LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

ŠVIETIMO IR  MOKSLO KOMITETAS

 

 

PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA

DĖL Krašto apsaugos sistemos organizavimo ir karo tarnybos įstatymo Nr. VIII-723 20 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIIP-5160(2)

 

 2021-05-19 Nr. 106-P-19

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas A. Žukauskas, Komiteto pirmininko pavaduotoja V. Targamadzė, Komiteto nariai E. Jovaiša, E. Pupinis, A. Dumbrava, B. Petkevič, D. Asanavičiūtė, I. Kačinskaitė-Urbonienė, E. Rudelienė, S. Lengvinienė, R. Morkūnaitė-Mikulėnienė,  K. Bartoševičius (pavaduojantis A. Anušauską). Komiteto biuro vedėja L. Vingrytė, patarėjos J. Paukštė, R. Steponėnienė, D. Žegunė, padėjėja G. Petrauskaitė.

Kiti asmenys: LR Prezidento patarėjas P. Baltokas, Ministrės Pirmininkės patarėja A. Kairienė, Lietuvos švietimo tarybos pirmininkė S. Mačiukaitė-Žvinienė, Lietuvos savivaldybių asociacijos patarėjas, švietimo, mokslo ir sporto viceministras R. Skaudžius, Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos Neformalaus švietimo skyriaus vedėjas T. Pūtys, Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos Neformalaus švietimo skyriaus vyr. specialistė A. Birietienė, Krašto apsaugos ministerijos Teisės departamento Įstaigų teisinės priežiūros skyriaus vedėjas A. Aleknavičius, Krašto apsaugos ministerijos Teisės departamento Įstaigų teisinės priežiūros skyriaus vys. specialistė Jūratė Bakšytė-Lozorkevičienė.

2. Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados ir kitų ekspertų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.       

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2021-05-14

1

2

 

 

 Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, galiojantiems įstatymams ir teisės technikos taisyklių reikalavimams, teikiame šias pastabas:

1.    Projektu siekiama nustatyti, kad Generolo Jono Žemaičio Lietuvos karo akademija, kartu su atrinkta bendrojo ugdymo mokykla gali vykdyti formalųjį švietimą papildančio ugdymo programą, o šios programos turinį tvirtina Akademijos viršininkas kartu su atrinktos bendrojo ugdymo mokyklos direktoriumi. Vertinant šią nuostatą, nėra iki galo aiškus pats mokinių mokymosi pagal šią programą Akademijoje turinys, o taip pat jo santykis su tolimesniu mokinių mokymusi mokykloje pagal bendrojo ugdymo programas. Galimą šio papildančio ugdymo programos santykio su įprastu mokymusi pagal bendrojo ugdymo programas problematiką iš dalies atspindi ir projekto nuostata, numatanti, kad Akademijoje besimokantiems mokiniams suteikiama gyvenamoji patalpa, kas suponuoja, kad mokinys Akademijoje gali praleisti atitinkamą paros (savaitės) dalį, kas savo ruožtu, gali apsunkinti mokymąsi pagal bendrojo ugdymo programas.

Taip pat pažymėtina, kad Lietuvos aukštosios mokyklos nevykdo bendrojo ugdymo programų, todėl projekte turėtų būti aiškiai nustatytas formalųjį švietimą papildančios ugdymo programos, kuri vykdoma Akademijoje, santykis su bendrojo ugdymo programomis, kurias toliau vykdys atrinkta bendrojo ugdymo mokykla. Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, siūlome vietoje perteklinės ir akivaizdžios nuostatos, numatančios, kad už mokinių mokymąsi pagal formaliojo švietimo programas atsako atrinkta bendrojo ugdymo mokykla (o kitaip ir negali būti, nes Akademija nevykdo bendrojo ugdymo programų), aiškiai nustatyti kaip, kokiomis sąlygomis ir tvarka Akademijoje būtų vykdoma formalųjį švietimą papildanti ugdymo programa, t.y. reikėtų aiškiai nustatyti, ar papildanti ugdymą programa būtų vykdoma Akademijos patalpose, jeigu taip, ar toks mokymas vyktų jau po užsiėmimų bendrojo ugdymo programų mokykloje pabaigos, savaitgaliais ir mokinių atostogų, suteikiamų pagal bendrojo ugdymo planavimą, metu. Toks reguliavimas turėtų sudaryti sąlygas ir užtikrinti, kad mokinių neformalus mokymasis Akademijoje negalės nei įtakoti bendrojo ugdymo programų turinio, nei apsunkinti jų tolimesnio mokymosi pagal šias programas atrinktoje bendrojo ugdymo mokykloje.

