Projektas
TABAKO, TABAKO GAMINIŲ IR SU JAIS SUSIJUSIŲ GAMINIŲ KONTROLĖS ĮSTATYMO NR. I-1143 2, 17, 26 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO
IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 151 STRAIPSNIU
ĮSTATYMAS
2019 m. Nr.
Vilnius
1 straipsnis. 2 straipsnio pakeitimas
1. Papildyti 2 straipsnį 461 dalimi:
„461. Tabako gaminių parduotuvė – parduotuvė, kurios prekių asortimentą sudaro tik tabako gaminiai, su tabako gaminiais susiję gaminiai ir įrenginiai, skirti šiems gaminiams vartoti, taip pat rūkyti pasiruošti skirtos prekės ir jų dalys bei su rūkymu susiję aksesuarai.“
2. Papildyti 2 straipsnį 462 dalimi:
„462. Tabako gaminių skyrius – parduotuvės skyrius, kurio prekių asortimentą sudaro tik tabako gaminiai, su tabako gaminiais susiję gaminiai ir įrenginiai, skirti šiems gaminiams vartoti, taip pat rūkyti pasiruošti skirtos prekės ir jų dalys bei su rūkymu susiję aksesuarai.“
· Seimo narys R. Žemaitaitis, 2019-12-18:
Pakeisti Įstatymo projekto 1 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„1 straipsnis. 2 straipsnio pakeitimas
1. Papildyti 2 straipsnį 461 dalimi:
„461. Tabako gaminių
parduotuvė – parduotuvė, kurioje kurios prekių asortimentą sudaro
tik tabako gaminiai, su tabako gaminiais susiję gaminiai, prekių skirtų
tabako gaminiams rūkyti ar pasiruošti rūkyti ir kiti su rūkymu, tabako
gaminių vartojimu ar tabako gaminiais įrenginiai, skirti šiems gaminiams
vartoti, taip pat rūkyti pasiruošti skirtos prekės ir jų dalys bei su rūkymu
susiję aksesuarai sudaro pagrindinę asortimento dalį.“
2. Papildyti 2 straipsnį 462 dalimi:
„462. Tabako gaminių skyrius
– parduotuvės skyrius, kurio prekių asortimentą sudaro tik kuriame tabako
gaminiai, su tabako gaminiais susiję gaminiai, prekių skirtų tabako
gaminiams rūkyti ar pasiruošti rūkyti ir kiti su rūkymu, tabako gaminių
vartojimu ar tabako gaminiais įrenginiai, skirti šiems gaminiams
vartoti, taip pat rūkyti pasiruošti skirtos prekės ir jų dalys bei su rūkymu
susiję aksesuarai sudaro pagrindinę asortimento dalį.“
Komiteto nuomonė - Nepritarti.
Komiteto argumentai:
Siūlymas išimti iš numatomų specializuotų tabako gaminių parduotuvių ir skyrių prekių asortimento įrenginius, skirtus tabako gaminiams, su tabako gaminiais susijusiems gaminiams vartoti, neatitiktų pagrindinio šio įstatymo projekto tikslo - reglamentuoti tabako gaminių, su tabako gaminiais susijusių gaminių ir įrenginių, skirtų šiems gaminiams vartoti, pardavimą tiesiogiai neprieinamu būdu, įgyvendinti Pasaulio sveikatos organizacijos Tabako kontrolės pagrindų konvencijos nuostatas ir Konvencijos sekretoriato ekspertų misijos Lietuvoje rekomendacijas, Todėl šių įrenginių demonstravimas ir toliau skatintų įsigyti tiek patį įrenginį, tiek gaminį su šiuo įrenginiu vartoti. Laikantis nuoseklumo principo, išimčių negali būti, tai patvirtina ir PSO Tabako kontrolės pagrindų konvencijos 8-osios Šalių konferencijos FCTC/COP8(22) sprendimas, kuriame aiškiai nurodytas priminimas šalims taikyti naujoviškiems ir naujai atsirandantiems tabako gaminiams ir jų vartojimui skirtiems įrenginiams reklamos, įsigijimo ir (ar) vartojimo skatinimo, rėmimo ribojimo priemones (5(h) punktas).
