LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
EKONOMIKOS KOMITETAS
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS TABAKO, TABAKO GAMINIŲ IR SU JAIS SUSIJUSIŲ GAMINIŲ KONTROLĖS ĮSTATYMO NR. I-1143 18 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-486
2023-11-29 Nr. 108-P-54
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas Kazys Starkevičius, Komiteto pirmininko pavaduotojas Gintautas Paluckas; Komiteto nariai: Andrius Bagdonas; Viktoras Fiodorovas; Andrius Kupčinskas; Deividas Labanavičius; Laima Mogenienė; Ieva Pakarklytė; Jonas Pinskus; Paulius Saudargas; Lukas Savickas; Mindaugas Skritulskas.
Komiteto biuro vedėja Rima Petkūnienė, patarėjai: Raimonda Danė, Rasa Ona Duburaitė, Laura Jasiukėnienė, Irina Jurkšuvienė, Darius Šaltmeris, padėjėja Zita Jodkonienė.
Kviestieji asmenys: Lietuvos Respublikos finansų ministerijos Mokesčių politikos departamento direktorė Jūratė Laurikėnaitė, Mokesčių ir muitų administravimo skyriaus vedėja Ramunė Fabijonavičiutė, skyriaus patarėjas Redas Zelba, Lietuvos Respublikos ekonomikos ir inovacijų ministerijos Vidaus prekybos politikos skyriaus vedėja Inga Burlėgienė, Nacionalinės tabako ir alkoholio kontrolės koalicijos prezidentė N. Goštautaitė Midttun.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-05-17 |
|
|
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, Europos Sąjungos teisės aktams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas: 1. Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 18 straipsnio 2 dalyje po žodžių „išskyrus, kai parama“ siūlytina įrašyti žodžius „vadovaujantis Lietuvos Respublikos labdaros ir paramos įstatymu“, o po žodžių „kovai su tabako“ įrašytinas žodis „gaminių“.
|
Pritarti |
Žr. Komiteto patobulintą įstatymo projektą. |
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-05-17 |
|
|
|
2. Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 18 straipsnio 2 dalies antrojo sakinio, nustatančio, kad tokia skiriama parama negali būti naudojama tabako gaminių ir (ar) susijusių gaminių įsigijimo ir (ar) vartojimo skatinimui, turinys stokoja aiškumo. Pažymėtina, kad valstybės institucijų ir įstaigų, kurioms būtų skiriama parama, kompetencija ir vykdomos funkcijos niekaip nėra ir negali būti susijusios su tabako gaminių ir (ar) susijusių gaminių įsigijimo ir vartojimo skatinimu. Kitaip sakant, valstybės institucijų ir įstaigų veiklą reglamentuojantys teisės aktai bei tokių institucijų ir įstaigų steigimo dokumentai nenumato jokios galimybės šioms įstaigoms bet kokia forma ar priemonėmis skatinti tabako gaminių įsigijimą ir (ar) vartojimą. Pabrėžtina, kad parama būtų teikiama būtent šių institucijų ir įstaigų nuostatuose numatytai ir jų vykdomai visuomenei naudingai veiklai – kovai su tabako gaminių ir (ar) su jais susijusių gaminių kontrabanda ir nelegalia prekyba, kas, savo esme, netgi yra priešinga veikla tabako gaminių įsigijimo ir (ar) vartojimo skatinimui. Taip pat būtina pabrėžti, kad Lietuvos Respublikoje bet kokia forma ir bet kokiomis priemonėmis skleisti informaciją apie tabako gaminius ir (ar) susijusius gaminius, tiesiogiai ar netiesiogiai skatinanti įsigyti ir (ar) vartoti tabako gaminius ir (ar) susijusius gaminius, yra draudžiama. Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, siūlome atsisakyti keičiamo įstatymo 18 straipsnio 2 dalies antrojo sakinio. |
