LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS PAGALBINIO APVAISINIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2016-06-21 Nr. XIP-2502(5)

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, galiojantiems įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1.    Projekto 2 straipsnio 13 dalyje, apibrėžiančioje žmogaus lytinių ląstelių banko sąvoką, nustatoma, kad tokiu banku yra laikomas asmens sveikatos priežiūros įstaiga, turinti licenciją vykdyti žmogaus lytinių ląstelių paėmimo, jų paruošimo, konservavimo ir paskirstymo veiklą, o 8 straipsnio 4 dalyje nustatoma, kad lytinių ląstelių banko licencijavimo ir veiklos kontrolės tvarką nustato sveikatos apsaugos ministras. Vertinant siūlomą reguliavimą, atkreiptinas dėmesys, kad  pagal Konstitucinio Teismo suformuluotą doktriną, su asmens teisių ir laisvių įgyvendinimu susijęs reguliavimas, tame tarpe ir tam tikros ūkinės veiklos esminės sąlygos, draudimai ir ribojimai, darantys esminį poveikį ūkinei veiklai, gali būti nustatomas tik įstatymu (Konstitucinio Teismo 2006 m. gegužės 31 d. nutarimas). Be to, ir Lietuvos Respublikos paslaugų įstatymo 5 straipsnyje išdėstyta imperatyvi norma, nustatanti, kad leidimų išdavimo, jų galiojimo sustabdymo, galiojimo sustabdymo panaikinimo ir leidimų galiojimo panaikinimo esminiai reikalavimai, taip pat reikalavimai, kurių vykdydami veiklą turi laikytis leidimą gavę teikėjai, nustatomi įstatymais, o poįstatyminiuose teisės aktuose nurodytos specialiosios (konkrečios) sąlygos turi besąlygiškai kilti iš įstatymuose įtvirtintų bendrųjų reikalavimų. Atsižvelgiant į tai, laikomės pozicijos, kad visos lytinių ląstelių bankų licencijų išdavimo, sustabdymo, panaikinimo sąlygos turi būti įtvirtintos įstatyme, o ne sveikatos apsaugos ministro įsakyme, kitoks reguliavimas galimai prieštarautų konstituciniams teisinės valstybės bei ūkinės veiklos laisvės principams.

Analogiška pastaba taikytina ir projekto 4 straipsniui, kuriame numatyta, kad pagalbinio apvaisinimo paslaugas turi teisę teikti tik asmens sveikatos priežiūros įstaigos, turinčios teisės aktų nustatyta tvarka išduotą licenciją asmens sveikatos priežiūros veiklai ir pagalbinio apvaisinimo paslaugoms teikti, nors jokie galiojantys įstatymai nenustato teikiamų pagalbinio apvaisinimo paslaugų licencijavimo sąlygų, o taip pat ir projekto 10 straipsnio 7 daliai, įtvirtinančioje, kad iki šio įstatymo įsigaliojimo sukurti embrionai turi būti laikomi lytinių ląstelių banke, nors pačiame projekte lytinių ląstelių bankų veiklos licencijavimo klausimai nereglamentuojami.

2.    Atkreipiame dėmesį, kad nors projekto 1 straipsnio 1 dalyje nurodoma, kad šis įstatymas be kitų klausimų nustato ir po pagalbinio apvaisinimo gimusio vaiko teises, tačiau pačiame įstatyme po pagalbinio apvaisinimo gimusių vaikų teisės nėra reglamentuojamos. Atsižvelgiant į tai, siūlome patikslinti projekto 1 straipsnio 1 dalį.

3.    Projekto 3 straipsnio 7 dalies formuluotė tikslintina, nes ji suponuoja, kad pagalbinis apvaisinimas gali būti atliekamas naudojant tris donorystės subjektus: 1) lytinių ląstelių donorus, 2) su moterimi gyvenančio įstatymų nustatyta tvarka sutuoktinio ar 3) su moterimi gyvenančio įstatymų nustatyta tvarka sugyventinio. Siekiant teisinio aiškumo bei derinant projekto nuostatas tarpusavyje, reikėtų aiškiai nurodyti, kad pagalbinis apvaisinimas gali būti atliekamas tik naudojant apvaisinamos moters sutuoktinio arba sugyventinio lytines ląsteles (atsisakant nuostatos dėl gyvenimo kartu įstatymų nustatyta tvarka). Taip pat reikėtų papildyti šią dalį nuostata, nurodančia, kas gali būti lytinių ląstelių donoru (jei įstatymu siekiama numatyti tokią galimybę) tuo atveju, kai vieno iš sutuoktinių ar sugyventinių lytinės ląstelės yra pažeistos ar jų nepakanka, o taip pat tais atvejais, kai su jomis yra didelė rizika perduoti ligą, sukeliančią didelę negalią.