2 straipsnis. Įstatymo papildymas 151 straipsniu
Papildyti Įstatymą 151 straipsniu:
,,151 straipsnis. Specialūs reikalavimai, taikomi mažmeninės prekybos vietoms
1. Mažmeninės prekybos vietose draudžiama viešai eksponuoti (demonstruoti) tabako gaminius, su tabako gaminiais susijusius gaminius ir įrenginius, skirtus šiems gaminiams vartoti.
2. Šio straipsnio 1 dalyje nustatytas draudimas netaikomas tabako gaminiams, su tabako gaminiais susijusiems gaminiams ir įrenginiams, skirtiems šiems gaminiams vartoti, parduodamiems tabako gaminių parduotuvėse, tabako gaminių skyriuose (su sąlyga, kad šie gaminiai ir (ar) įrenginiai nėra eksponuojami (demonstruojami) šių parduotuvių ar skyrių išorinėse vitrinose ir (ar) pro kitus išorinius šios parduotuvės ar skyriaus įrenginius), tarptautiniame jūrų ar oro uoste ar Lietuvos Respublikos valstybės sienos su trečiosiomis šalimis perėjimo punkte įsteigtose prekybos vietose, kuriose prekės parduodamos tik iš Lietuvos Respublikos išvykstantiems keleiviams, taip pat laivuose, orlaiviuose, traukiniuose, vežančiuose keleivius tarptautiniais maršrutais.“
· Seimo narys R. Žemaitaitis, 2019-12-18:
Pakeisti Įstatymo projekto 2 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„2 straipsnis. Įstatymo papildymas 151 straipsniu
Papildyti Įstatymą 151 straipsniu:
„151 straipsnis. Specialūs reikalavimai, taikomi mažmeninės prekybos vietoms
1. Mažmeninės prekybos vietose yra draudžiama viešai eksponuoti
(demonstruoti) tabako gaminius, ir su tabako gaminiais susijusius
gaminius ir įrenginius, skirtus šiems gaminiams vartoti.
2. Šio straipsnio 1 dalyje nustatytas draudimas netaikomas tabako
gaminiams, ir su tabako gaminiais susijusiems gaminiams ir
įrenginiams, skirtiems šiems gaminiams vartoti, parduodamiems tabako
gaminių parduotuvėse, tabako gaminių skyriuose (su sąlyga, kad šie gaminiai ir
(ar) įrenginiai nėra eksponuojami (demonstruojami) šių parduotuvių ar
skyrių išorinėse vitrinose ir (ar) pro kitus išorinius kituose
išoriniuose šios parduotuvės ar skyriaus įrenginiuose įrenginius),
tarptautiniame jūrų ar oro uoste ar Lietuvos Respublikos valstybės sienos su
trečiosiomis šalimis perėjimo punkte įsteigtose prekybos vietose, kuriose
prekės parduodamos tik iš Lietuvos Respublikos išvykstantiems keleiviams, taip
pat laivuose, orlaiviuose, traukiniuose, vežančiuose keleivius tarptautiniais
maršrutais.“
Komiteto nuomonė - Nepritarti.
Komiteto argumentai:
Žr. į aukščiau išdėstytus argumentus.
· Seimo narys E. Gentvilas, 2020-06-16:
Pakeisti 151 straipsnio 2 dalį ir išdėstyti ją taip:
„2 straipsnis. Įstatymo papildymas 151 straipsniu
Papildyti Įstatymą 151 straipsniu:
,,2. Šio straipsnio 1 dalyje nustatytas draudimas netaikomas tabako gaminiams, su tabako gaminiais susijusiems gaminiams ir įrenginiams, skirtiems šiems gaminiams vartoti, parduodamiems tabako gaminių parduotuvėse, tabako gaminių skyriuose (su sąlyga, kad šie gaminiai ir (ar) įrenginiai nėra eksponuojami (demonstruojami) šių parduotuvių ar skyrių išorinėse vitrinose ir (ar) pro kitus išorinius šios parduotuvės ar skyriaus įrenginius), tarptautiniame jūrų ar oro uoste ar Lietuvos Respublikos valstybės sienos su trečiosiomis šalimis perėjimo punkte įsteigtose prekybos vietose, kuriose prekės parduodamos tik iš Lietuvos Respublikos išvykstantiems keleiviams, taip pat laivuose, orlaiviuose, traukiniuose, vežančiuose keleivius tarptautiniais maršrutais. Draudimas taip pat netaikomas prekybos vietose, kurių prekybos plotas neviršija 60 kv. m.“
Komiteto nuomonė - Nepritarti.