Pritarti |
Žr. Komiteto patobulintą įstatymo projektą. |
3. |
LR teisingumo ministerijos Europos Sąjungos teisės grupė, 2021-06-01 |
|
|
|
Įvertinę Lietuvos Respublikos Seimo pateikto derinti Lietuvos Respublikos tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatymo Nr. I-1143 18 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-486 atitiktį Europos Sąjungos teisei pažymime, kad pastabų ir pasiūlymų neturime. |
Atsižvelgti |
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Nacionalinė tabako ir alkoholio kontrolės koalicija, 2023-09-20 |
|
|
|
Nacionalinė tabako ir alkoholio kontrolės koalicija (toliau – NTAKK) siūlo nepritarti Lietuvos Respublikos Tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatymo Nr. I-1143 18 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-486. Siūlomas įstatymo pakeitimo projektas prieštarauja Lietuvos Respublikos tarptautiniams įsipareigojimams ir pažeidžia ES ir Lietuvoje ratifikuotą Pasaulio sveikatos organizacijos (PSO) Tabako kontrolės pagrindų konvenciją (angl. FCTC), kurioje pabrėžiama, kad nustatydamos ir įgyvendindamos savo sveikatos politikos kryptis, susijusias su tabako kontrole, šalys pagal savo nacionalinę teisę stengiasi apsaugoti jas nuo komercinių ir kitų tabako pramonės interesų. Šios konvencijos nuostatos įgyvendinimo gairėse teigiama, kad mokėjimai, dovanos ir paslaugos, piniginis ar natūra ir mokslinių tyrimų finansavimas tabako pramonės siūlomos valdžios institucijoms, pareigūnams ar darbuotojams gali sukelti interesų konfliktą. Šiuo metu nebetrūksta įrodymų, kad tabako kompanijos nuo 1960 m. pačios pelnėsi iš nelegalios prekybos tabako gaminiais, prisidėdamos prie jos organizavimo. Kontrabanda padėjo tabako kompanijoms surinkti didesnį pelną dėl nesumokamų mokesčių ar jų mokėjimo vietose, kur nustatyta mažesnė rinkliava. Taip pat yra žinoma, kad tarptautinės tabako gamintojos naudojosi neteisėta prekyba kaip įrankiu sukurti naują rinką žemo uždarbio šalyse ir ten, kur jų produktai nebuvo pasiekiami ar ribojamas jų importas, ir apeiti tarifines bei netarifines prekybos kliūtis, kad patektų į uždaras rinkas. Žinoma, kad tabako kompanijos gamino perteklių cigarečių, žinodamos, kad įžengs į neteisėtą rinką, bet viešajame diskurse neteisėtos prekybos problemą stengėsi siaurinti iki klastočių, kad nukreiptų visuomenės ir politikų dėmesį nuo jų pačių atsakomybės ir gerintų savo įvaizdį, bei reputaciją. Tabako pramonė paramą kovai su nelegalia rinka pateikia kaip svarbų indėlį į organizuoto nusikalstamumo mažinimą, nors galima teigti, kad tikrasis tikslas – sukurti duomenų ir suinteresuotų partnerių platformą, padedančią užsiimti lobizmu ir viešaisiais ryšiais. Iškyla didelis pavojus, kad per su įvairiomis vyriausybės institucijomis pasirašomas finansavimo sutartis, tabako gamintojai taip pat gauna tiesioginį “priėjimą” prie sprendimų priėmėjų. Kaip parodė Lietuvoje atliktas nuo pramonės finansavimo nepriklausomas tuščių tabako gaminių pakelių tyrimas, Gardino tabako fabrike Neman gaminamos Premier, Minsk, Fest ir NZ prekės ženklų cigaretės sudarė didžiąją dalį (81,8 proc.) visų neapskaitytų cigarečių pakelių Daugelis ekspertų ir su nelegalios prekybos tabako gaminiais problema dirbančių institucijų pareigūnų pripažįsta, kad pagrindinė didelės nelegalių cigarečių rinkos Lietuvoje