2017-06-12

 

 

PASIŪLYMAS

Pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos įstatymo Nr. VIII-275 pakeitimo įstatymo projektui (nauja redakcija) Nr. XIIIP-732

 

 

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Str.

Str. d.

P.

10

1

6

Argumentai:

Projekto 10 str. kaip vieną iš privalomų asmens tapatybės dokumento rekvizitų siūloma nustatyti pilietybės informacija. Tokio reikalavimo nėra 2015 m. gegužės 20 d. Direktyvoje (ES) 2015/849 dėl finansų sistemos naudojimo pinigų plovimui ir teroristų, taip pat nėra dabar galiojančiame Įstatyme ir nėra aišku kodėl Projektu yra siūloma nustatyti tokį reguliavimą. Kuriant naujas ir griežtesnes nei esamos teisės normos, institucijos turėtų įvertinti ar keliamų tikslų negali pasiekti kitomis priemonėmis.

 

Pilietybės informacijos surinkimo tikslą neabejotinai galima pasiekti kitomis priemonėmis. Duomenis apie pilietybę kaupia LR Gyventojų registras, iš kurio duomenis galima gauti automatiniu būdu. Naujo asmens tapatybės dokumento duomens įtvirtinimas nėra būtinas ir yra perteklinis. Tokio reikalavimo įtvirtinimas praktiškai reiškia, kad asmens tapatybės dokumentais Lietuvoje būtų pripažinti tik LR piliečio pasas ir asmens tapatybės kortelė. Toks reikalavimas užkerta galimybes ateityje asmens tapatybės dokumentu pripažinti kitus saugius dokumentus, pavyzdžiui naujo pavyzdžio vairuotojo pažymėjimus.

 

Pasiūlymas:

Išbraukti Projekto 10 straipsnio 1 dalies 6 punktą ir šią dalį išdėstyti taip:

„1. Finansų įstaigos ir kiti įpareigotieji subjektai, nustatydami kliento – fizinio asmens tapatybę, kai ji nustatoma jam dalyvaujant fiziškai, reikalauja iš kliento – fizinio asmens Lietuvos Respublikos ar užsienio valstybės asmens tapatybės dokumento arba leidimo gyventi Lietuvos Respublikoje, kuriame yra šie duomenys, patvirtinantys jo tapatybę:

1) vardas (-ai);

2) pavardė (-ės);

3) asmens kodas (užsieniečiui – gimimo data (jeigu yra – asmens kodas ar kita šiam asmeniui suteikta unikali simbolių seka, skirta asmeniui identifikuoti, leidimo gyventi Lietuvos Respublikoje numeris ir galiojimo laikas, jo išdavimo vieta ir data (taikoma užsieniečiams));

4) nuotrauka;

5) parašas (išskyrus atvejus, jei asmens tapatybės dokumente jis neprivalomas);

6) pilietybė (jei asmuo be pilietybės – valstybę, kuri išdavė asmens tapatybę patvirtinantį dokumentą).

11

2

1

Argumentai:

 

Projekte numatyta, kad finansų įstaigos ir kiti įpareigotieji subjektai, vykdydami tapatybės nustatymą, gali naudotis trečiųjų šalių informacija apie klientą ar naudos gavėją. Tačiau galimų trečiųjų šalių sąrašas yra apribotas, nes trečioji šalis privalo būti pati nustačiusi kliento tapatybę jam dalyvaujant.

 

Svarbu pažymėti, kad 2015 m. gegužės 20 d. Direktyvoje (ES) 2015/849 dėl finansų sistemos naudojimo pinigų plovimui ir teroristų finansavimui  nuotolinis kliento tapatybės nustatymas nelaikomas rizikingesniu nei fizinis kliento tapatybės nustatymas. Todėl turėtų būti laikytina, kad tinkamai nustačius kliento tapatybę nuotoliniu būdu, šia informacija gali naudotis ir kiti subjektai nustatydami to kliento tapatybę, atitinkamai – naudotis trečiosios šalies teikiamais duomenimis, kai trečioji šalis kliento tapatybę nustatė nuotoliniu būdu.

 

Dabar siūlomas reguliavimas diskriminuoja tapatybės nustatymą naudojant elektronines priemones, leidžiančias tiesioginį vaizdo perdavimą vienu iš nustatytų būdų ir suponuoja, kad tai mažiau saugus tapatybės nustatymo būdas.

 

Pasiūlymas:

Papildyti Projekto 11 straipsnio 2 dalies 1 punktą ir jį išdėstyti taip:

„2. Nustatyti kliento ir naudos gavėjo tapatybę šio straipsnio 1 dalies 1, 2 ir 3 punktuose nurodytais atvejais galima tik tada, jeigu yra visos šios sąlygos:

1) prieš kliento ir naudos gavėjo tapatybės nustatymą šio straipsnio 1 dalies 1, 2 ir 3 punktuose nurodytais atvejais, kliento tapatybė trečiosios šalies buvo nustatyta jam fiziškai dalyvaujant ar naudojant elektronines priemones, leidžiančias tiesioginį vaizdo perdavimą vienu iš būdų nurodytų šios straipsnio 1 dalies 4 punkte, taip pat, kai kliento tapatybė buvo nustatyta jam fiziškai dalyvaujant išduodant elektroninės atpažinties priemonę, veikiančią pagal aukšto arba pakankamo saugumo užtikrinimo lygio elektroninės atpažinties schemą, ar prieš išduodant jam kvalifikuotą elektroninio parašo sertifikatą;“

 

 

Seimo narys                                                                                                     Tadas Langaitis