LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Biudžeto ir finansų komitetas
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS AKCIZŲ ĮSTATYMO NR. IX-569 1, 2, 3, 27, 35, 36, 37, 38, 39, 41, 43, 53, 581, 59 STRAIPSNIŲ, II SKYRIAUS PENKTOJO SKIRSNIO PAKEITIMO, ĮSTATYMO PAPILDYMO NAUJU 3 PRIEDU IR 40 STRAIPSNIO PRIPAŽINIMO NETEKUSIU GALIOS ĮSTATYMO NR. XIV-1933 7, 9, 12 IR 19 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-3478
2024-06-17 Nr. 109-P-24
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Mindaugas Lingė, Antanas Čepononis, Dalia Asanavičiūtė (pavaduojanti Agnę Bilotaitę), Valius Ąžuolas, Liudas Jonaitis, Matas Maldeikis, Radvilė Morkūnaitė - Mikulėnienė, Andrius Palionis, Juozas Varžgalys.
Biudžeto ir finansų komiteto biuras: patarėjai Agnė Narščiuvienė, Dalia Mudėnienė, Audronė Čekanavičienė, Mindaugas Pečiulis, padėjėja Jolanta Matiliauskienė.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024 m. vasario 9 d. |
2 |
|
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas. 1. Atsižvelgus į tai, kad iš projekto 2 straipsnyje dėstomų Akcizų įstatymo 39 straipsnio 2 ir 3 dalių turinio sektų, jog 2 dalis būtų taikoma naudojant aptariamus išteklius kaip šildymui skirtą kurą ne verslo, o buitinėms reikmėms, svarstytina, ar Akcizų įstatymo 39 straipsnio 2 dalyje vietoj formuluotės „dujų balionus“ neturėtų būti vartojama formuluotė „buitinius dujų balionus“. |
Pritarti. |
|
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024 m. vasario 9 d. |
|
|
|
2. Projekto 4 straipsnio 2 dalies pakeitimo esmė tikslintina, žodžius „nauja“ ir „ir ją išdėstyti taip“ išbraukiant kaip perteklinius. |
Nesvarstyti, projektą Nr. XIVP-3478 apjungus su LRV pateiktu projektu Nr. XIVP-3880 ir Seimui pateikus svarstyti vieną bendrą projektą Nr. XIVP-3880(2), pastaba nėra aktuali. |
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Lietuvos pramonininkų konfederacija, 2024 m. vasario 12 d. (g-2024-1498) |
|
|
|
|
DĖL SUSKYSTINTŲ NAFTOS DUJŲ AKCIZO
Lietuvos pramonininkų konfederacija (LPK) ir Lietuvos verslo konfederacija (LVK; toliau kartu – Konfederacijos) teikia nuomonę dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės Seimui pateiktų Lietuvos Respublikos akcizų įstatymo Nr. IX-569 1, 2, 3, 27, 35, 36, 37, 38, 39, 41, 43, 53, 581 , 59 straipsnių, II skyriaus penktojo skirsnio pakeitimo, įstatymo papildymo nauju 3 priedu ir 40 straipsnio pripažinimo netekusiu galios įstatymo Nr. XIV-1933 (toliau – Įstatymo) 7, 9, 12 ir 19 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-3478 (toliau - Projektas Nr. XIVP-3478) ir Lietuvos Respublikos akcizų įstatymo Nr. IX569 9,37 ir 39 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-3477 (toliau – Projektas Nr. XIVP-3477; kartu – Įstatymų projektai). Konfederacijos, nuo praeitų metų rudens prašiusios sumažinti 304,1 Eur/t bazinį akcizo tarifą suskystintoms naftos dujoms (toliau – SND), dėkoja Vyriausybei už skubų Įstatymų projektų parengimą ir pateikimą Seimui. Konfederacijos pritaria Vyriausybės siūlymui verslo reikmėms šildymui naudojamoms SND nustatyti 41 Eur/t bazinį akcizo tarifą. Konfederacijos taip pat palankiai vertina ketinimą priimti pataisas kaip įmanoma greičiau ir numatyti, kad šios įsigaliotų nuo š. m. kovo 1 d. Tačiau Konfederacijos atkreipia dėmesį į tai, kad Vyriausybė kartu siūlo kintamosios akcizo tarifo dalies (t. y. CO2 dedamosios) taikymą SND atidėti, nustatant taikymo pradžią ne nuo 2025 m. sausio 1 d., o nuo 2025 m. liepos 1 d. Konfederacijos prašo CO2 dedamosios įsigaliojimo pradžią atidėti ne pusmečiu, bet metams, prašydamos atsižvelgti į energetinės krizės metu įmonių atliktas investicijas į SND pritaikymą, kurios dar ne visos yra atsipirkusios. 