PASIŪLYMAS
Dėl užsieniečių teisinės padėties Nr. IX-2206 2, 3, 5, 26, 32, 40, 50, 67, 71, 76, 77, 79, 113, 125, 126, 130(1), 136, 138, 139, 140 straipsnių pakeitimo, 69 straipsnio ir IX(1) skyriaus pripažinimo netekusiais galios ir Įstatymo papildymo X(2) skyriumi įstatymo projekto
NR. XIVP-1018(3)
2021-12-21
Vilnius
Eil. Nr. |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys |
||
str. |
str. d. |
p. |
||
1. |
1408 |
3 |
|
Argumentai:
Įstatymo projekto 23 straipsnyje, papildančiame Įstatymą 1408 straipsniu (1408 straipsnio 3 dalyje), numatomas nepilnamečių prieglobsčio prašytojų ir (ar) užsieniečių izoliuotas apgyvendinimas konkrečioje apgyvendinimo vietoje be teisės išvykti iš apgyvendinimo vietos.
Įvertinus izoliacijos žalą vaiko raidai, siūlytina papildyti 1408 straipsnio 3 dalį sakiniu „Teikiant nurodytas paslaugas nepilnamečiams, prioritetas teikiamas jų suteikimui už laikino apgyvendinimo vietos ribų, kai yra valdoma pasišalinimo iš laikino apgyvendinimo vietos rizika.“
Pasiūlymas teikiamas remiantis Lietuvos Respublikos Vaiko teisių apsaugos kontrolieriaus rekomendacija.
Pasiūlymas: Pakeisti Įstatymo projekto 1408 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:
„3. Prieglobsčio prašytojus, pateikusius prašymus suteikti prieglobstį pasienio kontrolės punktuose, tranzito zonose ar šio Įstatymo 14012 straipsnio 2 dalyje nurodytu atveju, iki priimamas sprendimas įleisti juos į Lietuvos Respubliką, Valstybės sienos apsaugos tarnyba laikinai juos apgyvendina pasienio kontrolės punktuose, tranzito zonose, Valstybės sienos apsaugos tarnyboje, Pabėgėlių priėmimo centre ar kituose apgyvendinimo centruose, apgyvendinimo vietose, apgyvendinimo patalpose, laikiname būste ar kitose tam pritaikytose vietose, nesuteikiant jiems teisės laisvai judėti Lietuvos Respublikos teritorijoje. Užsieniečius, kurie neteisėtai kirto Lietuvos Respublikos valstybės sieną ir kurie nėra prieglobsčio prašytojai, ir užsieniečius, dėl kurių priimtas sprendimas nesuteikti prieglobsčio, iki bus įvykdytas galutinis sprendimas dėl užsieniečio grąžinimo ar išsiuntimo arba išduotas užsieniečio registracijos pažymėjimas, Valstybės sienos apsaugos tarnyba laikinai apgyvendina šioje dalyje nurodytose apgyvendinimo vietose, nesuteikiant jiems teisės laisvai judėti Lietuvos Respublikos teritorijoje. Pabėgėlių priėmimo centre pirmiausia apgyvendinami šioje dalyje nurodyti prieglobsčio prašytojai ir užsieniečiai, kurie yra pažeidžiami asmenys. Jeigu šioje dalyje nurodytiems prieglobsčio prašytojams ir užsieniečiams laikino apgyvendinimo vietose neteikiamos medicinos, socialinės, švietimo, maitinimo ir (ar) kitos paslaugos, psichologinė pagalba, prieglobsčio prašytojams ir užsieniečiams laikino apgyvendinimo vietos vadovo ar jo įgalioto asmens leidimu gali būti leista laikinai išvykti iš laikino apgyvendinimo vietų minėtoms paslaugoms gauti ar maisto produktams įsigyti, kai yra valdoma pasišalinimo iš laikino apgyvendinimo vietų rizika. Teikiant nurodytas paslaugas nepilnamečiams, prioritetas teikiamas jų suteikimui už laikino apgyvendinimo vietos ribų, kai yra valdoma pasišalinimo iš laikino apgyvendinimo vietos rizika.“
|
2. |
1408 |
6 |
|
Argumentai:
Pagal Lietuvos Respublikos Konstitucijos 20 str., sprendimą sulaikyti asmenį gali priimti tik teismas. Atsižvelgiant į Seimo kontrolierių įstaigos, nevyriausybinių organizacijų, Jungtinių Tautų pabėgėlių agentūros bei Seimo narių pastabas dėl judėjimo laisvės apribojimo be teismo sprendimo, siūlome numatyti, jog priėmus administracinį sprendimą tęsti prieglobsčio prašytojo ir (ar) užsieniečio faktinį sulaikymą, tokį sprendimą jį priėmusios institucijos iniciatyva turėtų peržiūrėti teismas. Atkreiptinas dėmesys, kad pagal šį siūlymą prieglobsčio prašytojų ir (ar) užsieniečių apgyvendinimas laikino apgyvendinimo vietose, nesuteikiant teisės laisvai judėti, galėtų būti tęsiamas iki tol, kol bus priimtas galutinis teismo sprendimas. Kitais žodžiais tariant, siūlomas pakeitimas sukurtų prielaidas derinti tiek žmogaus teisių užtikrinimo, tiek nacionalinio saugumo ir efektyvaus migracijos procesų valdymo interesus.
