image001

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS SPECIALIŲJŲ TYRIMŲ TARNYBA

 

Biudžetinė įstaiga, A. Jakšto g. 6, LT-01105 Vilnius,

tel. 8 706 63 335, el. p. [email protected]

Duomenys kaupiami ir saugomi Juridinių asmenų registre, kodas 188659948

 

Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerijai

E. pristatymo sistema

 

Kopija:

Lietuvos transporto saugos administracijai

E. pristatymo sistema

                                                  

 

ANTIKORUPCINIO VERTINIMO IŠVADA

DĖL TECHNINĖS APŽIŪROS STOČIŲ VEIKLOS TEISINIO REGLAMENTAVIMO

 

2023 m. spalio    d. Nr. 4-01-

 

Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnyba, vadovaudamasi Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 8 straipsnio 5 dalies 4 punktu, atliko Reikalavimų įmonėms, atliekančioms motorinių transporto priemonių ir jų priekabų privalomąją techninę apžiūrą, ir teisės atlikti motorinių transporto priemonių ir jų priekabų privalomąją techninę apžiūrą suteikimo, sustabdymo, sustabdymo panaikinimo ir šios teisės panaikinimo tvarkos aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2008 m. spalio 6 d. įsakymu Nr. 3-375 „Dėl Reikalavimų įmonėms, atliekančioms motorinių transporto priemonių ir jų priekabų privalomąją techninę apžiūrą, ir teisės atlikti motorinių transporto priemonių ir jų priekabų privalomąją techninę apžiūrą suteikimo, sustabdymo, sustabdymo panaikinimo ir šios teisės panaikinimo tvarkos aprašo patvirtinimo“, (toliau – Aprašas) antikorupcinį vertinimą.

Siekdami mažinti korupcijos rizikos veiksnių pasireiškimo tikimybę, taip pat siekdami teisinio reguliavimo išsamumo, nuoseklumo, skaidrumo ir atsparumo korupcijai teikiame žemiau esančias pastabas ir pasiūlymus.

 

1.         Kritinės antikorupcinės pastabos ir pasiūlymai:

1.1.    Techninės apžiūros stočių, įrengtų įmonių teritorijoje ir aptarnaujančių tik šių įmonių transporto priemones veikimas neatitinka galiojančio teisinio reglamentavimo, nepagrįstai privilegijuoja šias įmones, sudaromos sąlygos techninę apžiūrą atlikti neobjektyviai                 

Vertinimo metu nustatyta, kad dalis privalomosios techninės apžiūros stočių įrengtos tam tikrų įmonių teritorijoje ir aptarnauja tik šių įmonių transporto priemones: UAB „Transkona“ Klaipėdos techninės apžiūros stotis adresu Dvaro g. 1, Gobergiškės k., Klaipėdos r. sav., kurioje  techninės apžiūros atliekamos tik UAB „Vlantana“ priklausančioms transporto priemonėms; UAB „Tuvlita“ Vilniaus techninės apžiūros stotis,  adresu Verkių g. 52, adresu Žolyno g. 15, adresu Justiniškių g. 14, Vilniuje, kuriose techninės apžiūros atliekamos tik UAB „Vilniaus viešasis transportas“ priklausančioms transporto priemonėms; UAB Kauno techninės apžiūros centras“ Kauno techninės apžiūros stotis, adresu  Raudondvario pl. 105, Kaunas, kurioje techninės apžiūros atliekamos tik UAB „Kauno autobusai“ autobusams, ir adresu Islandijos pl. 209, Kaunas, kurioje techninės apžiūros atliekamos tik AB „Autrolis“[1] troleibusams[2].

Privalomosios techninės apžiūros (toliau – techninė apžiūra) stočių veiklos sąlygas nustato Aprašas. Pagal  Aprašo 6 punktą, techninę apžiūrą  atliekančių įmonių skaičius, jų išdėstymas šalies teritorijoje nustatomas atsižvelgiant į techninės apžiūros poreikį pagal Kelių transporto priemonių valstybinę techninę apžiūrą atliekančių įmonių skaičių, jų išdėstymo šalies teritorijoje, atsižvelgiant į kelių transporto priemonių valstybinės techninės apžiūros poreikį, nustatymo metodiką, patvirtintą Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2004 m. gegužės 13 d. įsakymu Nr. 3-263 „Dėl Kelių transporto priemonių valstybinę techninę apžiūrą atliekančių įmonių skaičiaus, jų išdėstymo šalies teritorijoje, atsižvelgiant į kelių transporto priemonių valstybinės techninės apžiūros poreikį, nustatymo metodikos patvirtinimo“ (toliau – Metodika). Pagal Metodikos 18 punktą, siekiant užtikrinti visiems subjektams vienodas veiklos sąlygas ir galimybes, valstybinės techninės apžiūros įmonėms draudžiama savo iniciatyva didinti darbo vietų ir techninės apžiūros kontrolierių skaičių. Pagal Aprašo 2 punktą, teisę atlikti techninę apžiūrą įmonėms suteikia Lietuvos transporto saugos administracija (iki 2017 m. – Valstybinė kelių transporto inspekcija prie Susisiekimo ministerijos).

