`

PASIŪLYMAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS

RINKIMŲ KODEKSO 32, 64, 69, 76, 78, 79, 80, 81, 85, 87, 88, 89, 93, 97, 99, 100, 102, 110, 114, 125, 138, 163, 181, 185 IR 193 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO

KONSTITUCINIO ĮSTATYMO Nr. XIVP-2709(3)

 

 

2023-10-03

Vilnius

 

Eil. Nr.

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

str.

str. d.

p.

1.

1

 

 

Argumentai:
 
Šiuo metu įstatymo projekte suformuluota „interneto platformos“ sąvoka gali būti neaiškiai interpretuojama, atsižvelgiant į tai, kad Lietuvos Respublikos Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetas bei Lietuvos Respublikos Seimo Kultūros komitetas dar tik svarstys Visuomenės informavimo įstatymo pakeitimo projektą Nr. XIVP-2468, kuriuo Visuomenės informavimo įstatyme siūloma nustatyti manipuliavimo internetinių socialinių tinklų paslaugų platformos paskyromis kardymo principus, apimtis, bei reguliavimo įgyvendinimo mechanizmus. Atitinkamai Lietuvos Respublikos Vyriausybės yra suformulavusi pasiūlymus dėl būtinybės modifikuoti Visuomenės informavimo įstatymo pakeitimo projekte Nr. XIVP-2468 vartojamą „interneto platformos“ sąvoką. Ją Lietuvos Respublikos Vyriausybė siūlo koreguoti numatant, kad siekiama manipuliuoti ne visa platforma, o atitinkamais elementais – paskyromis, prie kurių vartotojas turi besąlygišką prieigą. Taip pat, siekiant Rinkimų kodekse įtvirtinti draudimą dirbtinėmis priemonėmis didinti politinės agitacijos sklaidą, svarbu įvertinti tai, kad bendri reguliavimo principai numatoma bus nustatyti Visuomenės informavimo įstatymo pakeitimo projektu Nr. XIVP-2468, o nuostatos dar bus derinamos su Europos Komisija.
 
Siekiant, kad Rinkimų kodeksas būtų nuoseklus bei jame vartojamos sąvokos derėtų su manipuliavimo internetinių socialinių tinklų paslaugų platformos paskyromis kardymo principais, apimtimi bei reguliavimo įgyvendinimo mechanizmais nustatomais Visuomenės informavimo įstatymo pakeitimo projektu Nr. XIVP-2468, siūloma Rinkimų kodekso konstitucinio įstatymo pakeitimo projekto Nr. XIVP-2709(3) atitinkamuose straipsniuose minimą „manipuliavimo interneto platforma“ sąvoką keisti į „manipuliavimo internetinių socialinių tinklų paslaugų platformos paskyromis“ sąvoką. 

 

Pasiūlymas:

Pakeisti projekto  1 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

 

1 straipsnis. 32 straipsnio pakeitimas

1. Pakeisti 32 straipsnio 1 dalies 15 punktą ir jį išdėstyti taip:

„15) ne vėliau kaip per 4 mėnesius po galutinių rinkimų rezultatų paskelbimo dienos perduoda archyvui nuolat saugoti apylinkių, apygardų, savivaldybių rinkimų komisijų balsų skaičiavimo protokolus ir priima sprendimą sunaikinti nesaugotinus rinkimų dokumentus;“.

2. Papildyti 32 straipsnio 4 dalį nauju 3 punktu:

„3) pagal kompetenciją priima sprendimus dėl manipuliavimo interneto platforma internetinių socialinių tinklų paslaugų platformos paskyromis priemonių naudojimo vykdant rinkimų politinę kampaniją – remdamasi Lietuvos radijo ir televizijos komisijos ar (ir) žurnalistų etikos inspektoriaus sprendimais ar vertinimais dėl šių priemonių naudojimo;“.

3. Buvusius 32 straipsnio 4 dalies 3–5 punktus laikyti atitinkamai 4–6 punktais.

2.

13

 

 

Argumentai:
 
Šiuo metu įstatymo projekte suformuluota „interneto platformos“ sąvoka gali būti neaiškiai interpretuojama, atsižvelgiant į tai, kad Lietuvos Respublikos Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetas bei Lietuvos Respublikos Seimo Kultūros komitetas dar tik svarstys Visuomenės informavimo įstatymo pakeitimo projektą Nr. XIVP-2468, kuriuo Visuomenės informavimo įstatyme siūloma nustatyti manipuliavimo internetinių socialinių tinklų paslaugų platformos paskyromis kardymo principus, apimtis, bei reguliavimo įgyvendinimo mechanizmus. Atitinkamai Lietuvos Respublikos Vyriausybės yra suformulavusi pasiūlymus dėl būtinybės modifikuoti Visuomenės informavimo įstatymo pakeitimo projekte Nr. XIVP-2468 vartojamą „interneto platformos“ sąvoką. Ją Lietuvos Respublikos Vyriausybė siūlo koreguoti numatant, kad siekiama manipuliuoti ne visa platforma, o atitinkamais elementais – paskyromis, prie kurių vartotojas turi besąlygišką prieigą. Taip pat, siekiant Rinkimų kodekse įtvirtinti draudimą dirbtinėmis priemonėmis didinti politinės agitacijos sklaidą, svarbu įvertinti tai, kad bendri reguliavimo principai numatoma bus nustatyti Visuomenės informavimo įstatymo pakeitimo projektu Nr. XIVP-2468, o nuostatos dar bus derinamos su Europos Komisija.
 
