LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS
IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS TABAKO, TABAKO GAMINIŲ IR SU JAIS SUSIJUSIŲ GAMINIŲ KONTROLĖS ĮSTATYMO NR. I-1143 10, 11, 12, 14, 15, 26 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO
2023-06-20 Nr. XIVP-2920
Vilnius
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.
1. Projektu siūloma pakeisti kai kurias Tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) nuostatas, numatant, kad bendrosios veiklos rūšių, susijusių su tabako gaminiais ir su tabako gaminiais susijusiais gaminiais, licencijavimo taisyklės nebūtų taikomos mažmeninei prekybai elektroninėmis cigaretėmis ir jų pildyklėmis. Vietoj to siūloma įtvirtinti specialias normas, nustatančias, kad elektroninėmis cigaretėmis ir jų pildyklėmis leidžiama prekiauti tik vaistinėse, laikantis farmacinę veiklą reglamentuojančių teisės aktų reikalavimų. Siūlomas reguliavimas ginčytinas dėl kelių priežasčių.
Pirma, nėra aišku, kodėl bendrųjų tabako gaminių ir su tabako gaminiais susijusių gaminių mažmeninės prekybos licencijavimo taisyklių siūloma netaikyti tik dvejoms su tabako gaminiais susijusių gaminių rūšims – elektroninėms cigaretėms ir jų pildyklėms. Projekto aiškinamajame rašte nurodoma, kad „projektu siekiama mažinti Lietuvos Respublikoje tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių (elektroninių cigarečių) vartojimą bei jų prieinamumą ypač nepilnamečiams asmenims ir paaugliams, kurių augančiam organizmui nikotinas, kancerogeninės medžiagos bei visų rūšių elektroninių cigarečių skysčiuose esančios pagrindinės sudedamosios dalys glicerolis arba propileno glikolis, daro negrįžtamą žalą“. Įvedamo reguliavimo tikslas – mažinti elektroninių įrenginių prieinamumą, apsaugoti nuo rūkymo vaikus, paauglius ir kiek įmanoma pavėlinti amžių, kuomet jauni žmonės pradeda rūkyti, palaikyti norinčius mesti ir metusius rūkyti asmenis, taip pat mažinti rūkymo patrauklumą, mažinti priklausomybę nuo tabako gaminių ir tabako sukeliamą žalą sveikatai. Tačiau vertinant šiuos argumentus, pažymėtina, kad siūlomas reguliavimas niekaip neįtakotų įprastų tabako gaminių (cigarečių, cigarų, pypkių), kuriuos vartoja paaugliai ir jaunimas, prieinamumo ir vartojimo. Be to, siūlomas reguliavimas ne kiek apribotų elektroninių cigarečių ir jų pildyklių prieinamumą tik jaunimui, o smarkiai susiaurintų galimybes įsigyti elektronines cigaretes ir jų pildykles visiems asmenims apskritai. Atsižvelgiant į tai, svarstytinas, projekto nuostatų proporcingumas ir pagrįstumas siekiamo tikslo atžvilgiu.
Antra, manytina, kad paprasčiausiai nėra logiškas ir pagrįstas toks reguliavimas, pagal kurį ūkio subjektas, įgijęs licenciją verstis tabako gaminių gamyba, didmenine ir mažmenine prekyba, neturėtų teisės vykdyti elektroninių cigarečių ir jų pildyklių mažmenine prekyba, nors šie su tabaku susiję gaminiai savo esme (veikimu) kažin ar galėtų būti laikomi pavojingesni ar kenksmingesni sveikatai nei patys tabako gaminiai. Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta aukščiau, svarstytina, ar ne prasmingesnė, pagrįstesnė ir proporcingesnė elektroninių cigarečių ir jų pildyklių prieinamumą paaugliams ribojanti priemonė būtų, pavyzdžiui, amžiaus, nuo kada tabako gaminiai gali būti parduodami vartotojams, padidinimas, ar nustatymas, kad elektroninės cigaretės ar jų pildyklės tam tikro amžiaus nesukakusiems asmenims gali būti parduodamos tik su jų tėvų (rūpintojų) sutikimu.
