LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

KAIMO REIKALŲ KOMITETAS

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VIETOS SAVIVALDOS ĮSTATYMO NR. I-533 15 IR 29 STRAIPSNIŲ

PAKEITIMO IR PAPILDYMO ĮSTATYMO PROJEKTO Nr. XIVP-3569

 

2024-04-03  Nr. 110-P-10

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Viktoras Pranckietis – Komiteto pirmininkas, Vidmantas Kanopa – Komiteto pirmininko pavaduotojas, Komiteto nariai: Juozas Baublys, Vigilijus Jukna, Kęstutis Mažeika.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-03-25

 

 

 

1

(15)

 

 

 

 

(2)

 

 

 

 

(38)

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.     Projekto 1 straipsniu Vietos savivaldos įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 15 straipsnio 2 dalies 38 punkte siūloma nustatyti, kad išimtinė savivaldybės tarybos kompetencija yra „valstybinės žemės suteikimo laikinai naudotis žemės ūkio veiklai vykdyti tvarkos taisyklių nustatymas“.

Projekto nuostata svarstytina šiais aspektais.

Pirma, atkreiptinas dėmesys, kad pagal projekto nuostatas kiekvienos savivaldybės taryba turėtų nustatyti toje savivaldybėje galiosiančias valstybinės žemės suteikimo laikinai naudotis žemės ūkio veiklai vykdyti tvarkos taisykles. Pažymėtina, kad savivaldybių tarybos paprastai nustato joms pačioms nuosavybės teise priklausančio turto perdavimo naudotis kitiems asmenims tvarką. Kaip antai, Žemės įstatymo 16 straipsnio 5 dalyje nustatyta, kad savivaldybės žemės patikėtiniai valdo, naudoja jiems patikėjimo teise perduotą žemę ir disponuoja ja pagal įstatymus savivaldybės tarybos nustatyta tvarka ir sąlygomis. Be to, Žemės įstatymo 7 straipsnio 14 dalyje nustatyta, kad valstybinės žemės patikėtiniai valdo, naudoja jiems patikėjimo teise perduotą žemę ir ja disponuoja šio ir kitų įstatymų nustatyta tvarka ir sąlygomis. Atsižvelgiant į tai, manytina, kad valstybinės žemės perdavimo kitiems asmenims laikinai naudotis žemės ūkio veiklai tvarką turėtų nustatyti Vyriausybė, bet ne atskirai kiekvienos savivaldybės taryba. Todėl, svarstytina, ar vertinamosios projekto nuostatos nereikėtų atsisakyti.

Antra, tuo atveju, jeigu, atsižvelgiant į aukščiau išdėstytoje pastaboje pateiktus argumentus, būtų nuspręsta projekto 1 straipsnio nuostatų neatsisakyti, atkreiptinas dėmesys, kad teikiamas projektas yra Žemės įstatymo Nr. I-446 13 ir 32 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo projekto Nr. XIVP-3568 (toliau – projektas Nr. XIVP-3568) lydintysis įstatymo projektas. Projekto Nr. XIVP-3568 1 straipsnio 1 dalyje dėstomo Žemės įstatymo 13 straipsnio 3 dalyje siūloma nustatyti, kad laisvos valstybinės žemės fondo žemės plotai, patikėjimo teise valdomi savivaldybių, perduodami asmenims laikinai naudotis žemės ūkio veiklai vykdyti savivaldybės tarybos nustatyta tvarka. Taigi, pagal projektu Nr. XIVP-3568 Žemės įstatyme siūlomą įtvirtinti teisinį reguliavimą, savivaldybių tarybos, priešingai nei siūloma nustatyti teikiamame įstatymo projekte, turėtų nustatyti ne valstybinės žemės suteikimo laikinai naudotis žemės ūkio veiklai vykdyti tvarkos taisykles, bet tvarką, kuria tokia žemė asmenims būtų suteikiama. Atsižvelgiant į tai, abiejų projektų nuostatas reikėtų suvienodinti. Kartu, siekiant projektų suderinamumo, teikiamame projekte reikėtų nurodyti, kad siūloma nustatyti tvarka apimtų ne bet kurios valstybinės žemės suteikimą naudotis asmenims žemės ūkio veiklai vykdyti, bet laisvos valstybinės žemės fonde esančios žemės, kuri patikėjimo teise perduota valdyti savivaldybėms.

