![]() |
Lietuvos Respublikos Seimo Antikorupcijos komisijai El. p. Vitalijus.Gailius@lrs.lt; laima.ragauskiene@lrs.lt
|
|
Į 2016-09-21 |
Nr. S-2016-6162 |
|
|||
|
|
|
|
||||
ANTIKORUPCINIO VERTINIMO IŠVADA
DĖL TEISĖS AKTŲ, REGLAMENTUOJANČIŲ ORTOPEDIJOS TECHNINIŲ PRIEMONIŲ BAZINIŲ KAINŲ NUSTATYMĄ IR KOMPENSAVIMĄ
2016 m. spalio 11 d. Nr. 4-01-44
Vadovaudamiesi Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo Nr. IX-904 8 straipsnio nuostatomis, atsižvelgdami į Lietuvos Respublikos Seimo Antikorupcijos komisijos 2016 m. rugsėjo 21 d. prašymą, atlikome Valstybės paramos ortopedijos techninėms priemonėms įsigyti apmokėjimo tvarkos aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2006 m. kovo 31 d. įsakymu Nr. V-234 (toliau – Aprašas), antikorupcinį vertinimą ir informuojame, kad:
1. 2016 m. rugpjūčio 8 d. atsižvelgdami į Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerijos 2016 m. liepos 28 d. prašymą, atlikome Valstybinės ligonių kasos prie Sveikatos apsaugos ministerijos (toliau – VLK) direktoriaus įsakymo „Dėl ortopedijos techninių priemonių, kurių gamybos ir pritaikymo išlaidos kompensuojamos Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšomis (toliau – PSDF), bazinių kainų nustatymo metodikos patvirtinimo“ (toliau – Kainų nustatymo metodika) projekto antikorupcinį vertinimą[1]. VLK atsižvelgė į esmines mūsų pastabas ir patvirtino Kainų nustatymo metodiką[2], todėl papildomų antikorupcinio pobūdžio pastabų dėl galiojančios Kainų nustatymo metodikos neturime.
3. 2015 m. vasario 25 d. atlikome korupcijos rizikos analizę valstybės paramos ortopedijos techninėms priemonėms įsigyti organizavimo srityje[3]. Atlikus korupcijos rizikos analizę buvo nustatyti šie esminiai korupcijos rizikos veiksniai:
1) dalis ortopedijos techninių priemonių nepagrįstai priskiriamos pagal užsakymą pagamintoms ortopedijos techninėms priemonėms, kadangi iš tikrųjų jos yra serijinės gamybos ortopedijos techninės priemonės, kurios pacientui tik individualiai pritaikomos;
2) nereglamentuota pagal užsakymą gaminamų ortopedijos techninių priemonių bazinių kainų nustatymo procedūra;
3) neaišku kokiais vertinimo kriterijais ir kokiais duomenimis remiantis buvo nustatytos bazinės kainos ortopedijos techninių priemonių įtrauktų į pirmąjį, antrąjį ir trečiąjį ortopedijos techninių priemonių, kurių įsigijimo išlaidos kompensuojamos iš PSDF biudžeto, sąrašus;
4) nereglamentuota, kokiomis priemonėmis ir būdais privalo būti viešinama informacija apie numatomą sutarčių su ortopedijos įmonėmis dėl apdraustųjų privalomuoju sveikatos draudimu aprūpinimo ortopedijos techninėmis priemonėmis sudarymą;
5) vykdant veiklą valstybės paramos ortopedijos techninėms priemonėms įsigyti organizavimo srityje ortopedijos techninių priemonių gamybos pagal užsakymą ir jų pritaikymo paslaugos įsigyjamos nesivadovaujant Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo (toliau – VPĮ) nuostatomis, todėl diskutuotina, ar atliekant šią procedūrą užtikrinamas racionalus tam skirtų PSDF biudžeto lėšų naudojimas, neribojama Europos Sąjungos valstybių narių ūkio subjektų, galinčių teikti ortopedijos techninių priemonių gamybos pagal užsakymą ir jų pritaikymo paslaugas, dalyvavimo galimybė vykdant veiklą valstybės paramos ortopedijos techninėms priemonėms įsigyti organizavimo srityje.
3. Viešųjų pirkimų tarnyba (toliau – VPT) 2015-12-15 surašė viešųjų pirkimų vertinimo išvadą Nr. 4S-4156, kurioje įvertino VLK apdraustųjų aprūpinimo ortopedijos techninėmis priemonėmis sutarčių laikotarpiu nuo 2008 m. iki 2015 m. birželio mėn. sudarymo atitiktį VPĮ bei su jo įgyvendinimu susijusių teisės aktų reikalavimams. Išnagrinėjus VLK pateiktus dokumentus ir informaciją, VPT nustatė, kad šios sutartys sudarytos nevykdžius viešųjų pirkimų procedūrų, kad VLK vadovas pažeidė VPĮ 3 straipsnio 2 dalies nuostatas, kurios nustato, kad viešųjų pirkimų tikslas – vadovaujantis šio įstatymo reikalavimais sudaryti pirkimo sutartį, leidžiančią įsigyti perkančiajai organizacijai ar tretiesiems asmenims reikalingų prekių, paslaugų ar darbų, racionaliai naudojant tam skirtas lėšas ir VPĮ 3 straipsnyje įtvirtintus skaidrumo ir lygiateisiškumo principus.
4. Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo išplėstinė teisėjų kolegija 2011 m. birželio 6 d. administracinėje byloje[4] Nr. A756-34/2011, taip pat padarė išvadą, kad VLK sudarytos sutartis dėl ortopedijos techninių priemonių kompensavimo patenka į VPĮ taikymo sritį, todėl turi būti sudaromos pagal šio įstatymo reikalavimus.
Atsižvelgdami į tai kas išdėstyta, manome, kad Aprašo nuostatos yra ydingos antikorupciniu požiūriu, kadangi nėra suderintos su Viešųjų pirkimų įstatymo nuostatomis. Siekdami skaidresnės veiklos valstybės paramos ortopedijos techninėms priemonėms įsigyti organizavimo srityje manome, kad Viešųjų pirkimų įstatymo nuostatos turėtų būti taikomos iš Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto kompensuojamoms sveikatos priežiūros (asmens sveikatos priežiūros paslaugų, kompensuojamųjų vaistų, medicinos pagalbos priemonių ir ortopedijos techniniu priemonių) išlaidoms.
L. e. direktoriaus pareigas Žydrūnas Bartkus
Valerij Keldanovič, tel. (8 706) 62 750, el. p. valerij.keldanovic@stt.lt
[1] Prieiga per internetą: https://e-seimas.lrs.lt/portal/legalAct/lt/TAK/67c285305d3511e688d29c6e5ef0deee?positionInSearchResults=0&searchModelUUID=796d0234-d29b-4bcb-b0f9-a2994a427e22
[2] Prieiga per internetą: https://e-seimas.lrs.lt/portal/legalAct/lt/TAD/32843b106eed11e6a421ea2bde782b94?jfwid=-brx0ub6z0