2023-05-12
PASIŪLYMAS
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS
SAUGAUS EISMO AUTOMOBILIŲ KELIAIS ĮSTATYMO NR. VIII-2043 2, 10 IR 25 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 171 STRAIPSNIU ĮSTATYMO PROJEKTONR. XIVP-1508(2)
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
||
Straipsnis |
Straipsnio dalis |
Punktas |
|
1
3 |
9
|
|
Apibūdinimas:
Teikiamu įstatymo projektu yra siekiama sureguliuoti elektrinių mikrojudumo priemonių eismo tvarką Lietuvoje. Įstatymo projektu yra numatoma riboti maksimalų leistiną mikrojudumo priemonės važiavimo greitį, nustatyti maksimalius leistinus elektrinės mikrojudumo priemonės techninius parametrus, įvesti taisykles ir ribojimus elektrinių mikrojudumo priemonių vairuotojams. Kartu, šiuo įstatymo projekto 1 straipsnio 9 dalimi yra siekiama uždrausti šaligatviais važiuoti dviračiais, motoriniais dviračiais ir elektrinėmis mikrojudumo priemonėmės, ten kur šaligatvis ar jo dalis nėra pažymėta dviračių tako kelio ženklais. Toks draudimas minėtoms transporto priemonėms reikštų, kad dviračių, motorinių dviračių ir elektrinių mikrojudimo priemonių eismas vyktų važiuojamąja kelio dalimi. Drausti dviračių, motorinių dviračių ir elekrinių paspirtukų eismą šaligatviais yra itin pavoginga. Šalyje šiuo metu nėra gerai išvystyta dviračių takų infrastruktūra, todėl miestuose ir miesteliuose dviračių, motorinių dviračių ir elekrinių paspirtukų vairuotojai dažnai turės važiuoti važiuojamąją kelio dalimi, ko pasekoje galime pamatyti ne vieną tragedija pasibaigusį eismo įvykį. Lietuvoje iki 2014 m. spalio 11 d. buvo draudžiamas dviračių eismas šaligatviais. Transporto kompetencijų agentūros duomenimis 2011 – 2014 m. eismo įvykiuose žuvusių dviratininkų skaičius svyravo nuo 18 iki 32 asmenų per metus[1]. Įvedus leidimą dviratininkams važiuoti šaligatviais tragiškų eismo įvykių, kuriuose žuvo dviračių vairuotojai nuosekliai mažėjo. Lietuvos kelių policijos tarnybos duomenimis, 2022 m. eismo įvykiuose žuvo tik 5 dviratininkai[2]. Pasiūlymui drausti dviračiams, motoriniams dviračiams bei elektrinėms mikrojudimo priemonėms važiuoti šaligtviais nepritaria ir Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerija, kurios nuomonė taip pat yra išdėstyta Vyriausybės nutarime dėl Įstatymo projekto. Siūlome atsižvelgti į Vyriausybės ekspertų nuomonę ir grįžti prie Susisiekimo ministerijos teikto pasiūlymo leisti šaligatviais važiuoti dviračiais, motoriniais dviračiais ir elektrinėmis mikrojudumo priemonėmis, jei šalia nėra dviračių takų.
Pasiūlymas: 1 straipsnis. 2 straipsnio pakeitimas Pakeisti 2 straipsnio 67 dalį ir ją išdėstyti taip:
„67.
Šaligatvis – kelio dalis pėstiesiems prie važiuojamosios kelio dalies,
atskirta arba neatskirta nuo jos. Šaligatvis gali būti naudojamas dviračių,
motorinių dviračių ir elektrinių mikrojudumo priemonių eismui
Remiantis tais pačiais argumentais reikia koreguoti ir Įstatymo projekto 3 skraipsnį.