priežastis – viena valstybinė gamykla kaimyninėje Baltarusijoje. Nors ir gerokai vėluodama ir motyvuota kitų priežasčių nei buvo galima tikėtis, tačiau Lietuva visgi ėmėsi aktyviai įgyvendinti priemones, kurios gali reikšmingai sumažinti nelegalių baltarusiškų cigarečių srautą į ir per Lietuvą. Reaguodama į Lukašenkos režimo keliamas grėsmės, susijusias su bandymu sukelti migracijos krizę Lietuvos pasienyje, Lietuva jau pasirūpino tinkama sienos apsaugine tvora ir stebėjimo technologijomis tokiu būdu sudarydama kliūtis smulkiajai kontrabandai. Matome, kad vyksta žvalgybos ir analitinio darbo Lietuvos muitinėje stiprinimas bei sienų kontrolės modernizavimas, pagaliau bandoma spręsti rentgeno skaitytuvų krovininėms transporto priemonėms ir traukinių vagonams trūkumo problemą. Tai parodo, kad atsakingos institucijos turi pakankamai įrankių problemai spręsti. Suprantame, kad finansavimo klausimas yra aktualus, tačiau siūlome ieškoti tvaresnių sprendimų trūkstamam finansavimui gauti, nei įsisavinti lėšas iš tabako gamintojų, dėl kurių gaminamų produktų vartojimo Lietuvoje kasmet miršta apie 7 tūkstančius žmonių. Tabako gamintojai visų pirma yra priklausomybės nuo tabako gaminių vartojimo sukėlėjai, o ne šios problemos sprendėjai, todėl Lietuvos Respublikos institucijos neturėtų dalyvauti šios pramonės šakos reputacijos skaidrinime. |
Nepritarti |
1. Pažymėtina, kad Europos Sąjungos Teisingumo Teismo praktikoje (2022 m. vasario 22 d. sprendimas byloje Nr. C‑160/20)[1] yra suformuota teismo pozicija, kad Konvencijos 5 straipsnio 3 dalies gairės nėra teisiškai privalomos ir kad šis straipsnis savaime nedraudžia viso tabako pramonės dalyvavimo tabako kontrolės politikos formavime ir įgyvendinime, tačiau kartu pažymima, kad valstybės institucijos privalo veikti nešališkai ir skaidriai, siekiant apsaugoti viešąjį interesą nuo komercinių ir kitų privačių interesų. 2. Konvencijos šalys savo nuožiūra renkasi priemones aptariamai nuostatai įgyvendinti, kurias jos laiko tinkamomis ir atitinkančiomis jų nacionalinius įstatymus. Daugelis Konvencijos šalių yra nustačiusios konkrečias teisės aktais patvirtintas bendradarbiavimo su tabako pramone taisykles, kurių pagrindu yra nusistovėjęs bendradarbiavimas tarp tabako pramonės verslo subjektų ir teisėsaugos institucijų, numatantis teisėsaugos institucijų bendradarbiavimą keičiantis informacija apie nelegalią veiklą, organizuojant ir finansuojant tarptautinius mokymus, teikiant paramą įvairiomis teisėsaugos veiklai reikalingomis priemonėmis. Pavyzdžiui, tokie susitarimai yra su muitine (Belgijoje, Bulgarijoje, Kroatijoje, Čekijos Respublikoje, Danijoje, Estijoje, Liuksemburge, Norvegijoje, Slovakijoje, Švedijoje, Šveicarijoje), su policija, muitine ir (ar) mokesčių inspekcija (Austrijoje Prancūzijoje, Graikijoje, Vengrijoje, Latvijoje, Lenkijoje, Portugalijoje, Jungtinėje Karalystėje, Ispanijoje). 3. LR Vyriausybės 2023 m. liepos 12 d. nutarimu Nr. 557 pateiktoje išvadoje dėstoma, jog „<...>siūlomas reguliavimas padėtų labiau apsaugoti valstybės finansinius ir ekonominius interesus. Nors pastaruoju metu cigarečių kontrabandos mastas ir sudėtis nekinta, tačiau didėja cigarečių slėpimo būdų įvairovė, ieškoma ir atrandama naujų rūkalų gabenimo maršrutų, gausėja sulaikymų geležinkelio transporte. Be to, Lietuvoje jau žinoma praktika, kai tabako gamintojai bendradarbiavo su teisėsaugos institucijomis padedant įsigyti įrangą, kurios reikia nelegaliai cigarečių kontrabandai užkardyti, o šių institucijų vadovai (atstovai) nenurodė rizikų dėl šio bendradarbiavimo neskaidrumo.<...>“ |
