PASIŪLYMAS
MOKESČIO UŽ APLINKOS TERŠIMĄ ĮSTATYMO NR. VIII-1183 PAKEITIMO
ĮSTATYMO PAKEITIMO PROJEKTO Nr. XIIIP-4033
2019-04-23
Ei. Nr. |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
str. |
str. d. |
p |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. |
4 Priedas
|
|
|
Siekiant, kad kuo mažiau atliekų būtų šalinama sąvartynuose ir būtų įgyvendinami ambicingi žiedinės ekonomikos tikslai, siūloma nuo 2022 m. sausio 1 d. diferencijuoti mokestį už aplinkos teršimą pakuotės atliekomis perdirbamajai ir neperdirbamajai pakuotei. T. y. ekonominėmis priemonėmis skatinti gamintojus ir importuotojus, kad rinkai tiekiamų produktų pakavimui rinktųsi perdirbti ar naudoti pakartotinai tinkamas pakuotes. Taip pat, siekiant užtikrinti, kad šio reikalavimo įgyvendinimui būtų tinkamai pasirengta – peržiūrėti ir esant poreikiui, pakeisti ir (ar) papildyti Mokesčio už aplinkos teršimą įstatymo ir (ar) Atliekų tvarkymo ir Pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo įstatymų įgyvendinamieji teisės aktai, parengtos metodinės rekomendacijos (paaiškinimai), taip sudarant tinkamas sąlygas gamintojams ir importuotojams pasirengti įgyvendinti Mokesčio už aplinkos teršimą įstatyme nustatytus reikalavimus, siūloma nustatyti pereinamąjį laikotarpį ir 2021 metais taikyti bendrus pakuočių mokesčio tarifų dydžius, nediferencijuojant jų pagal pakuotės perdirbamumą ar tinkamumą naudoti pakartotinai. 2021 metams siūlomi mokesčio tarifai apskaičiuoti įvertinus gamintojų ir importuotojų organizacijų viešai skelbiamus duomenis apie pakuočių atliekų tvarkymo sąnaudas. Kadangi projektu nustatomi atitinkamų pakuočių rūšių (išskyrus stiklą, popierių ir medį) tarifai 2021 m. yra vidutiniškai 2,37 karto didesni už gamintojų ir importuotojų organizacijų viešai skelbiamas pakuočių atliekų tvarkymo sąnaudas, siūloma atitinkamai padidinti stiklinei, popierinei ir kartoninei bei medinei pakuotėms taikomus tarifus 2021 m. Peržiūrėti ir pakoreguoti mokesčio tarifus siūloma, atsižvelgus į tai, kad: 1. Vienodas mokesčio tarifas (tiek daugkartinėms, tiek perdirbti tinkamoms vienkartinėms pakuotėms, tiek vienkartinėms pakuotėms, kurių atliekos tinkamos tik naudoti energijai gauti arba šalinti), visiškai nemotyvuoja gamintojų ir importuotojų ieškoti alternatyvų ir produktų pakavimui naudoti draugiškesnes aplinkai pakuotes. Manytina, kad esant tokiai situacijai, nebus pasiektas žiedinės ekonomikos tikslas iš pakuočių atliekų pagamintas žaliavas grąžinti į gamybos ciklą. Pažymėtina, kad rengiant Europos Sąjungos ekonomikos atsigavimo po COVID-19 krizės planą, Europos Komisija akcentuoja neišvengiamą žiedinės ekonomikos vaidmenį darbo vietų kūrimui ir ekonomikos augimui[1]. 2. Diferencijuotas mokesčio tarifas skatins gamintojus ir importuotojus tiekiamų į rinką prekių, gaminių pakavimui pasirinkti naudoti draugiškesnes aplinkai daugkartines pakuotes ir perdirbamas vienkartines pakuotes, tinkamai tvarkyti pakuočių atliekas, o ne mokėti didesnį mokestį už aplinkos teršimą. Pažymėtina, kad jau nuo 2012 m. gamintojai ir importuotojai turėjo žinoti, ar jų pakuotė perdirbama, ar daugkartinė, biologiškai skaidi ar panaudojama energijai gauti, ir rinkos priežiūros institucijos pareigūnui[2] pareikalavus pateikti dokumentus, patvirtinančius pakuočių atitiktį Pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo įstatyme[3] nurodytiems esminiams pakuočių reikalavimams. Aplinkos ministerijos parengtame ir Vyriausybės pateiktame Mokesčio už aplinkos teršimą įstatymo projekte pasiūlyta, kaip vieną kriterijų pakuotę laikyti perdirbamąja – jei tokių pakuočių atliekas perdirba Lietuvos perdirbėjai ar jas išveža perdirbti į kitas šalis eksportuotojai, kurie yra Tvarkytojų sąraše, kuriems suteikta teisė išrašyti pakuočių atliekų sutvarkymą įrodančius dokumentus. Kriterijai, kokios pakuotės turėtų būti laikomos