2021-2022 m., kai gamtinių dujų kaina reikšmingai išaugo ir netgi kilo grėsmė gamtinių dujų tiekimo tęstinumui, kai kurios įmonės priėmė sprendimus sumažinti gamtinių dujų kainos svyravimų įtaką įmonės veiklai. Šios įmonės tokį sprendimą priėmė taip pat paskatintos tiek Vyriausybės atstovų raginimų mažinti gamtinių dujų vartojimą, tiek tarptautinių organizacijų prognozėmis, kad energinių išteklių kainų krizė Europoje gali užsitęsti dar 3-5 metus.1 Daliai verslų tokiomis aplinkybėmis tai buvo vienintelis skubiai galimas, mažiausiai taršus, ekonomiškai logiškas sprendimas, neturint realių švaresnių alternatyvų visiems įmonės energetiniams poreikiams. SND pritaikymas įmonės veikloje vis dar būtų išlikęs rentabiliu, jei nuo š. m. pradžios nebūtų įsigaliojęs vienas didžiausių akcizų tarifų pasaulyje. CO2 dedamosios įsigaliojimo atidėjimas metams 2025 m. de facto sumažintų akcizą 30,6 Eur/t – tai galėtų būti įvertinta kaip valstybės parama verslui už patirtus nuostolius dėl akcizo padidinimo iki 304,1 Eur/t – sprendimo, kuris jau visuotinai įvardijamas kaip klaida. Konfederacijų nuomone, šis sprendimas neturėtų reikšmingo fiskalinio efekto, nes CO2 dedamosios taikymo ir taip nesiūloma atidėti transporte naudojamoms SND, o būtent transporte yra suvartojama 75 % visų šalyje suvartojamų SND, o didžioji dalis likusių 25% yra suvartojama buityje, kurioje suvartojamoms SND ir taip nesiūloma taikyti CO2 dedamosios. Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, Konfederacijos prašo: - Palaikyti Įstatymo projektą Nr. XIVP-3477 ir šį priimti kuo skubiau. - Tobulinti pavasario sesijoje svarstysimą Įstatymo projektą Nr. XIVP-3478, atidedant CO2 dedamosios taikymą versle šildymui vartojamoms suskystintoms naftos dujoms ne 6 mėnesiams, bet metams (iki 2026 m. sausio 1 d.). |
Nesvarstyti, projekto Nr. XIVP-3478 2, 3 ir 4 straipsnius siūloma apjungti su LRV pateiktu projektu Nr. XIVP-3880 ir Seimui pateikti svarstyti vieną bendrą projektą Nr. XIVP-3880(2). |
|
2. |
Lietuvos žemės ūkio taryba, 2024 m. vasario 13 d. (g-2024-1550) |
|
|
|
|
DĖL AKCIZŲ ĮSTATYMO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO Grąžinti iki šiol galiojusias žymėto kuro naudojimo tvarką Prašome grąžinti gazoliams, skirtiems naudoti žemės ūkio veikloje, įskaitant akvakultūros ar verslinės žvejybos vidaus vandenyse veikloje, anksčiau galiojusią tvarką t.y. iki 2023-12-31 galiojusią. Įstatyme po pakeitimo nepaliekant vietos įvairioms interpretacijoms prieštaraujančioms įprastai ūkininkavimo praktikai. Vadovaujantis kuria ūkininkas galėtų naudotis pavyzdžiui ir automobiliu, kuris dalyvauja žemės ūkio gamybos cikle (sunkvežimiu vežti grūdus, lengvuoju automobiliu nuvykti prie gyvulių ir kt.). Toks reglamentavimas turi atliepti ir trumpųjų grandinių taikymą praktikoje. Reikalaujame netaikyti žemės ūkyje naudojamam dyzelinui CO2 dedamosios iki kol to nėra vieningai taikoma ES, taip išsaugant Lietuvos žemdirbiams vienodas konkurencines sąlygas ES bendrijoje.