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: nėra.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Lietuvos Respublikos Vyriausybė, 2023-07-12 nutarimas Nr. 557 |
1 |
|
|
|
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2022 m. balandžio 22 d. sprendimo Nr. SV-S-466 „Dėl įstatymų projektų išvadų“ 1.4 papunktį, Lietuvos Respublikos Vyriausybė n u t a r i a: Iš esmės pritarti Lietuvos Respublikos tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatymo Nr. I-1143 18 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-486 (toliau – Įstatymo projektas), nes siūlomas reguliavimas padėtų labiau apsaugoti valstybės finansinius ir ekonominius interesus. Nors pastaruoju metu cigarečių kontrabandos mastas ir sudėtis nekinta, tačiau didėja cigarečių slėpimo būdų įvairovė, ieškoma ir atrandama naujų rūkalų gabenimo maršrutų, gausėja sulaikymų geležinkelio transporte. Be to, Lietuvoje jau žinoma praktika, kai tabako gamintojai bendradarbiavo su teisėsaugos institucijomis padedant įsigyti įrangą, kurios reikia nelegaliai cigarečių kontrabandai užkardyti, o šių institucijų vadovai (atstovai) nenurodė rizikų dėl šio bendradarbiavimo neskaidrumo. Kartu pasiūlyti Lietuvos Respublikos Seimui tobulinti Įstatymo projektą atsižvelgiant į šias pastabas ir pasiūlymus: 1. Lietuva yra ratifikavusi Pasaulio sveikatos organizacijos Tabako kontrolės pagrindų konvenciją (toliau – Konvencija), kurios 5 straipsnio 3 dalyje nustatyta, kad nustatydamos ir įgyvendindamos savo sveikatos politikos kryptis, susijusias su tabako kontrole, Konvencijos šalys pagal savo nacionalinę teisę stengiasi apsisaugoti nuo komercinių ar kitų tabako pramonės interesų. Analogiška nuostata perkelta į Lietuvos Respublikos tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatymo (toliau – Įstatymas) 3 straipsnio 12 punktą. Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, ir siekiant vienodos valstybės institucijų ir tabako (jo gaminių) gamintojų bei prekiautojų bendradarbiavimo praktikos, siūlytina Įstatymo projekte nustatyti, kad valstybės institucija ar įstaiga, prieš priimdama paramą iš juridinių asmenų ir užsienio juridinių asmenų filialų, kurie gamina tabako gaminius ir (ar) su jais susijusius gaminius arba kurių pagrindinė veikla yra prekyba tabako gaminiais ir (ar) su jais susijusiais gaminiais, turi Lietuvos Respublikos Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka įvertinti gaunamos paramos atitiktį Konvencijai, įskaitant siekį neturėti finansinių interesų tabako pramonėje, tačiau tuo neapsiribojant, ir sutartyje dėl paramos gavimo numatyti atitinkamas nuostatas, užtikrinančias nustatytų reikalavimų laikymąsi. |
Pritarti iš dalies |
Argumentai: Pritarti LR Vyriausybės išvados daliai, kuria pažymima, kad „siūlomas reguliavimas padėtų labiau apsaugoti valstybės finansinius ir ekonominius interesus.“
