LIETUVOS RESPUBLIKOS SPECIALIŲJŲ TYRIMŲ TARNYBA

 

HERBAS

                                         

 

Lietuvos Respublikos Seimo

Pirmininkui Viktorui Pranckiečiui

 

Kopija

Lietuvos Respublikos Seimo

Aplinkos apsaugos komitetui

 

E. pristatymo informacinė sistema

 

 

 

               Į 2019-05-12 Nr. SV-S-1286

 

                                                                               

 

 

 

 

 

 

 

ANTIKORUPCINIO VERTINIMO IŠVADA

DĖL lietuvos respublikos Saugomų teritorijų įstatymo Nr. I-301
9 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIIP-3171

 

 

 

2019 m. liepos 3  d. Nr. 4-01-5968

 

Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnyba (toliau – Specialiųjų tyrimų tarnyba), vadovaudamasi Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 8 straipsnio nuostatomis ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo Valdybos prašymą, atliko Lietuvos Respublikos saugomų teritorijų įstatymo Nr. I-301 9 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIIP-3171 (toliau – Projektas) antikorupcinį vertinimą.

Atlikus Projekto antikorupcinį vertinimą nustatyta, kad Projekto siūlymai galimai nedera su Žemės gelmių įstatymo nuostatomis ir sudarytų sąlygas gamtiniuose ir kompleksiniuose draustiniuose praplėstas karjerų teritorijas eksploatuojančių asmenų nekontroliuojamai veiklai. Be to, Projekto priėmimas turėtų reikšmės ir galiojančio įstatymo saugomų vertybių užtikrinimui, kadangi gamtiniuose ir kompleksiniuose draustiniuose, kurie neįtraukti į Europos ekologinio tinklo „Natura 2000“ teritorijas, karjerų teritorijų praplėtimas galėtų būti vykdomas nevertinant jo poveikio.

Dėl Projekto teikiame šias pastabas:

Projekte siūloma papildyti Lietuvos Respublikos saugomų teritorijų įstatymo (toliau – Saugomų teritorijų įstatymas) 9 straipsnio 2 dalies 1 ir 3 punktus nuostatomis, kad siekiant išsaugoti kraštovaizdį, gamtos ir nekilnojamąsias kultūros vertybes, gamtiniuose ir kompleksiniuose draustiniuose draudimai naikinti ar žaloti reljefo formas, rengti naujus naudingųjų iškasenų karjerus ir šachtas, taip pat naujus gręžinius naftos ir dujų žvalgybai bei gavybai, įrengti sąvartynus netaikomi, kai yra praplečiama jau naudojamo karjero teritorija, išskyrus kai karjero praplėtimas gali daryti poveikį Europos ekologinio tinklo „Natura 2000“ teritorijoms, o institucija, atsakinga už saugomų teritorijų apsaugos ir tvarkymo organizavimą, Aplinkos ministerijos nustatyta tvarka nustato, kad karjero teritorijos praplėtimo poveikis gali būti reikšmingas.

Specialiųjų tyrimų tarnybos nuomone, minėti Projekto siūlymai svarstytini keliais aspektais:

1.              Teisinio aiškumo požiūriu neaiški minėtuose Projekto siūlymuose vartojama formuluotė „karjero teritorijos praplėtimas“ ir jos turinio santykis su Lietuvos Respublikos žemės gelmių įstatymo (toliau Žemės gelmių įstatymas) nuostatomis:

1.1.        Atkreipiame dėmesį į Žemės gelmių įstatymo 12, 14 ir 15 straipsnių nuostatas, pagal kurias žemės gelmių išteklius gali naudoti asmenys, gavę Lietuvos geologijos tarnybos išduotą leidimą ir sudarę su ja išteklių naudojimo sutartį. Leidimas suteikia teisę sutartyje nurodytame plote ir nustatytomis sąlygomis naudoti žemės gelmių išteklius. Naudoti žemės gelmių išteklius galima tik pagal žemės gelmių naudojimo planą, kuriame (taip pat) numatytos žemės sklypo ribos, plotas, pagrindinė žemės naudojimo paskirtis, galimas žemės naudojimo būdas, eksploatuojant žemės gelmių išteklius ir po žemės rekultivavimo.

Taigi, Žemės gelmių įstatymo nuostatos suponuoja, kad leidimas (ir kiti dokumentai) suteikia teisę naudoti žemės išteklius tik tam tikrame žemės plote. Tuo tarpu Projekto nuostatos gali būti suvokiamos taip, kad priėmus Projektą (galimai nereikalaujant naujo leidimo ir kitų privalomų dokumentų) būtų suteikiama teisė žemės gelmių išteklius naudoti kitame žemės plote.

