LIETUVOS RESPUBLIKOS
PINIGŲ PLOVIMO IR TERORISTŲ FINANSAVIMO PREVENCIJOS ĮSTATYMO NR. VIII-275 12 IR 252 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO
AIŠKINAMASIS RAŠTAS
1. Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys, įstatymo projekto tikslai ir uždaviniai.
Lietuvos Respublikos pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos įstatymo Nr. VIII-275 12 ir 252 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas (toliau – Įstatymo projektas) parengtas siekiant šių tikslų:
1) Patikslinti Lietuvos Respublikos pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos įstatymo (toliau – PPTFPĮ) numatomą teisinį reguliavimą, susijusį su duomenų apie naudos gavėjus tikrinimu Juridinių asmenų dalyvių informacinėje sistemoje (toliau – JADIS).
2021 m. rugpjūčio 1 d. įsigaliojo PPTFPĮ nuostatos, numatančios prievolę finansų įstaigoms ir kitiems įpareigotiesiems subjektams nustatant naudos gavėjo tapatybę papildomai naudotis JADIS, iš kurios turėtų gauti duomenis apie to kliento naudos gavėjus, be to, minėtiems subjektams draudžiama pradėti dalykinius santykius arba vykdyti vienkartinę piniginę operaciją ar sandorį, kai informacija apie kliento naudos gavėjus nepateikta JADIS arba kai informacija, pateikta JADIS, neatitinka jų turimos informacijos apie to paties kliento naudos gavėjus.
Nors dedamos visos pastangos, kad JADIS Naudos gavėjų posistemio kūrimo darbai būtų kuo skubiau užbaigti, tačiau šiuo metu dar nėra galimybių naudotis JADIS Naudos gavėjų posistemiu.
Atsižvelgiant į tai, būtina tikslinti PPTFPĮ 12 straipsnį, numatant, kad finansų įstaigoms ir kitiems įpareigotiesiems subjektams minėtame straipsnyje numatomos prievolės galiotų tada, kai bus sukurtas įgyvendinimo mechanizmas, t. y. atsiras galimybė naudos JADIS Naudos gavėjų posistemiu.
2) Nustatyti, kad iki 2023 m. sausio 1 d., kol bus sistemiškai peržiūrėtos duomenų teikimo atlygintinumo ir sąnaudų kompensavimo nuostatos dėl visų valstybės registrų ir informacinių sistemų ir priimti atitinkami sprendimai valstybės lygmeniu, JADIS naudos gavėjų duomenų teikimo sąnaudos bus dengiamos JADIS tvarkytojo – valstybės įmonės Registrų centro lėšomis.
2. Įstatymo projekto iniciatoriai ir rengėjai.
Įstatymo projektą parengė Teisingumo ministerijos Teisinių paslaugų politikos grupės (vadovė Jolita Sinkevičiūtė, tel. (8 5) 266 2993, el. p. [email protected]) patarėja Virmantė Voinilko, tel. (8 5) 266 2895, el. p. [email protected].
3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami Įstatymo projekte aptariami teisiniai santykiai.
1) Šiuo metu PPTFPĮ 12 straipsnio 8–10 dalyse finansų įstaigoms ir kitiems įpareigotiesiems subjektams numatyta prievolė nustatant naudos gavėjo tapatybę papildomai naudotis JADIS, iš kurios turėtų gauti duomenis apie to kliento naudos gavėjus, be to, minėtiems subjektams draudžiama pradėti dalykinius santykius arba vykdyti vienkartinę piniginę operaciją ar sandorį, kai informacija apie kliento juridinio asmens naudos gavėjus nepateikta JADIS arba kai informacija, pateikta JADIS, neatitinka jų turimos informacijos apie to paties kliento naudos gavėjus. Tačiau nėra sudarytų galimybių minėtos prievolės įgyvendinimui, nes nėra baigtas kurti JADIS Naudos gavėjų posistemis.
2) Vadovaujantis PPTFPĮ 252 straipsnio 3 dalimi, JADIS kaupiama informacija turintiems teisę ją gauti fiziniams ir juridiniams asmenims teikiama už atlyginimą, išskyrus 252 straipsnio 3 dalyje nurodytas išimtis (juridinių asmenų dalyviams, kai JADIS tvarkomi duomenys apie juos; susijusiems registrams, valstybės informacinėms sistemoms; valstybės ir savivaldybių institucijoms ir įstaigoms teisės aktuose nustatytoms funkcijoms atlikti; žurnalistams Lietuvos Respublikos visuomenės informavimo įstatymo nustatytomis sąlygomis). PPTFPĮ 252 straipsnio 4 dalyje nustatytas atlyginimo už informacijos teikimą dydis, kuris neturi viršyti JADIS administravimo išlaidų kartu su pagrįsta investicijų grąža. Šiuo metu nėra patvirtintų atlyginimo dydžių už naudojimąsi JADIS tvarkomais naudos gavėjų duomenimis, pagal kuriuos turėtų būti padengiamos JADIS naudos gavėjų duomenų teikimo sąnaudos, patiriamos duomenis teikiant neatlygintinai.
4. Siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama.
1) Įstatymo projekto 1 straipsniu siekiama nustatyti, kad finansų įstaigoms ir kitiems įpareigotiesiems subjektams nustatant naudos gavėjo tapatybę prievolė tikrinti duomenis JADIS bei draudimas pradėti dalykinius santykius arba vykdyti vienkartinę piniginę operaciją ar sandorį (kai informacija apie kliento naudos gavėjus nepateikta JADIS arba kai informacija, pateikta JADIS, neatitinka jų turimos informacijos apie to paties kliento naudos gavėjus) įsigaliotų tada, kai bus sukurtas JADIS Naudos gavėjų posistemis – 2022 m. rugpjūčio 1 d.