Pagal Aprašo 7 punktą, nustačius, kad techninės apžiūros poreikis atitinkamame Lietuvos Respublikos teritorijos administraciniame vienete padidėjo ne daugiau kaip viena darbo vieta, ją per 6 mėnesius siūloma įrengti šiame administraciniame vienete veikiančiai įmonei. Pagal Aprašo 8 punktą, nustačius, kad administraciniame vienete nėra įmonės arba stoties, taip pat trūksta daugiau kaip 1 darbo vietos arba jame veikianti įmonė nesutinka padidinti darbo vietų skaičių 1 darbo vieta arba jos neįrengia per 6 mėnesius, skelbiamas konkursas įmonei parinkti trūkstamoms darbo vietoms įrengti.

Pagal Metodiką (Metodikos 5, 7, 8 punktai), techninės apžiūros poreikis vertinamas kiekviename administraciniame vienete. Administracinis vienetas pagal Metodikos 4 punktą apibrėžiamas kaip apskritis ir savivaldybė. Pagal Metodiką (Metodikos 9, 10 punktas), techninės apžiūros poreikis kiekviename administraciniame vienete vertinamas pagal transporto priemonių, kurioms reikės atlikti apžiūrą, skaičių, vertinant  įregistruotų transporto priemonių skaičių. Kiekvienais metais Lietuvos transporto saugos administracija įvertina techninės apžiūros poreikį kiekviename administraciniame vienete[3].

Taigi pagal Metodiką apžiūros poreikis, kurį nustačius inicijuojamas darbo vietos, skirtos atlikti techninės apžiūros procedūroms, įrengimas, siejamas ne su atskirų subjektų (įmonių) techninės apžiūros poreikiu, o vertinamas visų subjektų apžiūros poreikis tam tikroje administraciniame vienete. Nei Aprašas, nei Metodika, nei kiti teisės aktai nenumato techninės apžiūros stočių, aptarnaujančių išimtinai tik tam tikrą subjektą, įrengimo ir veikimo galimybės.

Dėl Klaipėdos techninės apžiūros stoties, adresu Dvaro g. 1, Gobergiškės k., Klaipėdos r. sav., kurioje techninės apžiūros atliekamos tik UAB „Vlantana“ priklausančioms transporto priemonėms, nustatyta, kad teisė atlikti techninę apžiūrą šioje stotyje suteikta 2016 m. Tačiau pagal Lietuvos transporto saugos administracijos viešai skelbiamus techninės apžiūros poreikio nustatymo duomenis už 2015 ir 2016 metus (taip pat ir už ankstesnius metus – 2011, 2012, 2013, 2014) papildomoms darbo vietoms, skirtoms techninės apžiūros procedūroms atlikti, šioje savivaldybėje nebuvo poreikio[4].

Specialiųjų tyrimų tarnybos vertinimu, teisės atlikti apžiūrą minėtoje Klaipėdos techninės apžiūros stotyje, kurioje apžiūros atliekamos tik UAB „Vlantana“ priklausančioms transporto priemonėms, suteikimas ir tokios stoties veikimas neatitinka teisinio reglamentavimo (neatitinka teisinio reglamentavimo ir kitų techninės apžiūros stočių, aptarnaujančių tik UAB „Vilniaus viešasis transportas“ ir UAB „Kauno autobusai“ veikimas), nepagrįstai privilegijuoja šias įmones. Be to, techninės apžiūros stočių, kurios įrengtos įmonių teritorijoje ir aptarnauja tik šių įmonių transporto priemones, veikloje susiklosto nuolatiniai šių įmonių vadovų ir kitų darbuotų ryšiai su šiose techninės apžiūros stotyse dirbančiais kontrolieriais, sudaromos sąlygos daryti įtaką kontrolieriams (pavyzdžiui, suteikiant papildomai geresnes darbo sąlygas ar pan.), tuo pačiu didina korupcijos rizikų pasireiškimo tikimybę. Taip pat, Specialiųjų tyrimų tarnybos vertinimu, aptariamų techninės apžiūros stočių veiklos kontrolė yra apsunkinta, kadangi šios stotys įrengtos uždarose minėtų įmonių teritorijose, Lietuvos transporto saugos administracijos atsakingiems darbuotojams vykdant priežiūrą, kaip techninės apžiūros stotyse laikomasi techninės apžiūros atlikimo reikalavimų[5], galimybės laisvai patekti į šias stotis yra apribotos.

