LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
švietimo ir mokslo komitetas
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL Švietimo įstatymo Nr. I-1489 2, 4, 40 ir 70 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. xivp-2680
2023-12-13 Nr. 106-P-50
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas Artūras Žukauskas, komiteto pirmininko pavaduotoja Ieva Kačinskaitė-Urbonienė, komiteto nariai Dalia Asanavičiūtė, Eugenijus Jovaiša, Laima Nagienė, Aušrinė Norkienė, Beata Pietkiewicz, Edmundas Pupinis, Edita Rudelienė, Jurgita Šiugždinienė, Vilija Targamadzė, komiteto biuro vedėja Lina Vingrytė, biuro patarėjos Justina Paukštė, Rūta Steponėnienė, Deimantė Žegunė, biuro padėjėja Girmantė Petrauskaitė.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-04-27 |
1 |
|
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas. 1. Projekto 1 straipsniu keičiamo Švietimo įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 2 straipsnio 161 ir 251 dalyse siūlomos naujos sąvokos ir jas įvardijantys terminai turi būti suderinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka. |
Pritarti |
|
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-04-27 |
4 |
|
|
2. Atsižvelgiant į tai, kad pagal keičiamo įstatymo 2 straipsnio 15 dalį, mokymo lėšos skiriamos ne tik vadovėliams, bet ir kitoms mokymo priemonėms, siekiant teisinio reguliavimo suderinamumo, siūlytume projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 70 straipsnio 3 dalyje vietoj žodžių ,,privalomais literatūros kūriniais“ įrašyti žodžius ,,kitomis mokymo priemonėmis“. Taip pat pažymėtina, kad siūlomas reguliavimas dėl nemokamo naudojimosi privalomos literatūros kūriniais yra ne tik perteklinis, tačiau ir klaidinantis, galintis sukelti problemų praktiniame jo taikyme. Atkreiptinas dėmesys, kad ir taip aišku, kad privalomos literatūros kūriniai, kuriuos mokiniai esant galimybei pasiima iš mokyklos bibliotekos ir skaito, teikiami jiems nemokamai. Tačiau siūloma formuluotė implikuoja, kad visi mokiniai turės teisę privalomos literatūros kūriniais naudotis tokia pačia tvarka kaip ir vadovėliais, t.y. turės teisę reikalauti, kad kartu su vadovėliais ugdymo poreikiams mokslo metams jiems būtų suteikiami ir visi privalomos literatūros kūriniai. Toks nuostatos aiškinimas ir taikymas pareikalautų didelių, ir mūsų nuomone, neproporcingų valstybės biudžeto lėšų. |
Pritarti iš dalies |
Valstybės lėšomis skaitmeninami kūriniai jau dabar yra prieinami nemokamai. Nemokama prieiga prie privačių leidyklų leidžiamų elektroninių knygų pareikalautų papildomų valstybės biudžeto lėšų, kurios nėra numatytos atitinkamų metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatyme. Žr. Švietimo ir mokslo komiteto (ŠMK) 7 pasiūlymo formuluotę.
