LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Sveikatos reikalų komitetas

 

 

PAPILDOMO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS PLUOŠTINIŲ KANAPIŲ ĮSTATYMO NR. XII-336 2, 4 IR 8 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-3503(2)

                               

 

2024-05-29  Nr. 111-P-20

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas A. Matulas, Komiteto pirmininko pavaduotojas M. Puidokas, Komiteto nariai M. Danielė, O. Leiputė, J. Sejonienė, L. Slušnys, Z. Streikus, R. Šalaševičiūtė, A. Veryga, Seimo narė D. Asanavičiūtė, pavaduojanti Komiteto narę A. Bilotaitę, Seimo narys V. Kernagis, pavaduojantis Komiteto narę M. Navickienę, Komiteto biuro vedėja J. Bandzienė, patarėja K. Civilkienė, patarėjas E. Jankauskas,  patarėja V. Valainytė, padėjėja M. Neverkevičienė, padėjėja D. Žukauskė, Nacionalinės sveikatos tarybos pirmininkas A. Utkus, Lietuvos Respublikos Ministrės Pirmininkės patarėja Ž. Gudlevičienė, Sveikatos apsaugos viceministras A. Pečkauskas, Psichikos sveikatos skyriaus vedėjas I. Rubikas, Žemės ūkio ministerijos Augalininkystės ir žaliųjų technologijų skyriaus patarėjas V. Ašmonas, Teisingumo ministerijos Europos Sąjungos teisės grupės patarėja E. Kurelaitytė, Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamento Narkotikų ir jų prekursorių skyriaus vedėja R. Mačiūnienė, Nacionalinio visuomenės sveikatos centro Visuomenės sveikatos saugos kontrolės skyriaus vedėja I. Skridailienė, Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos Rinkos priežiūros koordinavimo skyriaus vedėja V. Šarmavičienė.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-05-06

1

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1.              Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 2 straipsnio 18 dalis dėstytina taip: „Ūkio subjektas – kaip apibrėžta Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatyme“.

Pritarti

 

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-05-06

3

 

 

2.               Projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 8 straipsnio 1 dalies 2 punkte siūloma numatytai, kad Licencijos turėtojai privalo „importuoti tik įteisintų veislių šio įstatymo 5 straipsnio 1 dalyje nurodytus pluoštinių kanapių produktus, atitinkančius Reglamento (ES) Nr. 1308/2013 189 straipsnyje nustatytus reikalavimus. Ši nuostata netaikoma mokslo ir studijų institucijoms ar ūkio subjektams, importuojantiems ne daugiau nei 6 kg konkrečios veislės sėjai skirtų pluoštinių kanapių sėklų per kalendorinius metus moksliniais eksperimentiniais ar selekcijos tikslais, ir Tarnybos atliekamo veislių ūkinio vertingumo tyrimo, siekiant jas įrašyti į Nacionalinį augalų veislių sąrašą;“. Projekto aiškinamajame rašte teigiama, kad tokiu būdu „siekiama sudaryti galimybę mokslo ir studijų institucijoms vykdyti mokslinius tyrimus ar eksperimentus su ne ES [Europos Sąjungos] kilmės pluoštinių kanapių veislėmis, selekciniais tikslais ar ūkinio vertingumo tyrimams atlikti siekiant pluoštinių kanapių veislę įrašyti į Nacionalinį augalų veislių sąrašą. Tokiu būdu Lietuvoje bus leidžiama auginti daugiau pluoštinių kanapių veislių, plėtojamos pluoštinių kanapių panaudojimo galimybės.“ Šiame kontekste pažymėtina, kad Reglamento (ES) Nr. 1308/2013[1] 189 straipsnyje (Kanapių importas) nustatyti reikalavimai kanapių sėklų importui į Europos Sąjungą.  Atkreiptinas dėmesys į tai, kad aptariamoje minėto reglamento straipsnio nuostatoje nėra numatyta ir įtvirtinta kokių nors išimčių šios nuostatos taikymui, tame tarpe nei dėl tam tikrų subjektų (pvz. mokslo ir studijų institucijų ar ūkio subjektų), nei dėl importuojamų kanapių sėklų kiekio, nei dėl importavimo tikslų. Reglamento (ES) Nr. 1308/2013 2 dalyje numatyta, kad šis straipsnis taikomas nedarant poveikio griežtesnėms nuostatoms, kurias valstybės narės yra priėmusios. Lietuvos Respublikos pluoštinių kanapių įstatymo (toliau – galiojantis įstatymas) 5 straipsnio 6 dalyje numatyta, kad importuojami pluoštinių kanapių produktai ir jų gaminiai turi būti gauti ar pagaminti iš pluoštinių kanapių, kuriose THC kiekis neviršija leidžiamos 0,3 procento ribos, ir turėti trečiosios šalies atsakingos institucijos išduotą tai patvirtinantį dokumentą. Atsižvelgiant į tai, kas nurodyta, pažymėtina, kad projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 8 straipsnio 1 dalies 2 punktas neatitinka Reglamento (ES) Nr. 1308/2013 189 straipsnio ir galiojančio įstatymo 5 straipsnio 6 dalyje numatytų reikalavimų dėl importuojamų kanapių ir kanapių sėklų THC kiekio. Atsižvelgiant į tai, kas nurodyta, siūlytina atsisakyti projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 8 straipsnio 1 dalies 2 punkto kaip neatitinkančio aukščiau nurodyto Europos Sąjungos teisės akto ir nacionalinio teisinio reguliavimo.

