LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

TEISĖS IR TEISĖTVARKOS KOMITETAS

 

PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA (1)

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS RINKIMŲ KODEKSO  11, 69, 76, 85 ir 118 STRAIPSNIų PAKEITIMO
KONSTITUCINIo ĮSTATYMo
PROJEKTO NR. XIVP-2706(3)

 

2023-10-09 Nr. 102-P-47

Vilnius

 

        

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkė Irena Haase, komiteto pirmininko pavaduotoja Agnė Širinskienė, nariai:  Aušrinė Armonaitė, Česlav Olševski, Julius Sabatauskas, Vilius Semeška, Algirdas Stončaitis, Andrius Vyšniauskas.

Komiteto biuro vedėja Dalia Komparskienė, patarėjos: Dalia Latvelienė, Martyna Civilkienė, Jurgita Janušauskienė, Rita Karpavičiūtė, Irma Leonavičiūtė, Rita Varanauskienė, Loreta Zdanavičienė, vyriausioji specialistė Aidena Bacevičienė, padėjėjos: Meilė Čeputienė, Rivena Zegerienė.

Seimo kanceliarijos Teisės departamento vyresnioji patarėja  Viktorija Staugaitytė, vyresnioji patarėja Ona Buišienė, Teisingumo ministerijos Teisėkūros politikos grupės vyresnioji patarėja Mėta Matuzevičienė, Vyriausiosios rinkimų komisijos pirmininkė Lina Petronienė, Vyriausiosios rinkimų komisijos pirmininko pavaduotojas Andrius Puksas, Vyriausiosios rinkimų  komisijos narė  Olga Kilkinova, Vyriausiosios rinkimų komisijos Teisės ir tyrimų skyriaus vedėjas Rokas Stabingis, Vyriausiosios rinkimų komisijos Rinkimų organizavimo skyriaus vedėja Reda Daniškevičiūtė.

2. Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados ir kitų ekspertų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2023-10-03

1

2

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.    Dėl projekto nuostatos prieštaravimo Konstitucijai.

1.1.   Projekto 1 straipsnio 2 dalimi siūloma Rinkimų kodekso (RK) 11 straipsnio 1 dalį, kurioje yra nustatyti pasyviosios rinkimų teisės apribojimo pagrindai, papildyti 4 punktu, pagal kurį asmuo negalėtų būti renkamas, jeigu nuo pareiškinių dokumentų pateikimo termino pabaigos iki rinkimų dienos jo atžvilgiu įsiteisėtų teismo apkaltinamasis nuosprendis.

Vertinant šį projektu teikiamą siūlymą, pažymėtina, kad pagal Konstituciją Seimo nariu ir Respublikos Prezidentu negali būti renkamas asmuo, nebaigęs atlikti teismo paskirtos bausmės (56 straipsnio 2 dalis, 78 straipsnio 1 dalis). Baudžiamajame kodekse (BK) ir Baudžiamojo proceso kodekse (BPK) nustatyta, kad teismas, priimdamas apkaltinamąjį nuosprendį, gali atleisti nuteistąjį nuo bausmės atlikimo (BK 76 straipsnio 1 dalis, BPK 303 straipsnio 3 dalis, 305 straipsnio 2 dalis, 307 straipsnio 3 dalis). Taigi pagal projektu siūlomą RK 11 straipsnio 1 dalies 4 punktą pasyviosios rinkimų teisės apribojimas būtų taikomas ir tokiam asmeniui, kuris teismo apkaltinamuoju nuosprendžiu būtų atleistas nuo bausmės atlikimo, nors (jeigu jam kartu nebūtų paskirta jokia baudžiamojo poveikio priemonė) Konstitucijos požiūriu jis nebūtų laikomas nebaigusiu atlikti teismo paskirtos bausmės.

Konstitucinis Teismas yra pažymėjęs, kad įstatymų leidėjas pagal Konstituciją turi įgaliojimus rinkimų įstatymuose asmeniui, kuris gali būti renkamas, nustatyti konstituciškai pagrįstus reikalavimus (sąlygas); įstatyme negali būti nustatomi tokie reikalavimai (sąlygos), kuriais būtų iškreipti ar paneigti Konstitucijoje įtvirtinti reikalavimai (sąlygos) asmeniui, kuris gali būti renkamas (2004 m. gegužės 25 d., 2021 m. gegužės 28 d., 2022 m. balandžio 27 d. nutarimai).

