LIETUVOS RESPUBLIKOS
EKONOMIKOS KOMITETAS
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS ĮSTATYMO NR. I-446 40 STRAIPSNIO PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO XIVP-3747
2024-06-05 Nr. 108-P-35
Vilnius
1. Komiteto posėdyje (nuotoliniu būdu) dalyvavo: komiteto pirmininkas K. Starkevičius; komiteto pirmininko pavaduotojas G. Paluckas; komiteto nariai: A. Bagdonas, V. Fiodorovas, A. Kupčinskas, D. Labanavičius, L. Mogenienė, I. Pakarklytė, P. Saudargas, M. Skritulskas. Komiteto biuro: vedėja R.Petkūnienė; patarėjai: D. Šaltmeris, R. Duburaitė, R.Danė, L. Jasiukėnienė, I. Jurkšuvienė; padėjėja Z. Jodkonienė.
Kviestieji asmenys: susisiekimo viceministras M. Tarnauskas.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
1 |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-05-13 |
1 |
|
|
1. Projekto 1 straipsniu keičiamo Žemės įstatymo (toliau - keičiamo įstatymo) 40 straipsnio 3 dalyje siūloma nustatyti, kad teisę inicijuoti žemės sklypų formavimo ir pertvarkymo projektų rengimą turi ypatingos valstybinės svarbos projektą įgyvendinanti institucija ir jos įgaliotas ypatingos valstybinės svarbos projektą įgyvendinantis asmuo Žemės paėmimo visuomenės poreikiams įgyvendinant ypatingos valstybinės svarbos projektus įstatyme nustatytais atvejais. Atkreiptinas dėmesys, kad pagal kartu su teikiamu įstatymo projektu teikiamo Žemės paėmimo visuomenės poreikiams įgyvendinant ypatingos valstybinės svarbos projektus įstatymo Nr. XI- 1307 4 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto reg. Nr. XIVP-3746 (toliau – projektas reg. Nr. XIVP-3746) 1 straipsnio 3 dalyje dėstomas Žemės paėmimo visuomenės poreikiams įgyvendinant ypatingos valstybinės svarbos projektus įstatymo 4 straipsnio 22 dalies nuostatas ypatingos valstybinės svarbos projektą įgyvendinanti institucija ir jos įgaliotas ypatingos valstybinės svarbos projektą įgyvendinantis asmuo turėtų teisę ne inicijuoti žemės sklypų pertvarkymo ir projektų rengimą, kaip yra siūloma nustatyti teikiamame projekte, bet turėtų teisę specialiajame plane nurodytą (nurodytus) žemės sklypą (sklypus) ar jo (jų) dalį pertvarkyti, o atvejai, kuriems esant ypatingos valstybinės svarbos projektą įgyvendinanti institucija ir jos įgaliotas ypatingos valstybinės svarbos projektą įgyvendinantis asmuo turėtų teisę inicijuoti ar teisę vykdyti žemės sklypų formavimą ir pertvarkymą projekte reg. Nr. XIVP-3746 nėra nurodomi. Atsižvelgiant į tai, abiejų projektų nuostatas reikėtų suvienodinti, t. y. aiškiai nurodyti, ar ypatingos valstybinės svarbos projektą įgyvendinanti institucija ir jos įgaliotas ypatingos valstybinės svarbos projektą įgyvendinantis asmuo turi teisę inicijuoti žemės sklypų formavimo ir pertvarkymo projektų rengimą, ar turi teisę pertvarkyti žemės sklypus. Be to, siekiant projektų suderinamumo, projekte reg. Nr. XIVP-3746 turėtų būti nurodyti atvejai, kuriems esant, ypatingos valstybinės svarbos projektą įgyvendinanti institucija ir jos įgaliotas ypatingos valstybinės svarbos projektą įgyvendinantis asmuo, turėtų teisę formuoti ar inicijuoti atitinkamų žemės sklypų formavimą.
|
Pritarti. |
Atsižvelgiant į šią pastabą, patikslinti įstatymo projekto 40 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip: „3. Teisę
inicijuoti žemės sklypų formavimo ir pertvarkymo projektų rengimą turi
valstybinės žemės patikėtiniai, Nacionalinė žemės tarnyba šio įstatymo 22
straipsnio 2 dalies 8 punkte nustatytu atveju, ypatingos valstybinės svarbos
projektą įgyvendinanti institucija ar jos įgaliotas Žemės paėmimo visuomenės
poreikiams įgyvendinant ypatingos valstybinės svarbos projektus įstatymo 3 straipsnio
3 dalyje nurodytas subjektas Atsižvelgiant į šią pastabą, patikslinti įstatymo projekto Nr. XIVP-3746 4 straipsnio 22 dalį ir ją išdėstyti taip: „3. Papildyti 4 straipsnį 22 dalimi ir ją išdėstyti taip: „22.
