LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS ĮSTATYMO NR. I-446 13 IR 32 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2024-04-15 Nr. XIVP-3568(2)

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.    Pagal projekto 1 straipsnio 1 dalimi Žemės įstatymo (toliau - keičiamas įstatymas) 13 straipsnio 3 dalyje siūlomą nustatyti teisinį reguliavimą sutikimus naudotis žemės sklypais nesuformuotos laisvos valstybinės žemės fondo žemės plotais Nacionalinė žemės tarnyba ir (ar) savivaldybės galėtų išduoti vienerių metų terminui arba iki sprendimo perleisti juos nuosavybėn, perduoti neatlygintinai naudotis ar išnuomoti priėmimo dienos, tačiau ne ilgiau kaip iki 2026 m. gruodžio 31 d. Iš projekto nuostatų nėra aišku, kokiais kriterijais remiantis būtų nustatomas konkretus terminas, kuriam būtų išduodamas sutikimas naudotis minėtais laisvos valstybinės žemės fondo žemės plotais, t. y. kuriais atvejais sutikimas būtų išduodamas vienerių metų terminui, o kuriais - iki sprendimo perleisti juos nuosavybėn, perduoti neatlygintinai naudotis ar išnuomoti priėmimo dienos. Nenustačius objektyvių termino nustatymo kriterijų, toks terminas būtų nustatomas sutikimus išduodančio subjekto nuožiūra, remiantis jo subjektyviu vertinimu. Siekiant to išvengti, projekto 1 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 13 straipsnio 3 dalyje reikėtų nustatyti kriterijus, kuriais remiantis būtų nustatomas konkretus terminas, kuriam būtų išduodamas sutikimas naudotis žemės sklypais nesuformuotos laisvos valstybinės žemės fondo žemės plotais.

2.    Pagal projekto 1 straipsnio 1 dalyje dėstomo keičiamo įstatymo 13 straipsnio 3 dalies nuostatas sutikimus naudotis žemės sklypais nesuformuotos laisvos valstybinės žemės fondo žemės plotais išduotų Nacionalinė žemės tarnyba ir savivaldybės. Projekto 3 straipsnio 1 dalyje dėstomo keičiamo įstatymo 32 straipsnio 6 dalies 5 punkte siūloma nustatyti, kad sutikimus laikinai naudotis žemės ūkio veiklai vykdyti žemės sklypais nesuformuotais laisvos valstybinės žemės fondo žemės plotais, patikėjimo teise valdomais savivaldybių, išduoda savivaldybės meras. Iš projekto nuostatų nėra aišku, ar Nacionalinės žemės tarnybos išduodamus sutikimus laikinai naudotis žemės ūkio veiklai vykdyti žemės sklypais nesuformuotais laisvos valstybinės žemės fondo žemės plotais, patikėjimo teise valdomais Nacionalinės žemės tarnybos, galėtų išduoti tik šios tarnybos vadovas ar ir kiti šios tarnybos valstybės tarnautojai. Pažymėtina, kad pagal keičiamo įstatymo 8 straipsnio 3 dalies 4 punkto nuostatas, taip pat pagal keičiamo įstatymo 9 straipsnio 1 dalies 4 punkto nuostatas sprendimus perduoti neatlygintinai naudotis valstybinės žemės sklypą, taip pat jį išnuomoti priima Nacionalinės žemės tarnybos vadovas arba jo įgaliotas viešojo administravimo funkcijas vykdančiame Nacionalinės žemės tarnybos padalinyje vadovaujamas pareigas einantis valstybės tarnautojas. Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar projekto 1 straipsnio 1 dalyje dėstomo keičiamo įstatymo 13 straipsnio 3 dalies  nuostatų nereikėtų atitinkamai papildyti, įvardinant Nacionalinės žemės tarnybos valstybės tarnautojus, kurie turėtų įgaliojimus išduoti atitinkamus sutikimus.

3.    Siekiant suderinti straipsnyje vartojamas formuluotes, projekto 1 straipsnio 3 dalyje dėstomo keičiamo įstatymo 13 straipsnio 5 dalyje po žodžių „esantys žemės sklypais nesuformuoti laisvos valstybinės“ įrašytini žodžiai „žemės fondo“.

