LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS
IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS MOKESČIO UŽ APLINKOS TERŠIMĄ ĮSTATYMO NR. VIII-1183 2, 3, 4, 5, 7, 9, 11, 12 STRAIPSNIŲ IR 8 PRIEDO PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO
2023-12-22 Nr. XIVP-3372
Vilnius
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.
1. Projekto 1 straipsniu keičiamo Mokesčio už aplinkos teršimą įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 2 straipsnio 131 siūlomos apibrėžti sąvokos turinyje nėra aiškus sąvokų „produktai“, „kitos medžiagos“ turinys. Kadangi minėtų sąvokų turinys gali būti suprantamas gana plačiai ir nebūtinai apimti tik tokius produktus ir kitas medžiagas, kurie nėra biologiškai skaidūs ir tinkami naudoti sąvartyne šalinamų atliekų sluoksnių perdengimui, tai, siekiant teisinio aiškumo, siūlytina arba šios sąvokos turinyje nurodyti konkrečiai, kokie produktai ir kitos medžiagos gali būti naudojamos sąvartyne šalinamų atliekų sluoksnių perdengimui, arba bent jau nurodyti, kokios rūšies produktai ir kitos medžiagos gali būti naudojamos minėtam tikslui. Šiame kontekste taip pat atkreiptinas dėmesys, jog tik iš aiškinamojo rašto sektų, kad atliekų sluoksnių tarpiniai perdengimai yra būtini dėl technologinių priežasčių (aiškinamajame rašte nurodoma, kad „tam tikras perdengimo sluoksnis yra technologiškai būtinas“), tačiau projektu dėstomoje sąvokos apibrėžtyje atliekų sluoksnių tarpinio perdengimo tikslas ir kad perdengimui naudojamos tik tam tikrus reikalavimus atitinkantys produktai, atliekos ir kitos medžiagos, neatsispindi. Atsižvelgus į tai, svarstytina, ar projektas neturėtų būti patobulintas.
2. Projekto 5 straipsniu keičiamo įstatymo 7 straipsnio 8 dalyje siūloma nustatyti, kad „mokesčio už aplinkos teršimą sąvartyne šalinamomis atliekomis ir sąvartyne šalinamų atliekų sluoksnių perdengimui naudojamomis medžiagomis tarifai, šalinamų atliekų ir sąvartyne šalinamų atliekų sluoksnių perdengimui naudojamų medžiagų sąrašas nurodyti šio įstatymo 8 priede“. Teikiamas siūlymas tikslintinas tuo aspektu, kad projekto 9 straipsniu keičiamo įstatymo 8 priede išvardijamos sąvartyne šalinamų atliekų rūšys bei nustatomi mokesčio už aplinkos teršimą sąvartyne šalinamomis atliekomis ir sąvartyne šalinamų atliekų sluoksnių perdengimui naudojamomis medžiagomis tarifai. Atsižvelgus į tai, keičiamo įstatymo 7 straipsnio 8 dalis dėstytina taip: „Sąvartyne šalinamų atliekų rūšys ir mokesčio už aplinkos teršimą sąvartyne šalinamomis atliekomis ir sąvartyne šalinamų atliekų sluoksnių perdengimui naudojamomis medžiagomis tarifai nustatyti šio įstatymo 8 priede“.
Atitinkamai ši pastaba taikytina projekto 9 straipsniu keičiamo įstatymo 8 priedui jo pavadinimą išdėstant taip: „Sąvartyne šalinamų atliekų rūšys ir mokesčio už aplinkos teršimą sąvartyne šalinamomis atliekomis ir sąvartyne šalinamų atliekų sluoksnių perdengimui naudojamomis medžiagomis tarifai“, o šio priedo pirmoje eilutėje vietoj žodžių „atliekų rūšis“ įrašant žodžius „atliekų rūšis ar medžiagos“.
3. Pastebėtina, kad projekto 6 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 9 straipsnio 8 dalies 7 punkte numatyti du savarankiški taršos nuslėpimo būdai – sąvartyne šalintų atliekų kiekio nuslėpimas bei sąvartyne šalinamų atliekų sluoksnių perdengimui naudojamų medžiagų kiekio nuslėpimas. Atsižvelgiant į tai, kad mokesčių mokėtojas gali minėtus pažeidimus padaryti arba kartu, arba tik vieną iš jų, svarstytina, ar projekto 6 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 9 straipsnio 8 dalies 7 punktas neturėtų būti tikslinamas, minėtus pažeidimus atskiriant jungtukais ir (ar).