1.2.        Atkreipiame dėmesį, kad pagal Žemės gelmių įstatymo 15 straipsnio nuostatas žemės gelmių išteklius ir ertmes galima naudoti tik nustatyta tvarka juos ištyrus, aprobavus ir įvertinus jų gavybos poveikį aplinkai. Tuo tarpu Projekto siūlymai suponuoja nuomonę, kad praplečiant karjerų teritorijas būtų vertinamas tik šio praplėtimo poveikis Europos ekologinio tinklo Natura 2000“ teritorijoms.

1.3.        Atkreipiame dėmesį į Žemės gelmių įstatymo nuostatas, pagal kurias su žemės gelmių išteklių naudojimu susijusi veikla (pavyzdžiui, užtikrinant, kad žemės gelmių ištekliai turi būti naudojami racionaliai ir kompleksiškai, apsaugant nenaudojamus žemės gelmių išteklius, esančius tame pačiame telkinyje ar jo įtakos zonoje) yra prižiūrima ir kontroliuojama (pagal leidime ir susijusiuose dokumentuose nustatytas žemės gelmių išteklių naudojimo sąlygas ir tvarką), o už atitinkamus pažeidimus žemės gelmių išteklius naudojantiems asmenims gali būti taikomos sankcijos (sustabdytas ar panaikintas leidimas). Šiuo atveju neaišku, kaip užtikrinant Žemės gelmių įstatymo saugomas vertybes būtų prižiūrima ir kontroliuojama praplėstose karjerų teritorijose vykdoma veikla.

Apibendrinant tai, kas išdėstyta, galima konstatuoti, kad Projekto siūlymai galimai nedera su Žemės gelmių įstatymo nuostatomis, o priėmus Projektą būtų sudaromos sąlygos gamtiniuose ir kompleksiniuose draustiniuose praplėstas karjerų teritorijas eksploatuojančių asmenų nekontroliuojamai veiklai (pavyzdžiui, žemės gelmių išteklius naudoti neracionaliai).

2.              Pagal Projekto nuostatas „šis draudimas netaikomas, kai yra praplečiama jau naudojamo karjero teritorija, išskyrus kai karjero teritorijos praplėtimas gali daryti poveikį Europos ekologinio tinklo Natura 2000“ teritorijoms, o institucija, atsakinga už saugomų teritorijų apsaugos ir tvarkymo organizavimą, Aplinkos ministerijos nustatyta tvarka nustato, kad karjero teritorijos praplėtimo poveikis gali būti reikšmingas“.

Specialiųjų tyrimų tarnybos nuomone, minėtos Projekto nuostatos svarstytinos keliais aspektais:

2.1.        Nėra aišku, ar Projekto formuluočių „poveikis Europos ekologinio tinklo Natura 2000“ teritorijoms“ ir „karjero teritorijos praplėtimo poveikis gali būti reikšmingas“ turinys sutampa – t.y. ar įgyvendinant Projekto nuostatas už saugomų teritorijų apsaugos ir tvarkymo organizavimą atsakinga institucija karjero teritorijos praplėtimo atveju turėtų vertinti šio praplėtimo poveikį tik Europos ekologinio tinklo Natura 2000“ teritorijoms, ar turėtų vertinti ir kitus karjero teritorijos praplėtimo poveikio aspektus. Teisinio aiškumo požiūriu šios Projekto nuostatos turėtų būti tikslinamos.

2.2.        Jeigu (atsižvelgiant į aukščiau pateiktą pastabą) įgyvendinant Projekto nuostatas už saugomų teritorijų apsaugos ir tvarkymo organizavimą atsakinga institucija karjero teritorijos praplėtimo atveju turėtų vertinti tik tokio praplėtimo poveikį Europos ekologinio tinklo Natura 2000“ teritorijoms, atkreipiame dėmesį, kad saugomų teritorijų steigimo tikslai[1] nebūtinai susiję su Europos ekologinio tinklo Natura 2000“ (ir atitinkamai saugomų teritorijų įtraukimo į šį tinklą[2]) tikslais, o Saugomų teritorijų įstatymo užtikrinamų vertybių turinys yra žymiai platesnis. Taigi, jei vertinamas tik karjero teritorijos praplėtimo poveikis Europos ekologinio tinklo Natura 2000“ teritorijoms, priėmus Projektą:

2.2.1. Gamtiniuose ir kompleksiniuose draustiniuose, neįtrauktuose į Europos ekologinio tinklo „Natura 2000“ teritorijas, nebūtų atliekamas karjero teritorijos praplėtimo poveikio vertinimas ir būtų sudaromos galimybės nekontroliuojamiems karjerų teritorijų praplėtimams ir atitinkamai draustinių reljefo formų naikinimui ir žalojimui.

2.2.2. Gamtiniuose ir kompleksiniuose draustiniuose, įtrauktuose į Europos ekologinio tinklo „Natura 2000“ teritorijas, galimai nebūtų atsižvelgiama į kitas Saugomų teritorijų įstatymo užtikrinamas ir su saugomos teritorijos įsteigimo tikslais susijusias vertybes, kurios neatitiktų saugomos teritorijos įtraukimo į Europos ekologinio tinklo „Natura 2000“ teritorijas tikslų.

