies 1 punkte vietoj formuluotės „žemės sklypų naudojimo paskirtį ir (ar) būdą (būdus)“ įrašytina formuluotė „pagrindinę žemės naudojimo paskirtį, žemės sklypų naudojimo būdą (būdus)“.

Pritarti

 

10.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas
2022-05-27

1

 

 

Siekiant aiškumo, reikėtų tarpusavyje suderinti projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 881 straipsnio 2 ir 3 dalyse vartojamas formuluotes: „atsakingos savivaldybės institucijos“ ir „savivaldybės atsakinga institucija“.

Pritarti

 

11.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas
2022-05-27

2

 

 

Projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 95 straipsnio 1 punkte siūloma įtvirtinti, kad miško žemėje draudžiama statyti statinius ir (ar) įrenginius, tiesti inžinerinius tinklus, išskyrus inžinerinius tinklus, dviračių ir pėsčiųjų takus bei kitos paskirties inžinerinius statinius siaurose – iki 10 metrų pločio (įskaitant inžinerinių tinklų apsaugos zonų plotį) – žemės juostose ir miško infrastruktūrai priskiriamus inžinerinius statinius ir (ar) įrenginius. Atkreipiame dėmesį, kad pagal projektu siūlomą nustatyti teisinį reguliavimą inžinerinius tinklus, dviračių ir pėsčiųjų takus bei kitos paskirties inžinerinius statinius būtų leidžiama statyti bet kurioje ne platesnėje kaip 10 metrų miško žemės juostoje. Pažymėtina, kad keičiamo įstatymo tikslas, nurodytas keičiamo įstatymo 1 straipsnyje, yra užtikrinti visuomenės sveikatos saugą, šiame įstatyme nurodytų objektų ar veiklos apsaugą nuo neigiamų veiksnių ar poveikio, valstybės saugumą, aplinkos ir viešojo intereso apsaugą šiame įstatyme nurodytose teritorijose. Kyla abejonių, ar leidimas tiesti inžinerinius tinklus ir statyti ar įrengti kitus projekte nurodytus statinius bet kurioje miško žemės juostoje, nors ir ne platesnėje kaip 10 metrų, apsaugotų mišką nuo neigiamų veiksnių ir poveikio, užtikrintų tinkamą aplinkos apsaugą. Atsižvelgus į tai, svarstytina, ar siūlomas teisinis reguliavimas atitinka keičiamo įstatymo tikslus.

Be to, atkreiptinas dėmesys, kad pagal Statybos įstatymo 2 straipsnio 17 dalį inžineriniais tinklais laikomi statinio statybos sklype (išskyrus statinio vidų) ir už jo ribų nutiesti komunaliniai ar vietiniai vandentiekio, nuotekų šalinimo, šilumos, naftos, dujų ar kito kuro, technologiniai vamzdynai, elektros perdavimo, energijos ir elektroninių ryšių tinklai kartu su maitinimo šaltiniais ir įrenginiais. Atsižvelgiant į tai, projektu siūlomas naujas teisinis reguliavimas nėra aiškus dėl santykio su tomis keičiamo įstatymo III skyriaus „Inžinerinė infrastruktūra“ nuostatomis, kurios reglamentuoja atskirų inžinerinių tinklų apsaugos zonas ir jose taikomas specialiąsias žemės naudojimo sąlygas, kadangi kai kurių inžinerinių tinklų apsaugos zonose (net jei jos ir neviršija 10 metrų plotį) yra iš vis draudžiama sodinti, auginti želdinius arba ši veikla galima tik gavus infrastruktūros savininko ar valdytojo pritarimą (pavyzdžiui, pagal keičiamo įstatymo 25 straipsnio 2 dalies 6 punkto nuostatas ši veikla yra draudžiama elektros tinklų apsaugos zonose; pagal keičiamo įstatymo 31 straipsnio 1 dalies 4 punkto nuostatas - skirstomųjų dujotiekių apsaugos zonose; pagal keičiamo įstatymo 43 straipsnio 2 dalies 2 punkto nuostatas - vandens tiekimo ir nuotekų, paviršinių nuotekų tvarkymo infrastruktūros apsaugos zonose, pagal keičiamo įstatymo 46 straipsnio 1 dalies 7 punkto nuostatas - viešųjų ryšių tinklų elektroninių ryšių infrastruktūros apsaugos zonose). Taigi, pagal minėtas keičiamo įstatymo nuostatas kai kurių inžinerinių tinklų tiesimui net ir siaurose miško žemės juostose reikėtų iškirsti tose juostose augančius želdinius (medžius, krūmus), todėl nėra aišku, ar projektu siūlomas inžinerinių tinklų tiesimas apsaugotų mišką nuo neigiamų veiksnių ir poveikio.