Pritarti

 

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-05-06

3

 

 

3.              Projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 8 straipsnio 1 dalies 2 punkte po žodžio „tyrimo“ įrašytinas žodis „tikslu“.

Pritarti

 

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-05-06

4

2

 

4.              Projekto 4 straipsnio 2 dalyje vietoj formuluotės „Iki įstatymo įsigaliojimo“ nustatytina konkreti data, iki kurios turėtų būti priimti įstatymo įgyvendinamieji teisės aktai.

Pritarti

 

5.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-05-06

1

2

4

 

 

1

 

5.              Atsižvelgiant į Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijas, patvirtintas teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 „Dėl Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų patvirtinimo“:

-                 projekto 1 straipsnio pakeitimų esmėje brauktinas žodis „nauja“;

-                 projekto 2 straipsnio pakeitimų esmėje vietoj žodžio „paskelbti“ įrašytinas žodis „pripažinti“;

-                 projekto 4 straipsnio 1 dalyje po žodžio „įstatymas“ įrašytina formuluotė „išskyrus šio straipsnio 2 dalį“;

-                 projekto lyginamajame variante tikslintina straipsnių numeracija (projekto lyginamajame variante dėstomi du 2 straipsniai).

 

Pritarti

 

6.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-05-06

 

 

 

6.              Atsižvelgiant į tai, kad Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerija formuoja valstybės politiką žemės ir maisto ūkio srityse, maisto produktų ir jų žaliavų kokybės srityse, organizuoja, koordinuoja ir kontroliuoja šios politikos įgyvendinimą, dėl projekto siūlytina gauti Vyriausybės išvadą.

Pritarti

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Teisingumo ministerijos Europos Sąjungos teisės grupė, 2024-05-20

 

3

 

 

Įvertinę Lietuvos Respublikos pluoštinių kanapių įstatymo Nr. XII-336 2, 4 ir 8 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-3503(2) (toliau – Įstatymo projekto) atitiktį Europos Sąjungos teisei, teikiame šias pastabas ir pasiūlymus.

1. Įstatymo projekto 3 straipsniu keičiamas Lietuvos Respublikos pluoštinių kanapių įstatymo 8 straipsnio 1 dalies 2 punktas, kuriuo siekiama nustatyti kanapių sėklų importo išimtį, numatant kad Įstatymo projekte nurodytais atvejais būtų netaikomas 2013 m. gruodžio 17 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamente (ES) Nr. 1308/2013, kuriuo nustatomas bendras žemės ūkio produktų rinkų organizavimas ir panaikinami Tarybos reglamentai (EEB) Nr. 922/72, (EEB) Nr. 234/79, (EB) Nr. 1037/2001 ir (EB) Nr. 1234/2007, nustatytas reguliavimas.

