LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

ŽMOGAUS TEISIŲ KOMITETAS

 

 

PAPILDOMO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS GINKLŲ IR ŠAUDMENŲ KONTROLĖS ĮSTATYMO NR. IX-705 13 IR 31

STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-2487

 

2023-05-17  Nr. 112-P-18

Vilnius

 

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo:  Žmogaus teisių komiteto pirmininko pavaduotojas Dainius Kepenis, komiteto nariai: Vytautas Bakas, Eugenijus Gentvilas, Andrius Navickas, Arūnas Valinskas; Komiteto biuro vedėja Jolanta Savickienė; biuro patarėjos Eglė Lukšienė,  Rūta Ragaliauskienė, Inga Strazdė; biuro padėjėja Ingrida Aidietienė.

 Kviestieji asmenys: Vidaus reikalų ministerijos Viešojo saugumo politikos grupės vadovas Darius Domarkas.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo Kanceliarijos

Teisės departamentas

2023-03-13

1

 

 

 

1. Projekto 1 straipsniu keičiamo Lietuvos Respublikos ginklų ir šaudmenų kontrolės įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 13 straipsnio 10 dalyje naudojama formuluotė „D kategorijos dujinius įrenginius“ turėtų būti tikslinama, kadangi pagal keičiamo įstatymo 6 straipsnio 2 punktą D kategorijos ginklams priskiriami - dujų įrenginiai, o ne dujiniai įrenginiai. Pritarus šiai pastabai, analogiško turinio pastaba teiktina ir dėl projekto 2 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 31 straipsnio 2 dalies 1 punkte vartojamos formuluotės „dujinius įrenginius“.

Pritarti

 

2.

Seimo Kanceliarijos

Teisės departamentas

2023-03-13

 

 

 

2. Atsižvelgiant į tai, kad projektu siekiama sumažinti amžiaus cenzą nuo kurio nuolatiniams Lietuvos Respublikos gyventojams savigynai būtų galima be leidimų turėti, bet ne pirkti, ir laikyti dujų įrenginius, vadovaujantis teisinio nuoseklumo ir aiškumo principais, taip pat siekiant išvengti sudėtingų įstatymo formuluočių, svarstytina, ar nebūtų aiškiau įstatyme nurodyti tik apatinę amžiaus ribą, nuo kada būtų galima be leidimų turėti, bet ne pirkti, ir laikyti dujų įrenginius. Atitinkamai siūlytina šią įstatymo nuostatą dėstyti taip: „Savigynai D kategorijos dujų įrenginius be leidimų gali turėti, bet ne pirkti, ir laikyti nuolatiniai Lietuvos Respublikos gyventojai nuo 14 metų, jeigu šiuos įrenginius jiems perdavė tėvai, įtėviai ar globėjai (rūpintojai)“.

Pritarti

 

3.

Seimo Kanceliarijos

Teisės departamentas

2023-03-13

1

 

 

3. Projekto 1 straipsnyje tam tikros nuostatos yra išdėstytos skliaustuose. Pažymėtina, kad norminio pobūdžio teisės aktų nuostatos turėtų būti dėstomos formuluojant jas kaip aiškias ir tikslias taisykles, o ne pateikiant skliaustuose pavyzdžius, paaiškinimus, sąlygas ar pan.; atsižvelgus į tai, projekto nuostatų formuluotės taisytinos, atsisakant skliaustų.

Pritarti

 

4.

Seimo Kanceliarijos

Teisės departamentas

2023-03-13

1

 

 

4. Projekto 1 straipsnyje dėstant keičiamo įstatymo 13 straipsnio 10 dalį, straipsnio dalis tikslintina, išbraukiant perteklinį skaičių 10.

Pritarti

 

5.

Lietuvos Respublikos teisingumo ministerija

2023-03-14

 

 

 

 

Įvertinę Lietuvos Respublikos ginklų ir šaudmenų kontrolės įstatymo Nr. IX-705 13 ir 31 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-2487 atitiktį Europos Sąjungos teisei, pažymime, kad pastabų ir pasiūlymų neturime.