Pritarti

 

12.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas
2022-05-27

 

 

 

Atsižvelgiant į Vyriausybės ir Aplinkos ministerijos kompetenciją, nustatytą keičiamame įstatyme, manytina, kad dėl įstatymo projekto turėtų būti gauta Vyriausybės išvada. Vyriausybės išvadą reikalinga būtų gauti ir dėl to, kad teikiamas projektas ir su juo susiję Teritorijų planavimo įstatymo Nr. I-1120 5, 15 ir 21 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas Nr. XIVP-1709 bei Vietos savivaldos įstatymo Nr. I-533 6 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas Nr. XIVP-1710, manytina, yra susiję su Seime svarstomu Kurortų ir kurortinių teritorijų darnaus vystymo įstatymo projektu Nr. XIVP-485, dėl kurio 2021 m. birželio 23 d. Seimo valdyba kreipėsi į Vyriausybę su prašymu pateikti išvadą.

Pritarti

 

13.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas
2022-05-27

 

 

 

Atkreiptinas dėmesys, kad Seime yra registruotas Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo Nr. XIII-2166 95 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas Nr. XIVP-888(2), kurio 1 straipsniu Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo 95 straipsnio 1 punktą siūloma išdėstyti kitaip nei teikiamame projekte. Atsižvelgiant į tai, abiejų projektų nuostatos turėtų būti derinamos tarpusavyje.

Nepritarti

Seime registruotas Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo Nr. XIII-2166 95 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas Nr. XIVP-888(2) yra lydintysis Miškų įstatymo Nr. I-671 2 ir 7 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-887(2) dėl kurio yra priimtas sprendimas, kad jis prieštarauja Konstitucijai, tad pagrindinis ir jį lydintis projektas nepateikti svarstyti.

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė
2022-10-12

1

 

 

Argumentai:

Saugomų teritorijų sistemą ir su ja susijusius visuomeninius santykius, saugomų teritorijų nustatymo ir steigimo, ribų keitimo, statuso pakeitimo, apsaugos, tvarkymo ir kontrolės teisinius pagrindus reglamentuoja Lietuvos Respublikos saugomų teritorijų įstatymas, kuriame nustatyti saugomų teritorijų steigimo tikslai, saugomų teritorijų sistema, veiklos saugomose teritorijose reglamentavimo dokumentai. Atsižvelgiant į kurortuose ir kurortinėse teritorijose vykdomas įvairias veiklas, šių teritorijų įrašymas V skyriuje atskiru skirsniu prieštarautų Saugomų teritorijų įstatymo nuostatoms, neatitiktų saugomų teritorijų steigimo tikslų ir sudarytų prielaidas teisės normų kolizijai.

SŽNSĮ 6 straipsnio 1 dalyje išvardinti dokumentai, kuriuose nustatomos šiame įstatyme nurodytos teritorijos. Vadovaujantis Lietuvos Respublikos teritorijos administracinių vienetų ir jų ribų įstatymo 9 straipsnio nuostatomis, gyvenamosioms vietovėms kurorto statusą suteikia (įvertinus SŽNSĮ projekto nuostatas, nustato SŽNSĮ nurodytą teritoriją) ir panaikina Lietuvos Respublikos Seimas Vyriausybės teikimu. SŽNSĮ 6 straipsnio 1 dalyje nenurodyti Lietuvos Respublikos Seimo tvirtinami dokumentai, todėl SŽNSĮ projekto siūlymas kurortus priskirti SŽNSĮ nurodytoms teritorijoms neatitinka SŽNSĮ 6 straipsnio 1 dalies nuostatų.