4.    Svarstytina, ar, siekiant aiškumo, projekto 1 straipsnio 4 dalyje dėstomo keičiamo įstatymo 13 straipsnio 6 dalyje nereikėtų nurodyti, kuris subjektas parengia laisvos valstybinės žemės fondo žemės ploto su posūkio taškų koordinatėmis schemą.

5.    Siekiant aiškumo, projekto 1 straipsnio 5 dalyje dėstomo keičiamo įstatymo 13 straipsnio 7 dalyje po žodžių „kaip ir“ įrašytinas žodis „valstybinės“.

6.    Žemės įstatymo 7 straipsnio 14 dalyje nustatyta, kad valstybinės žemės patikėtiniai valdo, naudoja jiems patikėjimo teise perduotą žemę ir ja disponuoja šio ir kitų įstatymų nustatyta tvarka ir sąlygomis visuomeninei naudai. Teikiamo projekto 1 straipsnio 1-8 dalyse dėstomose keičiamo įstatymo 13 straipsnio 5-10 dalyse siūloma nustatyti laisvos valstybinės žemės fondo žemės plotų patikėtinių (Nacionalinės žemės tarnybos ir savivaldybių) teises disponuojant valstybine žeme, t. y. išduodant asmenims sutikimus laikinai atlygintinai naudotis tokios žemės plotais, tam tikra apimtimi nustatoma ir tokių sutikimų išdavimo tvarka, tačiau kyla abejonių, ar siūlomas teisinis reguliavimas yra pakankamas projekto tikslams pasiekti. Iš projekto nuostatų nėra aišku, ar asmenų prašymai išduoti sutikimus galėtų būti pateikiami Nacionalinės žemės tarnybos teritoriniams padaliniams, kokie dokumentai turėtų būti pridedami prie prašymo, per kurį terminą toks prašymas turėtų būti išnagrinėtas ir priimtas sprendimas ir panašiai. Nacionalinės žemės tarnybos prie Aplinkos ministerijos direktoriaus 2023 m. gegužės 2 d. įsakymu Nr. 1P-240-(1.3 E.) „Dėl Nacionalinės žemės tarnybos prie Žemės ūkio ministerijos direktoriaus 2012 m. kovo 16 d. įsakymo Nr. 1P-(1.3.)-112 „Dėl Valstybinės žemės suteikimo laikinai naudotis žemės ūkio veiklai vykdyti tvarkos aprašo patvirtinimo“ pripažinimo netekusiu galios“ panaikinus Nacionalinės žemės tarnybos prie Žemės ūkio ministerijos direktoriaus 2012 m. kovo 16 d. įsakymu Nr. 1P-(1.3.)-112 „Dėl Valstybinės žemės suteikimo laikinai naudotis žemės ūkio veiklai vykdyti tvarkos aprašo patvirtinimo“ patvirtintą Valstybinės žemės suteikimo laikinai naudotis žemės ūkio veiklai vykdyti tvarkos aprašą, neliko poįstatyminio teisės akto, nustatančio detalias suteikimo asmenims laikinai naudoti nesuformuotą valstybinę žemę žemės ūkio veiklai vykdyti procedūras. Atsižvelgiant į tai, projekto nuostatas reikėtų atitinkamai papildyti, pašalinant aukščiau nurodytus neaiškumus, arba įstatymo nuostatos turėtų būti detalizuojamos poįstatyminiame teisės akte. Valstybinės žemės perdavimo kitiems asmenims laikinai naudotis tvarką galėtų nustatyti Vyriausybė arba jos įgaliota valstybės institucija. Tokia nuostata galėtų būti įtvirtinta projekto 1 straipsnio 1 dalyje dėstomo keičiamo įstatymo 13 straipsnio 3 dalyje. Pastaruoju atveju projekto 5 straipsnį reikėtų papildyti nuostatomis, reglamentuojančiomis įstatymo įgyvendinimą, nustatant datą (ne vėliau kaip iki įstatymo įsigaliojimo dienos), iki kurios Vyriausybė arba jos įgaliota valstybės institucija turėtų priimti įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.

 

 

 

Departamento direktorius                                                                                     Dainius Zebleckis

 

 

 

 

N. Azguridienė, tel. (0 5) 209 6546, el. p. [email protected]

S. Švedas, tel. (0 5) 209 6165, el. p. saulius.svedas@lrs.lt