Komiteto argumentai:
Įstatymo projekte nenumatyta, kokiu būdu parduotuvėse išdėstyti tabako gaminius, su jais susijusius gaminius ir įrenginius, skirtus šiems gaminiams vartoti tiesiogiai neprieinamu būdu. Verslo subjektai į tai turėtų žiūrėti lanksčiai ir įgyvendinti šią nuostatą jiems ekonomiškai naudingiausiu būdu. Todėl netikslinga nustatyti išimčių prekybos vietoms priklausomai nuo prekybos ploto.
3 straipsnis. 17 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 17 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„17 straipsnis. Tabako gaminių reklamos draudimas ir mažmeninės prekybos vietose leidžiama pateikti informacija
1. Lietuvos Respublikoje tabako gaminių reklama (toliau – reklama), išskyrus šio straipsnio 2 dalyje nustatytus atvejus, taip pat paslėpta tabako gaminių reklama draudžiama.
2. Reklamos draudimas netaikomas:
1) šio straipsnio 3 dalyje nurodytai informacijai, pateikiamai mažmeninės prekybos vietose, kuriose tabako gaminiai parduodami vartotojui;
2) leidiniams, kurie skirti tik tabako verslo specialistams (profesionalams), taip pat leidiniams, išspausdinamiems ir skelbiamiems valstybėse, kurios nėra Europos ekonominės erdvės susitarimo dalyvės, kai šie leidiniai yra skirti ne Europos Bendrijos rinkai;
3) tabako gaminius gaminančių arba jais prekiaujančių juridinių asmenų ar užsienio juridinių asmenų filialų registruotiems pavadinimams ir prekių ženklams (jeigu tabako gaminio, tabako gaminių gamintojo pavadinimas ar prekių ženklas yra sudedamoji šių juridinių asmenų ar užsienio juridinių asmenų filialų registruoto pavadinimo dalis), kai šie pavadinimai ir prekių ženklai pateikiami iškabose ant šių juridinių asmenų ar užsienio juridinių asmenų filialų buveinės ar padalinio pastato. Ant juridinių asmenų ar užsienio juridinių asmenų filialų valdomo transporto gali būti pateikiami tik tabako gaminius gaminančių arba jais prekiaujančių juridinių asmenų ar užsienio juridinių asmenų filialų registruoti pavadinimai.
3. Mažmeninės prekybos vietose Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliotos institucijos nustatyta tvarka leidžiama pateikti tik šią tabako gaminių, su tabako gaminiais susijusių gaminių informaciją:
1) gamintojo, parduodamų tabako gaminių, su tabako gaminiais susijusių gaminių, įrenginių, skirtų šiems gaminiams vartoti, pavadinimus;
2) žodžius „Prekiaujame“ arba „Parduodame“;
3) tabako gaminių, su tabako gaminiais susijusių gaminių, įrenginių, skirtų šiems gaminiams vartoti, vienetinio pakelio ar išorinės pakuotės, apimančios kelis vienetinius pakelius, kainas.
4. Tabako gaminių parduotuvėse ir tabako gaminių skyriuose, be šio straipsnio 3 dalyje nurodytos leidžiamos pateikti informacijos, leidžiama eksponuoti (demonstruoti) tabako gaminius, su tabako gaminiais susijusius gaminius, įrenginius, skirtus šiems gaminiams vartoti, (su sąlyga, kad šie gaminiai ir (ar) įrenginiai nėra eksponuojami (demonstruojami) šių parduotuvių ar skyrių išorinėse vitrinose ir (ar) pro kitus išorinius šios parduotuvės įrenginius).
5. Mažmeninės prekybos vietose Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliotos institucijos nustatyta tvarka taip pat privalo būti pateikta informacija (įspėjimai) apie kenksmingą tabako gaminių vartojimo poveikį sveikatai ir apie draudimą parduoti tabako gaminius asmenims iki 18 metų.