4. Projekto 8 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 12 straipsnio 21 dalies 2 punkte siūloma nustatyti, kad dalis mokesčio už aplinkos teršimą sąvartyne šalinamomis atliekomis ir sąvartyne šalinamų atliekų sluoksnių perdengimui naudojamomis medžiagomis įskaitomas į savivaldybių biudžetus nustatant, jog „70 procentų įskaitoma į atitinkamo komunalinių atliekų tvarkymo regiono savivaldybių biudžetus pagal aplinkos ministro nustatytą tvarką, proporcingai atliekų atskiro surinkimo užduočių, nustatytų Valstybiniame atliekų prevencijos ir tvarkymo plane, įgyvendinimui“. Teikiamas siūlymas svarstytinas.
Pirma, atkreiptinas dėmesys, jog kartu su projektu susijusio Atliekų tvarkymo įstatymo Nr. VIII-787 26, 27 ir 28 straipsnių pakeitimo įstatymo projekte reg. Nr. XIVP-3371 siūloma nustatyti, kad Valstybiniame atliekų prevencijos ir tvarkymo plane turi būti numatytos maisto atliekų atskiro surinkimo ir perdirbimo užduotys. Kadangi pagal projekto nuostatas mokesčio įskaitymas priklausytų nuo „atliekų atskiro surinkimo užduočių, nustatytų Valstybiniame atliekų prevencijos ir tvarkymo plane“ įgyvendinimo, svarstytina, ar vartojamos formuluotės neturėtų būti suderintos. Priešingu atveju, svarstytina, ar projekte minimos Valstybiniame atliekų prevencijos ir tvarkymo plano užduotys bus nustatytos.
Antra, iš projekto nuostatų nėra aišku, kokiam subjektui Valstybiniame atliekų prevencijos ir tvarkymo plane būtų nustatomos atliekų atskiro surinkimo užduotys. Pažymėtina, jog nenustačius subjekto, kuriam atitinkamos užduotys taikomos, keltinas klausimas, kaip būtų vertinamas tokių užduočių įgyvendinimas, nuo kurio priklausytų mokesčio įskaitymas į savivaldybių biudžetus.
Trečia, jeigu iš projekto nuostatų dar galima būtų numanyti, kad būtų vertinamas komunalinių atliekų tvarkymo regionų užduočių įgyvendinimas ir mokestis būtų proporcingai paskirstomas komunalinių atliekų tvarkymo regionų užduočių įgyvendinimui, iš projekto nuostatų yra visiškai neaišku, kaip mokestis būtų įskaitomas į konkrečių savivaldybių (sudarančių komunalinių atliekų tvarkymo regioną) biudžetus – kaip būtų paskirstomas tarp komunalinių atliekų tvarkymo regione esančių savivaldybių. Atkreiptinas dėmesys, jog komunalinių atliekų tvarkymo regionas apima ne vienos savivaldybės teritoriją. Atliekų tvarkymo įstatymo 2 straipsnio 42 dalyje nustatyta, kad „komunalinių atliekų tvarkymo regionas – teritorija, apimanti daugiau negu vienos savivaldybės teritoriją, kurioje savivaldybės bendradarbiauja siekdamos užtikrinti efektyvų atliekų tvarkymo sistemos funkcionavimą, kokybiškų ir prieinamų komunalinių atliekų tvarkymo paslaugų teikimą visiems regiono komunalinių atliekų turėtojams“. Projektas tobulintinas pašalinant šį neaiškumą.
Ketvirta, iš projekto nuostatų nėra aišku, kaip būtų vertinamas užduočių įgyvendinimas – ar viršijus užduotis būtų įskaitoma proporcingai didesnė mokesčio dalis negu tais atvejais, kai užduotis buvo tik pasiekta.
Penkta, svarstytina, kaip projekto nuostatos turėtų būti taikomos tuo atveju, jei atliekų atskiro surinkimo užduotys būtų apskritai nevykdomos – kur turėtų būti įskaitoma aptariama mokesčio dalis.
5. Projekto 8 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 12 straipsnio 21 dalies 2 punkte siūloma nustatyti, kad už aplinkos teršimą sąvartyne šalinamomis atliekomis ir sąvartyne šalinamų atliekų sluoksnių perdengimui naudojamomis medžiagomis surinkta mokesčių dalis, įskaitoma į savivaldybių biudžetus, privalo būti panaudota vietinės rinkliavos už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą kompensavimui. Siūloma nuostata diskutuotina.