perdirbamomis, yra nustatyti ir galiojančiuose teisės aktuose. T. y. Atliekų tvarkymo įstatyme ir Pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo įstatyme apibrėžta, kas laikoma atliekų perdirbimu[4], taip pat nustatyti reikalavimai, kokie atliekų tvarkytojai įrašomi į tvarkytojų sąrašą, kuriems suteikta teisė išrašyti pakuočių atliekų sutvarkymą įrodančius dokumentus[5]: pvz., jei perdirbėjai pagal atitinkamų standartų reikalavimus iš pakuočių atliekų gamina produktą, kuris turi paklausą ir rinką ir pateikia tai patvirtinančius dokumentus (sutartis dėl pagamintos produkto pirkimo, pirkimo-pardavimo sąskaita faktūra, produkto perdavimo aktas, produkto naudotojo deklaracija, atitikties sertifikatas, atitikties deklaracija, pirkėjo patvirtinimas); jei eksportuotojai išveža pakuočių atliekas perdirbti į Europos ekonominės erdvės valstybes ir turi dokumentus, kurie patvirtina, kad įmonė, kuri gaus šias išvežtas pakuočių atliekas turi teisę perdirbti jas. 3. Žiedinės ekonomikos atliekų direktyvų pakete nustačius ambicingus atliekų pakartotinio panaudojimo ir perdirbimo tikslus, Europos Sąjungos valstybės įpareigojamos didelį dėmesį skirti atliekų pakartotinio panaudojimo ir perdirbimo skatinimui. Todėl peržiūrėti ir diferencijuoti mokesčio tarifus siūloma, atsižvelgus ir į Europos Sąjungos teisės aktų reikalavimus. Direktyvose nustatyta, kad skatindamos žiedinės ekonomikos plėtrą ir siekdamos praktiškai taikyti atliekų prevencijos ir tvarkymo prioritetus, valstybės turi imtis ekonominių ir kitų priemonių numatytiems tikslams pasiekti[6]. Skirtingų mokestinių tarifų į rinką tiekiamoms pakuotėms, atsižvelgiant į galimybę jas perdirbti, taikymas – viena iš tokių priemonių. 4. Europos Sąjungos direktyvose taip pat nustatyta, kad gamintojų ir importuotojų organizacijos, skirstydamos įmokas organizacijos nariams, turės jas diferencijuoti atsižvelgiant į gaminio savybes – patvarumą, tinkamumą pakartotinai naudoti ar perdirbti ir kt. Reikalavimai dėl įmokų diferencijavimo turi būti pradėti taikyti ne vėliau kaip 2023 m. sausio 5 d.[7] (šiuo metu Europos Komisija rengia gaires dėl įmokų diferencijavimo tvarkos). Atsižvelgiant į tai, siūloma, kad mokestis už aplinkos teršimą pakuočių atliekomis didėtų palaipsniui 2021 metais, o nuo 2022 m. šis mokestis būtų diferencijuojamas, nustatant skirtingus mokesčio tarifus daugkartinei pakuotei ir perdirbamajai ir neperdirbamajai vienkartinei pakuotei.
Pasiūlymas: Lietuvos Respublikos mokesčio už aplinkos teršimą įstatymo Nr. VIII-1183 4 priedą išdėstyti taip:
„Lietuvos Respublikos mokesčio už aplinkos teršimą įstatymo 4 priedas
PAKUOČIŲ SĄRAŠAS IR MOKESČIO UŽ APLINKOS TERŠIMĄ TARIFAI
|
Teikia
Seimo narė Virginija Vingrienė
[1]Pvz., žr.: https://www.consilium.europa.eu/en/meetings/european-council/2020/04/23/; https://www.consilium.europa.eu/lt/meetings/european-council/2020/04/23/
[2] Lietuvos rinkai tiekiamų pakuočių atitikties Pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo įstatyme nurodytiems pakuočių reikalavimams priežiūrą pavesta atlikti Valstybinei ne maisto produktų inspekcijai prie Ūkio ministerijos, kuri 2016-01-01 prijungta prie Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos.
[3] Pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo įstatymo 4, 41 ir 42 straipsniai.
[4] Atliekų tvarkymo įstatymo 2 straipsnio 12 dalis ir Pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo įstatymo 2 straipsnio 22 dalis.
[5] Atliekų tvarkymo įstatymo 3431 straipsnio 4 ir 5 dalys.
[6] 2008 m. lapkričio 19 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 2008/98/EB dėl atliekų, su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2018 m. gegužės 30 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva (ES) 2018/851, 11 straipsnio 1 dalis; IV priedo 1, 4 dalys.
[7] Ten pat, 8a straipsnio 4 dalies b punktas.