6. Šio straipsnio 3 dalyje nurodytą informaciją leidžiama pateikti tik tose vietose, kur prekiaujama tabako gaminiais, su tabako gaminiais susijusiais gaminiais ir įrenginiais, skirtais šiems gaminiams vartoti. Ji negali būti pateikiama lankstinukuose, skrajutėse ir kitokiomis reklamos priemonėmis, skirtomis vartotojams išsinešti, be to, mažmeninės prekybos vietose draudžiama pateikti tabako gaminių, su tabako gaminiais susijusių gaminių ar jų vienetinių pakelių, ar įrenginių, skirtų šiems gaminiams vartoti, imitacijas ir atvaizdus. Mažmeninės prekybos vietose apie tabako gaminius, su tabako gaminiais susijusius gaminius ir įrenginius, skirtus šiems gaminiams vartoti, negali būti pateikiama jokia kita šio straipsnio 3 ir 5 dalyse nenustatyta vaizdinė ar grafinė informacija.“
· Seimo narys R. Žemaitaitis, 2019-12-18:
Pakeisti Įstatymo projekto 3 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„3 straipsnis. 17 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 17 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„17 straipsnis. Tabako gaminių reklamos draudimas ir mažmeninės prekybos vietose leidžiama pateikti informacija
1. Lietuvos Respublikoje tabako gaminių reklama (toliau – reklama), išskyrus šio straipsnio 2 dalyje nustatytus atvejus, taip pat paslėpta tabako gaminių reklama draudžiama.
2. Reklamos draudimas netaikomas:
1) šio straipsnio 3 dalyje nurodytai informacijai, pateikiamai mažmeninės prekybos vietose, kuriose tabako gaminiai parduodami vartotojui;
2) leidiniams, kurie skirti tik tabako verslo specialistams (profesionalams), taip pat leidiniams, išspausdinamiems ir skelbiamiems valstybėse, kurios nėra Europos ekonominės erdvės susitarimo dalyvės, kai šie leidiniai yra skirti ne Europos Bendrijos rinkai;
3) tabako gaminius gaminančių arba jais prekiaujančių juridinių asmenų ar užsienio juridinių asmenų filialų registruotiems pavadinimams ir prekių ženklams (jeigu tabako gaminio, tabako gaminių gamintojo pavadinimas ar prekių ženklas yra sudedamoji šių juridinių asmenų ar užsienio juridinių asmenų filialų registruoto pavadinimo dalis), kai šie pavadinimai ir prekių ženklai pateikiami iškabose ant šių juridinių asmenų ar užsienio juridinių asmenų filialų buveinės ar padalinio pastato. Ant juridinių asmenų ar užsienio juridinių asmenų filialų valdomo transporto gali būti pateikiami tik tabako gaminius gaminančių arba jais prekiaujančių juridinių asmenų ar užsienio juridinių asmenų filialų registruoti pavadinimai;
3. Mažmeninės prekybos vietose Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliotos institucijos nustatyta tvarka leidžiama pateikti tik šią tabako gaminių, su tabako gaminiais susijusių gaminių informaciją:
1) gamintojo, parduodamų tabako gaminių,
su tabako gaminiais susijusių gaminių, įrenginių, skirtų šiems gaminiams
vartoti, pavadinimus;
2) žodžius „Prekiaujame“ arba „Parduodame“;
3) tabako gaminių, su tabako gaminiais susijusių
gaminių, įrenginių, skirtų šiems gaminiams vartoti, kainas.
4. Tabako gaminių parduotuvėse ir tabako
gaminių skyriuose, be šio straipsnio 3 dalyje nurodytos leidžiamos pateikti
informacijos, taip pat leidžiama eksponuoti (demonstruoti) tabako gaminius, su
tabako gaminiais susijusius gaminius, įrenginius, skirtus šiems
gaminiams vartoti, (su sąlyga, kad šie gaminiai ir (ar)
įrenginiai nėra eksponuojami (demonstruojami) šių parduotuvių ar skyrių
išorinėse vitrinose ir (ar) pro kitus išorinius kituose išoriniuose šios
parduotuvės ar skyriaus įrenginiuose įrenginius).
5. Mažmeninės prekybos vietose Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliotos institucijos nustatyta tvarka taip pat privalo būti pateikta informacija (įspėjimai) apie kenksmingą tabako gaminių vartojimo poveikį sveikatai ir apie draudimą parduoti tabako gaminius asmenims iki 18 metų.
