LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Teisės ir teisėtvarkos komitetas

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS CIVILINIO KODEKSO 

6.2281, 6.2283, 6.2284, 6.2286, 6.2287, 6.2288, 6.22810, 6.22811 STRAIPSNIŲ IR PRIEDO PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-1026

 

2021 m. gruodžio 8  d.  Nr. 102-P-35

Vilnius

 

 1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkas Stasys Šedbaras, komiteto pirmininko pavaduotoja Agnė Širinskienė, nariai: Aušrinę Armonaitę pavaduojanti Morgana Danielė, Irena Haase, Gabrielių Landsbergį pavaduojantis Andrius Navickas, Česlav Olševski, Julius Sabatauskas, Algirdas Stončaitis.

Komiteto biuro vedėja Dalia Komparskienė, patarėjai: Martyna Civilkienė, Jurgita Janušauskienė, Rita Karpavičiūtė, Dalia Latvelienė, Irma Leonavičiūtė, Rita Varanauskienė, Loreta Zdanavičienė, padėjėjos: Aidena Bacevičienė, Meile Čeputienė, Rivena Zegerienė.

Teisingumo viceministrė Jurga Greičienė, Teisėkūros politikos grupės grupės vyr. patarėjas Algis Baležentis, vyr. patarėja Asta Godienė, patarėja Rosita Pletienė, Vartotojų teisių apsaugos tarnybos Nesąžiningos komercinės veiklos ir reklamos skyriaus vedėja Inga Grinevičė, Teisės skyriaus vyriausioji specialistė Agnė Gudonytė, Vartotojų aljanso atstovas Rytis Jakubauskas

 

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2021-11- 08

3

1

 

Įvertinę teikiamo įstatymo projekto atitiktį Konstitucijai, galiojantiems įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklių reikalavimams, teikiame šias pastabas:

1.              Vadovaujantis teisinio aiškumo principu, siūlytina tikslinti projekto 3 straipsnio 1 dalimi keičiamo Civilinio kodekso (toliau – CK) 6.228straipsnio 7 dalį, vietoje žodžio „atspindi“ įstatymų ar kitų teisės aktų nuostatas, vartojant kalbiniu aspektu tikslesnius žodžius „atkartoja“, „yra identiškos“, „tapačios“, „tos pačios“ ar panašiai.

Pritarti

Projekto 3 straipsniu dėstoma Civilinio kodekso 6.2284 straipsnio 7 dalis patobulinta:

„7. Vartojimo sutarties dalyką apibūdinančios sąlygos, taip pat su parduotos prekės ar suteiktos paslaugos ir jų kainos atitikimu susijusios sąlygos neturi būti vertinamos nesąžiningumo požiūriu, jeigu jos išreikštos išdėstytos aiškiai ir suprantamai. Be to, nesąžiningumo požiūriu neturi būti vertinamos vartojimo sutarčių sąlygos, tapačios įstatymų ar kitų teisės aktų nuostatoms.“

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2021-11- 08

3

2

 

2.              Projekto 3 straipsnio 2 dalimi CK 3.2284 straipsnio 10 dalyje siūloma nustatyti, kad ,,Vartotojo pareikštam ieškiniui, kuriuo siekiama pripažinti vartojimo sutarties sąlygą nesąžininga, senaties terminas netaikomas. Vartotojo pareikštam ieškiniui dėl nepagrįstai sumokėtų sumų pagal nesąžiningas sąlygas susigrąžinimo taikomas bendrasis ieškinio senaties terminas.“. Atkreipiame dėmesį, kad CK 1.124 straipsnyje nustatyta, kad ieškinio senatis – tai įstatymų nustatytas laiko tarpas (terminas), per kurį asmuo gali apginti savo pažeistas teises pareikšdamas ieškinį. Taigi ieškinio senatis yra įstatymų nustatytas terminas ieškiniui pareikšti, bet ne pareikštam ieškiniui taikytinas terminas. Atsižvelgus į tai, projekto nuostatas reikėtų suderinti su CK.1.124 straipsnio nuostatomis.

Pritarti

Projekto 2 straipsniu dėstoma Civilinio kodekso 3.2284 straipsnio 10 dalis patobulinta:

„10. Vartotojų teises ginančios institucijos turi teisę įstatymų nustatyta tvarka kontroliuoti vartojimo sutarčių standartines sąlygas ir ginčyti vartojimo sutarčių nesąžiningas sąlygas. Vartotojų  reikalavimams pripažinti vartojimo sutarčių sąlygas nesąžiningomis senaties terminas netaikomas. Vartotojų  reikalavimams susigrąžinti pagal vartojimo sutarčių nesąžiningas sąlygas nepagrįstai sumokėtas sumas taikomas bendrasis ieškinio senaties terminas.

