PASIŪLYMAS
DĖL NEKILNOJAMOJO TURTO KADASTRO ĮSTATYMO NR. VIII-1764
2, 3, 6, 8, 9, 10, 11, 15, 151 IR 17 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-2774 Parašas)
2023-06-08
Vilnius
Eil. Nr. |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys |
||
str. |
str. d. |
p. |
||
1. |
1 (2) |
3 |
|
Argumentai: Projekto 1 straipsniu keičiama galiojančio Kadastro įstatymo 2 straipsnio 3 dalis, kurioje be jau nustatytos matininko funkcijos – nustatyti nekilnojamųjų daiktų kadastro duomenis – papildomai įrašoma funkcija – atstatyti žemės sklypų ribas žyminčius riboženklius. Iš Įstatymo ir jo pakeitimo matyti, kad Matininkas pagal šį 2 straipsnį nustato ne tik žemės sklypų kadastro duomenis, bet nekilnojamųjų daiktų kadastro duomenis, o pagal Įstatymo 5 straipsnį nekilnojamojo turto kadastro objektas yra žemės sklypas ir statinys, patalpa. Be to Projektu pildomame Įstatymo 15 straipsnyje numatytas prašymų ir skundų nekilnojamojo daikto kadastro duomenų nustatymo srityje pateikimas ir nagrinėjimas. Todėl siūlau papildyti 2 straipsnį formuluote „atkuria statinio, patalpos tikslius duomenis“. Pakeisti Projektu keičiamą Įstatymo 2 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip: „3. Matininkas – fizinis asmuo, turintis Vyriausybės įgaliotos institucijos išduotą matininko kvalifikacijos pažymėjimą, kuriuo suteikiama teisė nustatyti nekilnojamųjų daiktų kadastro duomenis, atstatyti žemės sklypų ribas žyminčius riboženklius, atkurti statinio, patalpos tikslius duomenis.„ |
2. |
71 (12) |
|
|
Argumentai: Teikiamu Projekto 7 straipsniu pildomas Įstatymo 11 straipsnis, kuriame nustatoma matininko atsakomybė už jo padarytus pažeidimus, jam neteisingai nustačius kadastro duomenis. Atsakomybė diferencijuojama priklausomai nuo to, kokius padarinius užsakovui, ir (ar) tretiesiems asmenims sukelia matininko padaryti pažeidimai (nesukelia žalos, atsirado ar galėjo atsirasti nedidelė žala, atsirado ar galėjo atsirasti didelė žala). Tačiau Įstatyme nenurodyta kas ir kokiu būdu fiksuoja, kai užsakovui matininkas nustatė neteisingus statinio, patalpos kadastro duomenis. Įstatymo 12 str. 3 dalis nustato, kad asmeniui prašant nekilnojamojo turto kadastre pakeisti nekilnojamojo daikto kadastro duomenis dėl skirtingo tikslumo kadastrinių matavimų, tai atliekama pagal nekilnojamojo daikto kadastro duomenų bylą. (Kadastro bylos nereikalaujama tik dėl žemės sklypų kadastro duomenų keitimo šio straipsnio 4 dalyje). Įstatymo 12 straipsnio 3 dalis nenurodo kas užsako atnaujintą (patikslintą) kadastro duomenų bylą tais atvejais, kai ji tikslinama dėl matininko neteisingai nustatytų namo, patalpos kadastro duomenų. Užsakovas (dažniausiai fizinis asmuo) gali patikrinti matininko galimai neteisingai nustatytus statinio, patalpos duomenis tik kviesdamas kitą matininką, turinčio valstybės nustatytą kvalifikacijos pažymėjimą (pirmasis pagal įstatymą neturi pareigos tikrinti savo nustatytus duomenis, o jei ir tikrintų, siekiant teisingo rezultato reikėtų jo nustatytus duomenis dar kartą tikrinti kitam nepriklausomam matininkui). Statinio, patalpos duomenys pagal Kadastro nuostatus pirmiausia fiksuojami oficialiai patvirtintoje gyvenamosios ar kitos patalpos plano formoje. Todėl tokio plano pateikimas Kadastro tvarkytojui turėtų būti pakankamas pagrindas ištaisyti pirminius neteisingus duomenis ir nereikalauti, kad fizinis asmuo savo lėšomis užsakytų dar ir naują kadastro duomenų bylą, kuri jam sukelia žymią finansinę naštą ir laiko sąnaudas. Ypač atsižvelgtina į tai, kad Projekto 5 straipsniu pildomas Įstatymo 9 str. nauja 5 d., kurioje numatyta, kad neteisingai patvirtinti žemės sklypo