6. Šio straipsnio 3 dalyje nurodytą
informaciją leidžiama pateikti tik tose vietose, kur prekiaujama tabako
gaminiais, su tabako gaminiais susijusiais gaminiais, įrenginiais, skirtais
šiems gaminiams vartoti. Ji negali būti pateikiama lankstinukuose,
skrajutėse ir kitokiomis reklamos priemonėmis, skirtomis vartotojams išsinešti,
be to, mažmeninės prekybos vietose draudžiama pateikti tabako gaminių, su
tabako gaminiais susijusių gaminių ar jų vienetinių pakelių, ar įrenginių,
skirtų šiems gaminiams vartoti, imitacijas ir atvaizdus. Mažmeninės
prekybos vietose apie tabako gaminius, gaminius susijusius su tabako gaminiais ir
įrenginius, skirtus šiems gaminiams vartoti, negali būti pateikiama jokia
kita šio straipsnio 3 ir 5 dalyse nenustatyta vaizdinė ar grafinė informacija.“
Komiteto nuomonė - Nepritarti.
Komiteto argumentai:
Žr. į aukščiau išdėstytus argumentus.
4 straipsnis. 26 straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti 26 straipsnio 9 dalį ir ją išdėstyti taip:
,,9. Už šio Įstatymo 151 straipsnyje nustatytų specialiųjų reikalavimų pažeidimą, 17 straipsnio 1 dalyje ir 171 straipsnyje nustatytų reklamos draudimų pažeidimą juridiniai asmenys ir užsienio juridinių asmenų filialai baudžiami nuo vieno tūkstančio keturių šimtų keturiasdešimt aštuonių eurų iki dviejų tūkstančių aštuonių šimtų devyniasdešimt šešių eurų bauda. Už šių draudimų pažeidimą, padarytą pakartotinai per vienerius metus nuo baudos paskyrimo, juridiniai asmenys ir užsienio juridinių asmenų filialai baudžiami nuo dviejų tūkstančių aštuonių šimtų devyniasdešimt šešių eurų iki penkių tūkstančių septynių šimtų devyniasdešimt dviejų eurų bauda.“
2. Pakeisti 26 straipsnio 10 dalį ir ją išdėstyti taip:
„10. Už šio Įstatymo 17 straipsnio 5 ar 6 dalyje nustatytų informacijos pateikimo reikalavimų pažeidimą juridiniai asmenys ir užsienio juridinių asmenų filialai baudžiami nuo dviejų šimtų aštuoniasdešimt devynių eurų iki aštuonių šimtų šešiasdešimt aštuonių eurų bauda. Už šių reikalavimų pažeidimą, padarytą pakartotinai per vienerius metus nuo baudos paskyrimo, juridiniai asmenys ir užsienio juridinių asmenų filialai baudžiami nuo aštuonių šimtų šešiasdešimt aštuonių eurų iki vieno tūkstančio keturių šimtų keturiasdešimt aštuonių eurų bauda.“
3. Pakeisti 26 straipsnio 13 dalies 1 punktą ir jį išdėstyti taip:
,,1) Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamentas – už 41 straipsnio, 87 straipsnio, 9 straipsnio 1, 2, 4, 10 dalių, 93 ir 96 straipsnių, 99, 910, 911 straipsnių, 10 straipsnio 1 dalies, 12 straipsnio 1, 3, 4 ir 5 dalių, 13 straipsnio, 14 straipsnio 1 dalies, 14 straipsnio 3 dalies 1, 2, 3, 4, 6 ir 8 punktų, 14 straipsnio 5 ir 8 dalių, 141 straipsnio 1, 2, 3, 4 dalių, 15, 151 ir 16 straipsnių, 161 straipsnio 1 dalies, 162 straipsnio, 17 straipsnio 1, 5 ir 6 dalių, 171 ir 18 straipsnių, 19 straipsnio 1 dalies 5 punkto nuostatų pažeidimus;“.