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2021-11- 08

5

6

 

3.              Vadovaujantis teisinio aiškumo ir nuoseklumo principais, projekto 5 straipsnio 6 dalimi keičiamo CK 6.228straipsnio 6 dalyje po žodžių „Elektroninės prekyvietės paslaugos teikėjas prieš” įrašytinas žodis “vartotojui”.

Nepritarti

Projekte dėstomoje Civilinio kodekso 6.2287 straipsnio 6 dalyje nurodytas vartojimo sutarties elektroninėje prekyvietėje sudarymas. Vartojimo sutartį sudaro dvi sutarties šalys: vartotojas ir verslininkas (žr. Civilinio kodekso 6.2281 straipsnio 1 dalis), todėl atskirai (papildomai) nurodyti vartotoją nėra būtina.

Be to, suredagavus projektą Seimo kanceliarijos Dokumentų departamente, ši pataisa būtų nelogiška ir perteklinė.

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2021-11- 08

8

2

 

4.              Pastebėtina, kad projekto 8 straipsnio 2 dalimi keičiamo CK 6.22811 straipsnio 14 dalies formuluotė yra sudėtinga, sunkiai suprantama, joje naudojamos abstraktaus pobūdžio nuostatos, o viename sakinyje pateikiamos kelios išimtys („<...> išskyrus asmens duomenis, kurį pateikė ar sukūrė vartotojas, <...>, ir kuris nėra laikomas asmens duomenimis, išskyrus atvejus, kai <…>”). Pastebėtina, kad tokia sakinio struktūra stokoja teisinio aiškumo ir iš siūlomo teisinio reguliavimo negalima vienareikšmiškai suprasti, ar CK 6.22811 straipsnio 14 dalies punktuose nustatytais atvejais verslininkas gali, ar negali naudoti vartotojo pateiktą skaitmeninį turinį. Taip pat projekte naudojamas liepiamąsias formuluotes, pavyzdžiui „turi nenaudoti“, siūlytina keisti į Lietuvos Respublikos įstatymams ir kitiems teisės aktams įprastesnius „negali naudoti“, „draudžiama naudoti“ ir pan. Pastebėtina, kad Konstitucinis Teismas ne kartą yra pažymėjęs, kad „įstatymuose ir kituose teisės aktuose nustatytas teisinis reguliavimas turi būti aiškus, suprantamas, neprieštaringas, teisės aktų formuluotės turi būti tikslios, kad teisinių santykių subjektai galėtų savo elgesį orientuoti pagal teisės reikalavimus, turi būti užtikrinami teisės sistemos nuoseklumas ir vidinė darna, teisės aktuose neturi būti nuostatų, vienu metu skirtingai reguliuojančių tuos pačius visuomeninius santykius“ (inter alia Konstitucinio Teismo 2004 m. gruodžio 13 d., 2006 m. sausio 16 d., 2013 m. vasario 15 d. nutarimai). Taigi Europos Sąjungos direktyvų nuostatų tinkamas perkėlimas į nacionalinę teisę nereiškia pažodinio direktyvos perkėlimo. Direktyvos yra skirtos įpareigoti valstybes nares įgyvendinti atitinkamas nuostatas per savo nacionalines teisės sistemas, prie kurių šios nuostatos ir turi būti pritaikytos. Direktyvos tikslas privalo būti pasiektas, tačiau pačioms valstybėms narėms paliekama teisė pasirinkti įgyvendinimo būdą ar metodą. Atsižvelgiant į išdėstytą, siūlytina tikslinti projekto 8 straipsnio 2 dalimi keičiamo CK 6.22811 straipsnio 14 dalies nuostatas.

Pritarti iš dalies

Projekto 8 straipsniu dėstoma Civilinio kodekso 6.22811 straipsnio 14 dalies formuluotė patobulinta, ją iš esmės suvienodinant su Civilinio kodekso 6.22823 straipsnio 5 dalies formuluote (įsigalioja 2022 m. sausio 1 d.):

14. Verslininkas turi nenaudoti bet kokio skaitmeninio turinio,  kurį pateikė ar sukūrė vartotojas, naudodamas verslininko pateiktą skaitmeninį turinį ar skaitmeninę paslaugą, ir kuris nėra laikomas asmens duomenimis, išskyrus atvejus, kai tas skaitmeninis turinys <...>“.

Pažymėtina, kad formuluotė „turi nenaudoti“ yra aiški ir suprantama, ji nustato verslininko pareigą nenaudoti skaitmeninio turinio, išskyrus nurodytus atvejus.

