AIŠKINAMASIS RAŠTAS
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS GYVENTOJŲ PAJAMŲ MOKESČIO ĮSTATYMO 17 STRAIPSNIO 1 DALIES PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO
1. Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys, parengto projekto tikslai ir uždaviniai:
Lietuvos Respublikos Seime svarstomas Lietuvos Respublikos pensijų kaupimo įstatymo Nr. IX-1691 5 ir 6 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas (XIVP-3029). Juo numatoma, jog pensijų fondų dalyviai galėtų gauti vienkartines išmokas iš pensijų fondų. Vadovaujantis Lietuvos Respublikos gyventojų pajamų mokesčio įstatymu tik pensijų išmokos yra neapmokestinamos (17 str. 1 d. 16 ir 161). Priėmus projektą XIVP-3029 ir nepakeitus Gyventojų pajamų mokesčio įstatymo nuostatų, susidarytų situacijos kai gyventojams atsirastų reikšmingos mokestinės prievolės ir taip iš dalies būtų paneigti projektu numatomi tikslai išdėstyti aiškinamajame rašte: „Pagrindinė priežastis paskatinusi parengti projektą tai, kad Lietuvos gyventojai sukauptų pensijų turtą gali įprastai atsiimti tik sukakus pensiniam amžiui, o iki to laiko negali juo disponuoti net į vykus nenumatytiems įvykiams...“.
Projektu siekiama numatyti, kad aukščiau aptartos išmokos būtų neapmokestinamos.
2. Įstatymo projekto iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai:
Įstatymo projektą parengė Seimo narys Vytautas Gapšys.
3. Kaip šiuo metu yra teisiškai reglamentuojami įstatymo projekte aptarti teisiniai santykiai:
Šiuo metu vienkartinės išmokos pensijų fondų dalyviams atskirai nėra aptariamos, joms būtų taikomas bendras mokestinis režimas.
4. Kokios siūlomos naujos teisinio reglamentavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama:
Siūloma įstatymo 17 str. 1 dalį papildyti nauju 162 punktu, kuris nustato, kad pensijų fondų dalyvių vienkartinės išmokos pagal Lietuvos Respublikos pensijų kaupimo įstatymą yra neapmokestinamos. Gavus tokią išmoką visa suma atitektų išmokos gavėjui.
5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai (jeigu rengiant įstatymo projektą toks vertinimas turi būti atliktas ir jo rezultatai nepateikiami atskiru dokumentu), galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta:
Priėmus įstatymo projektą neigiamų pasekmių nenumatoma.
6. Kokią įtaką priimtas įstatymas turės kriminogeninei situacijai, korupcijai:
Įstatymas įtakos korupcijai ir kriminogeninei situacijai neturės.
7. Kaip įstatymo įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai:
Poveikio neturės.
8. Ar įstatymo projektas neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams:
Neprieštarauja.
9. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios:
Reikia keisti Gyventojų pajamų mokesčio įstatymą lydinčiuosius teisės aktus.
10. Ar įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymo projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka:
Įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, įstatymo projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai atitinka visas teisės aktų nuostatas.
11. Ar įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus:
Įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus.
12. Jeigu įstatymui įgyvendinti reikia Įgyvendinamųjų teisės aktų, - kas ir kada juos turėtų priimti:
Lietuvos Respublikos Vyriausybė.
13. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymui įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais):
Dėl priimto projekto biudžetas negautų dalies gyventojų pajamų mokesčio, tačiau šiuo metu, nesant tokios pajamų formos, gyventojų pajamų mokestis už tai taip pat nėra gaunamas. Atsižvelgiant į aukščiau išdėstytą, projektas biudžeto atžvilgiu yra neutralus.
14. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados:
Nėra.
15. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno „Eurovoc“ terminus, temas bei sritis:
„neapmokestinamas pajamų dydis“.
16. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai:
Projektas yra lydintis teisės aktas projektui XIVP-3029, todėl turėtų būti svarstomas lygiagrečiai
Teikia:
Vytautas Gapšys
Andrius Mazuronis
Vaida Giraitytė-Juškevičienė
Viktoras Fiodorovas