Atsižvelgdami į tai, manome, kad projekto 1 straipsnio 2 dalimi siūlomas RK 11 straipsnio 1 dalies 4 punktas tiek, kiek juo būtų ribojama asmens, teismo apkaltinamuoju nuosprendžiu atleisto nuo bausmės atlikimo (kartu nepaskyrus jam baudžiamojo poveikio priemonės), pasyvioji rinkimų teisė, prieštarauja Konstitucijos 56 straipsnio 2 daliai, 78 straipsnio 1 daliai.

 Pritarti

 

 Komitetas pritaria, kad projekto 1 straipsnio 2 dalimi siūlomas RK 11 straipsnio 1 dalies 4 punktas tiek, kiek juo būtų ribojama asmens, teismo apkaltinamuoju nuosprendžiu atleisto nuo bausmės atlikimo (kartu nepaskyrus jam baudžiamojo poveikio priemonės), pasyvioji rinkimų teisė,  galėtų prieštarauti Konstitucijos 56 straipsnio 2 daliai, 78 straipsnio 1 daliai.

 Atsižvelgiant į tai Komitetas siūlo šios projekto nuostatos prieštaravimą Konstitucijai  pašalinti, atsisakant 1 straipsnio 2 dalies, pildančios RK 11 straipsnio 1 dalį 4 punktu, kaip ir  yra siūloma  1.2  TD pastaboje.

 

Balsavimo rezultatai: už –8 , prieš –0 , susilaikė –0 .

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2023-10-03

1

2

 

 

1.2. Šį projekto prieštaravimą Konstitucijai siūlome pašalinti ne tikslinant RK 11 straipsnio 1 dalies 4 punkto formuluotę, o apskritai atsisakant šio punkto, nes jame numatytas teisinis reguliavimas yra visiškai perteklinis. Siūlymas nustatyti šį teisinį reguliavimą pagrįstas neteisinga projekto 1 straipsnio 1 dalimi teikiamo RK 11 straipsnio 1 dalies 1 punkto nuostatos, pagal kurią asmuo negali būti renkamas, jeigu „iki pareiškinių dokumentų pateikimo termino pabaigos jis yra nebaigęs atlikti teismo paskirtos bausmės ir (ar) baudžiamojo poveikio priemonės“, interpretacija ir klaidinga prielaida, kad šios nuostatos nepakanka užkirsti kelią rinkimuose dalyvauti asmeniui, kuriam bausmė ir (ar) baudžiamojo poveikio priemonė paskirta jau pasibaigus šiam terminui ir įregistravus jį kandidatu.

Rinkimai yra procesas, apimantis ne tik balsavimą rinkimų dieną, bet ir ankstesnius etapus, kuriuose, be kita ko, rinkėjams pateikiama informacija apie kandidatus, vykdoma rinkimų agitacija, rinkėjai formuoja savo valią dėl balsavimo. Asmenys, kurie pagal Konstituciją „negali būti renkami“, nes neatitinka konstitucinių reikalavimų (sąlygų), negali dalyvauti šiame procese. Kaip yra pažymėjęs Konstitucinis Teismas, rinkimai yra atsakingas politinis procesas (2008 m. spalio 1 d., 2012 m. kovo 29 d.  nutarimai), todėl asmenų, siekiančių tapti kandidatais, atitiktis keliamiems reikalavimams turi būti tikrinama atsakingai ir iš anksto, tam skirtame rinkimų proceso etape, o reikalavimų neatitinkantys asmenys negali būti registruojami kandidatais; jeigu nustatytų reikalavimų neatitinkantis asmuo jau yra įregistruotas kandidatu, jo registracija privalo būti panaikinta, nes pagal Konstituciją jis „negali būti renkamas“. Taigi pareiškinių dokumentų pateikimo termino pabaiga žymi ribą, nuo kurios visą laikotarpį iki pat galutinių rinkimų rezultatų nustatymo dienos asmuo, ketinantis dalyvauti rinkimų procese ir įgyvendinti pasyviąją rinkimų teisę, turi atitikti visus jam keliamus konstitucinius reikalavimus (sąlygas). Vadinasi, projektu teikiama RK 11 straipsnio 1 dalies 1 punkto nuostata, kuria asmeniui, ketinančiam įgyvendinti pasyviąją rinkimų teisę, keliama sąlyga būti atlikusiam teismo paskirtą bausmę ir (ar) baudžiamojo poveikio priemonę yra siejama su pareiškinių dokumentų pateikimo termino pabaiga, negali būti interpretuojama kaip leidžianti rinkimuose dalyvauti asmeniui, kuriam bausmė ir (ar) baudžiamojo poveikio priemonė paskirta dar vėliau, jau įregistravus jį kandidatu, nes tokia interpretacija prieštarauja tiek konstitucinio reguliavimo logikai, tiek pačios šios nuostatos paskirčiai ir esmei.