|
3. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-04-27 |
1, 2, 3, 4, 5 |
|
|
3. Projektas taisytinas vadovaujantis Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijomis, patvirtintomis teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 „Dėl Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų patvirtinimo“ (2021 m. lapkričio 18 d. įsakymo Nr. 1R-388 redakcija). 3.1. Projekto 1 straipsnio pavadinime vietoj žodžio ,,papildymas“ įrašytinas žodis ,,pakeitimas“; šio straipsnio 1 dalies pakeitimo esmė formuluotina taip: „Papildyti 2 straipsnį 161 dalimi:“; šio straipsnio 2 dalies pakeitimo esmė formuluotina taip: „Papildyti 2 straipsnį nauja 251 dalimi:“; šio straipsnio 3 dalyje po žodžio ,,Buvusią“ įrašytinas skaičius ir žodis ,,2 straipsnio“. 3.2. Projekto 2, 3 ir 4 straipsnių pakeitimo esmėje vietoj žodžio ,,Papildyti“ įrašytinas žodis ,,Pakeisti“. 3.3. Projekto 5 straipsnio 1 dalyje po žodžio „įstatymas“ įrašytina formuluotė „išskyrus šio straipsnio 2 dalį“. |
Pritarti |
Redakcinės pastabos. |
4. |
Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos Europos Sąjungos teisės grupė, 2023-05-12 |
|
|
|
Įvertinę Lietuvos Respublikos švietimo įstatymo Nr. I-1489 2, 4, 40 ir 70 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-2680 atitiktį Europos Sąjungos teisei pažymime, kad pastabų ar pasiūlymų neturime. |
Atsižvelgti |
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Lietuvių kalbos ir literatūros mokytojų sąjunga, 2023-05-09 |
4 |
|
|
Lietuvių kalbos ir literatūros mokytojų sąjunga, reaguodama į pasiūlytas Švietimo įstatymo 70 straipsnio 3 dalies pataisas, teikia savo siūlymus, kuriais siekiama užtikrinti sklandų atnaujintų bendrųjų programų diegimą ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės programoje numatyto švietimo skaitmenizavimo prioriteto įgyvendinimą. Esama formuluotė teikime: „Mokinys, kuris mokosi pagal pradinio, pagrindinio, vidurinio ugdymo programas, vadovėliais ir privalomais literatūros kūriniais naudojasi nemokamai, o skaitmeninėmis mokymo(si) priemonėmis – nemokamai švietimo, mokslo ir sporto ministro nustatyta tvarka.“ Siūloma formuluotė: „Mokinys, kuris mokosi pagal pradinio, pagrindinio, vidurinio ugdymo programas, vadovėliais, reikalingais skaitmeniniais literatūros kūriniais ir prieiga prie reikiamų kūrinių duomenų bazių naudojasi nemokamai, o skaitmeninėmis mokymo(si) priemonėmis – nemokamai švietimo, mokslo ir sporto ministro nustatyta tvarka.“ Pagrindimas Svarbus sąvokos „privalomais literatūros kūriniais“ pakeitimas. A) Atnaujintos ugdymo programos suteikia mokytojui laisvę rinktis literatūros kūrinius. Vyresnėse klasėse „privalomų“ kūrinių lieka po du per vienerius metus. Daugiausiai tai klasikiniai kūriniai – „Altorių šešėly“, „Metai“ ir pan. Visus kitus kūrinius programa leidžia ir skatina rinktis savo nuožiūra. Sąvokos „privalomų kūrinių“ įvedimas ženkliai sumažintų galimybę rinktis analizuojamus kūrinius ir prieigą prie jų. Šiame kontekste tinkamesniu ir talpesniu laikytinas žodis „reikalingų“ arba „ugdymo procese reikalingų“. Jis apimtų tiek privalomus, tiek visus kitus kūrinius, kuriuos mokytojai su mokiniais skaitys besimokydami. B) formuluotę „ugdymo procese reikalingais literatūros kūriniais“ papildyti sąvoka „skaitmeniniais“ ir nurodyti, kad tokie kūriniai pasiekiami prisijungiant prie reikalingus skaitmeninius literatūros kūrinius talpinančių duomenų bazių. Toks detalizavimas kartu pasiūlo ir sprendimą, t.y. išnaudojant skaitmeninio formato teikiamas galimybes aprūpinti skaitmenine ir garsine literatūra kiekvieną mokinį ir mokytoją. |
Pritarti iš dalies |
Žr. argumentus ir siūlomą formuluotę prie ŠMK 7 pasiūlymo.
