LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Neįgaliųjų teisių komisija

 

 

PAPILDOMOS KOMISIJOS IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS LYGIŲ GALIMYBIŲ ĮSTATYMO NR. IX-1826  1 IR 16 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO

IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 151 STRAIPSNIU

ĮSTATYMO PROJEKTO (XIIIP-941)

 

 

2018-09-19  Nr. 144-P-8

Vilnius

 

1. Komisijos posėdyje dalyvavo: Justas Džiugelis – Komisijos pirmininkas, Algimantas Dumbrava, Aušra Maldeikienė, Radvilė Morkūnaitė-Mikulėnienė, Raminta Popovienė, Ingrida Šimonytė; Komisijų sekretoriato patarėja Monika Urmonienė; kviestieji asmenys: Lygių galimybių kontrolierė Agneta Skardžiuvienė.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komisijos nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

(2017-06-30)

 

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams ir teisės technikos taisyklių reikalavimams, teikiame šias pastabas:

1. Įstatymo projektu siekiama Lietuvos Respublikos lygių galimybių įstatyme įtvirtinti subjektą – Žmonių su negalia teisių stebėsenos komitetą prie Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos (toliau – Komitetas), kuris vykdytų Jungtinių Tautų neįgaliųjų teisių konvencijos (toliau – Konvencija) ir jos Fakultatytvaus protokolo įgyvendinimo stebėseną ir kontrolę. Siūlomas reguliavimas svarstytinas keliais aspektais.

Visų pirma, pažymėtina, kad projektu iš esmės nėra nustatomi Komiteto veiklos teisiniai pagrindai, kaip tai nurodoma Įstatymo projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 1 straipsnio 2 dalyje. Iš projektu siūlomo teisinio reguliavimo visiškai nėra aiškus Komiteto teisinis statusas: ar Komitetas yra juridinis asmuo (jeigu yra, tai kas yra Komiteto steigėjas, kokia jo teisinė forma), koks yra Komiteto narių skaičius, kokia jų įgaliojimų trukmė, kaip yra organizuojamas  Komiteto darbas, ar jis turi aptarnaujantį personalą (administraciją), ar ne ir pan. Nors projekto aiškinamajame rašte ir nurodoma, kad įstatymo įgyvendinimui reikės papildomų valstybės biudžeto lėšų ekspertų darbui komitete apmokėti, iš paties projekto nuostatų Komiteto veiklos pobūdis nėra aiškus – ar Komiteto nariai savo funkcijas atliks atlygintinai, ar visuomeniniais pagrindais. Kelia abejonių, ar toks projektu siūlomas teisinis reguliavimas atitinka Jungtinių Tautų Generalinės asamblėjos 1993 metų gruodžio 20 d. rezoliucija patvirtintus ir projekto aiškinamajame rašte nurodytus Principus, susijusius su nacionalinių institucijų statusu (Paryžiaus principus), Konvencijos Neįgaliųjų teisių komiteto rekomendacijas (toliau – Rekomendacijos) bei Konstitucinio Teismo suformuluotą doktriną, pagal kurią esminės subjekto veiklos sąlygos turi būti nustatytos įstatymu.

Pažymėtina, kad remiantis Paryžiaus principų nuostatomis, siekiant užtikrinti nacionalinės institucijos nepriklausomumą, nacionaliniame teisės akte turi būti nustatyta nacionalinės institucijos sudarymo tvarka, nacionalinės institucijos narių įgaliojimų trukmė; nacionalinė institucija turi turėti atitinkamą infrastruktūrą ir pakankamus finansinius išteklius; neturi būti vykdoma nacionalinės institucijos finansinė kontrolė ir pan. Pažymėtina, kad nors nei Paryžiaus principuose, nei Rekomendacijose nėra nurodoma, kokio lygmens nacionalinės teisės akte tai turi būti nustatyta, atsižvelgiant į minėtą Konstitucinio Teismo doktriną manome, kad pagrindinės nuostatos, apibrėžiančios Komiteto teisinį statusą ir jo veiklą, turi būti nustatytos įstatyme.

Antra, kaip matyti iš Rekomendacijų 68 punkto b papunkčio nuostatų, Lietuvai, atsižvelgiant į Konvencijos 33 straipsnio 2 dalį, yra rekomenduojama sukurti nepriklausomą struktūrą, atitinkančią Paryžiaus principus, nes Neįgaliųjų reikalų taryba, paskirta vykdyti nepriklausomą Konvencijos kontrolę, yra pavaldi Socialinės apsaugos ir darbo ministerijai (Rekomendacijų 67 punkto b papunktis). Šiame kontekste atkreiptinas dėmesys į tai, kad įstatymo projekte siūloma nustatyti, kad Komitetas veiks prie Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos, tačiau iš siūlomo reguliavimo Komiteto ir Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos tarpusavio santykis nėra aiškus.