Atsižvelgiant į tai, kad LR Vyriausybė savo išvadoje pažymi, kad „Lietuvoje jau žinoma praktika, kai tabako gamintojai bendradarbiavo su teisėsaugos institucijomis padedant įsigyti įrangą, kurios reikia nelegaliai cigarečių kontrabandai užkardyti, o šių institucijų vadovai (atstovai) nenurodė rizikų dėl šio bendradarbiavimo neskaidrumo<...>, siūloma nepritarti LR Vyriausybės siūlymui įstatymo projektą papildyti nuostata, kad „valstybės institucija ar įstaiga, prieš priimdama paramą iš juridinių asmenų ir užsienio juridinių asmenų filialų, kurie gamina tabako gaminius ir (ar) su jais susijusius gaminius arba kurių pagrindinė veikla yra prekyba tabako gaminiais ir (ar) su jais susijusiais gaminiais, turi Lietuvos Respublikos Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka įvertinti gaunamos paramos atitiktį Konvencijai, įskaitant siekį neturėti finansinių interesų tabako pramonėje, tačiau tuo neapsiribojant, ir sutartyje dėl paramos gavimo numatyti atitinkamas nuostatas, užtikrinančias nustatytų reikalavimų laikymąsi.“
|
2. |
Lietuvos Respublikos Vyriausybė, 2023-07-12 nutarimas Nr. 557 |
1 |
|
|
|
2. Įstatymo 18 straipsnio 2 dalyje juridiniams asmenims ir užsienio juridinių asmenų filialams, gaminantiems tabako gaminius ir (ar) su jais susijusius gaminius arba kurių pagrindinė veikla yra prekyba tabako gaminiais ir (ar) su jais susijusiais gaminiais, nustatytas draudimas Lietuvos Respublikoje bet kokia forma ir bet kokiomis priemonėmis remti visus renginius, veiklas, asmenis ir visuomenės informavimo priemones. Pagal Įstatymo 2 straipsnio 29 dalį, rėmimas – finansinė ar kitokia parama renginiui, veiklai ar asmeniui, skatinanti įsigyti ir (ar) vartoti tabako gaminius ir su tabako gaminiais susijusius gaminius. Atsižvelgiant į Įstatymo projektu siūlomą Įstatymo papildymo tikslą, siūlytina Įstatymo papildymo nuostatas formuluoti ne kaip draudimo išlygą, o kaip leidimą Įstatymo 18 straipsnio 2 dalyje nurodytiems subjektams teikti valstybės institucijoms ar įstaigoms paramą kovai su tabako gaminių ir (ar) su jais susijusių gaminių kontrabanda ir nelegalia prekyba. |
Pritarti |
Žr. Komiteto patobulintą įstatymo projektą. |
3. |
Seimo nariai:
Kazys Starkevičius, Gintautas Paluckas, Andrius Bagdonas, Andrius Kupčinskas, Mindaugas Skritulskas, Jonas Pinskus, Lukas Savickas, Viktoras Fiodorovas, Laima Mogenienė, 2023-09-27 |
|
|
|
|
Argumentai: Lietuvos muitinės Kriminalinės tarnybos duomenimis[1], (toliau – MKT) „<...>per 2023 m. pirmąjį pusmetį MKT pareigūnai ikiteisminiuose tyrimuose sulaikė 6,45 mln. pakelių cigarečių ir 32 tonas tabako, kurių vertė (su privalomais sumokėti mokesčiais) viršija 26 mln. eurų. Beveik visos – 82 proc. cigarečių buvo su Baltarusijos banderolėmis. Pasienyje sulaikyta 45 proc., o šalies viduje – 55 proc. nelegalių rūkalų. Per šešis šių metų mėnesius MKT pareigūnai taip pat sulaikė: 4 tonas nelegalaus alkoholio, 23 kg narkotikų, 2 mln. eurų vertės grynųjų pinigų kontrabandos. Iš viso pradėti 169 ikiteisminiai tyrimai. 129 iš jų – dėl kontrabandos ar neteisėto disponavimo akcizais apmokestinamomis prekėmis, o 24 – dėl tarptautinių sankcijų pažeidimo. 2023 m. kovo 21 d. MKT pareigūnai Klaipėdos ir Kretingos rajonuose aptiko šešėlinį cigarečių gamybos fabriką ir cigarečių, tabako žaliavos sandėliavimo vietas. Rastos 768 dėžės (384 tūkst. pakelių) jau gatavos „produkcijos“ – „Marlboro“ , „Prince“ ir „L&M“ rūkalų falsifikatų. Sulaikyta 11 asmenų – Lietuvos, Rusijos ir Ukrainos piliečių. Aptiktos įrangos, cigarečių ir tabako žaliavos vertė – keletas milijonų eurų <...>“.