Trečia, siekis elektronines cigaretes ir jų pildykles pardavinėti vaistinėse apskritai nedera su pačių vaistinių paskirtimi bei jose vykdomos farmacinės veiklos turiniu. Pažymėtina, kad pagal Farmacijos įstatymo 2 straipsnio 14 dalį, farmacinė veikla tai sveikatinimo veikla, apimanti vaistinių preparatų gamybą, importą iš trečiųjų šalių, kokybės kontrolę, didmeninį vaistinių preparatų platinimą ir vaistinių preparatų prekybos tarpininkavimą, veikliųjų medžiagų platinimą, vaistinių preparatų lygiagretų importą ir lygiagretų platinimą, vaistinių preparatų pardavimą ar išdavimą galutiniams vartotojams, farmacinių paslaugų teikimą, farmacinę rūpybą, ekstemporaliųjų vaistinių preparatų gamybą, kokybės kontrolę, farmacinės informacijos apie vaistinius preparatus teikimą. To paties straipsnio 69 dalyje, apibrėžiančioje vaistinių prekes, nurodyta, kad vaistinių prekės – gyventojų sveikatos stiprinimui ir išsaugojimui, ligų prevencijai, taip pat asmens higienai ir kūno priežiūrai skirtos prekės, kurias galima įsigyti, laikyti ir parduoti (išduoti) vaistinėse laikantis šio įstatymo ir kitų teisės aktų, reglamentuojančių vaistinių veiklą, reikalavimų. Akivaizdu, kad su tabako gaminiais susijusios elektroninės cigaretės bei jų pildyklės negali būti laikomos vaistinių prekės statusą turinčiais gaminiais.
2. Projekto 1 straipsnio pakeitimų esmėje vietoj skaičiaus ir žodžių „10 straipsnį ir jį“ įrašytini skaičiai ir žodžiai „10 straipsnio 1 dalį ir ją“.
3. Siekiant teisinio aiškumo, projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 10 straipsnio 1 dalyje vietoj žodžių „išskyrus elektronines cigaretes ir jų pildykles“ įrašytini žodžiai „išskyrus elektroninių cigarečių ir jų pildyklių mažmeninę prekybą“. Be to, atsižvelgiant į tai, kad specialiosios teisės normos, nustatančios tam tikras bendrųjų teisės normų netaikymo ar kitokio taikymo taisykles, turėtų būti dėstomos iš karto po bendrųjų normų, keičiamo įstatymo 10 straipsnio 1 dalį reikėtų papildyti sakiniu, nustatančiu, kad elektroninių cigarečių ir jų pildyklių mažmenine prekyba gali verstis tik Farmacinės veiklos įstatymo nustatyta tvarka vaistinės veiklos licenciją įgiję asmenys. Atitinkamai projekto 4 straipsnio 3 dalies, nustatančios, kad elektroninėmis cigaretėmis ir jų pildyklėmis leidžiama prekiauti tik vaistinėse, laikantis farmacinę veiklą reglamentuojančių teisės aktų reikalavimų, reikėtų atsisakyti kaip perteklinės ir kaip ne keičiamo įstatymo 14 straipsnio reguliavimo dalyko.
4. Siekiant teisės akto nuostatų nuoseklumo ir suderinamumo, projekto 2 straipsniu turėtų būti keičiama ir keičiamo įstatymo 11 straipsnio 1 dalies nuostata, numatanti, kad licencijos verstis mažmenine prekyba tabako gaminiais, su tabako gaminiais susijusiais gaminiais gali būti išduodamos Lietuvos Respublikoje įsteigtiems juridiniams asmenims ir užsienio juridinių asmenų filialams, kitose Europos ekonominės erdvės susitarimo dalyvėse įsteigtiems juridiniams asmenims ar kitoms organizacijoms ir jų filialams (nes pagal siūlomą reguliavimą elektroninių cigarečių ir jų pildyklių mažmenine prekyba galės verstis tik asmenys, turintys vaistinės veiklos licenciją). Taip pat pažymime, kad projektu turėtų būti keičiamas ir keičiamo įstatymo 11 straipsnio 11 dalies 2 punktas, 16 dalies nuostata iki dvitaškio, 12 straipsnio 6 dalis.
5. Atkreiptinas dėmesys, kad tuo atveju, kai straipsnį sudaro kelios struktūrinės dalys, jos turi būti sunumeruotos. Atsižvelgiant į tai, projekto 2, 3, 4 ir 6 straipsnių dalys turi būti sunumeruotos.
6. Projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 11 straipsnio 4 dalyje (o taip pat ir visoje eilėje kitų projektu keičiamų nuostatų) siūloma vartoti formuluotė „su tabako gaminiais susiję gaminiai, išskyrus elektronines cigaretes ir jų pildykles“. Pažymėtina, kad pagal keičiamo įstatymo 2 straipsnio 35 dalį, su tabako gaminiais susijusiu gaminiu yra laikomi tik elektroninė cigaretė, elektroninių cigarečių pildyklė bei rūkomasis žolinis gaminys. Todėl įstatymo nuostatose nurodant su tabako gaminiais susijusius gaminius teisingiau ir logiškiau būtų ne nustatyti išlygą dėl įstatymo nuostatų netaikymo elektroninių cigarečių ir jų pildyklių atžvilgiu, o tiesiog aiškiai įvardinti vienintelį likusį konkretų su tabako gaminiais susijusį gaminį - rūkomąjį žolinį gaminį, kuriam ir būtų taikomos šios nuostatos.
7. Projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 11 straipsnio 9 dalies pirmajame sakinyje žodžiai „išskyrus elektronines cigaretes ir jų pildykles“ turi būti rašomi ne po žodžių „su tabako gaminiais“, o po žodžių „susijusiais gaminiais“.
8. Projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 12 straipsnio 1 dalyje vietoj žodžių „išskyrus elektronines cigaretes ir jų pildykles“ įrašytini žodžiai „išskyrus mažmeninę prekybą elektroninėmis cigaretėmis ir jų pildyklėmis“.
9. Siekiant teisės akto glaustumo, projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 12 straipsnio 5 dalies paskutinis sakinys brauktinas kaip perteklinis, nes analogiško turinio nuostata įtvirtinta šios dalies antrajame sakinyje.
10. Derinant projekto nuostatas tarpusavyje, projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 14 straipsnio 2 dalyje vietoj žodžių „vaistinėms, prekiaujančioms elektroninėmis cigaretėmis ir jų pildyklėmis“ įrašytini žodžiai „vaistinės, laikančios ar gabenančios elektronines cigaretes ir jų pildykles“, nes šia nuostata turi būti nustatyta išimtis dėl atsakomybės netaikymo būtent vaistinėms, pačioms laikančioms ir gabenančioms prekybai įsigytas elektronines cigaretes ir jų pildykles.
11. Nėra aiškus projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 14 straipsnio 8 dalies, nustatančios, kad elektroninėmis cigaretėmis ir jų pildyklėmis leidžiama prekiauti tik vaistinėse, laikantis farmacinę veiklą reglamentuojančių teisės aktų reikalavimų, turinys. Pažymėtina, kad bendrojo pobūdžio formuluotė „laikantis farmacinę veiklą reglamentuojančių teisės aktų reikalavimų“ jokių specifinių reguliavimo pasekmių nesukels, nes visos vaistinės veikia ir savo farmacinę veiklą vykdo vaistinių veiklą reglamentuojančių teisės aktų nustatyta tvarka. Jeigu šia nuostata siekiama nustatyti, kad elektroninių cigarečių ir jų pildyklių prekybai turėtų būti taikomi tam tikri vaistinių preparatų prekybai nustatyti reikalavimai, tas turėtų būti aiškiai nurodyta. Nekvestionuodami projekto aiškinamajame rašte nurodyto argumento, kad siūlomomis teisinio reguliavimo normomis bus nustatyta, kad vartotojai įsigyti elektroninių cigarečių galės tik gavę gydytojo receptą, pagrįstumo ir logiškumo, pažymime, kad siūloma 14 straipsnio 8 dalies nuostata niekaip neimplikuoja projekto iniciatorių deklaruojamo siekio.
12. Pažymėtina, kad projekto 5 straipsniu keičiamo įstatymo 15 straipsnio 1 dalies 4 punkte nurodyta ūkio subjektų kategorija – farmacijos įmonės, Lietuvos Respublikos teisės aktuose nėra nei apibrėžiama, nei vartojama, todėl jos turinys nėra aiškus. Taip pat pažymime, kad šiame punkte vietoj žodžių „išskyrus jose esančiose vaistinėse, prekiaujančiose elektroninėmis cigaretėmis ir jų pildyklėmis“ įrašytini žodžiai „išskyrus ligoninės vaistines, prekiaujančias elektroninėmis cigaretėmis ir jų pildyklėmis“.