4. Pakeisti 26 straipsnio 13 dalies 4 punktą ir jį išdėstyti taip:
„4) savivaldybių vykdomosios institucijos – už 10 straipsnio 1 dalyje ir 14 straipsnio 1 dalyje nustatytų reikalavimų pažeidimus mažmeninės prekybos vietose, taip pat už 15 ir 16 straipsnių, 17 straipsnio 1 dalies (išorinės reklamos priemonėse), 5 ir 6 dalių, 18 straipsnio 1 dalies nuostatų pažeidimus;“.
5 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas
1. Šis įstatymas įsigalioja 2020 m. lapkričio 1 d.
2.
Lietuvos Respublikos Vyriausybė arba jos įgaliota institucija iki 2020 m. spalio
31 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.
· Lietuvos Respublikos Vyriausybė, 2019-10-23 nutarimas Nr. 1102:
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2019 m. liepos 17 d. sprendimo Nr. SV-S-1321 „Dėl įstatymų projektų išvadų“ 3 punktą, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:
Iš esmės pritarti Lietuvos Respublikos tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatymo Nr. I-1143 2, 17, 26 straipsnių pakeitimo bei 15-1 straipsniu papildymo įstatymo projektui Nr. XIIIP-3603 (toliau – Įstatymo projektas Nr. XIIIP-3603) ir teikti šias pastabas ir pasiūlymus dėl teisinio reguliavimo tobulinimo:
1. Laikotarpis, per kurį ūkio subjektai turėtų prisitaikyti prie naujo reguliavimo, yra itin trumpas – Įstatymo projekto Nr. XIIIP-3603 siūloma įsigaliojimo data yra 2020 m. gegužės 1 d. Įsigaliojus siūlomam reguliavimui, per likusį laiką mažmeninės prekybos vietos turėtų persitvarkyti – įkurti tabako skyrius arba įrenginius, kuriais uždengtų parduodamus gaminius. Tai pareikalautų tiek laiko sąnaudų, tiek finansinių išlaidų ir sukeltų reikšmingą reguliavimo naštą, kuri atsilieptų tiek tiesiogiai su tabako gaminių pardavimu susijusiam verslui, tiek šalies tarptautiniams rodikliams, investiciniam klimatui. Ūkio subjektai, kurių veikla yra susijusi su siūlomu reguliavimu, turės įvertinti, ar ateityje sugebės prisitaikyti prie naujų reikalavimų, priimti strateginius sprendimus dėl investicijų planavimo, darbuotojų skaičiaus. Siekdami stabilios reguliavimo aplinkos ir Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymo 3 straipsnyje nurodyto proporcingumo principo įgyvendinimo, siūlome pakeisti Įstatymo projekto Nr. XIIIP-3603 5 straipsnį ir nustatyti, kad šis įstatymas įsigalioja 2022 m. gegužės 1 d.
Komiteto nuomonė - Nepritarti.
Komiteto argumentai:
Tikslinga numatyti tokią įstatymo įsigaliojimo datą, kad būtų pakankamai laiko įstatymo projekto notifikavimui ir ūkio subjektų, kurių veikla susijusi su siūlomu reguliavimu, persitvarkymui.
Komiteto pasiūlymas:
Pakeisti projekto 5 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„5 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas, taikymas ir
įgyvendinimas
1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 dalį,
įsigalioja 2020 m. gegužės lapkričio 1 d.
2. Lietuvos Respublikos Vyriausybė arba jos įgaliota
institucija iki 2020 m. balandžio
spalio 30 31 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius
teisės aktus.“
· Seimo narė A. Armonaitė, 2019-12-13:
Pakeisti Įstatymo projekto 5 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„5 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas, taikymas ir įgyvendinimas
1. Šis įstatymas įsigalioja 202022 m. lapkričio
gegužės 1 d.
2. Lietuvos Respublikos Vyriausybė arba jos įgaliota
institucija iki 202022 m. spalio balandžio
310 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.“
Komiteto nuomonė - Nepritarti.
Komiteto argumentai:
Tikslinga palikti buvusią Įstatymo įsigaliojimo datą, kuriai Seimo Sveikatos reikalų komitetas pritarė 2019-12-11 išvadoje Nr. 111-P-50.
· Seimo narys J. Jarutis, 2020-03-13:
Siūloma nustatyti vėlesnę Įstatymo projekto įsigaliojimo datą – 2022 m. gegužės 1 d., nes įstatymų leidėjas, įtvirtindamas naują teisinį reguliavimą, turi pareigą užtikrinti sklandų perėjimo laikotarpį.