|
2. |
Lietuvių kalbos ir literatūros mokytojų sąjunga, 2023-05-09 |
5 |
|
|
Įsigaliojimas Siūlytume ankstinti pataisų įsigaliojimą, nes rugsėjo 1-ą jau pasitiksime turėdami atnaujintas ugdymo programas. Atitinkamai aprūpinimo reikalingais skaitmeniniais literatūros kūriniais klausimas turėtų būti išspręstas iki šios datos. |
Nepritarti |
Kadangi jau praėjo siūloma įstatymo įsigaliojimo data, tai paankstinimas nebeįmanomas. Žr. argumentus ir siūlomą formuluotę prie ŠMK 8 pasiūlymo. |
3. |
Greta Bugytė, 2023-10-12 |
1 |
2 |
|
Siūlau skaitmenine mokymosi priemone nelaikyti suskaitmenintų vadovėlių, dokumentų ar pan. Dažniausiai tai būna įprastos mokymo priemonės dirbtinai perkeltos į elektroninį formatą (pvz. pdf formatu pateikiamos knygos ar kt.), jos yra lengvai ir dažniausiai nemokamai prieinamos visiems ir neatitinka skaitmeninės mokymosi priemonės sąvokos (galbūt galima vadinti tai elektroninėmis priemonėmis). Skaitmeninė mokymosi priemonė savo esme turėtų būti interaktyvi ir jau nuo pat pradžių rengta būti naudojama tik skaitmeniniu formatu. 1 straipsnis. 2 straipsnio papildymas „25(1). Skaitmeninė mokymo(si) priemonė – tiesiogiai mokymui(si) ir ugdymui(si) naudojama mokymo(si) programinė įranga, kita taikomoji programinė įranga, skaitmeniniai ar suskaitmeninti (reikia išbrauti žodį suskaitmeninti) vadovėliai, knygos, albumai ir internetinės mokymosi platformos.“ |
Pritarti iš dalies |
Žr. argumentus ir siūlomą formuluotę prie ŠMK 3 pasiūlymo.
|
4. |
Valdemaras, 2023-10-27 |
1 |
1 |
|
Siūlau sąvokos paaiškinime išbraukti žodį "interaktyvi" ir palikti ...tai kompiuterinė programinė įranga, sukurta... Mano manymu, programinė įranga nebūtinai turi būti "interaktyvi". Mokymo(si) programinė įranga - tai interaktyvi kompiuterinė programinė įranga, sukurta bendrosiose ugdymo programose nustatytų mokomųjų dalykų mokymui(si). |
Pritarti |
Žr. argumentus ir siūlomą formuluotę prie ŠMK 2 pasiūlymo.
|
5. |
Rasa, 2023-10-27 |
4 |
|
|
Pagal įstatymą, mokiniams yra suteikiama teisė vadovėliais naudotis nemokamai. Vaikams, besimokantiems pagal pagrindinio, vidurinio ugdymo programas, yra platesnės galimybės rinktis papildomas mokymo priemones. Yra daugiau alternatyvų. O štai pradinukams pratybos yra tarsi privaloma mokymo priemonė, kuri oficialiai yra pasirenkama mokymo priemonė, o realybėje tampa privaloma. Naujų pratybų įsigijimas yra didėlė finansinė našta pradinukų tėvams. Tai sudaro didžiąją mokinio paruošimo mokyklai išlaidų dalį. Todėl siūlau suteikti pradinukams pratybas nemokamai. Siūlau papildyti 4 straipsnį (70 straipsnio 3 dalį): „3. Mokinys, kuris mokosi pagal pradinio, pagrindinio, vidurinio ugdymo programas, vadovėliais ir privalomais literatūros kūriniais naudojasi nemokamai, o skaitmeninėmis mokymo(si) priemonėmis – nemokamai švietimo, mokslo ir sporto ministro nustatyta tvarka. Mokinys, kuris mokosi pagal pradinio ugdymo programą, pratybomis naudojasi nemokamai“. |
Nepritarti |
Šis siūlymas pareikalautų papildomų valstybės biudžeto lėšų, kurios nėra numatytos atitinkamų metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatyme. |
6. |
Laura, 2023-10-28 |
4 |
|
|
Kad būtų užtikrintos visiems mokiniams vienodos galimybės naudotis mokymosi priemonėmis, siūlau, kad skaitmeninėmis mokymo(si) priemonėmis mokiniai taip pat naudotųsi nemokamai, kaip ir vadovėliais ir kt. 4 straipsnis. 70 straipsnio pakeitimas. "3. Mokinys, kuris mokosi pagal pradinio, pagrindinio, vidurinio ugdymo programas, vadovėliais, privalomais literatūros kūriniais ir skaitmeninėmis mokymo(si) priemonėmis naudojasi nemokamai. |
Nepritarti |