Paminėtina, kad veikla atliekant privalomąją techninę apžiūrą prilyginama viešajam administravimui[6]. Pagal Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatyme nustatytą lygiateisiškumo principą, viešojo administravimo subjektui visi asmenys turi būti lygūs,  draudžiama teikti asmenims privilegijų dėl įvairių aplinkybių.

Atsižvelgdami į tai, kas išdėstyta, siūlome spręsti aukščiau minėtą antikorupciniu aspektu ydingą situaciją dėl minėtų veikiančių techninės apžiūros stočių, atitinkamai koreguoti teisinį reglamentavimą.

1.2.   Sudarytos galimybės techninės apžiūros įmonėms išvengti pareigos pateikti vaizdo stebėjimo duomenis, daromus techninės apžiūros atlikimo patalpose siekiant užtikrinti skaidrų įmonės paslaugų teikimą ir vykdant korupcijos prevenciją

Pagal Aprašo 271 punktą, techninės apžiūros atlikimo patalpose turi būti vykdomas vaizdo stebėjimas ir daromi jo įrašai, siekiant užtikrinti skaidrų įmonės paslaugų teikimą ir įsitikinti, kad transporto priemonė buvo pristatyta į įmonę, o vykdant korupcijos prevenciją, fiksuoti korupcijos pasireiškimo atvejus.

Pagal Aprašo 32.8 papunktį, apžiūros įmonė privalo Lietuvos transporto saugos administracijai pareikalavus, ne vėliau kaip per 2 darbo dienas pateikti vaizdo stebėjimo duomenis, jei jie yra išsaugoti.

Nei Aprašas, nei kiti teisės aktai nenumato privalomo minėtų vaizdo stebėjimo duomenų saugojimo termino. Todėl apžiūros įmonės kiekvienu Lietuvos transporto saugos administracijos pareikalavimo atveju gali neteikti vaizdo stebėjimo duomenų, motyvuojant, kad šie duomenys neišsaugoti.

 

2.         Kitos antikorupcinės pastabos ir pasiūlymai:

2.1.   Nenustatytas reikalavimas Lietuvos transporto saugos administracijai patikrinti, ar įrengtos techninės apžiūros darbo vietos turi visą privalomą įrangą ir prietaisus ir ar ši įranga ir prietaisai atitinka nustatytus reikalavimus

Pagal Aprašo 15 punktą, Lietuvos transporto saugos administracijos sudaryta Įmonių pasirengimo atlikti apžiūrą vertinimo komisija  įvertina, ar įrengtos techninės apžiūros darbo vietos atitinka Aprašo III skyriaus reikalavimus. Esant teigiamai vertinimo komisijos išvadai suteikiama teisė atlikti apžiūrą. Aprašo III skyriuje nustatyti atitinkami reikalavimai techninės apžiūros stočiai, jos patalpoms, nustatyti minimalūs techninės apžiūros atlikimo patalpų matmenys. Tačiau Aprašas  nenustato reikalavimo patikrinti, ar įrengtos techninės apžiūros darbo vietos turi visą įrangą ir prietaisus, reikalingus techninei apžiūrai atlikti, ir ar ši įranga ir prietaisai atitinka nustatytus reikalavimus.

Įrangos ir prietaisų, reikalingų privalomajai techninei apžiūrai atlikti, sąrašą ir jų reikalavimus nustato Lietuvos transporto saugos administracijos direktoriaus 2018 m. kovo 9 d. įsakymas Nr. 2BE-96 „Dėl Įrangos ir prietaisų, reikalingų privalomajai techninei apžiūrai atlikti, sąrašo ir jų reikalavimų patvirtinimo“.

 Nenustatant reikalavimo Lietuvos transporto saugos administracijai patikrinti, ar įrengtos techninės apžiūros darbo vietos turi visą privalomą įrangą ir prietaisus ir ar ši įrangą ir prietaisai atitinka nustatytus reikalavimus, sudaromos sąlygos techninės apžiūros stotims pradėti vykdyti veiklą neturint visos įrangos ir prietaisų, reikalingų privalomajai techninei apžiūrai atlikti, arba turint šią įrangą ir prietaisus, tačiau neatitinkančius nustatytų reikalavimų.

