LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas

 

PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VIEŠŲJŲ IR PRIVAČIŲ INTERESŲ DERINIMO ĮSTATYMO NR. VIII-371 5, 10, 11, 13, 15 IR 23 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-4425(2)

 

2020-05-11  Nr. 113-P-20

Vilnius

 

1.      Komiteto posėdyje dalyvavo:

Komiteto pirmininkė Guoda Burokienė, komiteto pirmininko pavaduotojas Algis Strelčiūnas, komiteto nariai: Gintautas Kindurys, Kęstutis Masiulis, Zenonas Streikus, Povilas Urbšys.

Komiteto biuras: vedėja Lina Milonaitė, patarėjai: Kristina Šimkutė,  Juras Taminskas, padėjėja Genovaitė Jasaitienė.

Kviestieji asmenys: Seimo narė Agnė Bilotaitė, Vyriausiosios  tarnybinės etikos komisijos narė Evelina Matulaitienė ir Tyrimų skyriaus vedėja Areta Miškinienė.

2. Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados ir kitų ekspertų pasiūlymai: negauta.

3. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo narė, Agnė Bilotaitė,  2020-04-28

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

N

Pasiūlymas:

Pakeisti Projekto 15 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

15 straipsnis. Apribojimai dirbti

Asmuo, nustojęs dirbti valstybinėje tarnyboje, vienus metus negali dirbti privačiame juridiniame asmenyje, jeigu per paskutinius vienus darbo valstybinėje tarnyboje metus jis tiesiogiai dalyvavo rengiant, svarstant ar priimant sprendimus, susijusius su šio privataus juridinio asmens veiklos priežiūra ir kontrole, arba jis tiesiogiai dalyvavo rengiant, svarstant ar priimant sprendimus, kuriais šiam privačiam juridiniam asmeniui buvo skirtos lėšos iš Lietuvos valstybės ar savivaldybių biudžetų ir fondų ar kitus su turtu susijusius sprendimus ar sprendimus konkurso ar kitokiu būdu teikti valstybės užsakymus ar finansinę paramą.“

 

Argumentai:

Būtina išlaikyti ir nekeisti šiuo metu įstatyme įtvirtintos aiškios nuostatos dėl privalomo „atšalimo periodo“, kad asmuo, nustojęs dirbti valstybės tarnyboje, vienus metus negali dirbti juridiniame asmenyje (tiek viešajame (valstybės ir savivaldybės įmonės, valstybės ir savivaldybės įstaigos, viešosios įstaigos ir t.t.), tiek ir privačiame, su kurio veiklos priežiūra ir kontrole per paskutinius vienus darbo metus buvo susijusios jo tarnybinės pareigos arba dėl kurio rengiant, svarstant ar priimant sprendimus jis dalyvavo, įskaitant sprendimus konkurso ar kitokiu būdu teikti valstybės užsakymus ar finansinę paramą.

Pažymėtina, kad interesų konflikto grėsmė atsiranda nepriklausomai nuo to, ar asmuo įsidarbina viešajame ar privačiame juridiniame asmenyje.  

„Atšalimo periodas“ nėra savitikslis, akivaizdu, kad jo paskirtis yra išvengti interesų konflikto.

Jeigu įsidarbinama juridiniame asmenyje, su kurio veiklos priežiūra ir kontrole per paskutinius vienus darbo metus buvo tiesiogiai susijusios asmens tarnybinės pareigos, neatmestina, kad asmuo dar prieš įsidarbindamas juridiniame asmenyje ir žinodamas, kad jo valstybinė tarnyba laikina ir terminuota (Pvz. Vyriausybės narių, politinio asmeninio pasitikėjimo valstybės tarnautojų), iš anksto gali priimti sprendimus, kurie bus jam naudingi jau įsidarbinus pavaldžioje įstaigoje/įmonėje.

Tai sudaro prielaidas neskaidriems procesams, sprendimų priėmimui ir korupcijai.

Įstatymo nuostatos pakeitimas ir taikymo srities siaurinimas apsiribojant tik draudimu įsidarbinti privačiame juridiniame asmenyje galimai sukeltų šias neigiamas pasekmes:

1.      Draudimas metus įsidarbinti tik privačiuose juridiniuose asmenyse neteisingai išskiria šį sektorių, nors grėsmės dėl interesų konflikto yra tos pačios nepriklausomai, ar asmuo įsidarbina viešajame, ar privačiame sektoriuje.