Nepritarti

Argumentai:

Fšpu programos turinys nėra įstatymo reguliavimo klausimas. Be to, užuominos apie fšpu turinį, orientuotą į pilietiškumo ugdymą, jau yra numatytos įstatymo projekte, todėl dar labiau tikslinti tai įstatyme yra netikslinga.

Įstatymo projekte numatyta, kad už mokinių mokymąsi pagal formaliojo švietimo programas atsako atrinkta bendrojo ugdymo mokykla. Akademijos vykdoma fšpu programa, kaip ir kitos fšpu programos savo esme, bus susijusi su bendrojo ugdymo mokyklos vykdoma formaliojo švietimo programa tik tiek, kiek pilietinio ugdymo, istorijos ar kitų dalykų yra numatyta formaliojo švietimo programose. Fšpu logika yra visai kitokia, pvz., muzikos mokyklos „Liepaitės“ ar J. Vienožinskio dailės mokyklos (t.y. tik fšpu programas vykdančios muzikos ir dailės mokyklos) užsiėmimai visada vyksta ne bendrojo ugdymo pamokų metu, jie yra visai nesusiję. Lygiai taip pat ir Akademijos fšpu programa niekaip netrukdys mokinių mokymuisi bendrojo ugdymo mokykloje. Taip pat, kaip ir bet kurios kitos muzikos, dailės, menų ar sporto mokyklos vykdoma fšpu programa, taip ir Akademijos vykdoma fšpu programa nebus niekaip tiesiogiai susijusi su bendrojo ugdymo programa. Tai yra visiškai skirtingos, skirtingas kompetencijas ugdančios programos, turinčios skirtingus vykdytojus. Akademija niekaip nedalyvaus (ir negali dalyvauti) bendrojo ugdymo programos vykdyme. Vaikai kiekviena dieną vyks į bendrojo ugdymo mokyklą ir mokysis ten tiek pat, kiek ir bet kurie kiti mokiniai bet kurioje kitoje šalies bendrojo ugdymo mokykloje.

Taip pat svarbu paminėti, kad fšpu programų vykdymo sąlygos nėra šio įstatymo reguliavimo dalykas. Programos turinys, įgyvendinimo sąlygos ir kt. bus numatytos įgyvendinamuosiuose teisės aktuose. Be to, pati fšpu programa turės atitinki ŠMSM tvirtinamus fšpu programų kriterijus, kurie turės būti patvirtinti iki 2021 m. gruodžio 31 d.

 

2.       

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2021-05-14

1

2

 

 

2.    Derinant projekto terminiją su Švietimo įstatymu, keičiamo įstatymo 20 straipsnio 17 dalyje žodžiai „antrosios dalies“ turi būti dėstomi po žodžių „pagrindinio ugdymo“, o ne prieš juos.

 

Pritarti

Pasiūlymas:

Pakeisti Įstatymo projekto 1 str. 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. Papildyti 20 straipsnį 17 dalimi:

17. Akademija <...> gali vykdyti formalųjį švietimą papildančio ugdymo programą mokiniams, kurie mokosi pagal antrosios dalies pagrindinio ugdymo antrosios dalies programą ir vidurinio ugdymo programą.“

 

3.       

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2021-05-14

1

3

 

 

3.    Projekte siūloma nustatyti, kad bendrojo ugdymo mokykla atrenkama pagal Akademijos statute nustatytus mokinių pasiekimų ir pažangos, ir formaliojo švietimo bei formalųjį švietimą papildančio ugdymo programų vykdymo užtikrinimo kriterijus ir tokia mokykla kiekvienais metais suformuoja ne didesnę nei 24 mokinių klasęIš šios nuostatos nėra aišku, ar būtų atrenkama tik viena bendrojo ugdymo mokykla, ir tik kurioje besimokantys vaikai galėtų mokytis Akademijoje pagal formalųjį švietimą papildančio ugdymo programą, ar, vis dėlto, mokyklų skaičius nebūtų ribojamas, ir kiekvienais metais galėtų būti atrinkta vis kita bendrojo ugdymo mokykla, kuri tais metais formuotų naują mokinių klasę. Svarstytina, ar toks imperatyvas, pagal kurį tik viena atrinka mokykla turėtų tęstinę teisę kiekvienais metais formuoti klasę, yra tikslingas. Taip pat pažymime, kad dėl kasdienių ar šiaip gana dažnų kelionių į Akademiją būtinybės, sunkiai įsivaizduojamas bendrojo ugdymo mokyklos, nesančios Vilniaus mieste ar jo rajone, mokinių mokymasis Akademijoje pagal papildančio ugdymo programą.