Tačiau siekiant kuo anksčiau turėti jau funkcionuojantį JADIS Naudos gavėjų posistemį, gebantį užtikrinti galutinių naudos gavėjų duomenų teikimą duomenų gavėjams, JADIS Naudos gavėjų posistemio kūrimo projekto įgyvendinimo planas sudėliotas tokiais etapais, kad kuo anksčiau galima būtų pradėti duomenų suvedimą. Planuojama, kad duomenų suvedimo funkcionalumas bus sukurtas ir gamybinėje aplinkoje naudotojams atvertas jau 2022 m. pradžioje, kad užbaigus likusius JADIS Naudos gavėjų posistemio kūrimo darbus (iki 2022 m. rugpjūčio 1 d.) būtų suvesta kuo daugiau galutinių naudos gavėjų duomenų.
2) Įstatymo projekto 2 straipsniu siekiama nustatyti, kad JADIS kaupiama informacija apie naudos gavėjus visiems teisės aktų nustatytomis sąlygomis turintiems teisę ją gauti fiziniams ir juridiniams asmenims nuo 2022 m. rugpjūčio 1 d. iki 2022 m. gruodžio 31 d. būtų teikiama neatlygintinai. Ekonomikos ir inovacijų ministerija planuoja iki 2023 m. sausio 1 d. peržiūrėti valstybės informacinių išteklių kainodarą, pagal kurią turės būti patvirtinti atlyginimo už naudojimąsi JADIS tvarkomais naudos gavėjų duomenimis dydžiai ir sistemiškai spręsti kitus su registrų ir valstybės informacinių sistemų teikiamų paslaugų atlygintinumu susijusius klausimus. Įstatymo projektu nustatoma, kad iki minėtos datos JADIS naudos gavėjų duomenys bus teikiami neatlyginamai, o duomenų teikimo sąnaudos bus dengiamos JADIS tvarkytojo – valstybės įmonės Registrų centro lėšomis. Įstatymo projektas yra suderintas su valstybės įmone Registrų centru, kuris yra pasirengęs skirti reikiamą finansavimą Įstatymo įgyvendinimui.
5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai (jeigu rengiant įstatymo projektą toks vertinimas turi būti atliktas ir jo rezultatai nepateikiami atskiru dokumentu), galimos neigiamos priimtų įstatymų pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta.
Įstatymo projektu siūlomi reguliuoti teisiniai santykiai neturės esminės įtakos ir neigiamų pasekmių ekonomikai, socialinei aplinkai, viešajam administravimui, teisinei sistemai, administracinei naštai.
6. Galima priimto įstatymo įtaka kriminogeninei situacijai, korupcijai.
Priimtas Įstatymo projektas neigiamos įtakos kriminogeninei situacijai ir korupcijai neturės.
7. Galima priimto įstatymo įgyvendinimo įtaka verslo sąlygoms ir jo plėtrai.
Priimtas Įstatymo projektas esminės įtakos verslo sąlygoms ir jo plėtrai neturės.
8. Ar įstatymo projektas neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams?
Įstatymo projektas strateginio lygmens planavimo dokumentams neprieštarauja.
9. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios.
Įstatymo inkorporavimui į teisinę sistemą kitų įstatymų priimti ar pakeisti nereikės.
10. Įstatymo projekto atitiktis Valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimams, sąvokų ir terminų įvertinimas.
Įstatymo projektas atitinka Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos įstatymo ir Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymo reikalavimus. Įstatymo projektas naujų sąvokų nenustato, todėl įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka nereikia.
11. Įstatymo projekto atitiktis Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms ir Europos Sąjungos teisei.
Įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus.
12. Įstatymui įgyvendinti reikalingi įgyvendinamieji teisės aktai, juos priimti turintys subjektai.
Įstatymams įgyvendinti reikės pakeisti Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 2013 m. spalio 11 d. įsakymą Nr. 1R-231 „Dėl Juridinių asmenų dalyvių informacinės sistemos nuostatų patvirtinimo“, kurio pakeitimo projektą rengs Teisingumo ministerija.
13. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymams įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti.
Įstatymo projekto nuostatų įgyvendinimas valstybės biudžeto lėšų nepareikalaus. Kadangi JADIS Naudos gavėjų posistemis dar nėra baigtas kurti, nėra galimybių tiksliai įvertinti, kokios bus JADIS duomenų apie naudos gavėjus teikimo apimtys, tačiau galima prognozuoti, kad pradžioje, sukūrus JADIS Naudos gavėjų posistemį, plačiosios visuomenės aktyvumas bus didesnis, vėliau turėtų mažėti. Priėmus Įstatymo projektą, JADIS naudos gavėjų duomenų teikimo sąnaudos, patirtos nuo 2022 m. rugpjūčio 1 d. iki 2022 m. gruodžio 31 d., bus dengiamos JADIS tvarkytojo – valstybės įmonės Registrų centro lėšomis. Įstatymo projektas yra suderintas su valstybės įmone Registrų centru, kuris yra pasirengęs skirti reikiamą finansavimą Įstatymo įgyvendinimui.
14. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados.
Įstatymo projekto rengimo metu specialistų vertinimų ar išvadų negauta.
15. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiems projektams įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno „Eurovoc“ terminus, temas bei sritis.
Reikšminiai žodžiai, kurių reikia Įstatymo projektui įtraukti į kompiuterinę sistemą, įskaitant reikšminius žodžius pagal Europos žodyną Eurovoc: „naudos gavėjas“, „pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencija“.