Pasiūlymas:

Nepritarti siūlymui SŽNSĮ projekto 1 straipsniu Lietuvos Respublikos specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo (toliau – SŽNSĮ) V skyrių „Saugomos teritorijos“ papildyti atskiru dvidešimt aštuntuoju skirsniu įrašant kurortus ir kurortines teritorijas

Pritarti

 

2.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė
2022-10-12

1

 

 

Argumentai:

Atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos turizmo įstatyme įtvirtintas kurortų ir kurortinių teritorijų sąvokas, šios teritorijos yra skirtingą statusą turinčios gyvenamosios vietovės. Teritorijos administracinių vienetų ir jų ribų įstatymo 3 straipsnyje nustatyta, kokios gyvenamosios vietovės gali turėti kurorto ar kurortinės teritorijos statusą: kurorto statusą gali turėti gyvenamosios vietovės, kuriose yra moksliškai ištirtų ir pripažintų gydomaisiais gamtinių gydomųjų veiksnių (mineralinių vandenų, gydomojo purvo, sveikatai palankų mikroklimatą, rekreacinių želdinių, vandens telkinių) ir išplėtota speciali infrastruktūra naudoti šiuos veiksnius gydymo, sveikatinimo, turizmo ir poilsio reikmėms; kurortinės teritorijos statusą gali turėti gyvenamosios vietovės, kuriose yra gamtinių išteklių, galinčių turėti gydomųjų savybių, ir speciali infrastruktūra naudoti šiuos išteklius sveikatinimo, turizmo ir poilsio reikmėms. Kurortinės teritorijos statusas suteikiamas vienai ar kelioms gyvenamosioms vietovėms arba jų dalims, todėl siūlymas SŽNSĮ nurodyti apibendrintą teritoriją, kurioje taikomos vienodos SŽNSĮ projektu nustatomos specialiosios žemės naudojimo sąlygos, neatsižvelgiant į gyvenamajai vietovei (jos daliai) suteiktą kurorto ar kurortinės teritorijos statusą, skirtingose teritorijose esančių gamtinių išteklių įvairovę neatitinka Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymo 3 straipsnio 2 dalies 1 punkte įtvirtinto teisėkūros tikslingumo principo, reikalaujančio, kad teisės akto projektas turi būti rengiamas ir teisės aktas priimamas, kai siekiamų tikslų negalima pasiekti kitomis priemonėmis (pvz., reikalavimais, nustatytais teritorijų planavimo dokumentuose).

Dėl SŽNSĮ projekto 1 straipsnyje pateiktų siūlymų SŽNSĮ 881 straipsnio 1 dalies 1 punkte nustatyti draudimus kurortuose ir kurortinėse teritorijose „naikinti ar kitaip žaloti kurortų ar kurortinių teritorijų autentiškumą, miestovaizdį ar kraštovaizdį, pažeidžiant apsaugos, naudojimo ir tvarkymo reikalavimus nustatytus kurorto savivaldybės tarybos patvirtintuose kurortų ar kurortinių teritorijų miestovaizdžio ar kraštovaizdžio apsaugos, naudojimo ir tvarkymo reglamentuose“:

Vadovaujantis SŽNSĮ nuostatomis, specialiosioms žemės naudojimo sąlygoms nepriskirtini apibendrinti apribojimai, susiję su draudimais nesilaikyti teisės aktų, tarp jų ir savivaldybės tarybos sprendimų (pvz., draudimais nesilaikyti galiojančių teritorijų planavimo dokumentų sprendinių), todėl siūlomas teisinis reguliavimas nėra SŽNSĮ reguliavimo dalykas.