13. Projekto 6 straipsniu keičiamo įstatymo 26 straipsnio 7 dalyje siūloma nustatyti naują veiką, už kurią būtų skiriama ekonominė sankcija - 14 straipsnio 8 dalies pažeidimas. Keičiamo įstatymo 14 straipsnio 8 dalyje siūloma nustatyti, kad elektroninėmis cigaretėmis ir jų pildyklėmis leidžiama prekiauti tik vaistinėse, laikantis farmacinę veiklą reglamentuojančių teisės aktų reikalavimų. Taigi, lieka neaišku, ar projektu siūloma nustatyti ekonomines sankcijas už tai, kad elektroninėmis cigaretėmis ir jų pildyklėmis prekiaus ne vaistinės veiklos licenciją turinys asmenys, ar, vis dėlto, kad vaistinės šiais gaminiais prekiaus nesilaikant farmacinę veiklą reglamentuojančių teisės aktų reikalavimų. Pirmuoju atveju, siūlomas reguliavimas būtų perteklinis, nes 26 straipsnio 2 dalyje jau nustatyta, kad už tabako gaminių, su tabako gaminiais susijusių gaminių, neapdoroto tabako gamybą, laikymą ir prekybą jais pažeidžiant šio Įstatymo 10 straipsnio 1 dalyje arba 14 straipsnio 1 dalyje nustatytus reikalavimus (neturint nustatyta tvarka išduotos licencijos) juridiniai asmenys, užsienio juridinių asmenų filialai baudžiami nuo dviejų tūkstančių aštuonių šimtų devyniasdešimt šešių eurų iki aštuonių tūkstančių šešių šimtų aštuoniasdešimt aštuonių eurų bauda. Antruoju atveju, toks reguliavimas galėtų būti laikomas pertekliniu ir ne šio įstatymo reguliavimo dalyku, nes vaistinių veiklą bei atsakomybę už atitinkamą farmacinę veiklą nustatančių teisės aktų reikalavimų pažeidimą nustato Farmacinės veiklos įstatymas, Administracinių nusižengimų kodeksas bei kiti įstatymai. Be to, akivaizdu, kad už farmacinę veiklą reglamentuojančių teisės aktų pažeidimą sankciją vaistinei turėtų skirti ne Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamentas, kaip siūloma nustatyti keičiamo įstatymo 26 straipsnio 13 dalies 1 punkte. Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, reikėtų patikslinti ir aiškiau atskleisti keičiamo įstatymo 26 straipsnio 7 dalies turinį.
14. Vadovaujantis teisinio tikrumo, saugumo bei teisėtų lūkesčių apsaugos principais, o taip pat atsižvelgiant į Teisėkūros pagrindų įstatymo 20 straipsnio 4 dalį nustatančią, kad teisės aktai, keičiantys ar nustatantys naują ūkio subjektų veiklos ar jos priežiūros teisinį reguliavimą, paprastai įsigalioja gegužės 1 dieną arba lapkričio 1 dieną, tačiau visais atvejais ne anksčiau kaip po trijų mėnesių nuo jų oficialaus paskelbimo dienos, projektas turėtų būti papildytas baigiamosiomis nuostatomis, nustatančiomis vėlesnę įstatymo įsigaliojimo datą bei pavedimus kompetentingos institucijos priimti įstatymo įgyvendinimui reikalingus poįstatyminius teisės aktus. Be to, projektas pildytinas ir įstatymo taikymo nuostatomis, kuriose būtų detaliai ir aiškiai reglamentuojamas iki įstatymo įsigaliojimo išduotas su tabako gaminiais susijusiais gaminių mažmeninės prekybos licencijas turinčių ūkio subjektų veiklos sąlygos pereinamuoju laikotarpiu, kuris turi būti pakankamas ir pagrįstas prisitaikyti prie pasikeitusio teisinio reglamentavimo.
15. Atsižvelgiant į tai, kad pagal keičiamo įstatymo 25 straipsnio 1 dalį, veiklos, susijusios su tabako gaminiais ir su tabako gaminiais susijusiais gaminiais, priežiūrą, vadovaudamiesi Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo nuostatomis, pagal kompetenciją vykdo Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamentas, Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba, savivaldybių vykdomosios institucijos, Valstybinė mokesčių inspekcija, muitinė, policija, kitos valstybinės priežiūros ir teisėsaugos institucijos, manytina, kad dėl šio projekto turi būti gauta Vyriausybės išvada.
Departamento direktorius Dainius Zebleckis
E. Drėgvaitė, tel. (8 5) 239 6891, el. p. [email protected]
E. Mušinskis, tel. (8 5) 239 6356, el. p. [email protected]