Šiame kontekste primintina, kad pagal galiojančio Rinkimų kodekso 81 straipsnio 4 ir 6 dalių nuostatas (kurių nesiūloma keisti nei vertinamu projektu, nei kitais planuojamais priimti Rinkimų kodekso pakeitimo konstitucinių įstatymų projektais) Vyriausioji rinkimų komisija, nustačiusi, jog įregistruotas kandidatas neatitinka nustatytų reikalavimų, panaikina jo registravimą (jeigu tai nustatoma likus mažiau kaip 12 dienų iki rinkimų dienos arba po rinkimų, registravimas panaikinamas po rinkimų dienos, bet ne vėliau kaip iki galutinių rinkimų rezultatų patvirtinimo dienos).

Atsižvelgiant į visa tai, projekto 1 straipsnio 2 dalies atsisakytina, nes tai, kad kandidatas nebegali dalyvauti rinkimuose, jeigu bausmė ir (ar) baudžiamojo poveikio priemonė jam paskiriama laikotarpiu nuo pareiškinių dokumentų pateikimo termino pabaigos iki rinkimų dienos, kyla iš projekto 1 straipsnio 1 dalimi siūlomos RK 11 straipsnio 1 dalies 1 punkto nuostatos.

Pritarti

   Komitetas  pritaria TD siūlymui atsisakyti 1 straipsnio 2 dalies, pildančios RK 11 straipsnio 1 dalį 4 punktu.

 

Balsavimo rezultatai: už – 8, prieš –0 , susilaikė –0 .

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2023-10-03

1

1

 

 

1.3.Kartu atkreiptinas dėmesys į tai, kad kiti galiojančio RK 11 straipsnio 1 ir 2 dalyse (išskyrus 2 dalies 2 punktą, keičiamą vertinamu projektu) nustatyti pasyviosios rinkimų teisės apribojimai suformuluoti nenurodant termino, nuo kurio jie taikytini, t. y. iki kurio turi būti įvykdyti konstituciniai reikalavimai (sąlygos), keliami asmeniui, siekiančiam įgyvendinti šią teisę (ir juolab neskaidant kiekvieno iš tų apribojimų į du atskirus punktus – „iki pareiškinių dokumentų pateikimo termino pabaigos“ ir „nuo pareiškinių dokumentų pateikimo termino pabaigos“). Pavyzdžiui, akivaizdu, kad sąlyga nebūti teismo pripažintam neveiksniu su rinkimų teisės įgyvendinimu susijusioje srityje turi būti tenkinama ne tik teikiant pareiškinius dokumentus, bet ir tolesnio rinkimų proceso metu (RK 11 straipsnio 1 dalies 2 punktas), arba kad asmuo, įregistruotas kandidatu Seimo ar Respublikos Prezidento rinkimuose, nebegalėtų dalyvauti rinkimų procese, jeigu pradėtų eiti teisėjo pareigas (RK 11 straipsnio 2 dalies 4 punktas).

Atsižvelgiant į tai ir įvertinus aplinkybę, kad projekto 1 straipsnio 1 dalyje teikiamo RK 11 straipsnio 1 dalies 1 punkto nuostatoje nurodytas terminas „iki pareiškinių dokumentų pateikimo termino pabaigos“ gali suponuoti netinkamą šios nuostatos interpretaciją (esą ji nesudaro pagrindo apriboti pasyviąją rinkimų teisę tuo atveju, jeigu bausmė ir (ar) baudžiamojo poveikio priemonė paskiriama šiam terminui pasibaigus), šios nuostatos formuluotė „iki pareiškinių dokumentų pateikimo termino pabaigos“ išbrauktina kaip perteklinė ir galinti klaidinti. Tai, kad asmuo, ketinantis dalyvauti rinkimuose, jau pareiškinių dokumentų teikimo metu (taigi iki šių dokumentų pateikimo termino pabaigos) turi atitikti sąlygą nebūti nebaigus atlikti teismo paskirtos bausmės (kaip ir visas kitas konstitucines sąlygas), kyla iš visuminio Konstitucijoje ir RK nustatyto teisinio reguliavimo ir neprivalo būti įtvirtinta eksplicitiškai.

Pritarti

   Siūloma atsisakyti projekto  1 straipsnio 1 dalimi keičiančios RK 11 straipsnio 1 d. 1 punkto nuostatos formuluotės „iki pareiškinių dokumentų pateikimo termino pabaigos“.

Pasiūlymas :

1 straipsnio 1dalimi keičiantį RK 11 straipsnio 1 dalies 1 punktą išdėstyti taip:

„ 1) jis yra nebaigęs atlikti teismo paskirtos bausmės ir (ar) baudžiamojo poveikio priemonės;“.