kadastro duomenys taisomi valstybės biudžeto lėšomis, tačiau to nenumatyta taisant neteisingai nustatytus statinio (gyvenamųjų patalpų) kadastro duomenis. Todėl siūlau projektą papildyti 71 straipsniu, kuriuo būtų papildyta 12 straipsnio 3 dalis, nustatant, kad statinio, patalpos savininkui pateikus matininko atliktus ir pasirašytus matavimus (duomenis) nekilnojamojo turto kadastre plane, kurie skiriasi nuo pirminio matininko nustatytų duomenų, esančių kadastro duomenų byloje įrašo, kadastro tvarkytojas įvertina pateiktus naujus duomenis, patikslina kadastro tvarkytojo turimą pirminę kadastro duomenų bylą ištaisant joje neteisingus duomenis savo biudžeto sąskaita, vėliau išieškant iš pažeidimą padariusio matininko regreso tvarka sumokėtą užsakovui žalą, jei tokia kilo. Pasiūlymas: 71 straipsnis. 12 straipsnio pakeitimas Pakeisti Įstatymo 12 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip: „3. Kai prašoma nekilnojamojo turto kadastre pakeisti nekilnojamojo daikto kadastro duomenis dėl skirtingo tikslumo kadastrinių matavimų, Kadastro tvarkytojas šiuos duomenis pakeičia pagal nekilnojamojo daikto kadastro duomenų bylą Kadastro nuostatų nustatyta tvarka. Statinio, patalpos savininkui pateikus matininko atliktus ir pasirašytus matavimus (duomenis) nekilnojamojo turto kadastre plane, kurie skiriasi nuo pirminio matininko nustatytų duomenų, esančių kadastro duomenų byloje įrašo, kadastro tvarkytojas įvertina pateiktus naujus duomenis, ir nustatęs neteisingus pirminius duomenis, kadastro tvarkytojo turimoje pirminėje kadastro duomenų byloje, ištaiso joje neteisingus duomenis savo biudžeto sąskaita, vėliau išieškant iš pažeidimą padariusio matininko regreso tvarka sumokėtą užsakovui žalą, jei tokia kilo.“
|
3. |
9 (15) |
(4) |
|
Argumentai: Projekto 9 straipsniu keičiamoje Įstatymo 15 str. naujoje 4 dalyje, be kita ko, nustatytas 6 mėnesių terminas nuo daikto kadastro duomenų nustatymo, per kurį gali būti pateiktas prašymas/skundas dėl neteisingų kadastro duomenų pakeitimo. Atsižvelgiant į tai, kad savininkas sužinoti apie neteisingų kadastro duomenų nustatymą gali praėjus ilgesniam laikotarpiui (pavyzdžiui įsigijus statinį iš statytojo ar kito asmens po metų ar dviejų, kai kadastro neteisingus duomenis matininkas buvo įrašęs), terminas turėtų būti siejamas su asmens sužinojimo momentu, o ne 6 mėnesiais ar kitu konkrečiu terminu, kai asmuo objektyviai neturėjo galimybės suabejoti kadastro duomenų teisėtumu. Pasiūlymas: Pakeisti Projektu keičiamą Įstatymo 15 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip: „4. Prašymai ar skundai Vyriausybės įgaliotai institucijai pateikiami per 20 darbo dienų nuo skundžiamo Vyriausybės įgaliotos institucijos sprendimo dėl nekilnojamojo daikto kadastro duomenų nustatymo ar pakeitimo įteikimo asmeniui, atliktų veiksmų ar atsisakymo juos atlikti (neveikimo) dienos. Tuo atveju, kai nekilnojamojo daikto kadastro duomenys buvo nustatyti savininkui jo dar neįgijus, jis gali kreiptis į kadastro tvarkytoją dėl neteisingų kadastro duomenų ištaisymo per 6 mėnesius nuo sužinojimo momento apie neteisėtų duomenų įrašą. Jeigu suinteresuotas asmuo praleidžia nustatytą skundo padavimo terminą dėl priežasčių, kurias Vyriausybės įgaliotos institucijos vadovas pripažįsta svarbiomis, šis terminas Vyriausybės įgaliotos institucijos vadovo ar jo įgalioto asmens sprendimu gali būti atnaujintas. Praleistas terminas turi būti ne ilgesnis kaip 6 mėnesiai ir negali būti atnaujintas, išskyrus atvejus, kai dėl sprendimo teisėtumo teisėsaugos institucijos atlieka tyrimą arba kai prašymas ar skundas susijęs su viešuoju interesu.
|
Teikia
Seimo narys