Siūlomas reguliavimas neatitinka Teisėkūros pagrindų įstatymo 3 straipsnio 2 dalies 6 punkte nustatyto teisėkūros aiškumo principo, reiškiančio, kad teisinis reguliavimas turi būti logiškas, nuoseklus, glaustas, suprantamas, tikslus, aiškus, nedviprasmiškas ir nesudarytų sąlygų skirtingai interpretuoti įstatymo nuostatas, nes neaišku, kokiais dokumentais nustatomas kurortų ir kurortinių teritorijų autentiškumas, neapibrėžta „miestovaizdžio“ sąvoka. Atsižvelgiant į tai, kad kurortinės teritorijos statusas gali būti suteiktas gyvenamosios vietovės daliai – neaišku, kokio „kurorto savivaldybės taryba“ tvirtintų „kurortų ar kurortinių teritorijų miestovaizdžio ar kraštovaizdžio apsaugos, naudojimo ir tvarkymo reglamentus“ kurortinėje teritorijoje. Kurortas ar kurortinė teritorija, kaip gyvenamoji vietovė (jos dalis), daugeliu atveju patenka į savivaldybės lygmens bendruosiuose planuose nustatytas urbanizuotas ar urbanizuojamas teritorijas, kurios planuojamos vietovės lygmens kompleksinio teritorijų planavimo dokumentais (neurbanizuotose ir neurbanizuojamose teritorijose vadovaujamasi ir specialiojo teritorijų planavimo dokumentais). Teritorijų planavimo įstatymo (toliau – TPĮ) 15 straipsnio 1 dalies 3 punkte nustatyta, kad savivaldybės lygmens bendruosiuose planuose nustatomi miškų, saugomų teritorijų, kraštovaizdžio apsaugos reikalavimai, 17 straipsnio 6 dalies 5 punkte – kad vienas detaliųjų planų uždavinių yra numatyti priemones gamtos ir nekilnojamajam kultūros paveldui išsaugoti ir naudoti. Detaliuosiuose planuose nustatomas privalomas teritorijos naudojimo reglamentas, vadovaujantis TPĮ 18 straipsnio 2 dalies nuostatomis, šiuose planuose gali būti nustatomi papildomi kraštovaizdžio apsaugos reikalavimai, urbanistiniai ir architektūriniai reglamentai (t. y. šie reikalavimai ir (ar) reglamentai nustatomi planuojant, įvertinus konkrečią planuojamą teritoriją). Vietos savivaldos įstatymo (toliau – VSĮ) 6 straipsnio 19 punkte nustatyta, kad teritorijų planavimas yra savarankiškoji savivaldybių funkcija, todėl SŽNSĮ projekte pateiktas siūlymas įtvirtinti savivaldybės tarybos patvirtintus „kurortų ar kurortinių teritorijų miestovaizdžio ar kraštovaizdžio apsaugos, naudojimo ir tvarkymo reglamentus“ dubliuoja galiojantį teritorijų planavimo teisinį reguliavimą (jeigu šiuos reglamentus siūloma nustatyti teritorijų planavimo dokumentuose) arba jam prieštarauja (jeigu šiuos reglamentus siūloma nustatyti ne teritorijų planavimo dokumentuose).

Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas savo nutarimuose yra pažymėjęs, kad draudimai yra vienas iš ūkinės veiklos reguliavimo būdų. Asmens ūkinės veiklos laisvė gali būti ribojama, kai yra būtina ginti vartotojų interesus, saugoti sąžiningą konkurenciją, kitas Lietuvos Respublikos Konstitucijoje įtvirtintas vertybes. Tačiau įstatyme nustatyti draudimai turi būti pagrįsti, adekvatūs siekiamam tikslui, nediskriminaciniai, aiškiai suformuluoti (Konstitucinio Teismo 2005 m. gegužės 13 d. nutarimas), siūlomas teisinis reguliavimas turi atitikti keičiamo įstatymo tikslus. SŽNSĮ projekto 1 straipsnyje pateikti siūlymai SŽNSĮ 881 straipsnio 1 dalies 2 punkte nustatyti draudimus „naikinti ar kitaip žaloti kurorto ir kurortinės teritorijos informacinius stendus“ sietini su vandalizmu, chuliganizmu ar kita nusikalstama veika, tačiau nesusiję su veiklos apribojimais, priklausančiais nuo geografinės padėties, gretimybių, pagrindinės žemės naudojimo paskirties, žemės sklypo naudojimo būdo, vykdomos konkrečios veiklos, statinių, nekilnojamojo kultūros paveldo ir aplinkos apsaugos, visuomenės sveikatos saugos, valstybės saugumo ir viešojo intereso poreikių, t. y. neatitinka SŽNSĮ 2 straipsnio 41 dalyje nustatytos specialiųjų žemės naudojimo sąlygų sąvokos apibrėžties.