 

Balsavimo rezultatai: už –8 , prieš –0 , susilaikė-0.

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2023-10-03

1

3

 

 

1.4. Remdamiesi tais pačiais argumentais, siūlome formuluotės „iki pareiškinių dokumentų pateikimo termino pabaigos“ atsisakyti ir projekto 1 straipsnio 3 dalimi teikiamame RK 11 straipsnio 2 dalies 2 punkte. Be to, kadangi statutinės institucijos ar įstaigos pareigūnas, išėjęs į pensiją, netenka pareigūno statuso, šio punkto formuluotė „kuris <...> nėra išėjęs į pensiją“ taip pat yra perteklinė ir išbrauktina. Atkreiptinas dėmesys ir į tai, kad projekte klaidingai nurodytas šio punkto numeris. Atsižvelgiant į visa tai, projekto 1 straipsnio 3 dalimi teikiamas RK 11 straipsnio 2 dalies 2 punktas dėstytinas taip: „2) jis yra statutinės institucijos ar įstaigos pareigūnas;“.

Pritarti

 Pritarti pastabai ir projekto 1 straipsnio 3 dalimi (atsisakius 1 straipsnio 2 dalies, 3 dalis tampa-antrąja) teikiamą RK 11 straipsnio 2 dalies 2 punktą išdėstyti taip:

 „2) jis yra statutinės institucijos ar įstaigos pareigūnas;“.

 

Balsavimo rezultatai: už – 8, prieš – 0, susilaikė-0.

5.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2023-10-03

4

 

 

 

2.  Projekto 4 straipsniu teikiamas siūlymas RK 85 straipsnio 1 dalies 1 punkte vietoj  formuluotės „narystė politinėse organizacijose ir asociacijose“ įrašyti formuluotę „esama ir buvusi narystė politinėse organizacijose, taip pat narystės laikotarpis“ neturėtų būti šio projekto dalykas, nes siūlomas pakeitimas sistemiškai nesusijęs su kitomis šio projekto nuostatomis, o su juo sistemiškai susiję kiti pakeitimai yra siūlomi kitu projektu Nr. XIVP-2696(2), taigi priėmus aptariamą pakeitimą, bet nepriėmus projektu Nr. XIVP-2696(2) teikiamų pakeitimų, teisinis reguliavimas taptų nenuoseklus ir nedarnus. Atkreiptinas dėmesys ir į tai, kad vertinamame projekte juo teikiamų RK pakeitimų įsigaliojimo data nenumatyta, o projektu Nr. XIVP-2696(2) teikiamų pakeitimų įsigaliojimas numatytas 2023 m. lapkričio 10 d.

      Pažymėtina, kad tokia teisėkūros praktika, kai vienu metu skirtingais projektais teikiami sutampantys tų pačių įstatymo ar kito teisės akto nuostatų pakeitimai nėra apjungiami į vieną projektą, ir taip sudaromos prielaidos tapačius pakeitimus priimti keliais skirtingais įstatymais, taip pat tokia teisėkūros praktika, kai sistemiškai susiję to paties įstatymo ar kito teisės akto pakeitimai teikiami išskaidyti į atskirus projektus, neužtikrinama būsimo teisinio reguliavimo darna, jo vientisumas ir nuoseklumas.

Pritarti iš dalies

 Pritartina  teisėkūros praktikai, kai vienu metu skirtingais projektais teikiami sutampantys tų pačių įstatymo ar kito teisės akto nuostatų pakeitimai būtų apjungiami į vieną projektą, ir taip užtikrinama būsimo teisinio reguliavimo  nuoseklumas, ir   komitetas tos praktikos visada  laikosi, tačiau atsižvelgiant į konstitucinio  įstatymo pakeitimo priėmimo ypatumus, apsispręsta projektų nejungti.  Juridinės  technikos atžvilgiu projektas patobulintas taip, kad po  atskirų projektų priėmimo, RK  keičiami atskiri straipsniai tarpusavyje derėtų ir  teisingai  sueitų į Teisės aktų registro galutinę galiojančią suvestinę redakciją, nes  priešingu atveju  nebus galimybės ištaisyti neatitikimų dėl  RK 194str. nustatytų reikalavimų, kad šis kodeksas negali būti keičiamas vykstant rinkimų politinei kampanijai.

 

Balsavimo rezultatai: už –8 , prieš – 0, susilaikė-0.

3. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: nėra

 

 

 

Komiteto pirmininkė                                                                                                                                                                               Irena Haase

 

 

 

Komiteto biuro patarėja Rita Karpavičiūtė