 

Nepritarti

Argumentai:

Akademija šiuo metu planuoja vykdyti fšpu programą su viena iš Vilniaus m. mokyklų. Galbūt ateityje, įvertinus patirtį ir galimybes, tokių mokyklų galėtų būti ir daugiau, bet šiuo metu kalbama tik apie vieną mokyklą, todėl įstatymo projekte tikslingai vartojama vienaskaita.

Pabrėžtina, kad visos fšpu programos yra ilgalaikės. Akademijos vykdoma fšpu programa bus 4 m. trukmės. Būtų nelogiška ir netikslinga kiekvienais metais blaškytis ir atrinkti vis kitas mokyklas. Tai bus ilgalaikis Akademijos ir atrinktos bendrojo ugdymo mokyklos bendradarbiavimas.  

 

4.       

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2021-05-14

1

4

 

 

4.    Nėra aiškus projektu keičiamo įstatymo 20 straipsnio 19 dalies nuostatos, nustatančios, kad pagal formalųjį švietimą papildančio ugdymo programą Akademijoje ugdomiems mokiniams vykstant atostogų, atlyginamos jų kelionių iš Akademijos į gyvenamąją vietą ir atgal į Akademiją išlaidos, turinys. Vertinant šią nuostatą, pažymime, kad mokiniai Akademijoje mokysis ne pastoviai, ne nuolat, todėl teigti, kad mokinių atostogų, suteikiamų pagal bendrojo ugdymo proceso organizavimo planus, metu jie važiuos iš Akademijos namo, nėra jokio pagrindo. Galbūt turima omenyje, kad jeigu mokinių atostogų metu, suteikiamų pagal bendrojo ugdymo proceso organizavimo planus, jie keliautų į Akademiją mokytis pagal formalųjį švietimą papildančio ugdymo programą, jiems galėtų būti kompensuojamos kelionės išlaidos. Taip pat siūlome patikslinti ir keičiamo įstatymo 20 straipsnio 19 dalies antrojo sakinio nuostatą, nes nėra aišku, ar šioje nuostatoje reglamentuojamas kelionės kompensavimas tik aukščiau minėtų mokinių atostogų metu, ar, vis dėlto, čia turimas omenyje kasdienės kelionės, mokiniui vykstant į Akademiją po pamokų ar savaitgaliais, kompensavimas.

 

Nepritarti

Argumentai:

FŠPU programa bus derinama prie formaliojo švietimo programos, todėl mokinių atostogų, numatytų pagal bendrojo ugdymo programas, metu, fšpu programos veiklos Akademijoje nebus organizuojamos.

Atsižvelgiant į tai, kad mokiniai iš visos Lietuvos galės dalyvauti fšpu programoje ir mokytis atrinktoje bendrojo ugdymo mokykloje, taip pat į tai, kad jie nuolat gyvens Akademijoje (į atrinktą bendrojo ugdymo mokyklą, kitas veiklas, vyks iš Akademijos) siūloma kompensuoti mokinių išlaidas vykstant į gyvenamąją vietą atostogų iš Akademijos ir atgal. Natūralu, kad kelionės kitur, t.y. ne į gyvenamąją vietą, nebus atlyginamos.

Toks kompensavimas bus taikomas tik atostogų atveju ir jis bus nustatytas konkrečiame krašto apsaugos ministro įsakyme. Jau ir šiuo metu galioja specialus profesinės karo tarnybos karių, karių savanorių, kariūnų kelionių išlaidų atlyginimo tvarkos aprašas, kuris bus atitinkamai papildytas dėl mokinių kelionių išlaidų atlyginimo. Šiame apraše bus nustatytas ir  maksimalus per dieną į abi puses nuvažiuojamas atstumas, už kurį bus atlyginamos kelionės išlaidos.

 

5.       

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2021-05-14

2

3

 

 

5.    Siekiant teisinio aiškumo ir atsižvelgiant į tai, kad  pagal Lietuvos Respublikos švietimo įstatymo 31 straipsnį, mokslo metai bendrojo lavinimo mokyklose pradedami nuo rugsėjo pirmos dienos, siūlytina patikslinti įstatymo projekto 2 straipsnio 3 dalyje nurodytą mokinių ugdymo Generolo Jono Žemaičio Lietuvos karo akademijoje mokslo metų pradžią, t.y. šioje dalyje po žodžių „mokslo metų“ įrašytinas žodis „pradžios“.

 

Pritarti

Pasiūlymas:

Papildyti Įstatymo projekto 2 str. 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

3. Mokiniai Akademijoje pagal formalųjį švietimą papildančio ugdymo programą pradedami ugdyti nuo 2022–2023 mokslo metų pradžios“.

 

4. Balsavimo rezultatai: už – 8, prieš – 2, susilaiko – 2.

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                 Artūras Žukauskas

 

 

(Komiteto biuro patarėja Justina Paukštė)