1.
|
Seimo narė, Agnė Bilotaitė, 2020-04-28
|
5
6
|
|
|
N
|
Pasiūlymas:
Pakeisti Projekto 15 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„15 straipsnis. Apribojimai
dirbti
Asmuo, nustojęs dirbti valstybinėje tarnyboje, vienus metus negali
dirbti privačiame juridiniame asmenyje, jeigu per
paskutinius vienus darbo valstybinėje tarnyboje metus jis tiesiogiai dalyvavo
rengiant, svarstant ar priimant sprendimus, susijusius su šio privataus juridinio
asmens veiklos priežiūra ir kontrole, arba jis tiesiogiai dalyvavo rengiant,
svarstant ar priimant sprendimus, kuriais šiam privačiam juridiniam
asmeniui buvo skirtos lėšos iš Lietuvos valstybės ar savivaldybių biudžetų ir
fondų ar kitus su turtu susijusius sprendimus ar sprendimus konkurso ar
kitokiu būdu teikti valstybės užsakymus ar finansinę paramą.“
Argumentai:
Būtina išlaikyti ir nekeisti šiuo metu įstatyme įtvirtintos aiškios
nuostatos dėl privalomo „atšalimo periodo“, kad asmuo, nustojęs dirbti
valstybės tarnyboje, vienus metus negali dirbti juridiniame asmenyje (tiek
viešajame (valstybės ir savivaldybės įmonės, valstybės ir savivaldybės
įstaigos, viešosios įstaigos ir t.t.), tiek ir privačiame, su kurio veiklos
priežiūra ir kontrole per paskutinius vienus darbo metus buvo susijusios jo
tarnybinės pareigos arba dėl kurio rengiant, svarstant ar priimant sprendimus
jis dalyvavo, įskaitant sprendimus konkurso ar kitokiu būdu teikti valstybės
užsakymus ar finansinę paramą.
Pažymėtina, kad interesų konflikto grėsmė atsiranda nepriklausomai nuo
to, ar asmuo įsidarbina viešajame ar privačiame juridiniame asmenyje.
„Atšalimo periodas“ nėra savitikslis, akivaizdu, kad jo paskirtis yra
išvengti interesų konflikto.
Jeigu įsidarbinama juridiniame asmenyje, su kurio veiklos priežiūra ir
kontrole per paskutinius vienus darbo metus buvo tiesiogiai susijusios asmens
tarnybinės pareigos, neatmestina, kad asmuo dar prieš įsidarbindamas
juridiniame asmenyje ir žinodamas, kad jo valstybinė tarnyba laikina ir
terminuota (Pvz. Vyriausybės narių, politinio asmeninio pasitikėjimo
valstybės tarnautojų), iš anksto gali priimti sprendimus, kurie bus jam
naudingi jau įsidarbinus pavaldžioje įstaigoje/įmonėje.
Tai sudaro prielaidas neskaidriems procesams, sprendimų priėmimui ir
korupcijai.
Įstatymo nuostatos pakeitimas ir taikymo srities siaurinimas
apsiribojant tik draudimu įsidarbinti privačiame juridiniame asmenyje galimai
sukeltų šias neigiamas pasekmes:
1. Draudimas
metus įsidarbinti tik privačiuose juridiniuose asmenyse neteisingai išskiria
šį sektorių, nors grėsmės dėl interesų konflikto yra tos pačios
nepriklausomai, ar asmuo įsidarbina viešajame, ar privačiame sektoriuje.
2. Mažintų
visuomenės pasitikėjimą Seimu ir kitomis valstybinėmis institucijomis, kurios
savo sprendimais didina tikimybę reikštis korupcijai ir neskaidrumui.
Atsižvelgiant į aukščiau pateiktus argumentus, siūlytina iš esmės
nekeisti šiuo metu galiojančio teisinio reguliavimo ir palikti prievolę
taikyti „atšalimo periodą“ siekiant įsidarbinti tiek viešajame, tiek
privačiame juridiniame asmenyje.
|
Iš dalies pritarti
|
Argumentai:
Iš esmės pritariant Seimo narės Agnės Bilotaitės pasiūlymui,
siūlome tokią 15 straipsnio redakciją.
Pasiūlymas:
Keičiamo įstatymo 15 straipsnį išdėstyti taip:
„15 straipsnis. Apribojimai
dirbti
Asmuo, nustojęs dirbti valstybinėje tarnyboje, vienus
metus negali dirbti privačiame juridiniame asmenyje, jeigu
per paskutinius vienus darbo valstybinėje tarnyboje metus jis tiesiogiai
dalyvavo rengiant, svarstant ar priimant sprendimus, susijusius su šio privataus juridinio
asmens veiklos priežiūra ir kontrole, arba jis tiesiogiai dalyvavo rengiant,
svarstant ar priimant sprendimus, kuriais šiam privačiam juridiniam
asmeniui buvo skirtos lėšos iš Lietuvos valstybės ar savivaldybių biudžetų ir
fondų ar kitus su turtu susijusius sprendimus ar sprendimus konkurso ar
kitokiu būdu teikti valstybės užsakymus ar finansinę paramą.
Asmuo, kuris
eidamas šio įstatymo 2 straipsnio 5 dalyje nurodytas pareigas per paskutinius
vienus darbo šiose pareigose metus tiesiogiai
rengė, svarstė ar priėmė sprendimus, susijusius su juridinio asmens (nepaisant
jo teisinės formos ir nuosavybės) veiklos priežiūra ar kontrole, arba
sprendimus, kuriais tokiam juridiniam asmeniui buvo skirta lėšų iš Lietuvos
Respublikos valstybės ar savivaldybių biudžetų ir pinigų fondų, ar kitus su
turtu susijusius sprendimus, baigęs eiti šio įstatymo 2 straipsnio 5
dalyje nurodytas pareigas vienus metus negali eiti pareigų šiame straipsnyje
išvardintuose juridiniuose asmenyse, jeigu kituose įstatymuose nenustatyta
kitaip.“
Argumentai:
Komitete atsižvelgiant į Seimo narės Agnės
Bilotaitės pasiūlymą nuspręsta sistemiškai patikslinti ir 18 straipsnyje numatytą mechanizmą, kuriuo gali būti patikrintas pasibaigus tarnybai
taikomų apribojimų proporcingumas. Siūloma 18
straipsnyje atsisakyti deklaratyvaus
vertinamojo požymio, dėl kurio straipsnio taikymas šiuo metu yra apsunkintas.
VTEK pareiga įvertinti kiekvieną situaciją (tame tarpe ir apribojimus dirbti pasibaigus tarnybai) viešojo ir privataus intereso pusiausvyros
aspektu bei interesų konflikto regimybės aspektu kyla iš įstatyme numatytų
VTEK įgaliojimų. Taigi siūlomu reguliavimu sudaroma galimybė asmeniui pasibaigus
jo kadencijai, paskyrimui ar darbui, kiekvienu atveju kreiptis į VTEK, kad
būtų įvertinta jo įsidarbinimo esant 15 straipsnyje numatytoms sąlygoms,
galimybė.
Pasiūlymas:
Papildyti įstatymo projektą nauju 6 straipsniu:
„6 straipsnis. 18 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 18
straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„18
straipsnis. Apribojimų netaikymas VTEK
konkrečiais atvejais gali priimti sprendimą dėl šio įstatymo 15, 16 ir
17 straipsniuose nustatytų apribojimų taikymo išimčių, kai apribojimų
taikymas gali pakenkti visuomenės ar valstybės interesams.“
Atitinkamai pernumeruoti kitus įstatymo projekto
straipsnius.
|