Pirma, projekto nuostatos svarstytinos dėl jų santykio su Vietos savivaldos įstatymu. Vietos savivaldos įstatymo 6 straipsnio 2 ir 31 punktuose nustatyta, kad vietinių rinkliavų nustatymas ir komunalinių atliekų tvarkymo sistemų diegimas, antrinių žaliavų surinkimo ir perdirbimo organizavimas, sąvartynų įrengimas ir eksploatavimas yra savarankiškosios (Konstitucijos ir įstatymų nustatytos arba priskirtos) savivaldybių funkcijos, o 15 straipsnio 2 dalies 14 punkte nustatyta, kad sprendimų teikti mokesčių, rinkliavų ir kitas įstatymų nustatytas lengvatas savivaldybės biudžeto lėšomis, sprendimų dėl sumokėtų mokesčių, rinkliavų (ar jų dalies) kompensavimo tvarkos nustatymo ir šių kompensacijų teikimo savivaldybės biudžeto lėšomis priėmimas yra išimtinė savivaldybės tarybos kompetencija. Pagal Savivaldybių biudžetų pajamų nustatymo metodikos įstatymo 5 straipsnio 2 dalies 1 punktą valstybės biudžeto specialiosios tikslinės dotacijos savivaldybių biudžetams skiriamos valstybinėms funkcijoms (valstybės perduotoms savivaldybėms) funkcijoms atlikti. Taigi, savarankiškosios savivaldybių funkcijos vykdymo finansavimą užtikrina pačios savivaldybės rengdamos ir tvirtindamos savo savarankiškus biudžetus. Atkreiptinas dėmesys, jog Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas 2002 m. sausio 14 d. nutarime yra konstatavęs, kad pagal Konstituciją savivaldybių biudžetai yra savarankiški, kad savivaldybių biudžetų savarankiškumas – svarbus savivaldybių veiklos savarankiškumo pagal Konstitucijos bei įstatymų apibrėžtą kompetenciją konstitucinio principo aspektas, taip pat kad savivaldybių savarankiškumas biudžeto srityje nėra absoliutus.
Atsižvelgus į Vietos savivaldos įstatyme nustatytas savarankiškas savivaldybių funkcijas, išimtinę savivaldybių tarybų kompetenciją ir į tai, kad savivaldybių biudžetų sudarymui taikomas savarankiškumo principas bei vienų biudžetinių metų trukmė, svarstytina, ar projekto nuostatos ta apimtimi, kuria nustatoma, kad lėšos naudojamos vietinės rinkliavos kompensavimui dera su savivaldybių biudžetų bei savivaldybių savarankiškumo principais.
Antra, atkreiptinas dėmesys, jog vietinės rinkliavos už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą kompensavimo poreikis priklauso nuo asmenų kreipimosi, taigi gali būti situacija, kai mokesčio bus įskaityta į savivaldybės biudžetą daugiau negu reikės lėšų vietinės rinkliavos kompensavimui, tačiau savivaldybės negalės savivaldybių biudžeto lėšų panaudoti kitai paskirčiai. Atsižvelgus į tai, projektas tobulintinas.
6. Projektas taisytinas vadovaujantis Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijomis, patvirtintomis teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 „Dėl Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų patvirtinimo“.
6.1. Tikslintini projekto 1-8 straipsnių pavadinimai, žodžius „Įstatymo“ išbraukiant kaip perteklinius.
6.2. Projekto 6 straipsnio 2 dalies, 8 straipsnio 2 dalies pakeitimų esmėje brauktini žodžiai „Įstatymo“ kaip pertekliniai.
6.3. Projekto 9 straipsnio pakeitimų esmėje po žodžio „Pakeisti“ įrašytinas žodis „Įstatymo“.
6.4. Tikslintina projekto 10 straipsnio 1 dalis, po žodžių „Šis įstatymas“ įrašant žodžius „išskyrus šio straipsnio 2 dalį“.
7. Atsižvelgus į projektu teikiamų siūlymų turinį bei į tai, kad Finansų ministerija koordinuoja ir kontroliuoja valstybės politikos mokesčių ir jų administravimo srityje įgyvendinimą (Finansų ministerijos nuostatų, patvirtintų Vyriausybės 1998 m. rugsėjo 8 d. nutarimu Nr. 1088 „Dėl Lietuvos Respublikos finansų ministerijos nuostatų patvirtinimo, 8.11.2 papunktis), manytina, kad dėl projektu siūlomo nustatyti teisinio reguliavimo turėtų būti gauta Vyriausybės išvada.
Departamento direktorius Dainius Zebleckis
A. Dulevičiūtė-Akimovienė, tel. +370 5 209 6164, el. p. [email protected]
N. Azguridienė, tel. +370 5 209 6546, el. p. [email protected]
M. Masteikienė, tel. +370 5 209 6843, el. p. [email protected]