Sulaikyti dideli kiekiai kontrabandos ir nelegalios produkcijos byloja, kad praktikoje tie kiekiai yra ženkliai didesni. Deja, tiksliai įvertinti nelegalios tabako rinkos dydį yra itin sudėtinga. Įteisinus galimybę tabako verslui finansiškai padėti kontroliuojančioms institucijoms (muitinės departamentui, valstybės sienos apsaugos tarnybai ir policijai) ir sustiprinus institucijų pajėgumus, įsigyjant naujų, modernių ir efektyvesnių priemonių kovai su kontrabanda ir nelegalia produkcija, rezultatas galėtų dar labiau džiuginti. Kaimyninėse šalyse, pavyzdžiui, Lenkijoje, Latvijoje, Estijoje tokia praktika veikia. Toks rėmimas Lietuvoje buvo leidžiamas iki 2017 m.
Taigi, pritariant Seimo nario R. Žemaitaičio teikiamo įstatymo projekto Nr. XIVP–486 tikslui, tačiau atsižvelgiant į 2023 m. liepos 12 d. Nutarimu Nr. 557 LR Vyriausybės išvadoje išdėstytą pasiūlymą, siūloma patikslinti Įstatymo 18 straipsnio 2 dalį. Tai yra, „Įstatymo papildymo nuostatas formuluoti ne kaip draudimo išlygą, o kaip leidimą Įstatymo 18 straipsnio 2 dalyje nurodytiems subjektams teikti valstybės institucijoms ar įstaigoms paramą kovai su tabako gaminių ir (ar) su jais susijusių gaminių kontrabanda ir nelegalia prekyba“.
Pasiūlymas: Pakeisti 18 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip: „2. Lietuvos Respublikoje juridiniams
asmenims ir užsienio juridinių asmenų filialams, gaminantiems tabako gaminius
ir (ar) su jais susijusius gaminius arba kurių pagrindinė veikla yra prekyba
tabako gaminiais ir (ar) su jais susijusiais gaminiais, draudžiama bet kokia
forma ir bet kokiomis priemonėmis remti visus renginius, veiklas, asmenis ir
visuomenės informavimo priemones. |
Pritarti |
Žr. Komiteto suredaguotą patobulintą įstatymo projektą. |
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Seimo Sveikatos reikalų komitetas, 2023-09-20 |
|
|
|
|
siūlyti pagrindiniam Seimo Ekonomikos komitetui grąžinti įstatymo projektą Nr. XIVP-486 iniciatoriams tobulinti, atsižvelgiant į tai, kad įstatymo projekto nuostatos galimai prieštarauja Pasaulio sveikatos organizacijos Tabako kontrolės pagrindų konvencijos (toliau – Konvencija) 5 straipsnio 3 dalies ir Lietuvos Respublikos tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatymo 3 straipsnio 12 punkto nuostatoms (nustatant ir įgyvendinant su tabako kontrole susijusias politikos kryptis, apsaugoti jas nuo komercinių ir kitų tabako pramonės interesų), ir svarstyti toliau šį projektą, tik gavus Konvencijos sekretoriato nuomonę, ar toks įstatymo projektu siūlomas reguliavimas neprieštarautų Konvencijai. |
Nepritarti |
Argumentai: 1. Neneigiant Pasaulio sveikatos organizacijos Tabako kontrolės pagrindų konvencijos (toliau – Konvencija) nuostatų reikšmingumo, tačiau nagrinėjant Konvencijos 24 straipsnį, kuriuo apibrėžiamos sekretoriato funkcijos, atkreiptinas dėmesys, kad siūlymas gauti sekretoriato nuomonę nėra suderinamas ir neatitinka šio sekretoriato funkcijų, kurios iš esmės yra organizacinio, koordinacinio pobūdžio. 