 

 

 

 

Pritarti.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Komitetas teikia patobulintą įstatymo projektą – šios nuostatos atsisakyta.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-03-25

3

 

 

2. Projekto 3 straipsnyje siūloma nustatyti, kad teikiamas įstatymas įsigaliotų 2024 m. gegužės 1 d. ir galiotų iki 2026 m. gruodžio 31 d. Siekiant nustatyti, kad įstatymo nuostatos galiotų iki tam tikros datos, projektą reikėtų papildyti nauju 2 straipsniu, kuriuo įstatymo 15 straipsnio 2 dalies 38 punktas būtų pripažįstamas netekusiu galios; projekto 2 straipsnį pernumeruoti į 3 straipsnį; taip pat projektą reikėtų papildyti nauju 4 straipsniu, kuriuo įstatymo 27 straipsnio 2 dalies 30 punktas būtų pripažįstamas netekusiu galios, o baigiamosiose projekto nuostatose (projekto 5 straipsnyje) turėtų būti nustatytos atitinkamos projekto 1 ir 3 straipsnių įsigaliojimo datos – 2024 m. gegužės 1 d. ir projekto 2 ir 4 straipsnių įsigaliojimo datos – 2027 m. sausio 1 d.

 

Pritarti.

Komitetas teikia patobulintą įstatymo projektą.

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-03-25

*

 

 

3. Atsižvelgiant į tai, kad teikiamu įstatymo projekto nuostatomis siūloma reglamentuoti disponavimą valstybės turtu bei į Valstybės turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatyme nustatytą Vyriausybės kompetenciją, dėl projekto turėtų būti gauta Vyriausybės išvada.

 

Atsižvelgti.

Įstatymo projekto pateikimo Seime metu nebuvo paprašyta Vyriausybės išvados.

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-03-25

*

 

 

4. Atsižvelgiant į tai, kad projektu siūloma reglamentuoti disponavimą valstybine žeme (valstybės turtu), taip pat jos naudojimą, vadovaujantis Teisėkūros pagrindų įstatymo 16 straipsnio 1 dalimi bei Korupcijos prevencijos įstatymo 8 straipsnio 1 dalies 1 ir 15 punktais (jeigu teisės aktu numatoma reguliuoti visuomeninius santykius, susijusius su valstybės ar savivaldybių turto valdymu, naudojimu ar disponuoti juo, žemėtvarka) turėtų būti atliktas projekto antikorupcinis vertinimas.

 

Atsižvelgti.

Įstatymo projekto pateikimo Seime metu buvo nuspręsta antikorupcinio vertinimo neprašyti.

5.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-03-25

 

 

 

5. Projekto įstatymo pavadinime vietoj skaičiaus „29“ įrašytinas skaičius „27“ bei brauktini žodžiai „IR PAPILDYMO“, o projekto 1 ir 2 straipsniuose dėstomose pakeitimų esmėse brauktinos formuluotės „ir jį išdėstyti taip“.

Pritarti.

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: nepaskirta.

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

7.1. Sprendimas: pritarti komiteto patobulinam Vietos savivaldos įstatymo Nr. I-533 27 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-3569(2) ir komiteto išvadoms.

8. Balsavimo rezultatai: už – 5, prieš – 0, susilaikė – 0.

9. Komiteto paskirti pranešėjai: Jonas Gudauskas, Vigilijus Jukna.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.

 

PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo projektas, jo lyginamasis variantas.

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                                        Viktoras Pranckietis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Komiteto biuro patarėja Gintarė Remeikienė