SŽNSĮ 881 straipsnio 1 dalies 3 punkte siūloma kurortuose ir kurortinėse teritorijose drausti „statyti statinius, vykdyti statinių rekonstrukcijos arba modernizacijos darbus, kurie neatitinka kurorto ir kurortinės teritorijos naudojimo ir tvarkymo reikalavimų, nustatytų kurorto savivaldybės tarybos patvirtintuose kurortų ir kurortinių teritorijų vystymo planuose, arba kurortų ir kurortinių teritorijų nuostatuose“. Siūlomas teisinis reguliavimas neatitinka teisėkūros aiškumo principo: vadovaujantis TPĮ 17 straipsnio 1 dalies nuostatomis, konkrečios teritorijos vystymas (sąvoka įtvirtinta TPĮ 2 straipsnio 25 dalyje) planuojamas rengiant detaliuosius planus (ar vietovės lygmens bendruosius planus, kuriuose nustatomas detaliųjų planų teritorijos naudojimo reglamentas), todėl neaišku, kokie dokumentai yra „savivaldybės tarybos patvirtinti kurortų ir kurortinių teritorijų vystymo planai“, „kurortų ir kurortinių teritorijų nuostatai“, nes šių dokumentų rengimo galiojantys įstatymai nereglamentuoja. Savivaldybės, Lietuvos Respublikos statybos įstatyme nustatyta tvarka išduodamos statybą leidžiančius dokumentus, vadovaujasi atitinkamoje teritorijoje galiojančiais teritorijų planavimo dokumentais, todėl SŽNSĮ 881 straipsnio 1 dalies 3 punkte siūlomas teisinis reguliavimas būtų perteklinis (jeigu nurodyti teritorijos vystymo reikalavimus numatantys „vystymo planai“ yra teritorijų planavimo dokumentai) arba prieštarautų TPĮ (jeigu minėti „vystymo planai“ nėra teritorijų planavimo dokumentai).

SŽNSĮ projekto 1 straipsniu siūloma SŽNSĮ 881 straipsnio 2 dalyje nustatyti, kad kurortuose ir kurortinėse teritorijose būtų draudžiami darbai „savivaldybės, į kurios teritoriją patenka kurortas ar kurortinė teritorija, nustatyta tvarka negavus atsakingos savivaldybės institucijos pritarimo (derinimo) projektui ar numatomai veiklai“. Atsižvelgus į tai, kad teritorijų planavimas, savivaldybės bendrojo plano ar savivaldybės dalių bendrųjų planų ir detaliųjų planų sprendinių įgyvendinimas, statybą leidžiančių dokumentų išdavimas įstatymų nustatyta tvarka yra savarankiškoji savivaldybių funkcija, neaišku, kokia papildoma „atsakinga savivaldybės institucija“ turėtų pritarti (derinti) projektui ar numatomai veiklai kurortuose ir kurortinėse teritorijose, nepateikti argumentai, įrodantys papildomos administracinės naštos sukūrimą.

Pasiūlymas:

Nepritarti SŽNSĮ projekto 1 straipsnio siūlymui papildyti SŽNSĮ 881 straipsniu ir nustatyti specialiąsias žemės naudojimo sąlygas kurortuose ir kurortinėse teritorijose.