2. Pažymėtina, kad Europos Sąjungos Teisingumo Teismo praktikoje (2022 m. vasario 22 d. sprendimas byloje Nr. C‑160/20)[2] yra suformuota teismo pozicija, kad Konvencijos 5 straipsnio 3 dalies gairės nėra teisiškai privalomos ir kad šis straipsnis savaime nedraudžia viso tabako pramonės dalyvavimo tabako kontrolės politikos formavime ir įgyvendinime, tačiau kartu pažymima, kad valstybės institucijos privalo veikti nešališkai ir skaidriai, siekiant apsaugoti viešąjį interesą nuo komercinių ir kitų privačių interesų. 3. Konvencijos šalys savo nuožiūra renkasi priemones aptariamai nuostatai įgyvendinti, kurias jos laiko tinkamomis ir atitinkančiomis jų nacionalinius įstatymus. Daugelis Konvencijos šalių yra nustačiusios konkrečias teisės aktais patvirtintas bendradarbiavimo su tabako pramone taisykles, kurių pagrindu yra nusistovėjęs bendradarbiavimas tarp tabako pramonės verslo subjektų ir teisėsaugos institucijų, numatantis teisėsaugos institucijų bendradarbiavimą keičiantis informacija apie nelegalią veiklą, organizuojant ir finansuojant tarptautinius mokymus, teikiant paramą įvairiomis teisėsaugos veiklai reikalingomis priemonėmis. Pavyzdžiui, tokie susitarimai yra su muitine (Belgijoje, Bulgarijoje, Kroatijoje, Čekijos Respublikoje, Danijoje, Estijoje, Liuksemburge, Norvegijoje, Slovakijoje, Švedijoje, Šveicarijoje), su policija, muitine ir (ar) mokesčių inspekcija (Austrijoje Prancūzijoje, Graikijoje, Vengrijoje, Latvijoje, Lenkijoje, Portugalijoje, Jungtinėje Karalystėje, Ispanijoje). 4. Be to, LR Vyriausybė savo 2023 m. liepos 12 d. Nutarimu Nr. 557 pateiktoje išvadoje pažymi, kad „<...>siūlomas reguliavimas padėtų labiau apsaugoti valstybės finansinius ir ekonominius interesus. Nors pastaruoju metu cigarečių kontrabandos mastas ir sudėtis nekinta, tačiau didėja cigarečių slėpimo būdų įvairovė, ieškoma ir atrandama naujų rūkalų gabenimo maršrutų, gausėja sulaikymų geležinkelio transporte. Lietuvoje jau žinoma praktika, kai tabako gamintojai bendradarbiavo su teisėsaugos institucijomis padedant įsigyti įrangą, kurios reikia nelegaliai cigarečių kontrabandai užkardyti, o šių institucijų vadovai (atstovai) nenurodė rizikų dėl šio bendradarbiavimo neskaidrumo.“ |
2. |
Seimo Biudžeto ir finansų komitetas, 2023-11-16 |
|
|
|
|
pritarti įstatymo projektui Nr. XIVP-486 ir siūlyti pagrindiniam Seimo Ekonomikos komitetui projektą tobulinti, atsižvelgiant pateiktas pastabas ir pasiūlymus, kuriems Biudžeto ir finansų komitetas pritarė.
|
Pritarti iš dalies |
Argumentai: Siūloma pritarti Komiteto patobulintam įstatymo projektui ir Komiteto išvadai. Žr. Ekonomikos komiteto sprendimą. |
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
7.1. Sprendimas: pritarti Komiteto patobulintam įstatymo projektui ir Komiteto išvadai.
7.2. Pasiūlymai: nėra.
8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu (dalyvavo 12 Komiteto narių)
9. Komiteto paskirti pranešėjai: Andrius Bagdonas, Lukas Savickas.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė:
PRIDEDAMA. Komiteto suredaguotas įstatymo projektas, jo lyginamasis variantas.
Komiteto pirmininkas Kazys Starkevičius
Ekonomikos komiteto biuro patarėja Raimonda Danė