Tą, visų pirma, ne kartą yra akcentavęs Konstitucinis teismas, minėtą pareigą kildindamas iš konstitucinio teisinės valstybės principo, kurio esminiai elementai yra teisėtų lūkesčių apsauga, teisinis tikrumas ir teisinis saugumas, leidžiantys užtikrinti asmens pasitikėjimą valstybe ir teise. Vadovaujantis Konstitucija, asmenys turi teisę pagrįstai tikėtis, kad jų pagal galiojančius teisės aktus įgytos teisės nustatytą laiką bus išlaikytos ir įgyvendinamos (Konstitucinio Teismo 2013 m. gegužės 16 d. nutarimas). Konstitucinio Teismo 2013 m. vasario 15 d. nutarime pažymėta, kad teisinio reguliavimo pakeitimai turėtų būti daromi taip, kad asmenims, kurių teisinei padėčiai jie turi įtakos, būtų užtikrinta reali galimybė prisitaikyti prie naujos teisinės situacijos. Todėl, siekiant sudaryti sąlygas asmenims ne tik susipažinti su nauju teisiniu reguliavimu, bet ir tinkamai pasirengti numatomiems pakeitimams, būtina nustatyti vėlesnę draudimo viešai eksponuoti tabako gaminius, su jais susijusius gaminius ir įrenginius, skirtus šiems gaminiams vartoti, įsigaliojimo datą (taikymo pradžią).
Be to, įstatymų priėmimo procesą ir tvarką numatantys teisės aktai įtvirtina reikalavimą įstatymų leidėjui, vadovaujantis teisėkūros principais, sukurti vientisą, nuoseklią, darnią ir veiksmingą teisės sistemą, o tą įgyvendinti galima tik užtikrinant sklandų perėjimą prie naujojo, itin verslo subjektų veiklą paveikiančio teisinio reguliavimo. Įmonėms, siekiant įgyvendinti Įstatymo reikalavimus, bus būtina ne tik atitinkamai pertvarkyti parduotuves, įrengiant tabako gaminių skyrius bei užtikrinant, kad juose esantys produktai nebūtų matomi, tam skiriant atitinkamas lėšas bei žmogiškuosius resursus, bet ir reikės iš naujo derinti tarpusavio santykius su tiekėjais ir gamintojais, o tai užims itin daug laiko.
Tokią poziciją (vėlesnį Įstatymo įsigaliojimą) palaiko ir Lietuvos Respublikos Vyriausybė, 2019 m. spalio 23 d. pateikusi išvadą Nr. 1102. Visų ministerijų vadovai vieningai nusprendė, kad laikotarpis, per kurį ūkio subjektai turėtų prisitaikyti prie naujojo reguliavimo, yra itin trumpas ir nepakankamas tam, kad subjektai sugebėtų įgyvendinti Įstatymo nuostatas (įkurti atskirus skyrius arba įrenginius, kuriais būtų uždengiami produktai) arba priimtų strateginius sprendimus dėl atitinkamų investicijų planavimo, darbuotojų skaičiaus ir kitų susijusių klausimų. Atsižvelgiant į tai, kad Vyriausybės išvada suponuoja įvairių sričių ministerijų (ekonomikos ir inovacijų, sveikatos apsaugos, finansų ir kitų) sutarimą ir bendrą sprendimą, mūsų vertinimu, jis ir turėtų lemti Įstatymo projektu siūlomo reglamentavimo turinį (t. y. vėlesnę Įstatymo įsigaliojimo datą – 2022 m. gegužės 1 d.).
Dar daugiau – kaip nurodo Vyriausybė savo išvadoje – kadangi Įstatymo projekte reikalavimas pardavinėti tabako gaminius, su jais susijusius gaminius ir įrenginius, skirtus šiems gaminiams vartoti, tiesiogiai neprieinamu būdu apriboja prekybos sąlygas, todėl turėtų būti laikomas techniniu reglamentu ir notifikuotas, suteikiant galimybę Europos Komisijai ir kitoms Europos Sąjungos valstybėms narėms įvertinti, ar toks reguliavimas nesukuria kliūčių laisvai prekybai. Notifikavimo procesas gali užtrukti, jeigu bus gauta Europos Komisijos arba valstybės narės išsami nuomonė – dėl šios priežasties būtina užtikrinti sklandų Įstatymo ir Įstatymo įgyvendinamųjų teisės aktų įsigaliojimą.