2024 m. kovo 21 d. generalinis advokatas pateikė išvadą byloje C‑793/22, kurioje teigiama, kad pagal Reglamento Nr. 1308/2013 1 straipsnio 2 dalies h punktą pluoštinėms kanapėms taikomas bendras žemės ūkio produktų rinkų organizavimas. Remiantis šio reglamento I priedo VIII dalimi, pluoštinių kanapių sektorius apima „sėjamąsias pluoštines kanapes (Cannabis sativa L.), žaliavines arba apdorotas, bet nesuverptas; sėjamųjų pluoštinių kanapių pakulas ir atliekas (įskaitant verpalų atliekas ir išplaušintą žaliavą).[1] Taip pat, kad importuoti į Sąjungą žaliavines sėjamąsias (pluoštines) kanapes Reglamento Nr. 1308/2013 189 straipsnio 1 dalyje leidžiama tik tuo atveju, jeigu laikomasi Reglamento Nr. 1307/2013 32 straipsnio 6 dalyje ir 35 straipsnio 3 dalyje nustatytų sąlygų[2]Šios sąlygos (jų iš esmės reikia laikytis norint gauti tiesiogines išmokas už šia kultūra apsodintus plotus) turi būti suprantamos taip, kad jos taip pat taikomos pluoštinių kanapių auginimui Sąjungoje. Kitaip tariant, tuose straipsniuose nustatyti „teisėti“ pluoštinių kanapių auginimo valstybėse narėse apribojimai, neatsižvelgiant į tai, ar augintojas pateikė paraišką dėl tiesioginių išmokų už dirbamą plotą[3].

Atitinkamai, tiek vertinant Reglamento (ES) Nr. 1308/2013 189 straipsnio nuostatas, tiek esamą Reglamento (ES) Nr. 1308/2013 taikymo praktiką, Reglamentas (ES) Nr. 1308/2013 išimčių 189 straipsnio taikymui, susijusių su subjektu, kiekiu ar kt., nenustato. Tačiau pagal Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 4 straipsnio 2 dalį, žemės ūkis priskiriamas pasidalijamajai Sąjungos ir valstybių narių kompetencijai[4]. Todėl valstybės narės išlaiko kompetenciją priimti tam tikrus teisės aktus[5]. Teisingumo Teismas formuoja praktiką[6], kad bendro rinkos organizavimo nustatymas nekliudo valstybėms narėms taikyti nacionalinių normų, kuriomis siekiama kito bendrojo intereso tikslo, nei siekiama bendru rinkos organizavimu, net jei šios normos gali turėti poveikį bendros rinkos veikimui atitinkamame sektoriuje[7]. Taigi, valstybės narės gali priimti nacionalines nuostatas, kurios nepatenka į Reglamento (ES) Nr. 1308/2013 taikymo sritį ir jam neprieštarauja. Reglamento (ES) Nr. 1308/2013 nuostatos specifiškai nereguliuoja nedidelio kiekio kanapių sėklų importo moksliniais eksperimentiniais ar selekcijos tikslais, todėl būtų galima teigti, kad jo taikymo sritis neapima Įstatymo projekte siūlomo įtvirtinti reguliavimo. Vis dėlto, atkreiptinas dėmesys, kad Sąjungos teisę oficialiai aiškinti gali tik ES Teisingumo Teismas, o šios konkrečios situacijos išaiškinimo nėra. Todėl siekiant išvengti galimo nacionalinio reguliavimo nesuderinamumo su ES teise ir vadovaujantis lojalaus bendradarbiavimo principu dėl tokio reguliavimo nustatymo siūlytume konsultuotis su Europos Komisija.

Pritarti

 

2.

Teisingumo ministerijos Europos Sąjungos teisės grupė, 2024-05-20

2

 

 

2. Kadangi Įstatymo projekto 2 straipsnio pakeitimai yra susiję su techninėmis specifikacijomis (atsisakoma nustatyto reikalavimo gaminiui) manytume, kad Įstatymo projektą derėtų notifikuoti Europos Komisijai, kaip nacionalinės teisės aktą, nustatantį techninį reglamentavimą. Notifikavimas vykdomas pagal 2015 m. rugsėjo 9 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvoje (ES) 2015/1535, kuria nustatoma informacijos apie techninius reglamentus ir informacinės visuomenės paslaugų taisykles teikimo tvarka, ir ją įgyvendinančiame Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2016 m. rugsėjo 28 d. nutarime Nr. 957 „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1999 m. gegužės 20 d. nutarimo Nr. 617 „Dėl Keitimosi informacija apie standartus, techninius reglamentus ir atitikties įvertinimo procedūras taisyklių patvirtinimo“ pakeitimo“ nustatytas taisykles, o Įstatymo projekto priėmimas turėtų būti atidėtas trims mėnesiams, kad Europos Komisija ir kitos valstybės narės galėtų tinkamai susipažinti su siūlomu reglamentavimu bei, esant poreikiui, pateikti nuomonę. Svarbu pažymėti, jog Europos Sąjungos Teisingumo Teismas savo praktikoje yra išaiškinęs, kad techninis reglamentas negali būti taikomas, kol apie jį nepranešta arba, nors apie jį pranešta, tačiau jis buvo patvirtintas ir įvykdytas prieš pasibaigiant nustatytam trijų mėnesių atidėjimo laikotarpiui[8]. Techninių reglamentų nenotifikavimas laikytinas Europos Sąjungos teisės pažeidimu, todėl, vadovaujantis Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 258 straipsniu, Europos Komisija prieš Lietuvos Respubliką galėtų pradėti pažeidimo procedūrą.