|
2 |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-05-13 |
2 |
|
|
2. Projekto aiškinamojo rašto 12 punkte nurodoma, kad priėmus įstatymą turėtų būti keičiami poįstatyminiai teisės aktai. Atsižvelgiant į tai, siūlytina projekto 2 straipsnį papildyti įstatymą įgyvendinančiomis nuostatomis, kuriose būtų nurodyta, kuri (-os) institucija (-os) ir iki kada turėtų priimti įstatymą įgyvendinančius teisės aktus. Atitinkamai turėtų būti tikslinamas projekto 2 straipsnio pavadinimas ir šio straipsnio 1 dalis, kurioje turėtų būti nustatyta išimtis dėl įstatymą įgyvendinančiųjų teisės aktų įsigaliojimo. |
Pritarti. |
Atsižvelgiant į šią pastabą, patikslinti įstatymo projekto 2 straipsnį ir jį išdėstyti taip: „2 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas 1. Šis įstatymas, išskyrus šio įstatymo 2 straipsnio 2 dalį, įsigalioja 2024 m. liepos 1 d. 2. Vyriausybė iki 2024 m. birželio 30 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.“ |
3 |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-05-13 |
|
|
|
3. Atsižvelgiant į keičiamame įstatyme, taip pat Žemės paėmimo visuomenės poreikiams įgyvendinant ypatingos valstybinės svarbos projektus įstatyme nustatytą Vyriausybės kompetenciją, manytina, kad dėl projektu siūlomo teisinio reguliavimo reikėtų gauti Vyriausybės išvadą.
|
Nepritarti. |
Šiuo įstatymo projektu ir įstatymo projektu Nr. XIVP-3746 siekiama paspartinti ypatingos valstybinės svarbos projektų įgyvendinimą, užtikrinti atitinkamo laikotarpio paramos fondų lėšų projekto finansavimui įsisavinimą ir pašalinti nesklandumus, kylančius valstybei svarbių projektų įgyvendinimo procese, dėl šios priežasties siūloma šių įstatymų projektų įsigaliojimo data – 2024 m. liepos 1 d. Priėmus Įstatymų projektus bus sudarytos sąlygos užtikrinti, kad valstybei svarbūs projektai būtų įgyvendinami nustatytais terminais, tokiu būdu efektyviai išpildant valstybės ir visuomenės lūkesčius dėl ypač svarbios infrastruktūros pastatymo ir eksploatavimo pradžios. Manytina, kad siekiant paspartinti ypatingos valstybinės svarbos projektų įgyvendinimo terminus, svarbus kiek įmanoma operatyvesnis šio įstatymo priėmimas ir Seimo kreipimasis į Vyriausybę išvados būtų perteklinis. Pažymėtina, kad šiuo įstatymo projektu numatomas žemės ir (ar) statinių ir (ar) įrenginių išpirkimas būtų vykdomas iš jau patvirtintų valstybės biudžeto asignavimų ir poreikio skirti papildomų biudžeto lėšų nebus. |
4 |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-05-13 |
|
|
|
4. Projektu siūloma pakeisti žemės sklypų formavimo ir pertvarkymo teisinį reglamentavimą. Atsižvelgiant į tai bei vadovaujantis Teisėkūros pagrindų įstatymo 16 straipsnio 1 dalimi bei Korupcijos prevencijos įstatymo 8 straipsnio 1 dalies 12 punktu (jeigu teisės aktu numatoma reguliuoti visuomeninius santykius, susijusius su žemėtvarka, teritorijų planavimu) turėtų būti atliktas projekto antikorupcinis vertinimas. |
Nepritarti. |
Manytina, kad siekiant paspartinti ypatingos valstybinės svarbos projektų įgyvendinimo terminus, svarbus kiek įmanoma operatyvesnis šio įstatymo priėmimas ir projekto antikorupcinio vertinimo atlikimas būtų perteklinis. |
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
1 |
Teisingumo ministerija, 2024-05-21 |
|
|
|
Įvertinę Lietuvos Respublikos Seimo pateikto Lietuvos Respublikos žemės įstatymo Nr. I-446 40 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-3747 atitiktį Europos Sąjungos teisei pažymime, jog pastabų ir pasiūlymų neturime. |
Susipažinta. |
|
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: nepaskirti.
7.1. Sprendimas: pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui ir komiteto išvadoms.
7.2. Pasiūlymai: nėra.
8. Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: Gintautas Paluckas, Andrius Kupčinskas.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nėra.
PRIDEDAMA. Komiteto patobulintas įstatymo projektas ir jo lyginamasis variantas.
Komiteto pirmininkas Kazys Starkevičius
Komiteto biuro patarėjas Darius Šaltmeris