Trečia, iš Rekomendacijų 68 punkto b papunkčio būtų galima suprasti, kad Lietuvai yra siūloma atsisakyti Neįgaliųjų reikalų tarybos ir įsteigti naują nepriklausomą instituciją. Kaip matyti iš kartu teikiamo Neįgaliųjų socialinės integracijos įstatymo Nr. I-2044 16 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIIP-442, juo nesiūloma naikinti Neįgaliųjų reikalų tarybos, reglamentuojamos Neįgaliųjų socialinės integracijos įstatymo 17 straipsnyje. Atsižvelgiant į tai, kad tiek projektu siūlomo Komiteto, tiek Neįgaliųjų reikalų tarybos sudarymo principai bei funkcijos yra panašios, nėra aiškus šių institucijų tarpusavio santykis.

Ketvirta, svarstytina, ar įstatymo projektu siūlomos nuostatos yra keičiamo įstatymo reguliavimo dalykas. Pažymėtina, kad neįgaliųjų lygių teisių užtikrinimui yra priimtas Lietuvos Respublikos neįgaliųjų socialinės integracijos įstatymas, todėl manytina, kad šiame įstatyme galėtų būti įtvirtinti subjektai, vykdantys Konvencijos ir jos Fakultatyvaus protokolo įgyvendinimo stebėseną ir kontrolę.

Pritarti

 

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

(2017-06-30)

2

(151)

 

(2)

 

2. Tikslintina įstatymo projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 151 straipsnio 2 dalis, kadangi neįgaliųjų organizacijos yra priskiriamos prie nevyriausybinių organizacijų.

Pritarti

 

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

(2017-06-30)

2

(151)

 

(3)

 

3. Tikslintina įstatymo projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 151 straipsnio 3 dalis, kadangi sprendimų priėmimo tvarka paprastai nurodoma darbo reglamente, bet ne nuostatuose.

Spręsti pagrindiniame komitete

 

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

(2017-06-30)

 

 

 

4. Atsižvelgiant į teisės technikos taisykles, įstatymo projekto pavadinime žodžiai „LIETUVOS RESPUBLIKOS“  rašytini atskiroje eilutėje ir centre.

Pritarti

 

5.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

(2017-06-30)

4

1

 

5. Projekto 4 straipsnio 1 dalyje po žodžio ,,įstatymas“ įrašytini žodžiai ,,išskyrus šio straipsnio 2 dalį“. 

Pritarti

 

6.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

(2017-06-30)

4

2

 

5. Iš projekto 4 straipsnio 2 dalies nuostatos nėra aišku, kokius teisės aktus turės priimti Vyriausybė.  Atkreiptinas dėmesys į tai, kad Lygių galimybių kontrolierius, tiek jo tarnyba yra nepriklausomi nuo Vyriausybės.

Pritarti

 

7.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

(2017-06-30)

 

 

 

Atsižvelgiant į tai, kad Komitetas veiks prie Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos ir įvertinus tai, kad pagal keičiamo įstatymo 15 straipsnio 4 dalies nuostatas, Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos veiklos tikslus ir funkcijas nustato Seimo patvirtinti Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos nuostatai, kartu turėtų būti keičiami ir minėti nuostatai.

Pritarti

 

8.

Europos teisės departamentas prie Teisingumo ministerijos

(2017-07-12)

 

 

 

Įvertinę Lietuvos Respublikos Seimo 2017 m. birželio 23 d. raštu Nr. S-2017-6373 pateiktą derinti Lietuvos Respublikos lygių galimybių įstatymo Nr. IX-1826 1 ir 16 straipsnių pakeitimo ir Įstatymo papildymo 151 straipsniu įstatymo projektą Nr. XIIIP-941, informuojame, kad pastabų ir pasiūlymų dėl šio projekto turinio atitikties Europos Sąjungos teisei neturime.

