LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VIEŠOJO SEKTORIAUS ATSKAITOMYBĖS ĮSTATYMO NR. X-1212 1, 2, 16, 19, 20, 22, 23, 30, 31, 32, 33 IR 35 STRAIPSNIŲ, SEPTINTOJO SKIRSNIO PAVADINIMO PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 221 IR 321 STRAIPSNIAIS ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2018-05-18 Nr. XIIIP-1862(2)

Vilnius

 

Įvertinę projektą dėl jo atitikties Konstitucijai, įstatymams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1.        Projekto 2 straipsnio 13 dalimi siūloma papildyti keičiamo Viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 2 straipsnį 42 dalimi. Tačiau atkreiptinas dėmesys į tai, kad siūloma keičiamo įstatymo 2 straipsnio 42 dalies formuluotė neatitinka to paties 2 straipsnio pavadinimo („Pagrindinės šio įstatymo sąvokos“) ir turinio. Atsižvelgiant į tai, siūlytina tobulinti pildomos 2 straipsnio 42 dalies tekstą.

2.         Projekto 7 straipsniu pildomo įstatymo 221 straipsnio 4 dalies formuluotėje dėl viešosioms įstaigos taikomų reikalavimų „jeigu tenkina Viešųjų įstaigų įstatymo 11 straipsnio 6 dalyje nurodytas sąlygas“ žodis „tenkina“ keistinas – „atitinka“.

3.         Projekto 7 straipsniu pildomo įstatymo 221 straipsnio 4 dalies 1 punkto formuluotėje nuostata „reikšmingą sandorį“ neturi teisinio turinio, nes nėra apibrėžti tokio sandorio požymiai ar kriterijai, kurie leistų spęsti ar sandoris yra reikšmingas.

4.         Projekto 7 straipsniu pildomo įstatymo 221 straipsnio 4 dalies 3 punkto nuostata „sudarytus sandorius su susijusiomis šalimis, kaip jos apibrėžtos viešojo sektoriaus apskaitos ir finansinės atskaitomybės standartuose“ tikslintina įrašant subjektą, kurio priimtu teisės aktu tokie standartai būtų įtvirtinami.

5.         Projekto 12 straipsniu keičiamo įstatymo 32 straipsnio 4 dalyje vietoj sąvokos „savivaldybių kontrolieriams“ vartotina Vietos savivaldos įstatymo 3 straipsnio 4 dalyje įtvirtinta sąvoka „Savivaldybės kontrolierius (savivaldybės kontrolės ir audito tarnyba)“.

6.         Projekto 16 straipsnio 5 dalyje siūloma nustatyti, kad šis įstatymas taikomas 2018 m. sausio 1 d. ir vėliau prasidedančių ataskaitinių laikotarpių šio įstatymo 10 straipsnio 3 dalyje nurodytų viešojo sektoriaus subjektų grupių metinių konsoliduotųjų finansinių ataskaitų rinkinių auditams. Taigi, projektu įstatyme siūloma nustatyti, kad šio įstatymo nuostatos galiotų teisiniams santykiams, prasidėjusiems iki įstatymo įsigaliojimo, t.y., kai į 2019 m. rengiamas ataskaitas pateks ir 2018 m. laikotarpis iki šio įstatymo įsigaliojimo. Konstitucijos 7 straipsnio 2 dalyje nustatyta, kad galioja tik paskelbti įstatymai. Konstitucijos 7 straipsnio 2 dalyje atsispindi teisės principas, kad paskelbti įstatymai galioja į ateitį ir neturi grįžtamosios galios (lex retro non agit). Reikalavimas, kad paskelbti įstatymai galiotų į ateitį ir neturėtų grįžtamosios galios, – svarbi teisinio tikrumo prielaida, esminis teisės viešpatavimo, teisinės valstybės elementas. Konstitucinis Teismas ne kartą yra konstatavęs ir tai, jog konstitucinis teisinės valstybės principas suponuoja įvairius reikalavimus įstatymų leidėjui, kitiems teisėkūros subjektams, inter alia tai, kad teisės aktų galia yra nukreipta į ateitį, įstatymų ir kitų teisės aktų grįžtamoji galia neleidžiama (lex retro non agit), nebent teisės aktu būtų sušvelninama teisinių santykių subjekto padėtis ir kartu nebūtų pakenkiama kitiems teisinių santykių subjektams (lex benignior retro agit) (inter alia 2004 m. gruodžio 13 d., 2006 m. sausio 16 d., 2013 m. vasario 15 d. nutarimai); teisinio reguliavimo pataisomis negalima paneigti asmens teisėtų interesų ir teisėtų lūkesčių, nes asmenys, pagal įstatymą įgiję tam tikras teises, turi teisę pagrįstai tikėtis, kad šios teisės nustatytą laiką bus išlaikytos ir įgyvendinamos (inter alia 2003 m. kovo 4 d., 2013 m. vasario 15 d., 2017 m. sausio 25 d. nutarimai). Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar projektu siūlomas teisinis reguliavimas atitinka Konstitucinio Teismo suformuotą doktriną.

7.         Vadovaujantis Teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 patvirtintomis Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijomis (2017 m. liepos 11 d. redakcija) ir atsižvelgiant į tai, kad projekto 10 straipsniu siūloma keisti daugiau negu pusę keičiamo įstatymo 30 straipsnio teksto, šiuo atveju keičiamo įstatymo 30 straipsnis turi būti dėstomas nauja redakcija. Atsižvelgus į šią pastabą, atitinkamai taisytina projekto 16 straipsnio 5 dalyje teikiama nuoroda į projekto 10 straipsnio 3 dalį.

 

 

Departamento direktorius                                                                                         Andrius Kabišaitis

 

 

 

 

J. Bakutis, tel. (8 5) 239 6891, el. p. [email protected]

O. Buišienė, tel. (8 5) 239 6160, el. p. ona.buisiene@lrs.lt

J. Jarmakovič, tel. (8 5) 239 6055, el. p. [email protected]