Sumažinti naftos dujų akcizą iki kaimyninių šalių lygio. Įstatymo projektuose pateiktą siūlymą SND verslui šildymo reikmėms nustatyti 41 Eur/t pastoviąją akcizų tarifų dalį vertiname kaip ėjimą teisingo ir nuoseklaus versle vartojamų SND apmokestinimo linkme, tačiau laikomės nuomonės, jog Seimo narių, Lietuvos Pramoninkų ir Verslo konfederacijų išsakyti pasiūlymai geriau atliepia paties įstatymo keliamus tikslus ir apmokestinimo sąlygas regione – šio pasiūlymo (nustatyti 13,94 Eur/t pastoviąją akcizo tarifo dalį prie CO2 dedamosios, pagal galiojantį reguliavimą įsigaliosiančios nuo 2025 m. sausio 1 d.) argumentacija išlieka aktuali. Visų pirma, raginame dar kartą įvertinti mūsų argumentus ir apsvarstyti galimybę nustatyti 13,94 Eur/t pastoviąją akcizų tarifo dalį SND, kai jos naudojamos kaip šildymui skirtas kuras verslo reikmėms, išlaikant jau šiuo metu įsigaliojusią CO2 dedamąją. Norime pabrėžti, jog šiuo pasiūlymu būtų taip pat atsižvelgta ir į ES svarstomą Energijos mokesčių direktyvos peržiūrą, kadangi net jeigu pastovioji akcizo tarifo dalis būtų 0 Eur/t, jau vien CO2 dedamoji pagal šiuo metu galiojantį reguliavimą nuo 2026 m. sieks daugiau nei 60 Eur/t, o su mūsų pagrindiniu pasiūlymu 2025 m. bendras akcizo dydis siektų 44,94 Eur/t. ES direktyvose nurodytas minimalus SND tarifas kai jos naudojamos verslo reikmėms patalpoms šildyti yra 0 Eur/t/. Jei šiam siūlymui nebūtų pritarta, kaip kompromisą siūlome apsvarstyti galimybę nustatyti 41 Eur/t pastoviąją akcizų tarifo dalį SND, kai jos naudojamos kaip šildymui skirtas kuras verslo reikmėms, tačiau tuomet CO2 dedamosios taikymą SND atidėti vienais metais vėliau, šią pritaikant nuo 2026 m. Tai užtikrintų, kad įmonių investicijos į SND atsipirktų arba jos bent jau patirtų kaip įmanoma mažesnius nuostolius. Galiausiai, norėtume priminti, jog vis dar neesame gavę oficialaus raštiško institucijų atsakymo į verslo bendruomenei kilusį neaiškumą, kaip Įstatymu bus apmokestinamas biometanas, kuris yra dujinis angliavandenilis. Ar yra aiškumas, jog biometanui netaikomas naftos dujoms ir kitiems angliavandeniliams skirtas akcizo tarifo ir CO2 dedamoji? Jei šio aiškumo nėra, ar planuojama jį užtikrinti? |
Nesvarstyti, projekto Nr. XIVP-3478 2, 3 ir 4 straipsnius siūloma apjungti su LRV pateiktu projektu Nr. XIVP-3880 ir Seimui pateikti svarstyti vieną bendrą projektą Nr. XIVP-3880(2). |
|
3. |
Andrulėnas Zenonas, 2024 m. sausio 17 d. (V-2024-4080) |
|
|
|
|
<...> Atsižvelgdamas į tai kas išdėstyta, vadovaudamasis protingumo ir teisingumo principais bei vadovaudamasis Lietuvos Respublikos peticijų konstitucinio įstatymo 8 straipsnio 1 dalimi LR Seimui s i ū l a u: 1. pakeisti Įstatymo 9 straipsnį pritaikant nulinį akcizo tarifą SND išpilstytoms į dujų balionus bei SND tiekiamoms į rezervuarus ir grupinius įrenginius buitiniam ir komerciniam naudojimui; 2. šį mano kreipimąsi pripažinti peticija. |
Nesvarstyti, projekto Nr. XIVP-3478 2, 3 ir 4 straipsnius siūloma apjungti su LRV pateiktu projektu Nr. XIVP-3880 ir Seimui pateikti svarstyti vieną bendrą projektą Nr. XIVP-3880(2). |
|
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: Negauta.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: Negauta.
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai: Pritarti įstatymo projektui, projekto Nr. XIVP-3478 2, 3 ir 4 straipsnius siūloma apjungti su LRV pateiktu projektu Nr. XIVP-3880 ir Seimui pateikti svarstyti vieną bendrą projektą Nr. XIVP-3880(2).
8. Balsavimo rezultatai: už – 6, prieš – 3, susilaikė – 0.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: M.Lingė, A.Palionis.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: Negauta.
PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo projektas Nr. XIVP-3478(2), jo lyginamasis variantas.
Komiteto pirmininkas Mindaugas Lingė
Biudžeto ir finansų komiteto biuro patarėjos D.Mudėnienė ir A.Narščiuvienė