Pasiūlymas:
3 straipsnis. Įstatymo papildymas 171 straipsniu Papildyti Įstatymą 171 straipsniu:
„171 straipsnis. Elektrinių mikrojudumo priemonių vairuotojams taikomi reikalavimai ir draudimai 1. Elektrine mikrojudumo priemone leidžiama važiuoti važiuojamąja kelio dalimi, dviračių juostomis, dviračių takais, kelkraščiu, gyvenamojoje zonoje ne jaunesniems kaip 16 metų asmenims, o ne jaunesniems kaip 14 metų asmenims – tik išklausiusiems Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos nustatytą mokymo kursą ir turintiems mokyklos išduotą pažymėjimą. Gyvenamojo namo kieme elektrine mikrojudumo priemone važiuojančių asmenų amžius neribojamas, tačiau jaunesnius kaip 10 metų asmenis privalo prižiūrėti suaugęs asmuo. 2. Važiuoti leidžiama tik su tvarkingą stabdį ir garso signalą, baltą šviesos žibintą priekyje ir raudoną šviesos žibintą gale, taip pat iš abiejų šonų oranžinius šviesą atspindinčius elementus turinčia elektrine mikrojudumo priemone. Važiuodamas važiuojamąja kelio dalimi, elektrinės mikrojudumo priemonės vairuotojas privalo dėvėti ryškiaspalvę liemenę su šviesą atspindinčiais elementais arba šios priemonės priekyje turi degti baltas šviesos žibintas, o gale – raudonas šviesos žibintas. Važiuojant keliu tamsiuoju paros metu arba kai blogas matomumas, elektrinės mikrojudumo priemonės priekyje turi degti baltas šviesos žibintas, o gale – raudonas šviesos žibintas, šios priemonės vairuotojas privalo dėvėti ryškiaspalvę liemenę su šviesą atspindinčiais elementais. Jaunesni kaip 18 metų elektrinių mikrojudumo priemonių vairuotojai, važiuodami keliu, privalo būti užsidėję ir užsisegę dviratininko, riedlentininko ar motociklininko šalmą. Vyresni kaip 18 metų elektrinių mikrojudumo priemonių vairuotojai, važiuodami važiuojamąja kelio dalimi, privalo būti užsidėję ir užsisegę dviratininko, riedlentininko ar motociklininko šalmą. Vyresniems kaip 18 metų elektrinių mikrojudumo priemonių vairuotojams, važiuojantiems keliu, rekomenduojama būti užsidėjus ir užsisegus dviratininko, riedlentininko ar motociklininko šalmą. Elektrinių mikrojudumo priemonių vairuotojams taip pat rekomenduojama naudoti kūno apsaugos priemones (pavyzdžiui, alkūnių, kelių apsaugas ir kt.). 3. Važiuodami dviračių taku, elektrinių mikrojudumo priemonių vairuotojai privalo važiuoti kuo arčiau šio tako (jiems skirtos tako dalies) dešiniojo krašto. Jeigu važiuojant pėsčiųjų ir dviračių eismui skirtu taku ar šaligatviu ženklinimo linijomis (baltu dviračio simboliu) yra paženklinta dviračių eismui skirta šio tako ar šaligatvio dalis, elektrinių mikrojudumo priemonių vairuotojai privalo važiuoti tik ja ir kuo arčiau jos dešiniojo krašto. Elektrinių mikrojudumo priemonių vairuotojai privalo nekelti pavojaus pėstiesiems. 4. Elektrinių mikrojudumo priemonių vairuotojams draudžiama:
7 6) kirsti kelią tam nepritaikytose vietose;
5. Su į elektrinę mikrojudumo priemonę arba į motorinį dviratį savo konstrukcija panašia transporto priemone, kuri viršija šiame įstatyme nustatytas galios ir greičio technines charakteristikas ir negali būti klasifikuojama kaip elektrinė mikrojudumo priemonė arba motorinis dviratis, leidžiama dalyvauti viešajame eisme, jeigu yra atliktos šios transporto priemonės motorinėms transporto priemonėms privalomos procedūros (atitikties įvertinimas, registracija, privalomoji techninė apžiūra, galioja transporto priemonių valdytojų civilinės atsakomybės privalomasis draudimas), o šios transporto priemonės vairuotojas vykdo šiame įstatyme motorinės transporto priemonės vairuotojui nustatytus reikalavimus.“
|
Teikia
Seimo nariai Andrius Bagdonas