Pritarti

 

3.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė
2022-10-12

2

 

 

Argumentai:

SŽNSĮ projekto 2 straipsniu siūlomos SŽNSĮ 95 straipsnio 1 punkto nuostatos neatitinka Lietuvos Respublikos miškų įstatymo 2 straipsnio 20 dalies, kurioje nustatyta, kad „miško žemė – apaugę mišku žemės plotai – medynai, taip pat neapaugę mišku žemės plotai – kirtavietės, žuvę medynai, miško laukymės, miško aikštės, mažosios miško pelkės, miško medelynai, sėklinės miško medžių plantacijos ir klonų rinkiniai, miškui įveisti skirta žemė. Prie miško žemės priskiriami tuose pačiuose plotuose esantys miško keliai, kvartalų, technologiniai proskiebiai ir linijos, priešgaisrinės juostos, medienos sandėlių ir kitų su mišku susijusių įrenginių (griovių, pralaidų, tiltelių, priešgaisrinių bokštų ir kitų) užimti plotai, poilsio aikštelės, žvėrių pašarų aikštelės“.  SŽNSĮ projekte siūloma miško žemės samprata platesnė, ji neatitinka Miškų įstatymo 11 straipsnio 11 dalies nuostatų, kurios nustato sąlygas, kada miško žemę nebūtina paversti kitomis naudmenomis, todėl sukuriamos prielaidos įstatymų kolizijai.

SŽNSĮ projekto 2 straipsniu SŽNSĮ 95 straipsnio 1 punkte siūloma nustatyti, kad miško žemėje galima įrengti dviračių ir pėsčiųjų takus, tačiau jau galiojančio SŽNSĮ 95 straipsnio 1 dalyje įtvirtinta, kad miško žemėje galima įrengti miško infrastruktūrai priskiriamus inžinerinius statinius ir įrenginius. Vadovaujantis Miškų įstatymo 2 straipsnio 11 dalies nuostatomis, miško infrastruktūra – miško medelynuose įrengta infrastruktūra, miško žemėje esantys miško keliai, miško žemės sausinimo sistemų įrenginiai, miško priešgaisrinės apsaugos sistemos inžineriniai statiniai ir įrenginiai, taip pat kiti inžineriniai statiniai ir įrenginiai, skirti miško rekreacinėms ar aplinkosauginėms funkcijoms įgyvendinti. Atsižvelgiant į tai, kad dviračių ir pėsčiųjų takai, esantys miško žemėje, laikytini inžineriniais statiniais, skirtais miško rekreacinėms funkcijoms įgyvendinti, SŽNSĮ projekte siūlomas atskiras jų išvardijimas dubliuoja Miškų įstatymo nuostatas ir yra perteklinis.

SŽNSĮ projekto 2 straipsniu taip pat siūloma SŽNSĮ 95 straipsnio 1 punkte nustatyti, kad miško žemėje galima įrengti kitos paskirties inžinerinius statinius. Statybos techninio reglamento STR 1.01.03:2017 „Statinių klasifikavimas“, patvirtinto Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2016 m. spalio 27 d. įsakymu Nr. D1-713 „Dėl Statybos techninio reglamento STR 1.01.03:2017 „Statinių klasifikavimas“ patvirtinimo“, 12 punkte nustatyta, kad kitos paskirties inžineriniai statiniais laikomi fortai, bunkeriai, šaudyklos, techniniai stebėjimo bokštai, sąvartynai, atsinaujinančių išteklių energiją naudojantys energijos gamybos statiniai (vėjo elektrinės, saulės šviesos energijos elektrinės, saulės šilumos energijos kolektoriai ir kiti), transporterių galerijos, estrados, nuotekų valyklos statiniai ir kiti inžineriniai statiniai, neturintys aiškios funkcinės priklausomybės ar apibrėžto naudojimo, kurie tarnauja pagrindiniam daiktui (tvoros, kiemo aikštelės, lauko tualetai, stoginės, pavėsinės, atraminės sienelės, šachtiniai šuliniai, lieptai, mėšlidės, aplinkos tvarkymo elementai ir panašiai). Leidžiant miško žemėje įrengti minėtus inžinerinius statinius, miško ekosistemoms galėtų būti padaromas reikšmingas neigiamas poveikis, todėl geriausiai miško apsaugos ir SŽNSĮ tikslus atitinka galiojantis teisinis reguliavimas, numatantis, kad miško žemėje galima įrengti inžinerinius statinius, bet jie turi būti skirti miško rekreacinėms ar aplinkosauginėms funkcijoms įgyvendinti.