2.3.        Įgyvendinant Projekto nuostatas būtų vertinamas karjero teritorijos praplėtimo poveikio reikšmingumas, tačiau nei iš Projekto, nei iš jo lydimųjų dokumentų neaiškūs tokio reikšmingumo požymiai ir (ar) kriterijai. Siekiant teisinio aiškumo ir išvengti nepagrįsto teisinio reglamentavimo žemesniojo lygmens teisės aktuose, Projekte turėtų būti atskleidžiama, kuriais atvejais karjero teritorijos praplėtimo poveikis gali būti reikšmingas.

3.              Projekto 2 straipsnyje siūloma pakeisti Saugomų teritorijų įstatymo 9 straipsnio 2 dalies 3 punktą ir nustatyti, kad (pateikiame lyginamąjį Projekto nuostatų variantą – mūsų pastaba):

„2. Siekiant išsaugoti kraštovaizdį, gamtos ir nekilnojamąsias kultūros vertybes, gamtiniuose ir kompleksiniuose draustiniuose draudžiama: 3) rengti naujus naudingųjų iškasenų karjerus ir šachtas, taip pat naujus gręžinius naftos ir dujų žvalgybai bei gavybai, įrengti sąvartynus;. Šis draudimas netaikomas, kai yra praplečiama jau naudojamo karjero teritorija, išskyrus kai karjero teritorijos praplėtimas gali daryti poveikį Europos ekologinio tinklo „Natura 2000“ teritorijoms, o institucija, atsakinga už saugomų teritorijų apsaugos ir tvarkymo organizavimą, Aplinkos ministerijos nustatyta tvarka nustato, kad karjero teritorijos praplėtimo poveikis gali būti reikšmingas.“

Specialiųjų tyrimų tarnybos nuomone, Projekte siūlomos Saugomų teritorijų įstatymo 9 straipsnio 2 dalies 3 punkto nuostatos gali būti suvokiamos, kad karjerų teritorijų praplėtimo atveju (kada tai bus galima atlikti įvertinus tokio praplėtimo poveikį) gamtiniuose ir kompleksiniuose draustiniuose bus galima netaikyti draudimų rengti naujus naudingųjų iškasenų karjerus ir šachtas, taip pat naujus gręžinius naftos ir dujų žvalgybai bei gavybai, įrengti sąvartynus. Taigi, šiuo atveju dėl priimtų Projekto siūlymų kiltų padarinių ir tai sudarytų galimybes siekti tikslų, kurie Projekto aiškinamajame rašte nėra aptarti. Siūlome į tai atsižvelgti ir svarstant Projektą aptarti galimus neigiamus minėtų nuostatų padarinius.

4. Remiantis Specialiųjų tyrimų tarnybos atlikta teisėkūros pokyčių aspektų analize, galima teigti, jog priėmus Projektą ir taip įteisinus galimybes netaikyti tam tikrų draudimų gamtiniuose ir kompleksiniuose draustiniuose gali kilti rizika, kad ateityje bus pateikiami siūlymai dėl analogiškų ar panašaus pobūdžio draudimų netaikymo ir kitose saugomose teritorijose, pavyzdžiui, siekiant suvienodinti veiklos sąlygas skirtingų kategorijų saugomose teritorijose, užtikrinti visuomenės interesus ir išvengti skirtingose saugomose teritorijose veiklą vykdančių asmenų diskriminacijos. Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, galima daryti išvadą, kad Projekto siūlymų priėmimas sudarytų netiesiogines prielaidas neigiamiems padariniams ir ypač gali padidinti su saugomų teritorijų įsteigimo tikslais nesusijusių veiklų plėtojimo galimybes saugomose teritorijose.

 

Direktorius                                                                                                      Žydrūnas Bartkus

 

 

 

 

Gintas Kerbelis, tel. (8 706) 63 294, el. p. [email protected]



[1] Pagal Saugomų teritorijų įstatymo 3 straipsnį saugomos teritorijos steigiamos siekiant išsaugoti gamtos ir kultūros paveldo teritorinius kompleksus ir objektus (vertybes), kraštovaizdžio ir biologinę įvairovę, užtikrinti kraštovaizdžio ekologinę pusiausvyrą, gamtos išteklių subalansuotą naudojimą ir atkūrimą, sudaryti sąlygas pažintiniam turizmui, moksliniams tyrimams ir aplinkos būklės stebėjimams, propaguoti gamtos ir kultūros paveldo teritorinius kompleksus ir objektus (vertybes).

[2] Pagal Saugomų teritorijų įstatymo 4 straipsnio 2 dalies nuostatas Lietuvos Respublikos saugomos teritorijos ar jų dalys gali būti įtraukiamos į „Natura 2000“ tinklą vadovaujantis Saugomų teritorijų įstatymo 241 straipsnyje nustatyta tvarka.