Lietuva taip pat turėtų atsižvelgti ir į tarptautinę praktiką – kitos valstybės, priimdamos ūkinei laisvei įtakos turinčius sprendimus, užtikrina nuoseklų perėjimo laikotarpį, skirtą nuosekliam ir sistemingam perėjimui prie naujosios tvarkos. Pavyzdžiui, Estija elektroninių skysčių skonių draudimus įtvirtino 2017 metais, tačiau draudimas tokius gaminius pardavinėti pradėjo galioti tik 2019 m. sausio 1 d. Jungtinė Karalystė, įtvirtindama draudimą viešai eksponuoti tabako gaminius, pasirinko dar kitą kelią – iš pradžių (2012 m.) tokį draudimą numatė tik didiesiems prekybos centrams (atsižvelgiant į parduotuvių plotą), o mažiesiems ūkio subjektams draudimas buvo pradėtas taikyti tik po trejų metų – 2015 m. Tai leido visiems verslo subjektams susipažinti su teisiniu reguliavimu bei jam tinkamai ir kokybiškai pasiruošti.
Atsižvelgiant į tai, siūlome: Pakeisti Įstatymo projekto 5 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„5 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas
1. Šis įstatymas įsigalioja 202022 m. lapkričio
gegužės 1 d.
2. Lietuvos Respublikos Vyriausybė arba jos įgaliota
institucija iki 202022 m. spalio balandžio
310 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.“
Komiteto nuomonė - Nepritarti.
Komiteto argumentai:
Tikslinga palikti buvusią Įstatymo įsigaliojimo datą – 2020 m. lapkričio 1 d., kuriai Seimo Sveikatos reikalų komitetas pritarė 2019-12-11 išvadoje Nr. 111-P-50 ir 2019-12-18 papildomoje išvadoje Nr. 111-P-53. Įstatymo projektas įgyvendina Vyriausybės 2016-2020 m. programos 50.3 papunktyje įtvirtintą įsipareigojimą: „50.3. Įteisinsime tabako gaminių pardavimą tiesiogiai neprieinamu būdu.<...>“.
Pažymėtina, kad specifinių reikalavimų prekybos įrangai nebus keliama, leidžiant ūkio subjektams patiems pasirinkti ekonomiškiausias ir jiems priimtiniausias priemones ir būdus.
Estija ir Latvija sėkmingai notifikavo šį reikalavimą ir EK nepasisakė, kad šis reikalavimas neproporcingas, nepagrįstai ribojantis verslą ar konkurenciją, ar neveiksmingas, ar nepateisinantis iškelto tikslo.
Minimalus notifikavimo EK, PPO terminas – 3 mėn., esant pastaboms ir/ar EK ar valstybių narių išsamiai nuomonei – gali būti pratęstas iki 6 mėn. Taigi, Seimui pritarus Projektui, jį iki 2020-11-01 būtų galima spėti notifikuoti.
Skelbiu šį Lietuvos Respublikos Seimo priimtą įstatymą.
Respublikos Prezidentas
Projektą Seimo Sveikatos reikalų komiteto vardu teikia
Komiteto pirmininkė Asta Kubilienė
· Priklausomybių prevencijos komisija, 2019-11-21:
6.1. Sprendimas: pasiūlyti pagrindiniam Sveikatos reikalų komitetui tobulinti įstatymo projektą, atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės siūlymus, kuriems Komisija pritarė.
Komiteto nuomonė - Pritarti iš dalies.
· Ekonomikos komitetas, 2019-12-05:
6.1. Sprendimas: pasiūlyti pagrindiniam Sveikatos reikalų komitetui grąžinti įstatymo projektą iniciatoriui patobulinti, atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas, Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2019 m. spalio 23 d. Nutarime Nr. 1102 išdėstytus pasiūlymus bei asociacijų ir suinteresuotų subjektų argumentus.
Komiteto nuomonė - Nepritarti.
Komiteto argumentai:
Pritarti Komiteto patobulintam įstatymo projektui ir Komiteto išvadai.