Atsižvelgti

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komisijos nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimas Nr. 280

(2018-03-21)

 

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2017 m. rugsėjo 27 d. sprendimo Nr. SV-S-393 „Dėl įstatymų projektų išvadų“ 1.15 ir 1.16 papunkčius, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

1. Iš esmės pritarti Lietuvos Respublikos lygių galimybių įstatymo Nr. IX-1826 1 ir 16 straipsnių pakeitimo ir Įstatymo papildymo 151 straipsniu įstatymo projektui Nr. XIIIP-941 (toliau – Įstatymo projektas Nr. XIIIP-941), tačiau pasiūlyti Lietuvos Respublikos Seimui Įstatymo projektą Nr. XIIIP-941 tobulinti, atsižvelgiant į šias pastabas bei pasiūlymus:

1.1. Įstatymo projekte Nr. XIIIP-941 siūloma įsteigti Žmonių su negalia teisių stebėsenos komitetą prie Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos (toliau – Komitetas), kuris vykdytų Jungtinių Tautų neįgaliųjų teisių konvencijos (toliau – Konvencija) ir jos Fakultatyvaus protokolo įgyvendinimo stebėseną bei kontrolę, aiškiai neapibrėžiant šio Komiteto statuso.

Pagal Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo 5 straipsnio 1 dalies 2 punktą įstatymų ir administracinių sprendimų įgyvendinimo kontrolė yra viena iš viešojo administravimo sričių, todėl Komitetui siūloma pavesti veikla (Konvencijos ir jos Fakultatyvaus protokolo įgyvendinimo kontrolė) patenka į viešojo administravimo sritį. Pagal Viešojo administravimo įstatymo 41 straipsnį atlikti viešojo administravimo funkcijas gali būti pavesta tik valstybės institucijoms ar įstaigoms, savivaldybių institucijoms ar įstaigoms, jų valstybės tarnautojams ir pareigūnams, valstybės ar savivaldybės įmonėms, kurių savininkė yra valstybė ar savivaldybė, asociacijoms, viešosioms įstaigoms, kurių savininkė ar dalininkė yra valstybė ar savivaldybė. Atsižvelgiant į tai, siūlytina tikslinti Įstatymo projektą Nr. XIIIP‑941 ir jame nustatyti, kad Konvencijos bei jos Fakultatyvaus protokolo įgyvendinimo kontrolę vykdys Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba, o šios Konvencijos ir jos Fakultatyvaus protokolo įgyvendinimo stebėseną – Komitetas, ir Komiteto, Komiteto sudarytų darbo grupių nariams, Komiteto pasitelktiems ekspertams įtvirtinti teises ir pareigas, susijusias su Konvencijos bei jos Fakultatyvaus protokolo įgyvendinimo stebėsena, o Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybai – su Konvencijos bei jos Fakultatyvaus protokolo įgyvendinimo kontrole.

Pritarti

 

2.

Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimas Nr. 280

(2018-03-21)

 

 

 

1.2. Vertinant Komitetui priskiriamos funkcijos reikšmingumą, siūlytina Įstatymo projektą Nr. XIIIP-941 papildyti, jame nustatant esminius Komiteto veiklos teisinius pagrindus, t. y. nurodyti, kurio subjekto sprendimu bus sudaromas Komitetas, Komiteto narių delegavimo tvarką, narių skaičių ir jų įgaliojimų trukmę.

Pritarti

 

3.

Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimas Nr. 280

(2018-03-21)

2

(151)

 

4

 

5

1.3. Įstatymo projekto Nr. XIIIP-941 2 straipsniu keičiamo Lygių galimybių įstatymo 151 straipsnio 4 dalies 5 punkte siūloma nustatyti, kad Komitetas turi teisę teikti išvadas dėl galiojančių teisės aktų ir teisės aktų projektų atitikties Konvencijai ir jos Fakultatyvaus protokolo įgyvendinimo. Siekiant teisinio aiškumo ir apibrėžtumo, Įstatymo projekto
Nr.
XIIIP-941 2 straipsniu keičiamo Lygių galimybių įstatymo 151 straipsnio 4 dalies 5 punkte siūlytina nustatyti, kad Komitetas teikia pasiūlymus lygių galimybių kontrolieriui ar Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijai, kitoms institucijoms ir įstaigoms dėl galiojančių teisės aktų, teisės aktų projektų atitikties Konvencijai ir jos Fakultatyvaus protokolo įgyvendinimo.

Pritarti

 

4.

Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimas Nr. 280

(2018-03-21)

2

(151)

 

(5)

 

(1)

1.4. Įstatymo projekto Nr. XIIIP-941 2 straipsniu keičiamo Lygių galimybių įstatymo 151 straipsnio 5 dalies 1 punkte siūloma nustatyti, kad fiziniai, juridiniai asmenys, kitos organizacijos ir jų padaliniai privalo Komiteto reikalavimu pateikti įstatymų nustatyta tvarka prašomą informaciją, dokumentus ir kitą medžiagą, būtiną jo funkcijoms atlikti, leisti susipažinti su reikalaujamais dokumentais bei kita medžiaga. Siekiant teisinio aiškumo, siūlytina tikslinti šią dalį, konkrečiai nurodant, kokiais įstatymais tokia tvarka nustatoma.