Pasiūlymas:

Nepritarti SŽNSĮ projekto 2 straipsniu siūlomam keisti SŽNSĮ 95 straipsnio 1 punktui.

Pritarti

 

4.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė
2022-10-12

 

 

 

SŽNSĮ projekto aiškinamajame rašte nurodyta, kad šio įstatymo projekto įgyvendinimui papildomų lėšų nereikės. Atkreiptinas dėmesys, kad SŽNSĮ nurodytas teritorijas nustačiusiam asmeniui šiame įstatyme nustatyta prievolė pateikti pranešimą Nekilnojamojo turto kadastro ir Nekilnojamojo turto registro tvarkytojui apie naujai nustatytas teritorijas su šių teritorijų erdviniais duomenimis, įrašyti šias teritorijas į Nekilnojamojo turto kadastrą ir Nekilnojamojo turto registrą, informuoti įstatyme nurodytus asmenis apie naujai nustatytas teritorijas, kuriose taikomos specialiosios žemės naudojimo sąlygos, apskaičiuoti ir išmokėti kompensacijas dėl specialiųjų žemės naudojimo sąlygų taikymo (SŽNSĮ 8 straipsnio 1 ir 2 dalių, 9 straipsnio 2 dalies, 11 straipsnio, 13 straipsnio nuostatos), todėl manytina, kad SŽNSĮ projektu siūlomo teisinio re guliavimo poveikis valstybės ar savivaldybių finansams nevertintas.

Pritarti

 

5.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė
2022-10-12

 

 

 

Nepritarti Lietuvos Respublikos specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo Nr. XIII-2166 95 straipsnio pakeitimo ir Įstatymo V skyriaus papildymo dvidešimt aštuntuoju skirsniu įstatymo projektui Nr. XIVP-1708 (toliau – SŽNSĮ projektas)

Pritarti

 

6.

Seimo narys M.Skritulskas
2022-12-15

 

 

 

Argumentai:

Siūloma susiaurinti projektu nustatomą išimtį, nurodant konkrečius inžinerinius tinklus, kuriuos galima tiesti siaurose – iki 10 metrų pločio miško žemės juostose.

Taip pat atsižvelgiant į Vyriausybės pateiktą išvadą ir argumentus dėl siūlymo Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo 95 straipsnio 1 punkte nustatyti, kad miško žemėje galima įrengti kitos paskirties inžinerinius statinius, siūloma šios nuostatos atsisakyti.

Pasiūlymas:

Pakeisti projekto 2 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

2 straipsnis. 95 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 95 straipsnio 1 punktą ir jį išdėstyti taip:

„1) statyti statinius ir (ar) įrenginius, tiesti inžinerinius tinklus, išskyrus elektros, nuotekų, vandentiekio, dujotiekio tinklus, dviračių ir pėsčiųjų takus siaurose – iki 10 metrų pločio (įskaitant inžinerinių tinklų apsaugos zonų plotį) – miško žemės juostose ir miško infrastruktūrai priskiriamus inžinerinius statinius ir (ar) įrenginius;“.

Apsispręsti pagrindiniam komitetui

 

 

6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

6.1. Sprendimas: Išanalizavus įstatymo projektą ir atsižvelgus į Seimo kanceliarijos Teisės departamento ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės išvadas siūloma Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo Nr. XIII-2166 95 straipsnio pakeitimo ir įstatymo V skyriaus papildymo dvidešimt aštuntuoju skirsniu įstatymo projektą Nr. XIVP-1708 grąžinti iniciatoriams tobulinti.

6.2. Pasiūlymai: negauta.

 

7. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

8. Komiteto paskirti pranešėjai: Aistė Gedvilienė.

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                         (Parašas)                                                                      Aistė Gedvilienė

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Biuro vedėja Birutė Pūtienė