Taip pat pastebėtina, kad Direktyva 2011/83/ES, kurios pakeitimas įgyvendinamas Civilinio kodekso 6.22811 straipsnio 14 dalyje, yra visiško suderinimo direktyva, kuri neleidžia valstybėms narėms nustatyti kitokių normų nei nustatytosios šioje direktyvoje.

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: nėra.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: nėra.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: nėra.

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Žmogaus teisių komitetas

2021-12-01

 

 

 

*

iš esmės pritarti Lietuvos Respublikos civilinio kodekso  6.2281, 6.2283, 6.2284, 6.2286, 6.2287, 6.2288, 6.22810, 6.22811 straipsnių ir priedo pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-1026 ir siūlyti pagrindiniam komitetui jį tobulinti pagal Lietuvos Respublikos Seimo teisės departamento pastabas  ir  Žmogaus teisių komiteto siūlymus, kuriems pritarė Žmogaus teisių komitetas.

Pritarti

 

2.

Žmogaus teisių komitetas

2021-12-01

3

1

 

 

Argumentai: Atsižvelgiant į Teisės departamento pastabą siūlytina patikslinti Civilinio kodekso 6.2284 straipsnio 7 dalį.

 

Pasiūlymas:

Siūlytina Projekte Civilinio kodekso 6.2284 straipsnio 7 dalį išdėstyti taip:

„7. Vartojimo sutarties dalyką apibūdinančios sąlygos, taip pat su parduotos prekės ar suteiktos paslaugos ir jų kainos atitikimu susijusios sąlygos neturi būti vertinamos nesąžiningumo požiūriu, jeigu jos išdėstytos aiškiai ir suprantamai. Taip pat nesąžiningumo požiūriu neturi būti vertinamos vartojimo sutarčių sąlygos, atspindinčios tapačios įstatymų ar kitų teisės aktų nuostatas nuostatoms.“

 

Pritarti

Pasiūlymui iš esmės pritarta, tačiau formuluotė redaguojant patikslinta.

3.

Žmogaus teisių komitetas

2021-12-01

3

2

 

 

Argumentai:

Atsižvelgiant į Teisės departamento pastabą siūlytina patikslinti Civilinio kodekso 3.2284 straipsnio 10 dalį

Pasiūlymas:

Siūlytina Projekte Civilinio kodekso 3.2284 straipsnio 10 dalį išdėstyti taip:

„10. Vartotojo pareikštam ieškiniui, kuriuo siekiama reikalavimui pripažinti vartojimo sutarties sąlygą nesąžininga, senaties terminas netaikomas. Vartotojo pareikštam ieškiniui reikalavimui dėl nepagrįstai sumokėtų sumų pagal nesąžiningas sąlygas susigrąžinimo taikomas bendrasis ieškinio senaties terminas.“

 

Pritarti

Pasiūlymui iš esmės pritarta, tačiau formuluotė redaguojant patikslinta.

4.

Žmogaus teisių komitetas

2021-12-01

8

2

 

 


Argumentai:

Atsižvelgiant į Teisės departamento pastabą siūlytina

Projekte dėstomą Civilinio kodekso 6.22811 straipsnio 14 dalies formuluotę iš esmės suvienodinti su Civilinio kodekso 6.22823 straipsnio 5 dalies formuluote (įsigalioja 2022 m. sausio 1 d.)

Pasiūlymas:

Siūlytina Projekte dėstomą Civilinio kodekso 6.22811 straipsnio 14 dalį išdėstyti taip:

„14. Verslininkas turi nenaudoti bet kokio skaitmeninio turinio, išskyrus asmens duomenis, kurį pateikė ar sukūrė vartotojas, naudodamas verslininko pateiktą skaitmeninį turinį ar skaitmeninę paslaugą, ir kuris nėra laikomas asmens duomenimis, išskyrus atvejus, kai toks turinys <...>“.

Pritarti

Pasiūlymui iš esmės pritarta, tačiau formuluotė redaguojant patikslinta.

 

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai: Pritarti Komiteto patobulintam Lietuvos Respublikos civilinio kodekso 6.2281, 6.2283, 6.2284, 6.2286, 6.2287, 6.2288, 6.22810, 6.22811  straipsnių ir priedo pakeitimo įstatymo projektui ir Komiteto išvadoms.

 

8. Balsavimo rezultatai: už –7, prieš – nėra, susilaikė – nėra.

9. Komiteto paskirti pranešėjai: Stasys Šedbaras, Julius Sabatauskas.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nėra.

 

PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo projektas, jo lyginamasis variantas.

 

Komiteto pirmininkas                                                                         (Parašas)                                                                      Stasys Šedbaras

 

 

 

 

 

 

 

Teisės ir teisėtvarkos komiteto biuro patarėja Martyna Civilkienė