Taip pat, siekiant užtikrinti nustatytų pareigų fiziniams, juridiniams asmenims įgyvendinimą, siūlytina nustatyti atsakomybę už atitinkamų pareigų nevykdymą ir kartu su Įstatymo projektu Nr. XIIIP-941 keisti Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodeksą, pavyzdžiui, šio kodekso 81 straipsnį, numatant atsakomybę už siekiamų įtvirtinti pareigų nevykdymą.

Įstatymo projekto Nr. XIIIP-941 2 straipsniu keičiamo Lygių galimybių įstatymo 151 straipsnio 5 dalies 2 punkte siūloma fiziniams, juridiniams asmenims, kitoms organizacijoms ir jų padaliniams įtvirtinti pareigą Komiteto, Komiteto sudarytų darbo grupių nariams ir Komiteto pasitelktiems ekspertams sudaryti sąlygas patikrinti Konvencijos ir jos Fakultatyvaus protokolo įgyvendinimą vietoje. Tai reikštų Komiteto įgaliojimus tikrinti ir privatų gyvenamąjį būstą. Tokie įgaliojimai nesuderinami su Konvencijos ir jos Fakultatyvaus protokolo įgyvendinimo stebėsena, be to, sukelia neproporcingą naštą fiziniams, juridiniams asmenims ar kitoms organizacijoms. Atsižvelgiant į tai, siūlytina Įstatymo projekto Nr. XIIIP‑941 2 straipsniu keičiamo Lygių galimybių įstatymo 151 straipsnio 5 dalies 2 punkte siūlomo reguliavimo atsakyti.

Pritarti iš dalies

Dėl Įstatymo projekto 2 straipsniu keičiamo Lygių galimybių įstatymo 151 straipsnio 5 dalies 2 punkte esančios nuostatos atsisakymo tikslingumo siūloma spręsti pagrindiniame komitete.

5.

Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimas Nr. 280

(2018-03-21)

 

 

 

1.5. Įstatymo projekte Nr. XIIIP-941 numatytoms veikloms įgyvendinti papildomai žmogiškųjų išteklių nereikės, tačiau reikės papildomai 20 tūkstančių eurų per vienus finansinius metus iš valstybės biudžeto ekspertų darbui Komitete apmokėti. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad esminės asmenų, gaunančių atlyginimą iš valstybės biudžeto lėšų, darbo apmokėjimo sąlygos turėtų būti nustatytos Įstatymo projekte Nr. XIIIP-941. Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas yra konstatavęs, kad oficialiosios konstitucinės valstybės tarnautojų darbo apmokėjimo doktrinos nuostatos mutatis mutandis taikytinos visiems iš valstybės (savivaldybės) biudžeto lėšų atlyginimą gaunantiems asmenims, o svarbiausi iš šių lėšų finansuojamų įstaigų darbuotojų darbo apmokėjimo elementai nustatytini įstatymu (Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo 2015 m. rugsėjo 29 d. nutarimas „Dėl Lietuvos Respublikos švietimo įstatymo 68 straipsnio 3 dalies ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1993 m. liepos 8 d. nutarimo Nr. 511 „Dėl biudžetinių įstaigų ir organizacijų darbuotojų darbo apmokėjimo tvarkos tobulinimo“ atitikties Lietuvos Respublikos Konstitucijai“). Todėl siūlytina Įstatymo projekte Nr. XIIIP-941 nustatyti esmines asmenų, gaunančių atlyginimą iš valstybės biudžeto lėšų, darbo apmokėjimo sąlygas.

Pritarti

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

 

 

 

 

 

 

 

 

6. Komisijos sprendimas ir pasiūlymai:

6.1. Sprendimas: iš esmės pritarti iniciatorių pateiktam Lygių galimybių įstatymo Nr. IX-1826 1 ir 16 straipsnių pakeitimo ir įstatymo papildymo 151 straipsniu įstatymo projektui Nr. XIIIP-941 ir siūlyti pagrindiniam komitetui jį tobulinti atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento ir  Lietuvos Respublikos Vyriausybės pastabas

6.2. Pasiūlymai: nėra.

7. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

8. Komisijos paskirti pranešėjai: Radvilė Morkūnaitė-Mikulėnienė.

 

 

Komisijos pirmininkas                                                                                                                                                             Justas Džiugelis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Komisijų sekretoriato patarėja Monika Urmonienė