Siūloma formuluotė reikštų, kad visi mokiniai turės teisę reikalauti, kad kartu su vadovėliais ugdymo poreikiams mokslo metams jiems būtų suteikiami ir visi privalomos literatūros kūriniai ir skaitmeninės mokymo(si) priemonės. Tokia nuostata pareikalautų papildomų valstybės biudžeto lėšų, kurios nėra numatytos atitinkamų metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatyme. |
7. |
Arminas Bartulis, 2023-10-28 |
4 |
|
|
Siūlau išplėsti 4 straipsnį dėl 70 straipsnio pakeitimo taip, kad būtų užtikrinta nemokama prieiga ne tik prie privalomų literatūros kūrinių, bet ir prie privalomų kūrinių autorių platesnės kūrybos. Siūlau neapsiriboti tik privalomais kūriniais. Mokiniams turėtų būti užtikrinta nemokama prieiga prie platesnio spektro nagrinėjamų autorių kūrinių, kad jie galėtų susipažinti su platesniais žymių autorių kūrybos kontekstais. Tai būtų naudinga tais atvejais, kai mokiniai susidomi tam tikro autoriaus kūryba, tačiau neturi finansinių ar kitų galimybių savarankiškai gauti daugiau jo parašytos literatūros. Siūlau išplėsti nemokamą prieigą iki mažiausiai trijų privalomojo autoriaus kūrinių/leidinių, nurodant, kad jie yra neprivalomi. |
Pritarti iš dalies |
Žr. argumentus ir siūlomą formuluotę prie ŠMK 7 pasiūlymo.
|
8. |
Kotryna Dacytė, 2023-10-29 |
1 |
2 |
|
Rinkoje nuolat gali atsirasti įvairių naujų skaitmeninių produktų, kadangi technologijos yra viena iš sparčiausiai kintančių ir atsinaujinančių sričių. Siūlau pritarti Vyriausybės nuomonei nevardinti pačių skaitmeninių mokymo(si) priemonių apibrėžiant skaitmeninių mokymo(si) priemonių sąvoką (2 straipsnio 251 dalį išdėstyti taip: „251. Skaitmeninė mokymo(si) priemonė – tiesiogiai ugdymui naudojama mokymo(si) priemonė, apimanti mokymo(si) programinę įrangą.“). |
Pritarti iš dalies |
Žr. argumentus ir siūlomą formuluotę prie ŠMK 3 pasiūlymo.
|
9. |
Lina T., 2023-10-30 |
|
|
|
Įvairių dalykų pamokų metu naudojamas ir tiek mokinių, tiek mokytojų mėgstamas Kahoot - jau kyla poreikis tobulinti šį įrankį plečiant jo galimybes, kuriant alternatyvas. Būtų reikalinga patraukli priemonė refleksijoms, testams su patogia saugojimo vieta. |
Nepritarti |
Siūlymas nėra tiesiogiai susijęs su įstatymo projektu. |
10. |
Liudvikas Vilkaitis, 2023-10-30 |
4 |
|
|
Siūlau papildyti įstatymą nuostata, kad mokiniai, kurie mokosi pagal pradinio, pagrindinio, vidurinio ugdymo programas, turėtų nemokamą prieigą ne tik prie vadovėlių ir privalomosios literatūros kūrinių, bet ir prie suskaitmenintų rekomenduojamos literatūros klasikos kūrinių, kurie atitinka Autorių teisų ir gretutinių teisių įstatymo 35 straipsnio nuostatas. Tai yra, kai yra praėję 70 metų po autoriaus mirties ir yra pasibaigusios turtinės teisės. Nemokama prieiga prie suskaitmenintų rekomenduojamos literatūros klasikos kūrinių sudarytų vienodas galimybes visiems mokiniams per išmaniuosius įrenginius perskaityti Lietuvos ir kitų valstybių rašytojų kūrinius. Tai padėtų gerinti mokinių skaitymo įgūdžius, lavintų kūrybinį mąstymą ir skatintų platesnį grožinės literatūros pažinimą. |
Pritarti iš dalies |
Žr. argumentus ir siūlomą formuluotę prie ŠMK 7 pasiūlymo.
|
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: negauta.
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
7.1. Sprendimas: pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui ir komiteto išvadoms.
7.2. Pasiūlymai:
8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: E. Pupinis.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nepareikšta.
PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo projektas, jo lyginamasis variantas.
Komiteto pirmininkas (Parašas) Artūras Žukauskas
ŠMK biuro vedėja Lina Vingrytė