2.2.   Ne visais atvejais Lietuvos transporto saugos administracija turi pareigą patikrinti, ar įrengtos techninės apžiūros darbo vietos atitinka nustatytus reikalavimus

Pagal Aprašo 15 punkto nuostatas, įvertinimas, ar įrengtos techninės apžiūros darbo vietos atitinka Aprašo reikalavimus atliekamas, kai yra nustatytas  konkurso įmonei parinkti trūkstamoms darbo vietoms įrengti nugalėtojas. Atvejai, kai yra nustatomas konkurso įmonei parinkti trūkstamoms darbo vietoms įrengti nugalėtojas, reglamentuojami Aprašo 8 punkte: nustačius, kad administraciniame vienete nėra įmonės arba stoties, taip pat trūksta daugiau kaip 1 darbo vietos arba jame veikianti įmonė nesutinka padidinti darbo vietų skaičių 1 darbo vieta arba jos neįrengia per 6 mėnesius, skelbiamas konkursas įmonei parinkti trūkstamoms darbo vietoms įrengti. Įvertinus šias ir kitas Aprašo nuostatas, darytina išvada, kad Lietuvos transporto saugos administracijos sudaryta Įmonių pasirengimo atlikti apžiūrą vertinimo komisija neturi pareigos patikrinti įrengtas techninės apžiūros darbo vietas Aprašo 7 punkte nurodytu atveju (kai įrengiama viena darbo vieta), taip pat Aprašo 18 ir 19 punktuose nurodytais atvejais (kai techninės apžiūros darbo vietos įrengiamos įmonės parinkimo konkursui neįvyksta, Lietuvos transporto saugos administracijai pasiūlius kitai įmonei įrengti trūkstamas techninės apžiūros darbo vietas).

Specialiųjų tyrimu tarnybos vertinimu, nesant nustatyto reikalavimo Lietuvos transporto saugos administracijai minėtais atvejais patikrinti, ar įrengtos techninės apžiūros darbo vietos atitinka nustatytus reikalavimus, neužtikrinama kontrolė, kad įrengtos techninės apžiūros darbo vietos atitiktų nustatytus reikalavimus, sudaromos sąlygos techninės apžiūros įmonėms įrengti darbo vietas, neatitinkančias reikalavimų.

 

3.         Kitų antikorupcinių pastabų ir pasiūlymų neteikiama.

Atlikus techninės apžiūros stočių veiklos teisinio reglamentavimo antikorupcinį vertinimą, nustatyta:

- techninės apžiūros stočių, įrengtų įmonių teritorijoje ir aptarnaujančių tik šių įmonių transporto priemones veikimas neatitinka galiojančio teisinio reglamentavimo, nepagrįstai privilegijuoja šias įmones, sudaromos sąlygos techninę apžiūrą atlikti neobjektyviai;

- sudarytos galimybės techninės apžiūros įmonėms išvengti pareigos pateikti vaizdo stebėjimo duomenis, daromus techninės apžiūros atlikimo patalpose siekiant užtikrinti skaidrų įmonės paslaugų teikimą ir vykdant korupcijos prevenciją;

- nenustatytas reikalavimas Lietuvos transporto saugos administracijai patikrinti, ar įrengtos techninės apžiūros darbo vietos turi visą privalomą įrangą ir prietaisus ir ar ši įranga ir prietaisai atitinka nustatytus reikalavimus;

- ne visais atvejais Lietuvos transporto saugos administracija turi pareigą patikrinti, ar įrengtos techninės apžiūros darbo vietos atitinka nustatytus reikalavimus.

Vadovaudamiesi Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 8 straipsnio 8 dalies nuostatomis, prašome per du mėnesius nuo antikorupcinio vertinimo išvados gavimo dienos Lietuvos Respublikos Seimo teisės aktų informacinėje sistemoje paskelbti informaciją apie tai, kaip atsižvelgta (planuojama atsižvelgti) į pateiktas pastabas ir pasiūlymus arba, jeigu į antikorupcinio vertinimo išvadoje pateiktas pastabas ir pasiūlymus neatsižvelgta, nurodyti priežastis ir motyvus, užpildant antikorupcinio vertinimo išvados įgyvendinimo pažymą[7], ir pateikti Specialiųjų tyrimų tarnybai nuorodą į ją.

 

             

Direktoriaus pavaduotojas                                                                                       Elanas Jablonskas  

 

 

 

 

 

 

Andrius Kalesnykas, mob. 8 659 35075, el. p. [email protected]



[1] AB „Autrolis“ išregistruotas iš Juridinių asmenų registro, 2014 m. reorganizavus ir prijungus prie UAB „Kauno autobusai“

[2] https://ltsa.lrv.lt/lt/veiklos-sritys/technines-apziuros-centrai-ir-stotys

[3] https://ltsa.lrv.lt/lt/veiklos-sritys/technine-prieziura/privalomoji-technine-apziura#poreikionustatymosuvestines

[4] https://ltsa.lrv.lt/lt/veiklos-sritys/technine-prieziura/privalomoji-technine-apziura#poreikionustatymosuvestines

[5] Lietuvos transporto saugos administracijos nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2017 m. lapkričio 30 d. įsakymu Nr. 3-574, 10.2.11 papunktis

[6] https://eteismai.lt/byla/157737244792944/T-23/2016

[7] Prieiga internete: https://e-tar.lt/portal/lt/legalAct/0e8f85904cf811ec862fdcbc8b3e3e05