Pasiūlymas: Pakeisti Įstatymo projekto 1408 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip:
„6. Jeigu
Migracijos departamentas, priimdamas šio straipsnio 2 dalyje nurodytą
sprendimą įleisti prieglobsčio prašytoją į Lietuvos Respubliką, nustato, kad
būtina patikrinti užsieniečio tapatybę ir (arba) pilietybę arba yra šio
Įstatymo 113 straipsnio 5 dalies 2, 3, 4 ar 9 punktuose nurodytų aplinkybių,
o priimdamas šio straipsnio 5 dalyje nurodytą sprendimą įleisti prieglobsčio
prašytoją į Lietuvos Respubliką, – kad yra šio Įstatymo 113 straipsnio 5
dalies 1, 6–11 punktuose nurodytų aplinkybių, Migracijos departamentas kartu
|
3. |
1408 |
7 |
|
Argumentai: Pažymėtina, kad prieglobsčio prašytojų ir (ar) užsieniečių teisės judėti ribojimas (t. y. de facto sulaikymas), neįvertinus sprendimo apgyvendinti prieglobsčio prašytoją ar užsienietį laikino apgyvendinimo vietose, nesuteikiant jiems teisės judėti, būtinumo ir proporcingumo ir neužtikrinus teisminės de facto sulaikymo kontrolės, yra grubus žmogaus teisių pažeidimas.
Pagal Lietuvos Respublikos Konstitucijos 20 str., sprendimą sulaikyti asmenį gali priimti tik teismas. Atsižvelgiant į Seimo kontrolierių įstaigos, nevyriausybinių organizacijų, Jungtinių Tautų pabėgėlių agentūros bei Seimo narių pastabas dėl judėjimo laisvės apribojimo be teismo sprendimo, siūlome numatyti, jog priėmus administracinį sprendimą tęsti prieglobsčio prašytojo ir (ar) užsieniečio faktinį sulaikymą, tokį sprendimą jį priėmusios institucijos iniciatyva turėtų peržiūrėti teismas. Atkreiptinas dėmesys, kad pagal šį siūlymą prieglobsčio prašytojų ir (ar) užsieniečių apgyvendinimas laikino apgyvendinimo vietose, nesuteikiant teisės laisvai judėti, galėtų būti tęsiamas iki tol, kol bus priimtas galutinis teismo sprendimas. Kitais žodžiais tariant, siūlomas pakeitimas sukurtų prielaidas derinti tiek žmogaus teisių užtikrinimo, tiek nacionalinio saugumo ir efektyvaus migracijos procesų valdymo interesus.
Pasiūlymas: Pakeisti Įstatymo projekto 1408 straipsnio 7 dalį ir ją išdėstyti taip:
„7. Jeigu per įvestos karo padėties, nepaprastosios padėties, taip pat
paskelbtos ekstremaliosios situacijos dėl masinio užsieniečių antplūdžio
laikotarpį ir 28 dienas po jo pabaigos, tačiau ne ilgiau kaip per 6 mėnesius
nuo užsieniečio, kuris neteisėtai kirto Lietuvos Respublikos valstybės sieną
ir kuris nėra prieglobsčio prašytojas, užregistravimo Lietuvos migracijos
informacinėje sistemoje dienos, neįvykdomas galutinis Migracijos departamento
ar Valstybės sienos apsaugos tarnybos sprendimas dėl užsieniečio grąžinimo ar
išsiuntimo, Valstybės sienos apsaugos tarnyba, nustačiusi, kad yra šio
Įstatymo 113 straipsnio 5 dalyje nurodytos aplinkybės,
|
4. |
1408 |
9 |
|
Argumentai:
Pažymėtina, kad prieglobsčio prašytojų ir (ar) užsieniečių teisės judėti ribojimas (t. y. de facto sulaikymas), neįvertinus sprendimo apgyvendinti prieglobsčio prašytoją ar užsienietį laikino apgyvendinimo vietose, nesuteikiant jiems teisės judėti, būtinumo ir proporcingumo ir neužtikrinus teisminės de facto sulaikymo kontrolės, yra grubus žmogaus teisių pažeidimas.
Pagal Lietuvos Respublikos Konstitucijos 20 str., sprendimą sulaikyti asmenį gali priimti tik teismas. Atsižvelgiant į Seimo kontrolierių įstaigos, nevyriausybinių organizacijų, Jungtinių Tautų pabėgėlių agentūros bei Seimo narių pastabas dėl judėjimo laisvės apribojimo be teismo sprendimo, siūlome numatyti, jog priėmus administracinį sprendimą tęsti prieglobsčio prašytojo ir (ar) užsieniečio faktinį sulaikymą, tokį sprendimą jį priėmusios institucijos iniciatyva turėtų peržiūrėti teismas. Atkreiptinas dėmesys, kad pagal šį siūlymą prieglobsčio prašytojų ir (ar) užsieniečių apgyvendinimas laikino apgyvendinimo vietose, nesuteikiant teisės laisvai judėti, galėtų būti tęsiamas iki tol, kol bus priimtas galutinis teismo sprendimas. Kitais žodžiais tariant, siūlomas pakeitimas sukurtų prielaidas derinti tiek žmogaus teisių užtikrinimo, tiek nacionalinio saugumo ir efektyvaus migracijos procesų valdymo interesus.
Pasiūlymas: Pakeisti Įstatymo projekto 1408 straipsnio 9 dalį ir ją išdėstyti taip:
„9.
|
Teikia
Seimo narys Tomas Vytautas Raskevičius
Monika Ošmianskienė
Kasparas Adomaitis
Silva Lengvinienė
Morgana Danielė
Ieva Pakarklytė
Marius Matijošaitis
Vytautas Mitalas
Artūras Žukauskas
Algirdas Sysas
Julius Sabatauskas
Orinta Leiputė
Dovilė Šakalienė
Tomas Tomilinas