2.      Mažintų visuomenės pasitikėjimą Seimu ir kitomis valstybinėmis institucijomis, kurios savo sprendimais didina tikimybę reikštis korupcijai ir neskaidrumui.

Atsižvelgiant į aukščiau pateiktus argumentus, siūlytina iš esmės nekeisti šiuo metu galiojančio teisinio reguliavimo ir palikti prievolę taikyti „atšalimo periodą“ siekiant įsidarbinti tiek viešajame, tiek privačiame juridiniame asmenyje.  

Iš dalies pritarti

Argumentai:

Iš esmės pritariant Seimo narės Agnės Bilotaitės pasiūlymui, siūlome tokią 15 straipsnio redakciją.

Pasiūlymas:

Keičiamo įstatymo 15 straipsnį išdėstyti taip:

15 straipsnis. Apribojimai dirbti

Asmuo, nustojęs dirbti valstybinėje tarnyboje, vienus metus negali dirbti privačiame juridiniame asmenyje, jeigu per paskutinius vienus darbo valstybinėje tarnyboje metus jis tiesiogiai dalyvavo rengiant, svarstant ar priimant sprendimus, susijusius su šio privataus juridinio asmens veiklos priežiūra ir kontrole, arba jis tiesiogiai dalyvavo rengiant, svarstant ar priimant sprendimus, kuriais šiam privačiam juridiniam asmeniui buvo skirtos lėšos iš Lietuvos valstybės ar savivaldybių biudžetų ir fondų ar kitus su turtu susijusius sprendimus ar sprendimus konkurso ar kitokiu būdu teikti valstybės užsakymus ar finansinę paramą.

Asmuo, kuris eidamas šio įstatymo 2 straipsnio 5 dalyje nurodytas pareigas per paskutinius vienus darbo šiose pareigose metus tiesiogiai rengė, svarstė ar priėmė sprendimus, susijusius su juridinio asmens (nepaisant jo teisinės formos ir nuosavybės) veiklos priežiūra ar kontrole, arba sprendimus, kuriais tokiam juridiniam asmeniui buvo skirta lėšų iš Lietuvos Respublikos valstybės ar savivaldybių biudžetų ir pinigų fondų, ar kitus su turtu susijusius sprendimus, baigęs eiti šio įstatymo 2 straipsnio 5 dalyje  nurodytas pareigas vienus metus negali eiti pareigų šiame straipsnyje išvardintuose juridiniuose asmenyse, jeigu kituose įstatymuose nenustatyta kitaip.

 

Argumentai:

Komitete atsižvelgiant į Seimo narės Agnės Bilotaitės pasiūlymą nuspręsta sistemiškai patikslinti ir 18 straipsnyje numatytą mechanizmą, kuriuo gali būti patikrintas pasibaigus tarnybai taikomų apribojimų proporcingumas. Siūloma 18 straipsnyje atsisakyti deklaratyvaus vertinamojo požymio, dėl kurio straipsnio taikymas šiuo metu yra  apsunkintas.

VTEK pareiga  įvertinti kiekvieną situaciją (tame tarpe ir apribojimus dirbti pasibaigus tarnybai) viešojo ir privataus intereso pusiausvyros aspektu bei interesų konflikto regimybės aspektu kyla iš įstatyme numatytų VTEK įgaliojimų. Taigi siūlomu reguliavimu sudaroma galimybė asmeniui pasibaigus jo kadencijai, paskyrimui ar darbui, kiekvienu atveju kreiptis į VTEK, kad būtų įvertinta jo įsidarbinimo esant 15 straipsnyje numatytoms sąlygoms, galimybė.

 

Pasiūlymas:

Papildyti įstatymo projektą nauju  6 straipsniu:

6 straipsnis. 18 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 18 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

 „18 straipsnis. Apribojimų netaikymas VTEK konkrečiais atvejais gali priimti sprendimą dėl šio įstatymo 15, 16 ir 17 straipsniuose nustatytų apribojimų taikymo išimčių, kai apribojimų taikymas gali pakenkti visuomenės ar valstybės interesams.“

Atitinkamai pernumeruoti kitus įstatymo projekto straipsnius.

 

4. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

 

Komiteto pirmininkė                                                                                                                     (Parašas)                             Guoda Burokienė

 

 

 

 

 

 

 

 

Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto biuro patarėja Kristina Šimkutė