4.    Projekto 3 straipsnio 7 dalyje vartojama sąvoka „didelė negalia“.  Pastebėtina, jog šiuo metu nėra galiojančių įstatymų, kuriuose tokia sąvoka būtų apibrėžta. Manytina, jog atsižvelgiant į tai, jog šios sąvokos turinys lemtų tam tikras asmenų teisės į pagalbinį apvaisinimą įgyvendinimo sąlygas, šios sąvokos apibrėžtis turėtų būti išdėstyta įstatyme, arba turėtų būti pateikta nuoroda į teisės aktą, apibrėžiantį šią sąvoką.

5.    Derinant projekto nuostatas tarpusavyje, projekto 7 straipsnio 1 dalyje, 9 straipsnyje, 14 straipsnio 2 dalyje ir 15 straipsnio 2 dalies 4 punkte prieš žodžius „sveikatos priežiūros“ įrašytinas žodis „asmens“.

6.    Atsižvelgiant į tai, kad projekto 7 straipsnyje nustatyta, kad teisinės pasekmės kyla pasirašius informuoto paciento sutikimą, projekto 7 straipsnio 2 dalyje po žodžio „užpildant“ įrašytini žodžiai „ir pasirašant“.

7.    Projekto 8 straipsnio 4 dalyje siūloma nustatyti, kad sveikatos apsaugos ministras nustato lytinių ląstelių banko veiklos kontrolės tvarką. Vertinant šią nuostatą, atkreipiame dėmesį, kad pagal Viešojo administravimo įstatymą, viena iš viešojo administravimo sričių yra įstatymų ir administracinių sprendimų įgyvendinimo kontrolė, kas apima pavaldžių subjektų kontrolę bei  nepavaldžių subjektų priežiūrą. Atsižvelgiant į tai, kad veiklos priežiūra bus vykdoma Sveikatos apsaugos ministerijai nepavaldžių asmens sveikatos priežiūros sveikatos įstaigų atžvilgiu, vietoj žodžio „kontrolės“ įrašytinas žodis „priežiūros“. Atitinkamai tikslintinos ir kitos projekto nuostatos, numatančios Sveikatos apsaugos ministerijai nepavaldžių subjektų veiklos kontrolę.

8.    Projekto 8 straipsnio 5 dalyje vietoj žodžio „nebent‘ įrašytini žodžiai „išskyrus tuos atvejus, kai“. Taip pat reikėtų nurodyti šioje dalyje minimo susitarimo su lytinių ląstelių banku pažeidimo bei lytinių ląstelių donoro mirties teisines pasekmes, t.y. reikėtų aiškiai nurodyti, kad  šiais atvejais lytinės ląstelės sunaikinamos nepasibaigus lytinių ląstelių saugojimo laikotarpiui.

9.    Atsižvelgiant į tai, kad projekto 10 straipsnio 7 dalis savo turiniu turėtų būti laikoma labiau kaip pereinamojo laikotarpio nuostata, nustatanti iki šio įstatymo įsigaliojimo atsiradusių teisinių santykių reguliavimą, siūlome jas dėstyti įstatymo baigiamosiose nuostatose.

10.          Projekto 10 straipsnio 7 dalyje ir 15 straipsnio 1 dalyje vartojama formuluotė „Sveikatos apsaugos ministerijos įgaliota institucija“. Vertinant šią nuostatą, atkreiptinas dėmesys, kad ministerijos kompetencijai priklausančiais klausimais privalomos galios administracinius aktus (įsakymus) tvirtina ministras, o ne ministerija. Atitinkamai  valstybės institucijas ar įstaigas įgalioti vykdyti tam tikrą funkciją gali tam įgaliojimus turintis sveikatos apsaugos ministras, o ne Sveikatos apsaugos ministerija.

11.    Siekiant teisinio aiškumo, projekto 13 straipsnyje reikėtų patikslinti  kokiu būdu ar kokioje informacinėje duomenų bazėje asmens sveikatos priežiūros įstaigos ir lytinių ląstelių bankai privalo registruoti visus pavojingus nepageidaujamus reiškinius ir (ar) reakcijas.

12.    Atsižvelgiant į tai, kad įstatymo įgyvendinimui reikės priimti poįstatyminius tesės aktus, projekto 17 straipsnyje turėtų būti numatytas toks įstatymo įsigaliojimo terminas, per kurį būtų įmanoma priimti visus įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.

 

 

 

Departamento direktorius                                                                                   Andrius Kabišaitis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

E. Mušinskis, tel. (8 5) 239 6356, el. p. [email protected].

D. Zebleckis, tel. (8 5) 239 6906, el. p. [email protected];