Pritarti

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: – negauta

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: – negauta

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: – negauta

 

6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

6.1. Sprendimas: iš esmės pritarti įstatymo projektui  Nr. XIVP-2487 „Dėl Lietuvos Respublikos ginklų ir šaudmenų kontrolės įstatymo Nr. IX-705 13 ir 31 straipsnių pakeitimo“ ir siūlyti pagrindiniam komitetui jį patobulinti, atsižvelgiant į Komiteto pateiktus pasiūlymus ir į Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos teisės departamento pastabas, kurioms Komitetas pritarė.

6.2. Pasiūlymas:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Žmogaus teisių komitetas

2023-05-10

 

 

 

Argumentai:

Nusikalstamų veikų žinybinio registro duomenimis, nuo 2017 m. bendras nuketėjusiųjų vaikų skaičius stabiliai mažėjo ir 2022 m. pasiekė mažiausią reikšmę per visą lyginamąją laikotarpį – 1552 nukentėję vaikai. visgi tai nereiškia, kad nieko nereikia daryti, nes nukentėjusių vaikų skaičius didelis.

Tam tikrais atvejais turimas dujų balionėlis galėtų padėti nepilnamečiui apsiginti ar išvengti smurtinių veiksmų jo atžvilgiu. Tačiau dujų balionėlis nėra žaislas, o yra ginklas, todėl turi būti įvertintos kylančio rizikos reguliavimo:

-       Iš vaiko balionėlis gali būti atimtas ir panaudotas prieš jį patį;

-       Išplitus dujų balionėliams neatmestina, kad jie būtų pradėti naudoti pačių vaikų konfliktuose, panaudojant prieš kitus asmenis (bendraamžius ar mažamečius, mokytojus, suaugusiuosius ir pan.), siekiant patikrinti, kaip veikia – taip ši priemonė sukurtų daugiau problemų, nei jų išspręstų, nes dujų balionėlis gali patekti ir į bendraamžio užpuoliko rankas;

-       Labai didelių abejonių kelia požiūris, kad perdavus vaikams dujų balionėlius bus pasirūpinta jų saugumu, nebus ieškoma kitų būdų vaikų saugumui užtikrinti. Neturime palikti apsigynimo klausimo tik pačiam vaikui;

-       Duomenys rodo, kad seksualinio smurto ir persekiojimo atvejai paprastai pirmiausia įvyksta artimoje aplinkoje;

-       Siūloma amžiaus riba nuo 14 m., tačiau tiek administracinė, tiek baudžiamoji atsakomybė už neteisėtą dujų balionėlio panaudojimą kiltų tik nuo 16 m. taigi priemonė atsidurtų rankose asmens, kuri teisiškai neatsakingas už jos panaudojimą.

Pasiūlymas:

Siekiant amortizuoti rizikas, būtina numatyti saugiklius:

-       prieinamos tik tokios priemonės, kurios nesukelia negrįžtamos žalos – leistinos koncentracijos, rūšies parinkimas;

-       pareiga pirmiausia tėvams, prieš atiduodant naudoti priemonę, užtikrinti apmokymą, kaip naudotis priemone, taip pat išaiškinti pasekmes;

-       numatyti priemones, kurios mažintų galimybes vaikams panaudoti dujų balionėlius tarpusavyje konfliktuojant ar eksperimentuojant, ypač aplinkose, kuriose jie saugūs (numatyti pareigą mokykloms ir kitoms saugioms aplinkoms užtikrinti, kad jose nebūtų panaudota ir pan.), aiškiai reglamentuojant, kas leistina, kas ne;

-       turėtų būti arba peržiūrėtas atsakomybės reglamentavimas tėvams, arba peržiūrima siūloma amžiaus riba (bent nuo 16 m.);

 

Kompleksinė priemonė: turėtų būti skiriamas didelis dėmesys bendram nepilnamečių ir jų tėvų švietimui, kaip atpažinti grėsmes ir kaip elgtis saugiai, įskaitant priemonės panaudojimą (vykdytojai - švietimo darbuotojai, partneriai NVO, savivaldybių visuomenės sveikatos biurai, policija), taip pat organizuojamos ir vykdomos įvairios prevencinės veiklos.

Pritarti

 

 

7. Balsavimo rezultatai: už – 5, prieš – 0, susilaikė – 0.

8. Komiteto paskirti pranešėjai: Andrius Navickas, Vytautas Bakas.

 

 

Komiteto pirmininko pavaduotojas                                        (Parašas)                                                                                             Dainius Kepenis

 

 

 

 

 

Žmogaus teisių komiteto biuro patarėja Inga Strazdė