AIŠKINAMASIS RAŠTAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS

PRIDĖTINĖS VERTĖS MOKESČIO ĮSTATYMO

NR. IX-751 2, 58 IR 91 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-1265(2)

 

1.         Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys, parengto projekto tikslai ir uždaviniai:

Projekto rengimą paskatino tai, kad Lietuva 2009 m. spręsdama biudžeto deficito problemas padidino pridėtinės vertės mokestį (toliau – PVM) nuo 18 iki 21 procento, tačiau, praėjus sunkmečiui ir Lietuvos ekonomikai nuolat augant, nesiimama jokių veiksmų dėl PVM tarifo dydžio grąžinimo į ikikrizinį lygį. PVM padidinimas 2009 m. buvo suprantamas kaip laikinas žingsnis siekiant subalansuoti valstybės biudžetą ir mažinti jo deficitą.

PVM tarifo sumažinimas vertintinas kaip vienas iš pačių efektyviausių būdų ekonomikai ir investicijoms skatinti bei kainoms mažinti. Didesnis PVM tarifas skatina gyventojus vengti mokesčių ir tokiu būdu didina šešėlinę ekonomiką (Linco Johano Keplerio universiteto Austrijoje profesorius Friedrich Schneider (Europos Komisijos, Pasaulio banko, Tarptautinio valiutos fondo konsultantas) yra paskaičiavęs, kad šešėlinė ekonomika Lietuvoje sudaro 25,8 proc. bendrojo vidaus produkto), todėl PVM tarifo sumažinimas ne tik padėtų generuoti ekonomikos augimą, bet ir būtų efektyvi priemonė šešėliui mažinti. Be to, sumažėjus prekių ir paslaugų kainai, gyventojams liktų daugiau pajamų, kurias jie išleistų vartojimui, o tai reiškia, kad per išaugusį vartojimą grįžtų į biudžetą ir tie pinigai, kurie sąlyginai būtų prarasti sumažinus PVM tarifą.

Projekto tikslas: 2020 metais pradėti taikyti 18 proc. standartį PVM tarifo dydį.

 

2. Įstatymo projekto iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai:

Įstatymo projekto iniciatorius ir rengėjas yra Seimo narys Eugenijus Gentvilas.

 

3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami įstatymo projekte aptarti teisiniai santykiai:

Šiuo metu Lietuvoje taikomas 21 proc. dydžio standartinis PVM tarifas.

 

4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama:

Įstatymo projektu siūloma nuo 2020 m. sausio 1 d. – taikyti 18 proc. dydžio standartinį PVM tarifą.

Priėmus projektą mažės šešėlinės ekonomikos mastas ir didės vartojimas.

 

5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai (jeigu rengiant įstatymo projektą toks vertinimas turi būti atliktas ir jo rezultatai nepateikiami atskiru dokumentu), galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta:

Neigiamų pasekmių nenumatoma.

 

6. Kokią įtaką priimtas įstatymas turės kriminogeninei situacijai, korupcijai:

Įstatymas neigiamos įtakos kriminogeninei situacijai ir korupcijai neturės. PVM tarifo sumažinimas lems nusikalstamų veikų, susijusių su mokesčių vengimu sumažėjimą.

 

7.     Kaip įstatymo įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai

Įstatymo įgyvendinimas neturės neigiamo poveikio verslo plėtrai.

 

8.     Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios:

Nereikės.

 

9.     Ar įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymo projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka:

Įstatymo projektas parengtas laikantis nustatytų reikalavimų.

 

10.                      Ar įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus:

Įstatymo projektas neprieštarauja Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms ir Europos Sąjungos teisės aktams.

 

11.                     Jeigu įstatymui įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų, – kas ir kada juos turėtų priimti:

Nereikės.

 

12. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymui įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais):

Biudžeto praradimai bus amortizuojami išaugusiu vartojimu.

 

13.      Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados:

Negauta.

 

14. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno „Eurovoc“ terminus, temas bei sritis:

 „Pridėtinės vertės mokestis“, „standartinis PVM tarifas“.

 

15. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai

Nėra.

 

 

 

 

Teikia                                                                                            

Seimo nariai

 

Eugenijus Gentvilas

 

 

Viktorija Čmilytė-Nielsen