Pritarti

 

3.

Žemės ūkio ministerija,

2024-05-27

 

 

 

Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerija įvertinusi Lietuvos Respublikos pluoštinių kanapių įstatymo Nr. XII-336 2, 4 ir 8 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIVP-3503(2) (toliau – Įstatymo projektas) iš esmės jam pritaria.

Taip pat pritartume Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastaboms, išskyrus pastabą dėl siūlymo atsisakyti projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 8 straipsnio 1 dalies 2 punkto.

Atkreipiame dėmesį, kad Teisingumo ministerija įvertinusi Įstatymo projekto atitiktį Europos Sąjungos teisei, nurodo, kad nors Reglamentas (ES) Nr. 1308/2013 išimčių 189 straipsnio taikymui, susijusių su subjektu, kiekiu ar kt., nenustato, tačiau pagal Teisingumo Teismo formuojamą praktiką valstybės narės gali priimti nacionalines nuostatas, kurios nepatenka į Reglamento (ES) Nr. 1308/2013 taikymo sritį ir jam neprieštarauja, jeigu siekiama kito bendrojo intereso tikslo, nei siekiama bendru rinkos organizavimu, net jei šios normos gali turėti poveikį bendros rinkos veikimui atitinkamame sektoriuje.

Žemės ūkio ministerija sutinka su šia pastaba ir siūlo pritarti Lietuvos Respublikos pluoštinių kanapių įstatymo Nr. XII-336 8 straipsnio pakeitimui, taip sudarant sąlygas mokslo ir studijų institucijoms atlikti mokslinius tyrimus ar eksperimentus su pluoštinių kanapių veislėmis, kurios nėra įteisintos Europos Sąjungoje, ar atlikti ūkinio vertingumo tyrimus su trečiosiose šalyse, pvz., Ukrainoje, išvestomis pluoštinių kanapių veislėmis tam, kad būtų galima pluoštinių kanapių veislę įrašyti į Nacionalinį augalų veislių sąrašą ir taip ją įtesinti Europos Sąjungoje.

Nepritarti

Komitetas siūlo grąžinti įstatymo projektą Nr. XIVP-3503(2) iniciatoriams tobulinti, atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento ir Teisingumo ministerijos Europos Sąjungos teisės grupės pastabas ir į tai, kad įstatymo projekto nuostatos neatitinka Reglamento (ES) Nr. 1308/2013 189 straipsnio ir galiojančio įstatymo 5 straipsnio 6 dalyje numatytų reikalavimų dėl importuojamų kanapių ir kanapių sėklų THC kiekio.

 

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

 

6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai: siūlyti pagrindiniam Seimo Kaimo reikalų komitetui grąžinti įstatymo projektą Nr. XIVP-3503(2) iniciatoriams tobulinti, atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento ir Teisingumo ministerijos Europos Sąjungos teisės grupės pastabas ir į tai, kad įstatymo projekto nuostatos neatitinka Reglamento (ES) Nr. 1308/2013 189 straipsnio ir galiojančio įstatymo 5 straipsnio 6 dalyje numatytų reikalavimų dėl importuojamų kanapių ir kanapių sėklų THC kiekio.

7. Balsavimo rezultatai: už – 5, prieš – 5, susilaikė – 0. Lėmė Komiteto pirmininko balsas.

8. Komiteto paskirti pranešėjai: L.Slušnys, A. Veryga.

                                                                                                

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                             Antanas Matulas

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sveikatos reikalų komiteto biuro patarėjas Egidijus Jankauskas