Siekiant, kad Rinkimų kodeksas būtų nuoseklus bei jame vartojamos sąvokos derėtų su manipuliavimo internetinių socialinių tinklų paslaugų platformos paskyromis kardymo principais, apimtimi bei reguliavimo įgyvendinimo mechanizmais nustatomais Visuomenės informavimo įstatymo pakeitimo projektu Nr. XIVP-2468, siūloma Rinkimų kodekso konstitucinio įstatymo pakeitimo projekto Nr. XIVP-2709(3) atitinkamuose straipsniuose minimą „manipuliavimo interneto platforma“ sąvoką keisti į „manipuliavimo internetinių socialinių tinklų paslaugų platformos paskyromis“ sąvoką. 
 
Pasiūlymas:

 

13 straipsnis. 93 straipsnio pakeitimas

1. Papildyti 93 straipsnį nauja 1 dalimi:

„1. Rinkimų agitacija – politinei reklamai skleisti skirta veikla.“

2. Buvusias 93 straipsnio 1 ir 2 dalis laikyti atitinkamai 2 ir 3 dalimis.

3. Pakeisti 93 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. Rinkimų agitacija vykdoma laikantis Konstitucijos, šio kodekso ir kitų įstatymų, moralės, teisingumo, visuomenės darnos, sąžiningų ir garbingų rinkimų principų. Draudžiama vykdyti rinkimų agitaciją, neatitinkančią šioje dalyje nurodytų reikalavimų, naudoti manipuliavimo interneto platforma internetinių socialinių tinklų paslaugų platformos paskyromis priemones.“

4. Pakeisti 93 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

„3. Vyriausioji rinkimų komisija teikia rekomendacijas dėl šio kodekso reikalavimus atitinkančios rinkimų agitacijos vykdymo ir politinės reklamos skleidimo, sprendžia visus ginčus dėl rinkimų agitacijos, taip pat sprendžia, ar paskelbta informacija yra politinė reklama, ar vykstant rinkimų agitacijai visuomenės informavimo priemonėmis paskelbta informacija yra kompromituojanti.“

 

3.

20

 

 

Argumentai:
 
Šiuo metu įstatymo projekte suformuluota „interneto platformos“ sąvoka gali būti neaiškiai interpretuojama, atsižvelgiant į tai, kad Lietuvos Respublikos Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetas bei Lietuvos Respublikos Seimo Kultūros komitetas dar tik svarstys Visuomenės informavimo įstatymo pakeitimo projektą Nr. XIVP-2468, kuriuo Visuomenės informavimo įstatyme siūloma nustatyti manipuliavimo internetinių socialinių tinklų paslaugų platformos paskyromis kardymo principus, apimtis, bei reguliavimo įgyvendinimo mechanizmus. Atitinkamai Lietuvos Respublikos Vyriausybės yra suformulavusi pasiūlymus dėl būtinybės modifikuoti Visuomenės informavimo įstatymo pakeitimo projekte Nr. XIVP-2468 vartojamą „interneto platformos“ sąvoką. Ją Lietuvos Respublikos Vyriausybė siūlo koreguoti numatant, kad siekiama manipuliuoti ne visa platforma, o atitinkamais elementais – paskyromis, prie kurių vartotojas turi besąlygišką prieigą. Taip pat, siekiant Rinkimų kodekse įtvirtinti draudimą dirbtinėmis priemonėmis didinti politinės agitacijos sklaidą, svarbu įvertinti tai, kad bendri reguliavimo principai numatoma bus nustatyti Visuomenės informavimo įstatymo pakeitimo projektu Nr. XIVP-2468, o nuostatos dar bus derinamos su Europos Komisija.
 
Siekiant, kad Rinkimų kodeksas būtų nuoseklus bei jame vartojamos sąvokos derėtų su manipuliavimo internetinių socialinių tinklų paslaugų platformos paskyromis kardymo principais, apimtimi bei reguliavimo įgyvendinimo mechanizmais nustatomais Visuomenės informavimo įstatymo pakeitimo projektu Nr. XIVP-2468, siūloma Rinkimų kodekso konstitucinio įstatymo pakeitimo projekto Nr. XIVP-2709(3) atitinkamuose straipsniuose minimą „manipuliavimo interneto platforma“ sąvoką keisti į „manipuliavimo internetinių socialinių tinklų paslaugų platformos paskyromis“ sąvoką. 
 
Pasiūlymas:
 

20 straipsnis. 125 straipsnio pakeitimas 

Pakeisti 125 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip:

„6. Vyriausioji rinkimų komisija turi teisę kreiptis į Lietuvos radijo ir televizijos komisiją, Visuomenės informavimo etikos komisiją, žurnalistų etikos inspektorių dėl paskleistos informacijos turinio vertinimo politinės reklamos aspektu. Vyriausioji rinkimų komisija taip pat turi teisę kreiptis į Lietuvos radijo ir televizijos komisiją ir žurnalistų etikos inspektorių dėl vertinimo, ar vykdant rinkimų politinę kampaniją buvo panaudotos manipuliavimo interneto platforma internetinių socialinių tinklų paslaugų platformos paskyromis priemonės.“

 

 

 

Teikia                                        Vytautas Kernagis        

                                                  Laurynas Kasčiūnas